معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سلمان اف رحمان: افزایش نرخ دلار، تاثیر منفی بر اقتصاد نخواهد داشت

سلمان فضل الرحمن، مشاور صنعت و سرمایه گذاری خصوصی نخست وزیر بنگلادش، معتقد است که تصمیم بانک مرکزی بنگلادش برای افزایش نرخ تسعیر دلار و نرخ بهره بانکی صحیح است. وی گفت: این تصمیم موجب بهبود درآمد صادراتی و افزایش درآمد حاصل از حواله‌های نیروهای کار بنگلادش در خارج از کشور خواهد شد. ذخایر بانک مرکزی نیز با این اقدام ساماندهی می‌گردد. به گفته وی، بنیان‌های اقتصادی کشور بسیار قوی هستند و  این امر بر واردات و اقتصاد کشور تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

خبرگزاری کالرکانتا

 دولت طرح خرید 10 هواپیما را نهایی کرده است

شرکت هواپیمایی «بیمان بنگلادش» طرح خرید 10 فروند هواپیما از شرکت ایرباس را نهایی کرده است. در این میان، شرکت هواپیماسازی ایرباس مستقر در اتحادیه اروپا و شرکت هواپیماسازی بوئینگ مستقر در آمریکا، به طور جداگانه پیشنهاد فروش هواپیما را به بنگلادش ارائه کرده بودند.  این دو شرکت همچنین پیشنهاد داده اند که خدمات فنی و تهیه وام لازم را ترتیب دهند. محمد فاروق خان، وزیر هوانواردی و گردشگری بنگلادش، پس از دیدار با آنی ماری ترولین، وزیر مشاور انگلیس در امور ایندو-پاسیفیک، مشترک المنافع و توسعه، در یک نشست خبری اعلام کرد که شرکت هواپیمایی بیمان بنگلادش در حال برنامه ریزی برای خرید 10 هواپیما از ایرباس است.

خبرگزاری بانیک بارتا

صندوق بین المللی پول خواستار تسهیل شرایط برای واردات کالا شد

با توجه به بحران ارزی در بنگلادش، سختگیری‌هایی در واردات چندین محصول به ویژه کالاهای لوکس از جمله خودرو اعمال شده بود. بانک مرکزی بنگلادش طی دستور العملی وارد کنندگان را موظف کرده بود که صد درصد معادل اعتبار اسنادی باید در بانک مربوطه سپرده گزاری شود. در نتیجه این سختگیری‌ها واردات کلی کالا 50 درصد کاهش یافته است. در چنین شرایطی صندوق بین الملل پول به بنگلادش توصیه کرده است که در دستور العمل موجود تجدید نظر نماید و شرایط واردات را تسهیل کند.

خبرگزاری  نیادیگانتا

جهش قیمت دلار در بازار  

بانک مرکزی بنگلادش برای اجرای شرایط وام صندوق بین المللی پول، نرخ سود بانک را به طور کامل به بازار واگذار کرده است. از این پس بانک ها می‌توانند نرخ سود سپرده‌ها و نرخ کارمزد وام ها را خودشان تعیین کنند. بانک مرکزی بنگلادش این تصمیم را در آخرین روز سفر هیئت بین المللی صندوق بین المللی پول به داکا اعلام کرد. در عین حال، سیستم جدید تعیین نرخ ارز نیز معرفی شده است. در نتیجه نرخ رسمی دلار طی یک جهش ۷ تاکا افزایش داده شده است.

خبرگزاری شاماکال

آمار بیکاری آقایان افزایش و آمار بیکاری  بانوان کاهش یافته است

بر اساس نظرسنجی فصلی اداره آمار بنگلادش (BBS)، تعداد بیکاران در این کشور در حال حاضر 2.5 میلیون نفر است. میانگین تعداد بیکاران در پایان سال 2023، 2.4 میلیون نفر بود. این بدان معناست که تعداد بیکاران کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. با این حال، طبق آمار اداره آمار بنگلادش، در حالی که تعداد مردان بیکار در این کشور افزایش یافته است، تعداد زنان بیکار کاهش یافته است. بر اساس قوانین سازمان بین المللی کار (ILO) کسانی که در مدت هفت روز فرصت یک ساعت کار با دستمزد را نداشته اند و بیش از یک ماه در جستجوی کار بوده اند، بیکار محسوب می‌شوند. اداره آمار بنگلادش، بیکاری را بر اساس این قانون محاسبه می‌کند.

خبرگزاری پروتوم آلا

بنگلادش علاقمند به دریافت وام به یوان از چین است

چین به بنگلادش که در بحران دلاری قرار دارد، به اعطای وام های زیادی به واحد پول خود یوان علاقه نشان داده است. پس از ابراز این علاقه از سوی پکن، اکنون دو طرف در حال گفتگو درباره این موضوع هستند. مقامات بنگلادش می‌گویند که داکا علاقه مند است صورتحساب کالاهای وارداتی از چین را از طریق پول وام گرفته شده به یوان پرداخت کند. در حال حاضر این کشور هزینه‌های واردات و صادرات با چین را به دلار آمریکا تسویه می‌کند. چین در حال حاضر بزرگترین منبع واردات محصولات برای بنگلادش است. مقامات بنگلادش بر این باورند که وام های یوان چین می‌تواند نقش مهمی در مقابله با بحران دلاری و جلوگیری از کاهش ذخایر ارزی این کشور، داشته باشد.

خبرگزاری پروتوم آلا

هند پیشنهاد تامین مالی پروژه تیستا بنگلادش را داده است 

آقای وینای موهان کواترا، وزیر امور خارجه هند، در جریان دیدار با دکتر حسن محمود، وزیر امور خارجه بنگلادش، در سفر خود به داکا، پیشنهاد کمک مالی به پروژه جنجالی «تیستا» بنگلادش را داده است. با این حال، آقای مسعود بن مومن، قائم مقام وزارت خارجه بنگلادش، در پاسخ به پرسش های خبرنگاران، گفت که در دیدار رسمی دوجانبه خود با آقای کواترا هیچ پیشنهادی از سوی هند برای تامین مالی پروژه تیستا ارائه نشده است. مسائلی مانند خرید برق و اتصال با وی مورد بحث قرار گرفت. گفتنی است که  پس از ابراز عدم تمایل هند به امضای قرارداد اشتراک آب رودخانه مشترک «تیستا» با بنگلادش، داکا تصمیم گرفت این پروژه بزرگ را با کمک چین انجام کند. اما علیرغم علاقه شدید چین، دولت بنگلادش به دلیل مخالفت هند سال ها است این مگا پروژه را به حالت تعلیق درآورده است. اکنون خود هند برای تامین مالی این پروژه بزرگ پیشنهاد داده است.

خبرگزاری مناب جامین

مشکلات ارزی در بانکها

بر اساس این گزارش، دلار به طور ناگهانی از بازار ناپدید شده است. واردکنندگان برای باز کردن اعتبار نامه (ال سی) به بانک ها مراجعه می‌کنند اما بانک نمی‌تواند به آنها دلار بدهد. بنابراین واردکنندگان مجبورند با خرید دلار از بازار آزاد بدهی خود را پرداخت کنند. در 8 می، بانک مرکزی بنگلادش تغییرات عمده ای در قیمت دلار و نرخ بهره وام ایجاد کرد و برای برآورده کردن شرایط وام صندوق بین‌المللی پول (IMF)، قیمت دلار را با افزایش 7 تاکا به 117 تاکا تثبیت کرد. این امر تأثیر مستقیمی‌بر بانک ها و بازارهای آزاد داشته است.

خبرگزاری کالرکانتا

کاهش ذخایر ارزی به پایین ترین میزان در یک دهه اخیر

ذخایر ارزی بنگلادش به پایین ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسید. پس از پرداخت 1.63 میلیارد دلار به اتحادیه تسویه حساب آسیایی (ACU)، ذخایر ارز این کشور به 18 میلیارد دلار کاهش می یابد. امروز (دوشنبه) میزان ذخایر ناخالص 18.26 میلیارد دلار و میزان ذخایر خالص 13.76 میلیارد دلار رسید. ذخایر ارز بنگلادش پس از بالا رفتن از مرز 18 میلیارد دلار در اوایل سال 2014، دیگر به زیر نزول نکرده است.

خبرگزاری  شاماکال

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما