معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

رویکرد دولت ترکیه در تبدیل استانبول به یک قطب مطرح جهانی در گردشگری سلامت

گردشگری سلامت یا پزشکی در سالهای اخیر رشد قابل توجهی در ترکیه به خصوص در شهر استانبول داشته است. بر اساس آخرین داده‌های وزارت بازرگانی این کشور، بخش گردشگری سلامت در سال 2023 با 4. 1 میلیون گردشگر، درآمدی بالغ بر 2.3 میلیارد دلار کسب کرده که آن را در رتبه هفتم جهانی قرار می دهد.

عواملی باعث مطرح شدن استانبول به عنوان یک قطب برجسته گردشگری سلامت در سطح منطقه و جهان شده است عبارتند از:

1- ابتکارات دولتی: ارتقاء جایگاه ترکیه در بخش گردشگری سلامت، نتیجه ابتکارات راهبردی هدایت‌شده توسط دولت برای ایجاد یک سیستم بهداشتی با کیفیت، منعطف و آینده نگر است. برخی از این ابتکارات عبارتند از:

  • سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های پزشکی مجهز به آخرین فناوری‌ها با جذب متخصصان پزشکی ماهر
  • تعریف مقررات سختگیرانه و بازرسی‌های منظم وزارت بهداشت به منظور تضمین ارائه خدمات پزشکی حرفه ای و ایمن با استانداردهای بین المللی. سیستم مراقبت‌های بهداشتی توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی معتبر و سرمایه‌گذاری قابل توجه در فناوری‌های پیشرفته پشتیبانی می‌شود. مؤسسات و متخصصان باید به استانداردهای سختگیرانه‌ برای ارائه با کیفیت مراقبت‌های پزشکی متعهد باشند. برای مثال، پزشکانی که توسط بادی اکسپرت(Body Expert) انتخاب می‌شوند، باید دارای مدرک اجباری گردشگری سلامت بین‌المللی (IHT) باشند که توسط وزارت بهداشت ترکیه اعطا می‌شود. این گواهینامه پایبندی به تمامی رویه‌های اداری و حسابداری، پوشش جامع پزشکی برای بیماران بین‌المللی و مهارت‌های زبانی اثبات شده را تضمین می‌کند. ترکیه همچنین از ۲۰۱۷، قوانین جامعی را برای حمایت بهتر از گردشگران سلامت بین‌المللی و رشد این بخش وضع کرده است.
  • ایجاد مراکز تشخیص اولیه در خارج، وزارت بهداشت این کشور تا 60 درصد از اجاره بهای چنین مراکزی را برای چهار سال پوشش می‌دهد و کمک بلاعوض 60 درصدی دیگری نیز برای چهار سال پس از راه‌اندازی و شروع فعالیت‌های تبلیغاتی ارائه می‌کند.
  • کمک هزینه مالی برای ثبت برند پزشکی و حتی خدمات مترجم به منظور افزایش رقابت‌پذیری بین‌المللی و شناسایی برند خدمات پزشکی این کشور
  • کمک مالی برای شرکت در کنفرانس ها یا نمایشگاه‌های بین المللی
  • پرداخت کمیسیون به آژانس های گردشگری با ارائه ۵۰ درصد حمایت به ازای هر بیمار تا سقف ۱۰۰۰ دلار برای جذب بیماران بین المللی
  • تخفیف ویژه‌ بلیت‌های هواپیما برای مسافران ویزای درمانی
  • ارائه تخفیف برای اقامت در هتل-بیمارستان‌های ویژه گردشگران سلامت در نزدیکی مراکز درمانی
  • پذیرش بیمه بین‌المللی

2- زیرساخت های بهداشتی در سطح جهانی با متخصصان ماهر: استانبول دارای بیمارستان‌ها و کلینیک های پیشرفته مجهز به آخرین فناوری‌ها و روش ها و با حضور پزشکان و متخصصان مجرب و ارائه خدمات با زبان‌های مختلف مانند انگلیسی، عربی، روسی و فارسی است. اکثر پزشکان در اروپا و آمریکا آموزش دیده و یا دوره‌هایی را گذرانده اند. بر اساس اعلام شرکت خدمات بهداشتی بین المللی (USHAŞ)، این مراکز طیف گسترده ای از درمان‌ها و روش های پزشکی مانند: زنان و زایمان، داخلی، چشم پزشکی، بیوشیمی‌ پزشکی، جراحی عمومی، قلب و عروق، دندانپزشکی، ارتوپدی و تروما را یا قیمت های مقرون به صرفه تر در مقایسه با کشورهای غربی ارائه می دهند. این گستردگی گزینه‌ها، همراه با دسترسی به امکانات پیشرفته و دارو، به بیماران این اطمینان را می دهد که می‌توانند برای شرایط پزشکی مختلف به مراقبت های جامع دسترسی داشته باشند.

3- موقعیت راهبردی با دسترسی آسان جهانی: موقعیت راهبردی استانبول در تقاطع اروپا و آسیا باعث دسترسی جهانی آن شده است. فرودگاه بین المللی استانبول به 250 مقصد بین المللی در 120 کشور پرواز دارد که روند گردشگری سلامت را در این شهر تسهیل می‌کند. سفر بدون ویزا به ترکیه برای بسیاری از مردمان جهان بر محبوبیت بخش گردشگری سلامت آن افزوده است.

4- ترکیب گردشگری سلامت با گردشگری فرهنگی و تفریحی: فراتر از درمان پزشکی، تاریخ غنی، فرهنگ پویا و معماری استانبول با آمیزه ای منحصر به فرد از تاثیرات فرهنگ شرقی و غربی است که آن را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. بیماران اغلب سفرهای درمانی خود را با فعالیت های تفریحی و خرید ترکیب می‌کنند. ارائه گزینه‌های اقامتی برای بودجه‌ها و ترجیحات مختلف، غذاهای متنوع و بازارهای پر رونق بر جذابیت آن افزوده است. علاوه براین، بخش مسافرت و مهمان نوازی خدماتی مانند ترتیبات سفر، اقامت، حمل و نقل، مترجم و فعالیت های گردشگری را برای گردشگران پزشکی و همراهانشان ارائه می دهند.

5-  ترکیب کارامدی با هزینه‌های رقابتی: مقرون به صرفه بودن و کارآمدی، دو ستون اصلی گردشگری سلامت ترکیه هستند. به گفته آژانس بادی اکسپرت، مشتریان اروپایی به سه دلیل: مقرون به صرفه بودن، زمان انتظار کوتاه تر و کیفیت درمان برتر جذب استانبول می‌شوند. هزینه خدمات پزشکی آن 30 تا 40 درصد کمتر از اروپا و آمریکا است و بر خلاف زمان‌های انتظار طولانی در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی دولتی در اروپا ، زمان‌های انتظار در ترکیه بسیار کوتاه‌تر است و مسیری سریع‌تر برای درمان فراهم می‌کند. علاوه بر این، کیفیت بهتر درمان و استفاده از برندها و مواد بهتر به عنوان مثال در دندانپزشکی بر جذابیت گردشگری سلامت آن افزوده است.

6- بازاریابی حرفه ای: دولت ترکیه اغلب در فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی برای جذب گردشگران پزشکی شرکت می‌کند. این می‌تواند شامل همکاری با آژانس های بین المللی، شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری پزشکی و تلاش های برای بازاریابی دیجیتال باشد. در واقع، استفاده موثر از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و بازاریابی و سرمایه گذاری قابل توجه در این خصوص توسط آژانس هایی مانند Body Expert ، باعث تصویرسازی ترکیه به عنوان یک مقصد معتبر گردشگری سلامت در جهان شده است. یک مثال قابل توجه دیگر کانال «Turkey Teeth»در شبکه TikTok است که در آن افراد تجربیات و نتایج عمل های دندانپزشکی انجام شده در ترکیه را به اشتراک می‌گذارند. اکثر مراکز درمانی این کشور دارای وب سایت به زبان‌های مختلف برای برقراری ارتباط و انتخاب خدمات مناسب توسط مصرف کنندگان می‌باشند. یک نمونه دیگر در بازاریابی موفق، مرکز آنادولو(Anadolu) است که با شناسایی هدفمند پزشکان متخصص و بیمارستان‌های خصوصی در ایران و عقد قرارداد با آنها، اقدام به جذب بیماران از کشورمان می‌کند که روندی تصاعدی دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما