معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۶/۲۴- ۰۸:۰۰

افزایش کسری تجارت خارجی آنلاین ترکیه در شش ماهه نخست 2025

نگاهی به کارنامه نیمه نخست سال جاری میلادی در خصوص وضعیت اقتصاد دیجیتال (آنلاین) ترکیه حاکی از به صدا درآمدن زنگ خطر در حوزه تجارت خارجی این کشور است. با وجود تمام اقدامات انجام شده توسط مسئولان ذیربط اقتصادی، شکاف تجارت خارجی در این حوزه طی دو سال گذشته به نفع واردات افزایش یافته و در نیمه اول سال جاری میلادی به رکورد جدیدی رسیده است.

طبق داده‌های مرکز کارتهای بین بانکی  (BKM)ترکیه، خریدهای آنلاین از خارج از کشور با استفاده از کارت‌های داخلی، به عبارت دیگر واردات آنلاین (الکترونیکی)، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد افزایش یافته و به ۱۵۵.۳۸۱ میلیارد لیر ترک رسیده است. این در حالیست که هزینه‌های آنلاین از داخل ترکیه با استفاده از کارت‌های خارجی ، به عبارت دیگر صادرات آنلاین، در همین مدت تنها ۷.۴ درصد افزایش یافته و از ۷۸ میلیارد لیر ترک به ۸۳ میلیارد لیر  رسیده است. سال گذشته، صادرات آنلاین (خریدهای آنلاین از ترکیه)  در مجموع ۱۵۸ میلیارد لیر ترک و واردات آنلاین (خریدهای آنلاین از خارج از ترکیه) ۲۱۸ میلیارد لیر ترک بوده است. افزایش ناترازی در نیمه اول امسال، کسری تجارت خارجی در تجارت آنلاین را از ۱۶ میلیارد لیر در سال گذشته به ۷۱ میلیارد لیر ترک در نیمه اول امسال رساند که افزایشی ۳۴۶ درصدی بود. به عبارت دیگر، کسری تجارت خارجی آنلاین این کشور در نیمه نخست سال جاری میلادی ۴.۴ برابر شد. کسری نیمسال اول در تجارت خارجی آنلاین ترکیه به ۷۱ میلیارد لیر ترک رسید.

 

بررسی دقیقتر ناترازی تجارت خارجی در حجم تراکنش ها را نیز نشان میدهد. در بازه زمانی ژانویه الی ژوئن سال جاری میلادی تعداد تراکنش های واردات آنلاین ۲۳.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۷۸.۵ میلیون رسید. در مقابل، تعداد خریدهای آنلاین انجام شده از ترکیه با استفاده از کارت‌های خارجی ۳۶ درصد کاهش یافت و از ۱۹ میلیون به ۱۴ میلیون مورد رسید. بنابراین، واردات آنلاین تقریباً ۱۳ برابر صادرات آنلاین بود. این داده‌ها بیانگر این است که در حالی که خرید بین‌المللی در ترکیه به سرعت در حال افزایش است، خرید محصولات و خدمات دیجیتال از ترکیه توسط مصرف کنندگان خارجی کاهش یافته است. به گفته کارشناسان، این وضعیت نه از ناتوانی پلتفرم‌های تجارت الکترونیک داخلی در رقابت کافی در بازارهای جهانی، بلکه از حمایتی که کشورهای مربوطه از رقبای خارجی خود ارائه می‌دهند، ناشی می‌شود.

بر اساس داده‌های مرکز کارتهای بین بانکی ترکیه ، بیشترین تراکنشهای آنلاین در خصوص خرید مواد غذایی و لوازم التحریر بوده است. بیشترین وارادت آنلاین در ترکیه بدون در نظر گرفتن هزینه‌های گردشگری مانند بلیط هواپیما، هتل‌ها و خدمات، در چهار دسته برتر مواد غذایی، لوازم الکترونیکی، لوازم التحریر و پوشاک. می‌باشد.

در نیمه اول امسال، میزان خرید آنلاین در بخش مواد غذایی  ۸.۲ میلیارد لیر ترک، لوازم التحریر و لوازم آموزشی ۷.۳ میلیارد لیر ترک ، لوازم الکترونیکی ۶.۳ میلیارد لیر ترک و بخش پوشاک 3.2 میلیارد لیر ترک بوده است.

 

 

منبع: مرکز کارتهای بین بانکی ترکیه http://www.bkm.com.tr

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما