معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صندوق بین المللی پول: رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری می‌تواند 5.7٪ باشد (پروتوم آلا)

صندوق بین المللی پول (IMF) کاهش رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال جاری را پیش بینی کرده است. این سازمان می‌گوید رشد تولید ناخالص داخلی بنگلادش در سال 2024 ممکن است 5.7 درصد باشد. با این حال، در سال 2025 ممکن است کمی افزایش یابد و به 6.6 درصد برسد و در سال 2029 به 7 درصد افزایش خواهد یافت. همزمان با رشد جی دی پی، صندوق بین المللی پول تورم را نیز پیش بینی کرده است. طبق پیش بینی این آژانس بین المللی، متوسط تورم در سال جاری به 9.3 درصد خواهد رسید. اما سال آینده ممکن است به 6.1 درصد کاهش یابد و در سال 2029، تورم به 5.5 درصد کاهش یابد.

بانک توسعه آسیایی به بنگلادش برای تقویت مدیریت آب، در برابر تغییرات آب و هوا کمک می‌کند (یو ان بی)

بانک توسعه آسیایی (ADB) برای کمک به بنگلادش برای تقویت ظرفیت خود برای مبارزه با اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی، یک قرارداد وام با دولت این کشور امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، بانک توسعه آسیایی 71 میلیون دلار برای بهبود کنترل سیل، آبیاری و مدیریت منابع آب برای جوامع روستایی در مناطق گوپالگانج و مادریپور بنگلادش فراهم خواهد کرد.

سرمایه گذاری در استارت آپ های داخلی در ژانویه تا مارس 70 درصد کاهش یافته است (بیجنس استاندارد)

به دلیل کاهش بودجه جهانی، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های بنگلادشی در سه ماهه ژانویه تا مارس نسبت به سه ماهه قبل به  70 درصد کاهش یافت و به حدود 6.7 میلیون دلار رسید. در سه ماه اول سال جاری تنها چهار استارت آپ بنگلادشی بودجه سرمایه گذاری دریافت کردند. در حالی که 20 استارتاپ در مدت مشابه سال گذشته این بودجه را دریافت کردند و در سه ماهه آخر سال 2023 هفت معامله انجام شد. بر اساس داده‌های استارتاپ بنگلادش، حدود 2500 استارتاپ شناخته شده در این کشور وجود دارد.

بیشتر بانک ها با استقراض از بانک مرکزی اداره می‌شوند ( بانیک بارتا)

بر اساس این گزارش، پس از عید سعید فطر نیز وضعیت نقدینگی در حوزه بانکی بنگلادش به ثبات نرسیده است. بلکه، تنگنای نقدینگی در بیشتر بانک ها افزایش یافته است. در حال حاضر، دو سوم بانک ها برای انجام تراکنش های روزانه از بانک مرکزی استقراض می‌کنند. همچنین بانک ها تنها در یک روز 186.12 میلیارد تاکا از بانک مرکزی قرض گرفته اند.

پرداخت سود وام های خارجی در 9 ماه گذشته از مرز 1 میلیارد دلار گذشت ( اتفاق)

در 9 ماه سال مالی جاری (ژوئیه تا مارس)، بنگلادش بابت سود، 1.9 میلیارد دلار به شرکای توسعه خود پرداخت کرد. در حالی که در مدت مشابه سال مالی گذشته سود پرداختی به شرکای توسعه  486 میلیون دلار بوده است. در نتیجه میزان سود پرداختی این کشور ظرف یک سال 117 درصد افزایش یافته است. مقامات وزارت اقتصاد و دارایی این کشور می‌گویند که اتکا به وام های مبتنی بر بازار هزینه پرداخت بهره را افزایش داده است. کاهش ارزش تاکا و افزایش نرخ بهره تضمین شده تامین مالی یک شبه (SOFAR)، این گونه وام ها را گران تر کرده است. به غیر از این،  به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش ارزش دلار در بنگلادش  نرخ بهره افزایش یافته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما