معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۵:۵۰

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 میلیارد دلار با نرخ بهره بالا وام گرفته می‌شود ( پروتوم آلا)

دولت بنگلادش وام های جدید 3.1 میلیارد دلاری را از آژانس های خارجی با نرخ های بهره بالا برای پرداخت سوخت، کالاهای اساسی و بدهی‌های خارجی معوقه دریافت خواهد کرد. همه وام ها کوتاه مدت هستند. وام باید ظرف شش ماه پس از اخذ وام بازپرداخت شود. در نتیجه فشار بیشتری بر روی ذخایر وارد می‌شود.

حواله‌های ارسالی از کشورهای خاورمیانه در حال کاهش است ( اتفاق)

دو سوم حواله‌های ارسالی به بنگلادش از کشورهای خاورمیانه می آید. اخیرا، جریان حواله‌ها از کشورهای خاورمیانه کاهش یافته است. عموماً مهاجران قبل از عید فطر و عید قربان مبلغ نسبتا بیشتری برای بستگان خود در کشور ارسال می‌کنند. اما یک استثنا در ماه مارس گذشته مشاهده شد. با شکستن عرف سنتی، این بار حواله‌های کمتری در آستانه عید فطر وارد این کشور شده است. طبق داده‌های بانک مرکزی بنگلادش، در فوریه گذشته میزان حواله‌های ارسالی 2.1 میلیارد دلار بوده، اما در ماه مارس 1.99 میلیارد دلار تنزل پیدا کرد. به عبارت دیگر، حواله‌ها در مارس نسبت به فوریه حدود 8 درصد کمتر بوده است.

کشتی بنگلادشی با باج 5 میلیون دلاری آزاد شد ( مناب جامین)

سرانجام کشتی بنگلادشی ام وی عبدالله و 23 ملوان آن از دست دزدان دریایی سومالیایی آزاد شدند. البته، برای این کار لازم شد 5 میلیون دلار باج پرداخته شود. در ماه مارس گذشته، کشتی بنگلادشی ام وی عبدالله در مسیر موزامبیک به امارات ربوده شد و 23 ملوان آن به گروگان گرفته شدند.

ضربه دو جانبه به اقتصاد ( دیلی استار)

در این گزارش آمده است، با توجه به اینکه تورم در بنگلادش به سمت دو رقمی‌شدن حرکت می‌کند و رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه تقریباً به نصف کاهش می یابد، فشار بر مصرف کنندگان در حال افزایش است. به گفته کارشناسان، وضعیت در روزهای آینده ممکن است بحرانی تر شود. با این حال، پیش بینی اقتصاددانان این است که افزایش تنش ها در خاورمیانه ممکن است بر اقتصاد بنگلادش تأثیر بگذارد. در همین راستا از دولت خواستند تا برای کاهش فشار بر مردم، اقتصاد را با دقت مدیریت کند. بر اساس آخرین داده‌های اداره آمار بنگلادش (BBS)، رشد اقتصادی بنگلادش در سه ماهه دوم سال مالی 2023-2024 به 3.78 درصد رسید که کمترین رشد در بین سه فصل اخیر است. اعتقاد بر این است که این وضعیت به دلیل بیشترین کاهش رشد در بخش‌های تولید و خدمات است. اقتصاددانان همچنین می‌گویند که تورم حتی با کاهش رشد اقتصادی در حال افزایش است. در نتیجه فرصت های درآمدی و قدرت خرید مردم در حال کاهش است.

نشست داکا و واشنگتن در مورد همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری هفته آینده برگزار خواهد شد ( شاماکال)

جلسه بین مقامات بنگلادش و آمریکا  برای رفع پیچیدگی مسائل مختلف از جمله گسترش تجارت، اصلاح قانون کار، حفاظت از قانون اطلاعات، هفته آینده در داکا برگزار خواهد شد. برای شرکت در این نشست آقای برندان لینچ، دستیار دفتر نماینده تجاری آمریکا برای آسیای جنوبی و مرکزی،  برای یک سفر سه روزه به داکا می آید. تحت سرپرستی وی، هیئت آمریکایی یک نشست دوره ای بین داکا و واشنگتن در رابطه با موافقت‌نامه مجمع همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری (TICFA) برگزار خواهد کرد. آقای تاپان کانتی گوش، قائم مقام وزارت بازرگانی بنگلادش، رهبری هیئت بنگلادش را در این نشست برعهده خواهد داشت. منابع وزارت خانه‌های امور خارجه و تجارت بنگلادش گفتند که واشنگتن در این نشست بر اصلاحات کار، قوانین مالکیت معنوی و حفاظت از اطلاعات در بنگلادش تاکید خواهند کرد. یکی از مقامات به رسانه‌ها گفت که آقای برندن لینچ در 21 آوریل وارد داکا خواهد شد. در این نشست، آمریکایی‌ها بر حقوق کار در بنگلادش تاکید خواهند کرد. داکا نیز به این ترتیب در حال آماده شدن است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما