معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۰:۲۵ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بانک جهانی: اقتصاد بنگلادش دارای چهار چالش و سه خطر است ( پروتوم آلا)

بانک جهانی معتقد است که در حال حاضر چهار چالش در اقتصاد بنگلادش وجود دارد. اینها تورم بالا، کمبود ارز، کنترل واردات و ریسک های بخش مالی هستند. در عین حال، این سازمان همچنین بر این باور است که سه ریسک در اقتصاد وجود دارد. اولین ریسک این است که تاخیر در اصلاح نرخ ارز باعث طولانی شدن کمبود ارز و کنترل واردات می‌شود. ثانیاً تداوم تورم بالا به دلیل افزایش قیمت تمام شده کالاها و سومین ریسک این است که عدم اجرای یک برنامه اصلاحی هماهنگ ممکن است خطرات جاری بخش مالی را تشدید کند. به گفته عبدالهی سک، مدیر بانک جهانی، اقتصاد بنگلادش ظرفیت چرخش را دارد. اما شکی نیست تورم بالا در این کشور حاکم است. در حالیکه دستمزدها تقریباً ثابت است. بسیاری از خانواده‌های کم درآمد تحت فشار هستند. به غیر از این، انواع مختلفی از خطرات در بخش مالی نیز وجود دارد.

صادرات در ماه مارس 10 درصد افزایش یافت ( دیلی استار)

بر اساس گزارش دفتر توسعه صادرات بنگلادش (EPB)، حجم صادرات در ماه مارس امسال با افزایشی نزدیک به 10 درصدی نسبت به سال قبل به 5.1 میلیارد دلار رسید. عمدتاً به دلیل افزایش صادرات محصولات پوشاک، حجم صادرات کل نیز افزایش یافته است. با این حال، اگرچه حجم صادرات در ماه مارس 10 درصد افزایش یافتف اما 0.88 درصد کمتر از هدف ماهانه 5.14 میلیارد دلار است. همچنین در 9 ماهه اول سال مالی جاری (ژوئبه - مارس) 43.55 میلیارد دلار کالا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.39 درصد رشد داشته است.

200 واگن برای راه آهن از هند خریداری می‌شود ( جاگو نیوز)

دولت بنگلادش تصمیم گرفته است از هند 200 واگن مسافربری برای شرکت راه آهن بنگلادش خریداری کند. هزینه آن 16.26 میلیارد تاکا خواهد بود. کمیسیون تدارکات هیئت دولت نیز این پیشنهاد خرید را تصویب کرده است.

هزینه واردات کود 51 درصد کاهش یافته است اما کشاورزان از مزایای آن بهره نمی‌برند (بانیک بارتا)

بر اساس این گزارش، قیمت انواع کود در بازارهای بین المللی در حال کاهش است. در نتیجه برای دولت بنگلادش فرصتی ایجاد شده که این محصول را با قیمتی کمتر از قبل وارد کند. بر اساس داده‌های بانک بنگلادش، در مقایسه با هفت ماهه اول (ژوئیه-ژانویه) سال مالی 2022-23، هزینه واردات کود در مدت مشابه سال مالی جاری بیش از 51 درصد کاهش یافته است. با این حال، دست اندرکاران این بخش می‌گویند که اگرچه دولت کود را با نصف قیمت نسبت به قبل وارد می‌کند، اما کشاورزان از آن سودی نمی‌برند. زیرا محصول با قیمت قبلی در بازار کشور به فروش می رسد. این امر باعث افزایش هزینه تولید در بخش کشاورزی شده است و سود کشاورزان نیز در حال کاهش است.

تنها بنگلادشی در فهرست میلیاردرهای فوربس ( بیجنس استاندارد)

مجله آمریکایی فوربس فهرست سالانه میلیاردرهای سال 2024 را منتشر کرده است. نام محمد عزیز خان، رئیس «گروه سامیت» یک گروه تجاری خصوصی در بنگلادش، در این فهرست قرار گرفته است. وی تنها بنگلادشی است که در این فهرست قرار گرفته است. میزان دارایی‌های خالص وی 1.1 میلیارد دلار است.

دولت به دنبال حمایت 1.5 میلیارد دلاری بودجه از چهار وام دهنده جهانی است (بیجنس استاندارد)

با افزایش نرخ بهره، میزان بازپرداخت وام های خارجی نیز افزایش یافته است. در این شرایط، دولت بنگلادش برای کاهش فشار بر ذخایر ارزی، به شرکای توسعه برای حمایت بودجه سال مالی جاری بیش از 1.5 میلیارد دلار درخواست کمک کرده است.  اخیرا درخواست هایی به بانک توسعه آسیایی، بانک جهانی، بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی، صندوق توسعه فرانسه (AFD) ارائه شده است.

ابهام در دریافت وام های صندوق بین المللی پول به وجود آمده است ( نیادیگانتا)

بانک مرکزی بنگلادش نتوانسته است ذخایر ارزی را طبق شرایط وام صندوق بین المللی پول (IMF) حفظ کند. در این شرایط، نشست نهایی بانک مرکزی بنگلادش با هیات بازدیدکننده صندوق بین المللی پول در تاریخ  ۱۳ آوریل برگزار می‌شود. بانک مرکزی بنگلادش دلایل عدم حفظ ذخایر را برای نمایندگان بازدید کننده توضیح خواهد داد. با این حال، پرداخت یا عدم پرداخت اقساط وام به گزارش این هیئت صندوق بین المللی پول بستگی دارد. طبق شرایط وام از صندوق بین المللی پول، قرار بود در پایان ماه مارس 19.26 میلیارد دلار ذخیره داشته باشد. اما ذخایر واقعی کمتر از 16 میلیارد است.

بنگلادش خواهان همکاری برزیل برای پیوستن به بریکس است ( پروتوم آلا)

آقای مائورو ویرا، وزیر امور خارجه برزیل که به داکا سفر کرده است، با دکتر حسن محمود، وزیر امور خارجه بنگلادش، دیداری دوجانبه داشت. آقای حسن محمود از برزیل جهت پیوستن بنگلادش به ائتلاف بریکس درخواست همکاری کرد.  وزیر خارجه برزیل نیز از همکاری مثبت کشورش در خصوص عضویت بنگلادش در این اتحاد اطمینان داده است. آقای مائورو ویرا در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این خصوص گفت: امسال اولین نشست وزرای خارجه پس از الحاق کشورهای جدید عضو به بریکس خواهد بود. ما روابط نزدیکی با بنگلادش داریم و موضوع عضویت این کشور را بررسی خواهیم کرد. برزیل نقش قوی و مثبتی در این زمینه خواهد داشت.

بنگلادش در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی از مالدیو و سریلانکا عقب است (بانیک بارتا)

سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) یکی از عوامل اصلی افزایش درآمدهای صادراتی و افزایش ذخایر ارزی است. بنگلادش علیرغم توسعه منطقه اقتصادی، ارائه خدمات یک مرحله ای و اقدامات مختلف دیگر، در این زمینه از مالدیو و سریلانکا عقب تر است. ویتنام در زمینه جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در منطقه آسیا و اقیانوسیه پس از چین، هند و اندونزی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. این موارد در بولتن فصلی اتاق بازرگانی بین المللی بنگلادش (ICCB) بیان شده است. این سازمان گفت، در عین حال، بنگلادش باید به استراتژی ویتنام را برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توجه کند.

تورم در ماه مارس به 9.81 درصد افزایش یافت ( بیجنس استاندارد)

بر اساس آمار به روز شده تورم که توسط اداره آمار بنگلادش منتشر شد، تورم این کشور در ماه مارس امسال به 9.81 درصد رسیده است. در حالیکه در ماه فوریه میزان تورم 9.67 درصد بود. در این دوره هم تورم مواد غذایی و هم تورم غیرخوراکی افزایش یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما