معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۰:۱۷

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بنگلادش به مدت 20 ماه از تورم بالا رنج می‌برد ( بانیک بارتا)

بر اساس این گزارش، تورم کلی بنگلادش در کل سال مالی گذشته بالای 9 درصد بوده است. این روند صعودی در هشت ماهه اول سال مالی جاری نیز ادامه داشت. با توجه به این تورم بالای 20 ماهه متوالی، زندگی طبقه متوسط و مردم کم درآمد این کشور بسیار سخت شده است. در سه دهه گذشته بنگلادش هرگز شاهد چنین تورم بالا و طولانی مدت نبوده است.

عادات غذایی 70 درصد خانواده‌ها به دلیل افزایش قیمت کالاهای روزانه تغییر کرده است ( اتفاق)

بر اساس این گزارش، 70 درصد از خانواده‌های بنگلادش به دلیل افزایش قیمت کالاهای روزانه، به طور ناخواسته عادات غذایی خود را تغییر داده اند. بر اساس مطالعه مشترک شبکه آسیای جنوبی برای مدل سازی اقتصادی (SANEM) و موسسه توسعه جهانی دانشگاه منچستر، به غیر از فشارهای تورمی، تغییرات در عادات غذایی تحت تأثیر قیمت های بالای نهاده‌های کشاورزی، محصولات زراعی، بیماری‌های دام، از دست دادن درآمد اعضای خانواده، سیل، قیمت پایین محصولات و غیره بود. اما به این دلایل نه تنها عادات غذایی تغییر کرده است، در نتیجه پس انداز مردم کاهش یافته و مردم مجبور به گرفتن وام می‌شوند.

هزینه‌های مراقبت های بهداشتی در بنگلادش طی پنج سال سه برابر شده است (انقلاب)

نتایج یک مطالعه انجام شده توسط موسسه توسعه جهانی دانشگاه منچستر در بریتانیا نشان می دهد که هزینه‌های مراقبت های بهداشتی در بنگلادش در سال 2023 نسبت به سال 2018 سه برابر افزایش یافته است. در بازه زمانی پنج ساله، سرانه هزینه‌های بهداشتی ماهانه اکنون به 1704 تاکا افزایش یافته است. از سوی دیگر، رشد سود شرکت‌های داروسازی به طور متوسط بیش از 15 درصد است که در مقایسه با هر بخش دیگری در بنگلادش جذاب است. افزایش قیمت دارو سود بسیاری از شرکت ها را افزایش داده است، اما افرادی که توانایی مالی ندارند، مصرف دارو را کاهش داده اند.

بنگلادش قدرت اقتصادی جنوب آسیا است ( نیادیگانتا)

دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بنگلادش را به عنوان «قدرت اقتصادی» آسیای جنوبی توصیف کرد و گفت که بنگلادش مدرن، با نیروی کار تحصیلکرده و جامعه جوانان پویای خود، بر موانع مهمی در این راه غلبه کرده است. وی در سخنرانی خود در مراسمی‌که به مناسبت روز استقلال بنگلادش در نمایندگی دائمی‌بنگلادش در نیویورک برگزار شد، گفت که بانگابندو شیخ مجیب الرحمان در سخنرانی خود در سازمان ملل، مفهوم جهانی عاری از نابرابری اقتصادی، بی عدالتی اجتماعی و تهدید جنگ هسته ای را ارائه کرده بود.

سه شرکت خارجی در حفاری چاه‌های گاز به شرکت های دولتی ملحق خواهند شد (بانیک بارتا)

سه شرکت دولتی در بنگلادش به عنوان شرکت های محلی مشغول استخراج گاز هستند. دولت اخیرا اقداماتی را برای حفر چاه‌های جدید و تعمیر و بازسازی چاه‌های موجود از طریق شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت بنگلادش «پترو بنگلا» انجام داده است تا استخراج و عرضه گاز را افزایش دهد. سه شرکت خارجی به طور مشترک با شرکت های بومی‌برای اجرای این طرح همکاری خواهند کرد. این سه شرکت خارجی عبارتند از گازپروم روسیه، سینوپاک چین و آریل ازبکستان.

طی پنج سال نرخ بازگشت از شهر به روستا بیست برابر شده است (دیلی استار)

بر اساس آخرین نظرسنجی اداره آمار بنگلادش، بسیاری از کسانی که یک زمان برای زندگی و امرار معاش به شهرها مهاجرت کردند، اکنون به دلیل افزایش هزینه‌ها، ناامنی و نبود شغل از شهرها به روستاهای خود جابجا می‌شوند. نتایج نظرسنجی انجام شده روی بیش از سیصد هزار خانوار نشان داد که در سال 2023 از هر هزار نفر 13.8 نفر به روستا بازگشته اند. در سال 2019، چنین نقل و انتقالاتی تقریبا 20 برابر شد.

دومین نیروگاه هسته ای در روپور خواهد بود  ( کالرکانتا)

بنگلادش و روسیه تصمیم خود را برای ساخت دومین نیروگاه هسته ای اتخاذ کرده اند. آقای الکسی لیخاچف، مدیر کل آژانس دولتی اتمی روسیه، روس اتم، با شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در داکا دیدار کرد. در این زمان دو کشور بر سر ساخت دومین نیروگاه هسته ای در منطقه روپ پور بنگلادش به توافق رسیدند.

بانک جهانی کاهش رشد در سال مالی جاری را پیش‌بینی کرده است ( کالرکانتا)

بانک جهانی رشد 5.6 درصدی تولید ناخالص داخلی بنگلادش را برای سال مالی جاری 2023-2024  پیش بینی کرده است. بر اساس محاسبات بانک جهانی، رشد بنگلادش در سال مالی 2022-23  5.8 درصد بود. آنها می‌گویند که رشد در سال مالی جاری احتمالا کاهش یابد اما ممکن است در سال مالی آینده کمی افزایش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما