معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۱:۱۴

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم اسفند ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد:

هشدار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به شیلی

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه( او ای سی دی ) در سومین گزارش ارزیابی عملکرد زیست محیطی  خود در سال 2024 ، از شیلی خواست تا اصلاحات مهمی را برای رسیدگی به بحران  گسترده آب انجام داده وگام های جدی را برای رفع مشکل آلودگی محیط زیست بردارد. در این گزارش تاکید شده است که شیلی با چالش‌های بسیاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بهبود کیفیت هوا ، مدیریت پسماند و رفع بحران آب مواجه است. رفع بحران آب نیازمند کمیته علمی ، انجام طرح های آزمایشی حوضه رودخانه ای و تخصیص بهینه آب است. آلودگی محیط زیست و هوا برای سلامت عمومی مضر بوده و نیازمند اجرای طرح هایی برای مبارزه با این مشکل است.

شیلی در سال های اخیر با تصویب قوانین و تقویت نهادهای زیست محیطی گام های مهمی را برای بهبود محیط زیست برداشته اما از منابع مالی لازم برای توسعه مورد نیاز برخوردار نیست. برای تامین منابع مالی مورد نیاز پیشنهاد مالیات سبز ارایه شده است.

صادرات لیتیوم شیلی در سال 2023

صادرات لیتیوم شیلی در سال 2023 از نظر وزنی 15 درصد افزایش داشت ولی به دلیل کاهش بین المللی قیمت ، ارزش آن نسبت به سال 2022 کاهش نشان داد. شیلی در سال 2023 بالغ بر 9 محصول مختلف لیتیومی را صادر نمود، اگرچه عملاً همه آنها از کربنات لیتیوم، هیدروکسید لیتیوم و سولفات لیتیوم ساخته شده اند. در مجموع ، صادرات محصولات لیتیومی 15 درصد رشد نمود ولی ارزش صادرات از 8 ممیز 1 میلیارد دلار در سال 2022 به 7 ممیز 8 میلیارد دلار کاهش یافت.

چین بزرگترین بازار صادراتی شیلی است

با کاهش 4 ممیز 4 درصدی در کل صادرات شیلی در سال 2023 نسبت به سال 2022  ، کل صادرات به 94 میلیارد و 937 میلیون دلار بالغ گردید.  از این میزان بیش از 37 میلیارد دلار صادرات به چین، 14 ممیز 307 میلیارد دلار به امریکا، 6 ممیز 803 میلیارد دلار به ژاپن، 4 ممیز 279 میلیارد دلار به برزیل، 882 میلیون دلار به آرژانتین بوده است. بدین ترتیب چین بزرگترین بازار صادراتی شیلی است.

نوسازی موافقتنامه اقتصادی-تجارتی میان شیلی و مکزیک

شیلی و مکزیک در حاشیه سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی  که در ابوظبی در حال برگزاری بود، اقدام به نوسازی موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور که از سال 199 قوت اجرایی یافته  است نمودند. هدف از این نوسازی گنجانیدن بندهای مربوط جنسیت و صنایع کوچک و متوسط در متن موافقتنامه بود. مکزیک هفتمین شریک تجاری شیلی است. در سال گذشته حجم تجارت دوجانبه به 3 میلیارد و 435 میلیون دلار بالغ گردید که در 25 سال گذشته و پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد سالانه بطور متوسط 3 ممیز 9 درصد رشد نشان داده است. صادرات شیلی به مکزیک  از 500 میلیون دلار در سال 1998 به 1میلیارد و 751 میلیون دلار  در سال 2023 رسید که میانگین افزایش سالانه 5 ممیز 2 درصد است. واردات از مکزیک نیز به نوبه خود از 847 میلیون دلار در سال 1998 به یک میلیارد و 684 میلیون دلار در سال 2023رسید که رشد سالانه 2 ممیز 8 درصدی را نشان می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما