معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اکتشاف نفت و گاز فراساحلی هفته آینده به مناقصه گذشته می‌شود ( بانیک بارتا)

بر اساس این گزارش، مناقصه اکتشاف نفت و گاز فراساحلی ممکن است هفته آینده برگزار شود. شرکت نفت، گاز و منابع معدنی بنگلادش «پتروبنگلا» گفت که تاریخ احتمالی آن 10 مارس خواهد بود. کارشناسان می‌گویند که این فرصتی را برای شرکت های خارجی ایجاد می‌کند تا مجددا در اکتشاف نفت و گاز در آب های بنگلادش در خلیج بنگال شرکت کنند. هند و میانمار اخیرا در کاوش در مرزهای مربوطه خود در اعماق خلیج بنگال موفقیت بزرگی را شاهد بوده اند. کارشناسان بخش انرژی می‌گویند که فعالیت های اکتشاف نفت و گاز بنگلادش در آب های خلیج بنگال به دلیل عدم توجه و سرمایه گذاری پیشرفت چندانی نکرده است. به نظر آنها،  این مناقصه جدید فرصتی برای عبور از بن بست ایجاد شده است.

پتروبنگلا از شرکت های بین المللی برای اکتشاف گاز و نفت در خلیج بنگال دعوت می‌کند ( داکاتریبون)

شرکت دولتی Petrobangla سرانجام فراخوان مناقصه بین المللی برای اکتشاف نفت و گاز در خلیج بنگال را اعلام کرد. آنها از 55 شرکت بین المللی برای اکتشاف نفت و گاز در 24 بلوک در خلیج بنگال دعوت کرده اند. مناقصه گران شش ماه فرصت دارند تا پیشنهادات خود را ارسال کنند. آخرین مناقصه برای اکتشاف نفت و گاز فراساحلی در سال 2016 فراخوان شد. اگرچه یک قرارداد جدید اشتراک تولید (PSC) در سال 2019 امضا شد، اما هیچ مناقصه ای برگزار نشد. بنگلادش اختلافات دریایی را با هند در سال 2012 و با میانمار در سال 2014 حل و فصل کرد. اکنون 15 بلوک در اعماق دریا و 11 بلوک در دریای کم عمق وجود دارد. در سال 2010، کونوکو فیلیپس به کار در بلوک های DS-10 و DS-11 در اعماق دریا علاقه نشان داد. پس از انجام یک بررسی دو بعدی، آنها خواستار افزایش قیمت گاز شدند. چون خواسته آنها برآورده نشد، پروژه را ترک کردند. شرکت های آمریکایی ExxonMobil و Chevron نیز به این موضوع علاقه نشان داده اند. اکسون موبیل برای اولین بار در مارس سال گذشته به اکتشاف نفت و گاز در خلیج بنگال ابراز علاقه کرد. در آن زمان می خواستند 15 بلوک از دریاهای عمیق را اجاره کنند. شرکت آمریکایی نامه دیگری در 16 ژوئیه ارسال کرد. این نامه پیشنهاد سرمایه گذاری 25 تا 30 میلیارد دلاری را داشت.

دستور نخست وزیر به مسئولان برای کنترل قیمت کالاها در ماه رمضان (شاماکال)

زمانی که مردم به دلیل افزایش قیمت کالاها در شرایط سختی هستند خانم شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، دیروز به همه مقامات این کشور دستور داد تا اطمینان حاصل کنند که قیمت کالاها در ماه رمضان افزایش نیابد. وی همچنین به مسئولان دستور داد تا در طول ماه مبارک رمضان در تامین برق و گاز کمبودی نداشته باشند.

درآمد کارگران پوشاک 13 درصد کاهش یافت ( کالرکانتا)

نتایج نظرسنجی در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا و مسائل زیست محیطی بر زندگی کارگران پوشاک و تعیین وظایف اتحادیه‌های کارگری نشان می دهد که 50 درصد کارگران پوشاک در بنگلادش از تأثیرات تغییرات آب و هوایی رنج می‌برند. این امر باعث کاهش درآمد 13 درصد کارگران پوشاک و افزایش ناامنی شغلی آنها شده است. مرخصی و غیبت کارگران 23 درصد افزایش یافته است. به غیر از این، مهارت 8 درصد کارگران کاهش یافته است. این نظرسنجی توسط موسسه تحقیقاتی خصوصی بنگلادش موسوم به « موسسه مطالعات کار» (BILS) انجام شده است. در  سمیناری که در سالن سیرداپ داکا در این خصوص برگزار شد، همچنین گفته شد که تقریباً صد درصد کارگران پوشاک بنگلادش به دلیل تأثیر آب و هوا به بیماری‌های مختلف مبتلا شده اند. 65 درصد از کارگران به دلیل گرما، 42 درصد به دلیل بارندگی و سیل و 20 درصد به دلیل طوفان و سیل آسیب دیده اند.

آمریکا تحقیقاتی را در مورد صنعت پوشاک بنگلادش آغاز کرده است ( شاماکال)

بر اساس این گزارش، آمریکا تحقیقاتی را در مورد دستمزد، اتحادیه‌های کارگری، محیط کار و ایمنی کارگران بخش تولید پوشاک بنگلادشی آغاز کرده است. قرار است جلسه استماع در این خصوص 11 مارس در واشنگتن برگزار شود. با این حال، آقای مسعود بن مومن، قائم مقام وزیر امور خارجه بنگلادش، فکر می‌کند که ممکن است این تحقیقات به عنوان یک ابزار سیاسی مورد استفاده قرار گیرد. وی همچنین گفت: اگر تحقیقات عینی و در مسیر درستی باشد، آنها می‌توانند این کار را انجام دهند. اما داکا انتظار دارد که هیچ هدف سیاسی در آن وجود نداشته باشد.

در فوریه  بیش از 5 میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است( بیجنس استاندارد)

بنگلادش در ماه فوریه  سال جاری 5.19 میلیارد دلار کالا صادر کرد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 12.04 درصد افزایش داشت. در فوریه سال مالی گذشته، صادرات بالغ بر 4.63 میلیارد دلار بوده است. به گفته کارشناسان، این تقویت درآمدهای صادراتی فشار بر ذخایر ارزی کشور را کاهش می دهد و به رفع بی ثباتی بازار دلار کمک می‌کند. 

تفاهم نامه با روسیه برای تامین کالاهای روزانه امضا شد(نیادیگانتا)

آقای احسن‌الاسلام تیتو، وزیر مشاور بازرگانی بنگلادش گفت که روسیه کشوری است که شریک توسعه و دوست بنگلادش می‌باشد. وی ابراز امیدواری کرد که امضای تفاهم نامه با روسیه برای تامین کالاهای روزانه مانند زردچوبه، نخود، عدس و روغن آفتابگردان به امنیت غذایی کمک کند. همچنین علاوه بر روسیه، با کشورهایی از جمله هند و میانمار نیز در حال امضای توافقنامه در مورد نیازهای غذایی روزانه هستیم. وی ادامه داد که وزارت بازرگانی نیز در تلاش است تا بازار محصولات صادراتی کشور را گسترش دهد. آقای آندری گولووانوو مدیر کل "پرودینتورگ" بعنوان نماینده روسیه و از طرف بنگلادش آقای سرتیپ دکتر عارف الحسن ، رئیس TCB یادداشت تفاهم را امضا کردند.

وزیر دارایی: بودجه بعدی با تمرکز بر اشتغال زایی( پروتوم آلو)

ابوالحسن محمود علی، وزیر دارایی، گفته است که بودجه ملی بعدی برای سال مالی جدید تاکید بیشتری بر ایجاد اشتغال خواهد داشت و باید فعالیت ها برای انجام اصلاحات در زمینه‌های مختلف ادامه یابد. وی گفت با توجه به اینکه تلاش‌ها برای غلبه بر مشکل ذخیره ارزی در حال انجام است، باید اشتغال‌زایی را به میزان بیشتری افزایش دهیم.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما