معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۱۳:۱۴ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته سوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نخست وزیر بنگلادش: کشورهای مسلمان می‌توانند ارز مشترک را معرفی کنند (پروتوم آلا)

هیئتی از وزرای بازرگانی کشورهای عضو دی ۸ به سرپرستی آقای مصطفی توزکو، معاون وزیر بازرگانی ترکیه، به دیدار خانم شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش رفتند. در این زمان، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، گفت که اگر کشورهای مسلمان بتوانند ارز واحدی مانند یورو اتحادیه اروپا را برای افزایش تجارت خود معرفی کنند، بسیار خوب خواهد بود.  وی همچنین گفت: ائتلاف دی 8 با هشت کشور پرجمعیت مسلمان جهان با هدف افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی بین آنها و همچنین بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم این کشورها تشکیل شده است. هدف من بهبود ثروت و توسعه اقتصادی-اجتماعی مردم است و این تنها زمانی امکان پذیر است که بتوانیم  تجارت بین خود را افزایش دهیم. وی افزود، اگر بتوانیم تجارت بین خود را افزایش دهیم، دیگر نیازی به وابستگی به دیگران نخواهیم داشت.

مواد معدنی گرانبها در سواحل رودخانه براهماپوترا یافت شده است ( مناب جامین)

شش ماده معدنی گرانبها در ماسه‌های رودخانه براهماپوترا که بر روی نواحی شمالی بنگلادش می‌گذرد، یافت شده است. این کانی‌ها عبارتند از ایلمنیت، روتیل، زیرکون، مگنتیت، گارنت و کوارتز. موسسه معدن، کانی‌شناسی و متالورژی پس از شناسایی از طریق تحقیقات اعلام کرد که ارزش منابع معدنی به دست آمده در هر کیلومتر مربع 36.3 میلیارد تاکا است. این موسسه تحقیقاتی تایید کرده است که مقدار زیادی از این منابع معدنی در شن‌های رودخانه برهماپوترا در شهرستان گایباندا و کوریگرام بنگلادش وجود دارد. یک شرکت استرالیایی به نام Everlast Minerals  اخیرا کار اکتشاف در ساحل رودخانه براهماپوترا در ناحیه گایی باندا را به پایان رساند.

قیمت گاز مایع دوباره افزایش یافته است ( جاگو نیوز)

تنها چند روز پس از اعلام افزایش قیمت برق، امروز افزایش قیمت گاز مایع (ال پی جی) اعلام شد. در سطح مصرف کننده  قیمت هر سیلندر گاز مایع 12 کیلوگرمی‌با افزایش 8 تاکا به یک هزار و 482 تاکا رسید. در فوریه گذشته، قیمت هر سیلندر 12 کیلوگرمی را با افزایش 41 تاکا به 1474 تاکا تعیین شده بود. مردم طبقه متوسط بنگلادش اکنون به دلیل افزایش قیمت مایحتاج روزانه و همچنین افزایش قیمت برق و گاز دچار رنج و مشقت شده اند.

مشارکت روسیه در اقتصاد بنگلادش ممکن است افزایش یابد( بانیک بارتا)

در سال 2023، روسیه مجموعا 2.7 میلیون تن گندم به بنگلادش صادر کرده است. شرکت Maritime Gateway به نقل از منابع مرتبط اعلام کرد که در حال حاضر بنگلادش قصد دارد گندم بیشتری از روسیه وارد کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط منابع مختلف، در حال حاضر بنگلادش سومین مقصد برتر صادرات گندم روسیه در میان کشورهای خارج از اتحادیه اوراسیا (اتحاد کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق) است. علاوه بر این، دیپلمات های روسی مدعی شده اند که صادرات کود روسیه به بنگلادش نیز در حال افزایش است. بنگلادش اوایل سال گذشته تلاش کرد نفت خام از روسیه وارد کند. اما از آنجایی که پالایشگاه‌های بنگلادش ظرفیت پالایش نفت کوره روسیه را ندارند، نتوانست آن را مستقیما وارد کرد. ناظران روسی مدعی هستند که بنگلادش اکنون نفت را با به صورت پالایش شده از هند یا کشورهای غرب آسیا وارد می‌کند. علاوه بر این، شرکت روسی گازپروم برای مدت طولانی در فعالیت‌های اکتشافی  گاز در بنگلادش مشارکت داشته است. نیروگاه هسته ای روپور بنگلادش که با بودجه روسیه ساخته شده است در حال تکمیل است. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، ممکن است امسال برق واحد اول نیروگاه به شبکه سراسری متصل شود. به گفته منابع مرتبط با این پروژه، تاکنون حدود 85 درصد از پروژه ساخت این نیروگاه تکمیل شده است. پس از آغاز جنگ با اوکراین، روسیه از سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت حذف شد. دنیای غرب محدودیت های اقتصادی مختلفی را بر تجارت دوجانبه با روسیه اعمال کرد. این امر ادامه تجارت روسیه با سایر کشورها را دشوار کرد. در این شرایط راه حلی از سوی چین یکی از متحدان نزدیک مسکو به دست آمد و سیستم پرداخت چینی موسوم به «سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی» (CIPS) وسیله ای برای انجام تجارت با روسیه تبدیل شد. ماه گذشته یوان ارز چینی به سیستم Real Time Gross System یا تسویه خودکار ارز مبادلات ارزی مبتنی بر RTGS در سیستم پرداخت در بنگلادش اضافه شد. ناظران روسی و تحلیلگران بنگلادشی بر این باورند که اکنون پیوستن بنگلادش به سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی چین آسان‌تر شده است. آنها بر این باورند که این فرصتی را برای افزایش مشارکت روسیه در اقتصاد ایجاد کرده است.

وزیر دارایی بنگلادش: در مورد اقتصاد کشور جای ناامیدی وجود ندارد ( جوگنتار)

ابوالحسن محمود علی، وزیر دارایی بنگلادش، با انکار بحران اقتصادی در کشور گفت: شاخص های توسعه ای که داریم در حال افزایش است. حواله در ماه فوریه به 216 میلیون دلار رسید. همه شاخص های اقتصادی ما در حال افزایش است. بنابراین ما هیچ گونه نگرانی در این زمینه نمی‌بینیم و در مورد اقتصاد کشور جای ناامیدی نیز وجود ندارد. البته تبلیغات دروغین در مورد این پخش می‌شود و همچنان ادامه دارد. وقتی خبرنگاران توجه وی را به تورم شدید در کشور جلب کردند، گفت: فقط تورم نظر شما را جلب کرد؟ آیا این واقعیت را در نظر نمی‌گیرید که ما ده میلیون نفر را ثبت نام کرده ایم و محصولات را با قیمت مناسب به آنها ارائه می‌کنیم؟

بنگلادش طی 8 ماه حواله 2.16 میلیارد دلاری دریافت کرد ( بیجنس استاندارد)

بنگلادش بیشترین درآمد مهاجران را در ماه فوریه در 8 ماه گذشته داشته است. ماه گذشته 2.16 میلیارد دلار حواله از طریق مجاری قانونی یا بانکی وارد این کشور شد. این امر اندکی تسکین برای ذخایر ارزی که تحت فشار است، ایجاد کرده است. بر اساس آخرین اطلاعات بانک بنگلادش، درآمد مهاجران در ماه فوریه نسبت به ماه مشابه سال قبل 38.46 درصد افزایش داشته است.

نصر الحمید: بخش برق و انرژی برای 5 سال آینده 30 میلیارد دلار نیاز دارد ( مناب جامین)

آقای نصرالحمید، وزیر مشاور در امور انرژی، برق و منابع معدنی بنگلادش پس از گفتگو با یائو ون، سفیر چین در داکا، به خبرنگاران گفت که می‌توان یک تیم تخصصی برای افزایش سرمایه گذاری در بخش برق و انرژی تشکیل داد.  در 5 سال آینده 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش برق و انرژی بنگلادش مورد نیاز است. در این زمینه کشور دوست چین می‌تواند در سطح وسیع تری در کنار ما بایستد. سفیر چین گفت: همکاری چین با بنگلادش به طور متوالی در حال افزایش است. مهم این بود که دور هم بنشینیم تا زمینه‌های همکاری بیشتر شود. وی ابراز امیدواری کرد که بنگلادش در پنج سال آینده مرفه تر، قوی تر و توسعه یافته تر شود.

کشاورزان اکنون در ناامنی غذایی هستند ( دش روپانتار)

علیرغم افزایش تولید مواد غذایی در بنگلادش، کسانی که در تولید مواد غذایی فعالیت می‌کنند، خود از امنیت غذایی برخوردار نیستند. بر اساس آمار امنیت غذایی اداره آمار بنگلادش، در حال حاضر 26.5 درصد از خانوارهای وابسته به کشاورزی در این کشور از ناامنی غذایی رنج می‌برند. به همین دلیل، کشاورزی به عنوان پرخطرترین شغل مطرح می‌شود. در حال حاضر، به دلایل مختلف، حدود 1.6 میلیون نفر در یک سال گذشته شغل کشاورزی را ترک کرده اند و این ممکن است منجر به ناامنی غذایی در کل بنگلادش شود. اقتصاددانان کشاورزی می‌گویند که کشاورزان  این کشور محصولات کشاورزی را با هزینه بالا تولید می‌کنند اما چیزی برای خود نگه نمی دارند. به دلیل مشکلات مالی آنها مجبور به فروش محصول در مزرعه می‌شوند. به این ترتیب، کشاورزان که محصول خود را به قیمت پایین فروخته است بعدا مجبور می‌شود برای نیاز خود آن را با قیمتی بالاتر از بازار خریداری کند. در نتیجه از ناامنی غذایی رنج می‌برند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما