معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۸:۵۹ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته دوم اسفندماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شرکت امارات در دهمین نشست وزیران شورای مشورتی کریدور جنوبی گاز (SGC) در باکو

خبرگزاری wam

سهیل بن محمد المزروعی  وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی سوم مارس 2024 در راس هیأتی در دهمین نشست وزیران شورای مشورتی کریدور جنوبی گاز (SGC) و دومین اجلاس وزیران شورای مشورتی انرژی سبز در جمهوری آذربایجان شرکت کرد. وزرای انرژی و نفت و گاز و نمایندگان  23 کشور، بیش از 10 سازمان بین المللی و 44 شرکت در این نشست شرکت کرده اند. الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی افتتاحیه خود، نقش SGC  که از سه سال قبل ایجاد شده است را، به دلیل اهمیت این کریدور به عنوان یکی از پروژه‌های زیرساختی حیاتی اوراسیا است، در تقویت امنیت انرژی و ارتقای همکاری‌های بین المللی در زیمینه انرژی مهم اعلام کرد. در حاشیه این سفر، المزروعی و هیئت همراهش با میکائیل جباروف وزیر اقتصاد و پرویز شهبازوف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون اقتصادی بین دولتی امارات و جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد. وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی تاکید کرد: آنچه امارات و آذربایجان را متحد می‌کند، یک رابطه عمیق و گسترده است که فراتر از همکاری‌های تجاری و اقتصادی است، زیرا از حمایت رهبری دو کشور برخوردار است و زیربنای یک رابطه مشترک است. چشم انداز تضمین آینده ای مرفه که بر پایه انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه پایدار بنا شده است. هیأت امارات متحده عربی شامل مقامات ارشد سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی از جمله وزارت انرژی و زیرساخت، مصدر، ADNOC و شرکت ملی انرژی ابوظبی (TAQA) بود. روسای مشترک این نشست از بهره برداری کامل از کریدور گاز جنوبی و کمک آن به تامین انرژی قابل اعتماد، رقابتی و مقرون به صرفه از جمهوری آذربایجان به اروپا استقبال کردند.

تمدید تعلیق عوارض گمرکی برای تجارت الکترونیک توسط سازمان تجارت جهانی

پایگاه خبری thenationalnews

در جریان سیزدهمین کنفرانس وزیران (MC13)سازمان تجارت جهانی در ابوظبی، سازمان تجارت جهانی (WTO) تعلیق عوارض گمرکی برای تجارت الکترونیک را تا زمان تشکیل جلسه چهاردهمین کنفرانس وزیران در سال 2026 تمدید کرد. طبق یک تعلیق سازمان تجارت جهانی، کشورها عوارض گمرکی بر مبادلات تجارت الکترونیکی برون مرزی وضع نمی‌کنند. از سال 1998، کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی به طور دوره ای با تمدید مهلت قانونی موافقت کرده اند. آخرین تمدید در ژوئن 2022 انجام شد.

کاهش داوطلبانه تولید نفت امارات به میزان 163000 بشکه در روز تا پایان ژوئن 2024

پایگاه اینترنتی albayan

امارات متحده عربی اعلام کرد که کاهش داوطلبانه نفت خود را به میزان 163000 بشکه در روز برای سه ماهه دوم سال 2024 با هماهنگی برخی از کشورهای اوپک پلاس تمدید خواهد کرد. در بیانیه ای، امارات متحده عربی گفت که تولید آن تا پایان ژوئن 2024 در 2.912 میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند. پس از آن، به منظور حمایت از ثبات بازار، این حجم کاهش اضافی به تدریج با توجه به شرایط بازار معکوس خواهد شد. در بیانیه توضیح داده شده است که این کاهش داوطلبانه علاوه بر کاهش داوطلبانه 144000 بشکه در روز است که قبلاً توسط امارات در آوریل 2023 اعلام شده بود و تا پایان دسامبر 2024 تمدید می‌شود. این کاهش داوطلبانه اضافی برای تقویت تلاش‌های پیشگیرانه کشورهای اوپک پلاس با هدف حمایت از ثبات و تعادل بازارهای نفت است.

هزینه 12 میلیارد دلار مترتب با چاقی مردم در امارات

پایگاه خبری thenationalnews

طبق گزارش فدراسیون جهانی چاقی، پیش‌بینی می‌شود که تقریباً 7.5 میلیون نفر در امارات تا سال 2035 با نرخ رشد فعلی دچار اضافه وزن یا چاق شوند و هزینه‌های سالانه مرتبط با آن به 12 میلیارد دلار در سال برسد.ارقام منتشر شده به مناسبت روز جهانی چاقی در 4 مارس هشداری جدی به چالش های مراقبت های بهداشتی پیش رو در صورت عدم انجام اقدام فوری ارائه می دهد. استانداردهای ملی مدیریت چاقی برای اولین بار در سال 2008 در تلاش برای مدیریت میزان صعود، در کنار ریشه کنی فلج اطفال و راهبردهای پیشگیری از سرطان دهانه رحم معرفی شدند. در حال حاضر یک چهارم بزرگسالان در امارات متحده عربی با چاقی زندگی می‌کنند، به طوری که 22 درصد مردم در دبی و 39 درصد در عجمان و فجیره بالاترین میزان چاقی را به خود اختصاص داده اند. این گزارش نشان می دهد که تقریباً 40 درصد از کودکان اکنون در امارات چاق یا دارای اضافه وزن هستند و 7622 مورد مرگ و میر در سال 2019 به طور مستقیم با اضافه وزن یا چاقی مرتبط بوده است. در همین حال، طبق اطلس جهانی چاقی سالانه فدراسیون، تأثیر اقتصادی چاقی در امارات در مسیر رسیدن به تقریباً 5 درصد تولید ناخالص داخلی تا سال 2035 است. همچنین یک مطالعه جدید نشان می دهد که هزینه سالانه مقابله با دیابت نوع 2 در امارات ممکن است تا سال 2031 به 3.4 میلیارد دلار افزایش یابد.محققان ابوظبی پیش‌بینی می‌کنند که 1.6 میلیون نفر در این کشور در اوایل دهه آینده به این بیماری مبتلا خواهند شد، در حالی که حتی تعداد بیشتری نیز با مشکلات سلامتی عمده روبرو خواهند شد. سبک زندگی بی تحرک و رژیم غذایی نامناسب در منطقه خلیج فارس به افزایش نرخ دیابت کمک کرده است که می‌تواند منجر به بیماری قلبی ، سکته مغزی، نابینایی، مشکلات کلیوی و سایر بیماریها شود. دانشمندان کالج محاسباتی و علوم ریاضی دانشگاه خلیفه در ابوظبی از مدل سازی پیچیده استفاده کردند تا بررسی کنند که صورتحساب سالانه امارات متحده عربی برای مقابله با دیابت می‌تواند بر اساس قیمت های سال 2021 در سال 2031 به حدود 3.4 میلیارد دلار (12.49 میلیارد درهم) در سال برسد. در سال 2021، کل هزینه‌های بهداشت و درمان این کشور برای دیابت 2.09 میلیارد دلار (7.68 میلیارد درهم) بود.

امارات متحده عربی یکی از بالاترین نرخ های دیابت در جهان را دارد - با 18.7 درصد گزارش شده - و تحلیل های قبلی نشان داده است که این رقم می‌تواند تا سال 2030 به 21.4 درصد برسد. سازمان جهانی بهداشت بیان می‌کند که شیوع دیابت نوع 2 در سه دهه گذشته «در کشورهای با هر سطح درآمدی» «به‌طور چشمگیری» افزایش یافته است.

صدور25 هزار مجوز تجاری جدید در دبی ظرف دو ماه

پایگاه اینترنتی arabianbusiness

بر اساس آمار ارائه شده توسط دولت امارات بخش تجارت در امارات با هجوم مستمر سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل، با توجه به بهبود اقتصاد، رونق فضای کسب و کار و گسترش شرکت ها، در دو ماه ابتدای سال 2024 رشد چشمگیری داشته است. بر این اساس نزدیک به 30 هزار مجوز تجاری جدید طی دو ماه از ابتدای سال جاری 2024 صادر شده که از این تعداد بیش از 80 درصد یعنی حدود 25000 مجوز مربوط به بخش های مختلف تجاری در دبی هستند. داده‌های اخیر وزارت اقتصاد امارات؛ تعداد کل مجوزهای ثبت شده در بخش مشاغل به صورت محلی در طول دو ماه گذشته حدود 3.6 درصد افزایش یافته است و تا پایان فوریه جاری از 829.7 هزار مجوز در مقایسه با مجموع 800 هزار مجوز در مدت مشابه در سال گذشته عبور کرده است.

خرید 49 درصد سهام نیروگاه‌های بادی فراساحلی بریتانیا توسط شرکت انرژی آینده ابوظبی (مصدر)

پایگاه اینترنتی forbesmiddleeast

شرکت انرژی آینده ابوظبی (مصدر) از تکمیل 49 درصد از سهام خود در پروژه نیروگاه بادی 3 گیگاواتی Dogger Bank South در بریتانیا خبر داد که شامل یکی از بزرگترین نیروگاه‌های بادی دریایی جهان به شمار می رود. ارزش این پروژه بالغ بر 11 میلیارد پوند استرلینگ است و "مصدار" با مشارکت "RWE"، شرکت پیشرو انرژی‌های تجدیدپذیر مستقر در آلمان، در آن سرمایه گذاری می‌کند. خرید این سهام در قالب توافقنامه گسترش مشارکت سرمایه گذاری مستقل بین دو کشور انگلیس و امارات است که شامل سرمایه گذاری به ارزش 10 میلیارد پوند استرلینگ در زمینه‌های فناوری، زیرساخت ها و تحول انرژی می‌شود. مصدر و RWI  بیش از ده سال پیش پروژه "آرایه لندن" را برای انرژی بادی با ظرفیت 630 مگاوات افتتاح کردند. این شرکت همچنین قبلاً در پروژه "Hywind Scotland" با ظرفیت 30 مگاوات که نشان دهنده اولین نیروگاه بادی دریایی شناور در جهان است و نیروگاه بادی دریایی "Dudgeon" با ظرفیت 402 مگاوات سرمایه گذاری کرده است. انتظار می رود ساخت و ساز این پروژه در اواخر سال 2025 آغاز شود و اولین 800 مگاوات برق تولیدی آن در سال 2029 به بهره برداری برسد.

تامین 41.9 درصد از نفت وارداتی ژاپن توسط امارات

پایگاه اینترنتی emirates247

بر اساس داده‌های آژانس منابع طبیعی و انرژی وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، واردات نفت ژاپن از امارات به 31.58 میلیون بشکه رسید که 41.9 درصد از کل واردات ژاپن در ژانویه 2024 را تشکیل می دهد. ژاپن در ماه ژانویه حدود 75.43 میلیون بشکه نفت وارد کرد که سهم نفت کشورهای عربی 92.8 درصد یا 69.97 میلیون بشکه بود که از شش کشور عربی امارات، عربستان سعودی، کویت ، قطر، عمان و بحرین وارد شد.

بانک دیجیتال اسلامی جدید امارات به نام «رویا»

پایگاه خبری khaleejtimes

یک بانک صرفاً دیجیتال اسلامی در امارات به نام «رویا» راه‌اندازی خواهد شد و دفتر مرکزی آن در عجمان خواهد بود. این بانک به تعدادی از بانک‌های دیجیتالی دیگر می‌پیوندد که با خدمات خود سهمی از بازار را در فضای خدمات مالی امارات به خود اختصاص داده‌اند. این بانک‌های دیجیتال عبارتند از Wio، الماریه و Community Bank )Mbank UAE).

«رویا» خود را به عنوان یک «بانک جامعه اسلامی‌بومی دیجیتالی» معرفی کرده و مجوز فعالیت را از رگولاتور امارات دریافت کرده است. این نهاد جدید با استناد به داده‌های بانک مرکزی امارات در بیانه‌ای اعلام کرد: «امارات چهارمین بازار بزرگ مالی اسلامی در جهان است، که دارایی‌های بانکداری اسلامی آن ۲۳ درصد از کل دارایی‌های موجود در این بخش را تشکیل می‌دهد. رویا یک تجربه بانکداری دیجیتال را  بر اساس امنیت قوی و طراحی بصری ارائه می دهد.

جوایز ۱۱۹ میلیون دلاری امارات برای نمک زدایی آب دریا

خبرگزاری wam

امارات از مسابقات XPRIZE Water Scarcity پرده‌برداری کرده است که مجموعاً ۱۱۹ میلیون دلار جایزه دارد تا مبتکران جهانی را تشویق کند تا بر تغییر قابلیت اطمینان، مقرون‌به‌صرفه و پایدار فناوری‌های نمک‌زدایی آب تمرکز کنند. طرح مبارزه با کم‌آبی محمد بن زاید و این مسابقات که توسط رئیس کشور امارات شیخ محمد بن زاید آل نهیان پایه‌گذاری شده‌اند، به پیشبرد راه‌حل‌های تکنولوژیکی پایدار برای کاهش تهدیدات کمیابی آب برای مردم، مشاغل و جوامع کمک می‌کند. شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه و رئیس این طرح گفت: «راه‌حل‌هایی که در حال حاضر برای مقابله با بحران کم‌آبی وجود دارد کافی نیست، بنابراین راه‌حل‌های جدید و فوری مورد نیاز است. این طرح متعهد به همکاری با سهامداران از سراسر جهان برای کشف ایده‌های جدید، اثبات قابلیت آنها و به ثمر نشستن آنها تا حد امکان موثر است.»

چهارمین و آخرین راکتور نیروگاه هسته‌ای براکه امارات وارد خط تولید شد

پایگاه خبری thenationalnews

انتظار می‌رود چهار راکتور این نیروگاه، یک چهارم برق امارات را تا ۶۰ سال آینده تامین کنند. این نیروگاه توانایی تولید ۵ هزار و ۶۰۰ مگاون برق را داراست و در شهر ابوظبی و توسط یک شرکت کره‌ای و شرکت اماراتی نواه(Nawah Energy Company) ساخته شده است. پیشتر ولیعهد ابوظبی، صدور مجوز برای فعالیت نیروگاه براکه را «فصل تازه‌ای» در مسیر کشور برای توسعه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز خوانده بود. نیروگاه براکه متعلق به شرکت نواه به عنون یکی از زیرمجموعه‌های گروه انرژی هسته‌ای امارات موسوم (ENEC) است.

رتبه دوم دبی در جهان از نظر اتاق‌های هتل رزرو شده

پایگاه خبری khaleejtimes

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط شرکت "کاستار"، دبی در سال گذشته از نظر تعداد اتاق های رزرو شده هتل با اختلاف زیادی بالاتر از نیویورک، پاریس و سنگاپور در رتبه دوم جهان قرار گرفت. تعداد اتاق های هتل رزرو شده در دبی از تعداد کل اتاق های رزرو شده در مقاصد اصلی کشورهای خاورمیانه بیشتر است. لندن از نظر تعداد اتاق های رزرو شده هتل با ثبت حدود 43 میلیون اتاق در رتبه اول قرار گرفت و پس از آن دبی با 41.8 میلیون شب اتاق، نیویورک با 36 میلیون اتاق در رتبه سوم و پاریس در جایگاه چهارم با حدود 24.7 میلیون اتاق و سنگاپور با 20.4 میلیون شب در رتبه پنجم قرار گرفت /الامارات الیوم

انتشار دستاوردها و ابتکارات مالی دولت امارات در سال 2023

خبرگزاری wam

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی، دستاوردها و ابتکارات مالی دولت امارات را در سال 2023 اعلام کرد.از جمله این دستاوردها 151 مصوبه کابینه مربوط به بخش مالی، شامل راه اندازی سیاست ها و ابتکارات جدید، قوانین و قوانین و همچنین تصویب موافقت نامه‌های بین المللی بود. شیخ مکتوم بن محمد بن راشد آل مکتوم، معاون اول حاکم دبی و وزیر دارایی امارات گفت: امارات متحده عربی در 4 شاخص بین المللی رقابت پذیری مرتبط با بخش مالی رتبه اول جهانی و در شاخص بدهی ناخالص عمومی دولت در فهرست سالانه رقابت پذیری جهانی 2023 رتبه سوم را کسب کرد. اکوسیستم مالی پیشرفته در امارات توسط یک سیستم قانون‌گذاری منعطف و یک زیرساخت دیجیتال پیشرفته تقویت شده است.وزارت دارایی در مرحله بعدی حمایت خود را برای ارتقای عملکرد اقتصادی، مطابق با سند اصول اقتصادی امارات ادامه خواهد داد. این سند به عنوان یک نقشه راه عمل می‌کند که ویژگی‌ها و ستون‌های عملکرد همه نهادهای فدرال را مشخص می‌کند. این شامل تهیه قوانین، قوانین، سیاست ها و چارچوب های لازم برای حفاظت از ثبات سیستم های مالی کشور، تضمین توسعه پایدار و تعهد به استانداردهای بین المللی بالا در کارایی و ایمنی است. امارات متحده عربی در گزارش شاخص رفاه در سال 2023 در شاخص «کارایی مخارج دولت» رتبه اول جهانی ، رتبه اول در شاخص «انطباق پذیری سیاست دولت» در دفترچه رقابت جهانی 2023، رتبه اول در شاخص «باز بودن مالی» در گزارش توسعه سفر و گردشگری 2023مجمع جهانی اقتصاد و رتبه سوم جهان در شاخص «کل بدهی ناخالص دولت عمومی» در کتابچه رقابت جهانی 2023 را به خود اختصاص داد. در طول سال 2023، کابینه امارات متحده عربی 15 قانون فدرال در بخش مالی، 62 تصمیم نظارتی برای افزایش کارایی و اثربخشی مدیریت وضعیت مالی و جریان‌های نقدی و9 پروژه فدرال را تصویب کرده و 8 موافقت‌نامه بین‌المللی را امضاء نمود. ابتکارات و پروژه‌های مهم مالی ملی ارائه شده توسط دولت فدرال در سال 2023 شامل طرح تداوم بودجه دولت فدرال، تجدید ساختار صکوک (اوراق قرضه اسلامی)، پروژه صورتحساب الکترونیکی، به روز رسانی استراتژی بدهی عمومی دولت فدرال 2021-2023، هزینه‌های فرانشیز دولت فدرال برای شرکت های فعال در بخش مخابرات در امارات متحده عربی، ایجاد پایگاه داده برای دارایی‌های املاک و مستغلات با هزینه حدود 62 میلیارد درهم، افزایش توسعه و زنجیره تامین در دولت فدرال، و پروژه حمایت از اتحادیه گمرکی شورای همکاری خلیج فارس ( است. تصمیمات نظارتی مصوب هیئت وزیران در سال 2023 شامل 10 تصمیم در تنظیم امور مالیاتی در امارات متحده عربی، 17 تصمیم تنظیم کننده خدمات و کارمزدهای دولتی و همچنین 6 تصمیم در مورد سایر سیاست های مالی است.

دولت امارات همچنین در سال 2023  هشت موافقت نامه بین المللی مختلف از جمله 4 موافقت نامه بین المللی در مورد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری را با جمهوری ساحل عاج، جمهوری موزامبیک، باربادوس، جمهوری گویان امضا و تصویب کرد. همچنین امارات در این سال 4 موافقتنامه بین المللی در مورد اجتناب از مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالی مربوط به مالیات بر درآمد با جمهوری ساحل عاج، جمهوری چک، جمهوری متحد تانزانیا، جمهوری گویان امضاء نمود. به این ترتیب تعداد کل توافقنامه‌های اجتناب از مالیات مضاعف به 147 موافقت نامه و 112 موافقت نامه بین المللی برای تشویق و حمایت از سرمایه گذاری می رسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما