معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

عضویت ناظر سنگال در مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF)

در تاریخ 11 / 12 / 1402 وزارت نفت و انرژی سنگال طی انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام نمود که این کشور در خلال برگزاری مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در الجزایر به طور رسمی‌بعنوان عنوان عضو ناظر این نهاد پذیرفته شده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است، این امر نقطه عطف مهمی‌برای سنگال محسوب می‌گردد. وزیر نفت و انرژی سنگال در این اجلاس شرکت کرده بود.

 بر اساس بیانیه مطبوعاتی مذکور آنتوان دیومه، وزیر نفت و انرژی سنگال طی سخنانی در این اجلاس بر اهمیت بهره مندی کشورش از تجارب سایر اعضای مجمع در زمینه تولید، مدیریت منابع گاز و همچنین آموزش تاکید کرد. وی خاطر نشان کرد عضویت سنگال به عنوان عضو ناظر در این مجمع، کاتالیزوری برای استفاده بهینه از گاز طبیعی در دستیابی به اهداف توسعه ای به ویژه از طریق استراتژی استفاده از گاز در تولید انرژی برق خواهد بود. به گفته وی، این استراتژی به دسترسی جهانی به برق در سنگال تا سال 2026، کاهش هزینه‌های تولید و صنعتی شدن کشور کمک می‌کند. آقای دیومه افزود: سنگال با عضویت ناظر در این نهاد، گام جدیدی را در جهت بهره برداری مسئولانه از منابع طبیعی خود در جهت منافع مردم بر می دارد.

شایان ذکر است:

 یکی از بزرگترین پروژه‌های گازی که در حال حاضر در سنگال آخرین مراحل اجرایی خود را می‌گذراند پروژه گاز آل. ان.جی موسوم به (Greater Tortue Ahmeyim) می‌باشد که در آب ‌های فرا ساحلی در مرز بین سنگال و موریتانی واقع شده است. این مهم ترین پروژه فرا ساحلی در جنوب صحرای آفریقا می‌باشد و قرار است اولین محموله گاز آن در سال جاری میلادی وارد بازارهای جهانی گردد.

میدان گازی GTA دارای ذخایر گاز طبیعی 566 میلیارد متر مکعب گاز است که 283 میلیارد متر مکعب آن بر اساس توافقنامه همکاری بین دولتی که در فوریه 2018 بین سنگال و موریتانی امضا شد، به سنگال اختصاص دارد. پیش بینی می‌شود که فاز اول پروژه GTA تا 2.3 متریک تن در سال گاز LNG تولید کند و در سال جاری میلادی اولیه محموله ان وارد بازارهای جهانی شود. قرار بود بهره برداری از این پروژه در سه ماهه چهارم سال 2023 آغاز شود که به سال جاری موکول شد. 

 با عنایت به وجود منابع عظیم نفت و بویژه گاز در سنگال، عضویت ناظر این کشور در مجمع کشورهای صادر کننده گاز از اهمیت ویژه ای برای دولتمردان این کشور برخوردار است، زیرا باعث ورود رسمی این کشور به یک تشکل انرژی در سطح بین المللی از یک سو و از سوی دیگر ورود سنگال به بازار انرژی منطقه ای و جهانی و نیز بالا بردن وزن سیاسی و اقتصادی این کشور در منطقه و جهان می‌گردد.

 شروع اکتشافات مربوط به ذخایر نفت و گاز در سنگال بین سالهای 2014 تا 2017 انجام شده است. این کشور اکنون آماده می‌شود تا از این ذخایر عظیم گاز طبیعی بعنوان تضمین امنیت انرژی برای سال‌های آینده استفاده کند. سنگال توسعه بخش انرژی را به یکی از ارکان اساسی در راستای برنامه سنگال نوظهور تا سال 2035 تبدیل کرده است. سنگال با ذخایر قابل توجه گاز طبیعی به نظر می‌رسد در آستانه تبدیل شدن به یک تولید کننده بزرگ هیدروکربن در قاره آفریقاست. این ثروت عظیم، فرصت‌ها و چالش‌هایی را فراروی این کشور قرار می‌دهد.

کشورهای صادر کننده گاز ( GECF ) موسوم به اوپک گازی عبارتند از: الجزایر، بولیوی، مصر، امارات متحده عربی، گینه استوایی، ج.ا.ایران، لیبی، نیجریه، قطر و روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا بعنوان اعضای اصلی و کشورهای آنگولا، آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک، پرو و سنگال اعضای ناظر این سازمان هستند.

مجمع کشورهای صادر کننده گاز ( GECF ) که در سال 2021 تأسیس شد، متعهد به حمایت از حقوق حاکمیتی اعضای خود بر منابع گاز طبیعی و توانایی آنها برای برنامه ریزی و مدیریت مستقل توسعه پایدار، کارآمد،  استفاده و حفاظت از محیط زیست منابع گاز طبیعی به نفع مردم این کشورهاست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما