معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم خرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تجدید ناوگان حمل و نقل عمومی‌شهری با تحویل 550 دستگاه تاکسی گاز سوز سمند جدید در شهر تیس

روز پنجشنبه 13 ژوئن 2024 طی مراسمی‌با حضور ال حاجی مالیک انجای، وزیر زیر ساخت ها و حمل و نقل زمینی و هوایی سنگال، دبیرکل وزارت صنایع و بازرگانی و  هیاتی از شرکت ایران خودرو به سرپرستی جناب آقای دکتر عظیمی مدیرعامل شرکت ایران خودرو ، جناب آقای عسگری سفیر جمهوری اسلامی ایران، استاندار و شهردار شهر تیس و مقامات محلی ، تعداد 550 دستگاه تاکسی گاز سوز سمند جدید توسط شرکت سنیران اتو در شهر تیس به عنوان بخشی از توافق اولیه امضا شده در فوریه 2021 بین طرفین مبنی بر تامین تعداد 2000 دستگاه تاکسی در راستای تجدید ناوگان حمل و نقل عمومی‌شهری سنگال به نمایندگان اتحادیه تاکسی داران داکار تحویل داده شد. این ابتکار بخشی از برنامه مدرن سازی بخش حمل و نقل عمومی در سنگال است که در زمان ریاست جمهوری عبدالله واد با هدف بهبود ایمنی جاده‌ها با جایگزینی وسایل نقلیه قدیمی صورت می‌گیرد.

Seneweb   13 ژوئن 2024

تولید اولین بشکه نفت از میدان نفتی سنگمار

شرکت استرالیایی Woodside، اپراتور میدان فراساحلی سنگومار  Sangomar، اعلام کرد که اولین بشکه نفت را از منابع این منطقه استخراج کرده است. این شرکت که با شرکت پتروسن سنگال همکاری می‌کند در نهایت تولید 100000 بشکه در روز را برای این میدان که طول عمر ذخایر نفتی آن برای 25 سال تخمین زده می‌شود هدف گذاری کرده است. از زمان ورود واحد تولید شناور لئوپولد سدار سنگور   FPSO Léoplod Sedar Senghor  به میدان سنگومار در 10 فوریه سالجاری میلادی، تلاش‌های زیادی توسط شرکت های مذکور انجام شده است تا اطمینان حاصل شود که اولین بشکه قبل از پایان نیمه اول سال 2024 در دسترس خواهد بود. میدان سنگومار که در 100 کیلومتری جنوب داکار در مناطق عمیق ساحلی روفیسک و سنگومار قرار دارد، شامل مقادیر زیادی ذخایر نفت و گاز است و مساحتی بالغ بر 7490 کیلومتر مربع در بخش سنگال حوضه رودخانه سنگال  Msgbc را پوشش می‌دهد. وودساید مسئول توسعه میدان سنگومار، دارای 82 درصد و شرکت نفت دولتی سنگال ( پتروسن ) با 18 درصد سهامدار این میدان نفتی هستند. سنگال با ورود اولین بشکه نفت به بازرهای جهانی، وارد دایره کشورهای تولیدکننده نفت آفریقا می‌شود.

لوکوتیدین 11 ژوئن 2024

برگزاری نمایشگاه بین المللی غذا(Sial) در پاریس: آفریقا در کانون توجه شصتمین سالگرد برگزاری نمایشگاه

نیکولاس ترنتسو، مدیر کل نمایشگاه بین المللی غذا  (Sial 2024)دیروز در داکار طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد اهداف این دوره از نمایشگاه توضیخاتی داد. این رویداد صنعت کشاورزی و غذایی در سطح جهان که از 19 تا 23 اکتبر 2024 در پاریس برگزار می‌شود، شصتمین سالگرد برگزاری خود را جشن می‌گیرد. نمایشگاه بین المللی غذا (Sial) که در سال 1964 تأسیس شد، به شبکه جهانی پیشرو در نمایشگاه‌های مواد غذایی کشاورزی تبدیل شده است. امسال با افزایش قابل توجه مشارکت کشورهای آفریقایی، این رویداد اهمیت خاصی پیدا می‌کند. در این راستا مدیرکل نمایشگاه بین المللی غذا (Sial) طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: امسال تقریباً 35 درصد افزایش مشارکت کشورهای آفریقایی از نظر تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه داریم و حدود 3000 بازدید کننده آفریقایی برای دیدن نمایشگاه به پاریس سفر می‌کنند. با این حال وی تخمین می زند که با وجود این پیشرفت، مشارکت آفریقا همچنان پایین است و تنها 4 درصد از کل شرکت کنندگان را تشکیل می دهد، اما ما متقاعد شده‌ایم که حضور کشورهای آفریقایی برای درک آنچه در بازار جهانی اتفاق می‌افتد بسیار قوی‌تر خواهد بود. وی افزود: آفریقا یک قاره  بسیار استراتژیک در جهان تا چند سال آینده با 25 درصد از جمعیت جهان و بالاتر از همه دو سوم رشد جمعیتی مورد انتظار در 20 سال آینده را تشکیل خواهد داد. برای کمک به این امر امسال در  پاریس اجلاسی در مورد آفریقا برگزار خواهد شد تا تحولات بازار آفریقا، نیازها، تولیدات و پتانسیل های آن را به تمام جهان معرفی کنیم. بنابراین آفریقا از طریق این نمایشگاه در کانون توجه قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر نمایشگاه امسال تنها به ترویج تجارت محدود نخواهد شد. همچنین هدف دیگر آن تغییر و نوآوری به ویژه از نظر مسئولیت اجتماعی شرکتها (CSR) است.  شرکت کنندگان در نمایشگاه قصد دارند تا چالش های پیش روی خود را با همه تولیدکنندگان جهانی به اشتراک بگذارند تا آنها به بازیگران واقعی در زمینه تولید و فروش مواد غذایی تبدیل شوند. ما چاره‌ای نداریم و در هر صورت باید به جلو حرکت کنیم، فعال باشیم و تغییرات را پیش‌بینی کنیم. در این نمایشگاه با برنامه ریزی صورت گرفته، بیش از 2000 محصول اصلی در زمینه مواد غذایی عرضه و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و عمده مباحث بر نوآوری‌ها تمرکز خواهد کرد. نامبرده با اشاره به روندهای فعلی که ترکیبی از موضوعات محیط زیست، مسئولیت اجتماعی و سلامت است، گفت: این نوآوری‌ها حدود 10 درصد از نوآوری‌های جهانی در بخش مواد غذایی را نشان می دهد. او  خاطر نشان کرد در نمایشگاه  پاریس تقریباً 8000 غرفه‌ دار از سراسر جهان و از 140 کشور حضور دارند. از سوی دیگر 650 استارت‌آپ متحد شده‌اند تا بزرگترین فناوری غذایی در جهان را ایجاد کنند. او گفت: نمایشگاه امسال با بیش از 400000 محصول به نمایش درآمده، ویترینی جامع از صنعت جهانی کشاورزی و مواد غذایی در سطح جهان ارائه می دهد. ترنتسو در پایان گفت: اگر یک تولید کننده یا یک خریدار بخواهد تصور کوچکی از آنچه در جهان از نظر کشاورزی و مواد غذایی در حال رخ دادن است داشته باشد، می‌تواند تمامی آنها را در این نمایشگاه عمومی‌که کل بخش کشاورزی و مواد غذایی را پوشش می دهد شاهد باشد.

لوکوتیدین 8 ژوئن 2024

درخواست مدیر اجرایی ابتکار آینده کشاورزی و روستایی ( ایپار ) برای تقویت مزارع خانوادگی در راستای توسعه بخش کشاورزی

دکتر شیخ عمر با، مدیر اجرایی ابتکار آینده کشاورزی و روستایی ( ایپار ) گفت: برای دستیابی به خودکفایی غذایی و در عین حال ایجاد مشاغل پایدار، کشاورزی یکی از ارکانی است که سنگال باید بر آن تمرکز کند. با این حال ما نباید سرمایه گذاری‌های بزرگ را به ضرر سرمایه‌های کوچک ترجیح دهیم. راه حل به گفته وی، تقویت کشاورزی خانوادگی است که علاوه بر کمک به امنیت غذایی کشور می‌تواند 3 برابر شغل ایجاد کند.  وی افزود 1300 میلیارد فرانک سیفا مبلغی است که سنگال هر سال برای تامین مایحتاج غذایی خود می‌پردازد. این وضعیت در نهایت آسیب پذیری کشور را آشکار کرده است. بیماری کووید-19 زنگ خطری برای دستیابی به حاکمیت غذایی بود. دولت گذشته حتی یک استراتژی ملی برای دستیابی به خودکفایی غذایی اتخاذ نکرده بود. در هر حال دستیابی به امنیت غذایی با تقویت بخش کشاورزی خانوادگی ممکن نیست. این موضعی است که مدیر اجرایی ابتکار آینده کشاورزی و روستایی (Ipar) از آن دفاع می‌کند. دکتر شیخ عمر با توضیح داد که کشاورزی کارکردهای مختلفی دارد. کارکرد اصلی کشاورزی تغذیه مردم ، دوم ایجاد درآمد برای تولیدکنندگان ، سوم ایجاد شغل و چهارم تامین مواد اولیه صنایع است. دولت باید از تمرکز بر یک هدف واحد اجتناب کند در حالی که اطمینان حاصل شود که این اهداف متناقض نیستند. چه کسی می‌گوید که استفاده از گزینه جذب سرمایه گذاران بزرگ بهترین راه حل برای سنگال نیست. شما نمی‌توانید قصد داشته باشید تا غذای مردم را تامین کنید ولی زمین‌های کشاورزی را به چند فرد خصوصی بدهید که از این طریق پول زیادی به دست می آورند. اگر اجازه دهید کشاورزی خانوادگی مدرن شود، 3 برابر شغل ایجاد می‌شود، ولی در غیر اینصورت دولت فقط می‌تواند 10 درصد تقاضای بازار کار را برآورده کند. لذا ما باید قانون مالکیت زمین‌های کشاورزی را برای حمایت از بخش کشاورزی خانوادگی اصلاح کنیم. وی این سخنان را دیروز در کارگاه آموزشی ارائه و در بررسی برنامه راهبردی  2024 تا 2028  که توسط اتاق فکر ایپار برگزار شد بیان کرد. این برنامه دارای 5 محور استراتژیک است که شامل: تقویت و تنوع بخشیدن به امر تحقیقات بر اساس استانداردهای کیفی، افزایش  ظرفیت های ایپار و شرکای آن، ترویج گفتگو و بحث سیاسی، ارتقای حاکمیت نهادی ایپار و بهبود  ثبات و پایداری نهادی ایپار می‌باشند. این برنامه راهبردی مبتنی بر موضوعات زیر خواهد بود: آینده مزارع کشاورزی و روستایی خانوادگی. حاکمیت فراگیر منابع طبیعی و زمینی، اهداف توسعه پایدار و مناطق در حال گذار، سیستم‌های غذایی پایدار، انعطاف‌پذیری در اعمال سیاست‌های کشاورزی ، دامداری و شیلات، افزایش اشتغال جوانان، زنان و اجرای استراتژی‌های کارآفرینی. هدف برنامه راهبردی کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی سنگال و منطقه غرب آفریقا از طریق ایجاد فضاهایی برای تبادل و بحث بر اساس نتایج تحقیقات استراتژیک و آینده ‌نگر دقیق در ارتباط با چالش‌های حال و آینده است. هدف دیگر کمک به تحول مثبت در ارائه سیستم های تولید در بخش کشاورزی در مناطق روستایی برای بهبود شرایط زندگی افراد ساکن در  مناطق مختلف سنگال و غرب آفریقا خواهد بود.

لوکوتیدین 7 ژوئن 2024

اجرای پروژه‌های تامین مالی شده توسط صندوق زندگی و معیشت Llf

به عنوان بخشی از نظارت بر اجرای سه طرحی که دولت سنگال از آنها حمایت می‌کند، از جمله برنامه توسعه زنجیره ارزش منطقه ای برنج که با بودجه 32 میلیون دلار آمریکا در مرحله اجرا قرار دارد، هیئتی از صندوق زندگی و معیشت (Llf) از زیر ساخت های این برنامه در داگانا بازدید کرد و با ذینفعان در این منطقه دیدار نمود. در این خصوص از تاریخ 3 تا 6 ژوئن 2024 مدیر مرکز منطقه ای بانک توسعه اسلامی (ISDB) در داکار، دکتر نبیل غالب، همراه با هیئتی از صندوق زندگی و معیشت ( Llf)و نمایندگانی از بانک توسعه اسلامی (ISDB)، صندوق توسعه ابوظبی (Adfd)، بنیاد بیل و ملیندا گیتس (Bmgf)، صندوق همبستگی اسلامی‌برای توسعه (Isfd)، مرکز امداد کمک‌های بشردوستانه ملک سلمان  (Ksrelief) و صندوق توسعه قطر (Qffd)از دره رودخانه سنگال بازدید کردند. به گفته خانم ظهیرا المرزوکی از بنیاد بیل و ملیندا گیتس، این دیدار به آنها اجازه داد تا از چندین زیر ساخت تامین مالی شده توسط صندوق Llf، از جمله آزمایشگاه تحقیقاتی Africarice متخصص در کشت برنج و نیز قطعه زمینی به مساحت 20 هکتار که به تولید محصولات کشاورزی و از جمله برنج اختصاص داده شده است، بازدید کنند. هدف کلی این افراد و نهادها مبارزه با فقر در کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی از جمله سنگال است. به گفته وی، هدف دیگر این صندوق کمک به خودکفایی کشور در زمینه برنج است که یک عنصر اساسی در تغذیه مردم محسوب می‌گردد. بنابراین، این پروژه امکان تولید بذرهای جدید برنج را فراهم می‌کند که مغذی‌تر و بادوام‌تر هستند و می‌توانند در شرایط سخت آب و هوایی مقاومت کنند. به گفته خانم مرزوقی، این هیئت از نتایج بدست آمده توسط زنان این منطقه که بذر تولید می‌کنند و در عین حال به شغل و زمین دسترسی دارند بسیار راضی بودند. به گفته ترکی بن اسنید، نماینده صندوق ملک سلمان برای کمک‌های بشردوستانه نیز گفت: این صندوق مظهر کمک‌هایی است که عربستان سعودی به سایر نقاط جهان ارائه می‌کند. با بازدید میدانی از سایت‌های پروژه به مشارکت کنندگان اجازه دهیم تا با دقت بیشتری ببینند که بودجه آنها چه چیزی را در زمینه تولید بذر در سطح تولیدکنندگان محلی امکان پذیر کرده است. در زمینه همکاری تحقیقاتی با Africarice برای شناسایی تأثیرات مثبت بر ذینفعان و مشکلات پیش رو ، نماینده صندوق عربستان از نتایج به‌دست‌ آمده در زنجیره ارزش برنج اظهار رضایت کرد. برنامه توسعه زنجیره ارزش منطقه ای برنج یک پروژه پنج ساله است که با کمک به 39000 خانوار برای افزایش بهره وری برنج از 4 به 6 تن در هکتار، به خودکفایی ملی برنج و زنجیره ارزش این محصول کمک می‌کنند عبارتند از : توسعه سیستم های آبیاری کارآمد در بیش از 1500 هکتار، ایجاد 200 هکتار زمین زراعی که زنجیره ارزش بذر را بهبود می‌بخشد، استفاده از 450 تراکتور و تیلر که مکانیزاسیون عملیات کشاورزی را تسهیل می‌کند و کمک بخش خصوصی برای تهیه برنج شلتوک. این بازدید کاری که چهار روز به طول انجامید، امکان بازدید از سایر طرح های حمایت شده توسط صندوق  Llfاز جمله برنامه حمایت از بخش دامداری برای احداث 30 واحد دامداری با هزینه 31 میلیون دلار که امکان اجرای یک پروژه پنج ساله را برای 110,000 خانوار فراهم کرد ، حمایت از 500 کشاورز برای دسترسی به نژادهای اصلاح شده قوچ و بز کوهی، ایجاد 200 واحد پرواربندی، توسعه و یا بازسازی 10 مرکز خدمات دامپزشکی برای بهبود بهره وری دام، حفاظت از 5 میلیون دام در برابر بیماری‌های عمده دامی از طریق واکسیناسیون دوره ای و بهبود منابع آب برای دام. این هیئت همچنین از پروژه حذف و کنترل مالاریا به ارزش 32 میلیون دلار که دستیابی به اهداف برنامه ملی کنترل مالاریا (Pnlp) را فراهم می‌کند بازدید کرد.

لوکوتیدین 10 ژوئن 2024

دیپلماسی اقتصادی اهرمی‌برای کاهش موانع تجاری

 دیپلماسی اقتصادی موضوعی بود که روز جمعه توسط مسئولان اتاق بازرگانی و صنعت داکار (CCIAD) و از برگزار کنندگان نمایشگاه محصولات آفریقایی ( فیپا ) طی برگزاری همایشی در بنای یادبود رنسانس آفریقا در پایتخت سنگال مورد بحث و بررسی قرار گرفت. فعالان اقتصادی شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی محصولات آفریقایی معتقدند که دیپلماسی، اهرمی‌برای کاهش موانع تجاری است. به گفته عبدالقادر ندایی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار، دیپلماسی اقتصادی ابزاری استراتژیک برای تقویت رقابت اقتصادی یک کشور در صحنه جهانی است. وی گفت که دیپلماسی اقتصادی با ادغام ابعاد مختلف موضوعات اقتصادی در راستای تلاش‌های دیپلماتیک نقش مهمی در روابط بین‌الملل معاصر بازی می‌کند. وی افزود: برای تحقق این چشم انداز بلندپروازانه، به نظر می رسد دیپلماسی اقتصادی یکی از ارکانی است که باید بر آن تکیه کنیم تا بازارهای جدید را به روی شرکت های ملی باز کنیم و از آنجا موانع تجاری را کاهش دهیم و در مورد توافقنامه‌های تجارت آزاد مذاکره نماییم. وی بر این باور است که دیپلماسی اقتصادی ابزار توسعه ای مهمی‌بشمار می رود که هدف اصلی آن ارتقای صادرات از طریق محصولات و خدمات آفریقایی می‌باشد که به گفته وی شایسته ترویج و تقویت است. نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار خاطر نشان کرد: هدف دیگر ارتقای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی است. به گفته عبدالقادر ندایی، در این راستا این امکان فراهم می‌شود که منابع کافی برای تأمین مالی توسعه و تقویت رقابت اقتصادی کشور بسیج شود.

خدی فال تال، رئیس کمیسیون جنسیت اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار، خاطر نشان می‌کند که باید مشکلات جوانان را نیز در نظر گرفت و برای آنها اشتغال ایجاد کرد. او از سوی اتاق بازرگانی داکار از دولت خواست تا ابتکار عمل داشته باشد و برای زنان و جوانان ارزش بیشتری در سطح داخلی و خارجی قائل شود. سرهنگ آباباکار سادیخ دیوپ بعنوان مجری جلسه نیز گفت: دیپلماسی اقتصادی یک مسئله بسار مهم بوده که به لطف آن بسیاری از مشکلات کشور حل شده است. وی با بیان اینکه نمی‌توان بدون وجود یک  ارز مشترک در اکواس درباره این موضوع صحبت کرد گفت که این نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد .در این جلسه موضوع تسهیل تردد افراد و کالاها نیز مورد بحث قرار گرفت و در مورد مشکل پرداخت های غیر موجه و هزینه‌های اضافی در مرزها بحث و بررسی بعمل آمد، موضوعی که به گفته فعالان اقتصادی تجارت خارجی سنگال را با مشکل مواجه می‌کند. بیش از 15 کشور آفریقایی در نمایشگاه بین المللی محصولات آفریقایی که پنجمین دوره این نمایشگاه است، شرکت کردند. به گفته عبدالقادر ندایی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار، این نمایشگاه توانست نام خود را در دستور کار بزرگ ترین نشست های اقتصادی در زیر منطقه صحرا قرار دهد.

APS  7 ژوئن 1402

برگزاری روز دماغه سبز - سنگال با هدف تقویت روابط بین داکار و پرایا

انجمن "nos e Cabo Vedre"روز شنبه در تئاتر ملی بزرگ اولین دوره "روز دماغه سبز - سنگال" را با هدف تقویت روابط بین دو کشور راه اندازی کرد. رئیس انجمن، دانیل گومز اعلام کرد: این رویداد با هدف گرد هم آوردن سنگالی‌های با اصالت دماغه سبز که به خوبی در بافت اجتماعی - اقتصادی و حتی سیاسی سنگال ادغام شده‌اند و نیز برای تقویت بهتر همکاری بین دو کشور، تشکیل شده است. به گفته آقای گومز، دیاسپورای دماغه سبز با دو میلیون نفر در خارج از مرزهای این کشور می‌تواند برای کشورهای میزبان و کشور مبدأ مفید باشد. سفیر دماغه سبز در سنگال، هرمینیو مونیز، ضمن دعوت از سنگالی‌ها به مجمع سرمایه گذاری در کشورش که قرار است طی روزهای 12 و 13 ژوئن برگزار شود خواستار تقویت همکاری بین داکار و پرایا شد. او اعلام کرد: در حال مذاکره با مقامات دولتی هستم تا وزیر دارایی دماغه سبز را برای دیدار با سرمایه گذاران سنگالی به منظور بحث درباره فرصت های همکاری به سنگال دعوت کنیم. او اطمینان داد که دولت کشورش اقداماتی را برای تسهیل ادغام جامعه سنگالی ساکن در دماغه سبز انجام می دهد. او گفت: برادران سنگالی ما باید احساس کنند که در خانه خود هستند، همانطور که ما ساکنان دماغه سبز در سنگال احساس می‌کنیم که در خانه خود هستیم. گیسل دالمادئا معاون مجلس ملی دماغه سبز نیز خواستار تقویت همکاری بین دو کشور به ویژه در زمینه بهداشت شد و اعلام کرد که بسیاری از پزشکان سنگالی با اصالت دماغه سبز آماده کار در دماغه سبز هستند. در حاشیه مراسم گرامیداشت روز دماغه سبز - سنگال ، یک نمایشگاه تجاری از محصولات تولیدی دو کشور نیز برگزار گردید.

APS  8 ژوئن 1402

دستیابی به توسعه مستلزم بهره برداری از استعدادها و نوآوری استعدادهای جوان

موهامادو بامبا دیوپ، اقتصاددان و مشاور فنی وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال در جشن روز اقتصاد کلان آفریقا در موسسه آفریقایی توسعه اقتصادی و برنامه ریزی (IDEP)، یک موسسه پان آفریقایی که توسط سازمان ملل متحد ایجاد شده است گفت: تعهد کشورهای آفریقایی استفاده از استعدادهای جمعیت جوان بوده و با توجه به اینکه آفریقا همچنان جوانترین قاره جهان است بنابراین کشورهای آفریقایی با جمعیت جوان باید از استعدادها و منابع انسانی خود برای هدایت نوآوری و رشد اقتصادی استفاده کنند. موهامادو بامبا دیوپ در عین حال ضروری می‌داند که استفاده از منابع طبیعی برای ایجاد شغل، نوآوری، سرمایه‌گذاری ، آموزش ، تحقیق و توسعه را بدنبال دارد. "ارتقای ثبات و رشد اقتصاد کلان در آفریقا" موضوع جشن روز اقتصاد کلان آفریقا است که اولین دوره خود را برگزار می‌کند. به گفته آقای دیوپ، آفریقا می‌تواند رشد اقتصادی خود را افزایش دهد، اگر دولت‌ها فرصت‌هایی را برای همه اقشار بویژه  بهره‌مندی کامل از جمعیت جوان از طریق سرمایه‌گذاری کافی در جهت جذب سرمایه‌های نیروی انسانی، دسترسی به آموزش و پرورش ، مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت و غیره ایجاد کنند. این مقام سنگالی همچنین بر این عقیده است که آفریقا می‌تواند از منابع طبیعی خود بهره مند شود اگر سیاست‌هایی برای تشویق بهره‌برداری مسئولانه و پایدار آنها اتخاذ شود. او گفت که ادغام منطقه ای برای بهره برداری کامل از بازار وسیع آفریقا، تقویت رشد کسب و کار و ایجاد شغل، کاهش فقر و نابرابری بسیار اساسی است. مشاور فنی برنامه ریزی و همکاری وزارت اقتصاد سنگال تاکید کرد: استفاده از این فرصت ها مستلزم هماهنگی و همکاری خوب کشورهای آفریقایی با هدف هماهنگی برخی سیاستهای مالیاتی و کاهش نوسان قیمت هاست. او معتقد است که پیشرفت اقتصادی این قاره بدون منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا بعنوان یک کاتالیزور برای توسعه صنعتی این قاره که با آن می‌توان صادرات داخل آفریقا را بهبود بخشید، محقق نمی‌شود. کریما بونمرا بن سلطانه، مدیر IDEP تصریح می‌کند که هدف برگزاری کنفرانس روز اقتصاد کلان آفریقا، بهره گیری از تخصص و تجربه جمعی سیاست گذاران، دست اندرکاران، دانشگاهیان و اتاق های فکر برای بررسی چالش های پیچیده اقتصاد کلان پیش روی این قاره می‌باشد.

APS  10  ژوئن 1402

سفر هیاتی از سرمایه گذاران چینی به سنگال

سرمایه گذاران چینی از روز سه شنبه در سنگال اقامت دارند تا فرصت هایی را که این کشور از نظر سرمایه گذاری در چندین بخش اقتصادی به ویژه انرژی ارائه می دهد بررسی کنند. این هیئت چینی متشکل از 39 کارآفرین و صنعتگر اعضای اتاق بازرگانی چین و آفریقا در شهر  Yiwuدر شرق این کشور است. هیات مذکور در یک میز گرد که توسط آژانس ارتقای سرمایه گذاری‌ها و کارهای بزرگ سنگال  (APIX) ترتیب یافته بود شرکت کرد. ژو شون، مدیر کل مرکز تجارت چین و آفریقا در ییوو گفت: بخشی که ما بیشتر دوست داریم روی آن تمرکز کنیم انرژی است زیرا اکثر شرکت های تشکیل دهنده این هیئت در حوزه انرژی فعال هستند. به گفته وی کارآفرینان چینی به ویژه به نیاز سنگال به محصولات الکتریکی کم ولتاژ از جمله سیم و پریزهای برق و انواع لامپ ها آشنایی دارند. این بخشی است که به سرعت در حال توسعه است و شرکت های چینی می خواهند در آن سرمایه گذاری کنند. چن یان، یک تاجر چینی می‌گوید که خوشحال  است که در سنگال بسر می‌برد زیرا می‌تواند دانش تجاری خود را با طرف های سنگالی به اشتراک بگذارد. وی گفت: ما تجهیزات الکتریکی می فروشیم و برای اولین بار اینجا هستیم تا با شرکت های سنگالی که به تخصص و محصولات ما نیاز دارند شراکت ایجاد کنیم. اتاق بازرگانی چین و آفریقا در آوریل 2020 توسط دفتر بازرگانی شهرداری Yiwu تاسیس شد. باکاری سگا باتیلی، مدیر کل APIX در این میزگرد گفت: روابط اقتصادی بین سنگال و چین با همکاری متقابل، مشارکت استراتژیک و منافع مشترک مشخص می‌شود. آقای باثیلی خاطر نشان کرد که از سال 2009 تعداد 217 شرکت چینی در سنگال به ثبت رسیده اند. بگفته وی در سال 2023 حجم سرمایه گذاری‌های بین چین و سنگال بالغ بر 665 میلیارد فرانک سیفا بوده و سرمایه گذاری مستقیم چین در سنگال در 81 پروژه بوده که تاکنون تعداد  9938 شغل ایجاد کرده است. وی افزود: این گواهی بر پویایی و اعتماد رو به رشد سرمایه گذاران چینی در سنگال در پنج سال گذشته است. آقای باثیلی در ادامه گفت: سنگال قصد دارد به بخش خصوصی تکیه کند تا تلاش های خود را فزون تر نمایند و اقتصاد کشور را شکوفا کنند. او یادآور شد: ما در APIX به سرمایه‌گذاران خارجی این فرصت را می‌دهیم که با همتایان سنگالی خود مشارکت کنند. یوسوفا دیوپ، مدیر اجرایی کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال (CNES)  نیز گفت که بخش خصوصی سنگال برای ایجاد مشارکت های بیشتر سازماندهی می‌شود. وی افزود: ما باید شراکت برد-برد ایجاد کنیم. ما خواهان سرمایه گذاری در مناطق مولد هستیم تا مشکل بیکاری در میان جوانان حل شود. او معتقد است که این رویکرد "ارزش افزوده" را برای سنگال به خصوص از نظر انتقال فناوری به ارمغان خواهد آورد. به گفته وی این تشکل بعنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های کارفرمایی در سنگال، اصلاحاتی برای جذاب‌تر کردن محیط کسب ‌وکار خود بعمل اورده است.

APS  11  ژوئن 1402

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما