معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته اول خرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

درخواست جامعه صنعتگران از دولت برای اختصاص پانزده درصد از سهم اجرای قرارداد های عمومی دولتی به آنها

امضای یادداشت تفاهم بین دولت سنگال و اتحادیه ملی اتاق های تجارت سنگال (Uncms)، چیزی است که صنعتگران خواستار آن هستند. آنها می خواهند 15 درصد از سفارشات اجرایی قراردادهای عمومی دولتی به صنعتگران اختصاص داده شود. این درخواست توسط رئیس اتحادیه در اولین مجمع عمومی‌شبکه اتاق های اصناف و صنایع دستی در منطقه UEMOA مطرح شد. عیسی دیه بورکینافاسو را مثال زد که در این زمینه پیشگام است. وی گفت: ما خواهان یک یادداشت تفاهم بین Uncms و دولت سنگال هستیم. اگر این سند با وزارت دارایی و بودجه امضا شود، دیگر نهادها مجبور به رعایت آن خواهند شد. این روند در بورکینا نیز مشابه است، جایی که صنعتگران با حمایت اجتماعی موثر بسیار جلوتر از ما هستند. او به یاد می آورد که رئیس جمهور سابق هم به دولت دستور داده بود تا 15 درصد قراردادهای دولتی را به صنعتگران اختصاص دهد ولی این امر محقق نشد. در واقعیت، صنعتگران برای دسترسی به بازارهای دولتی با مشکلات زیادی مواجه هستند، وضعیتی که این اتحادیه در صدد تغییر آن می‌باشد. با این حال، عملیاتی شدن این خواسته با مشکلات خاصی مواجه است.

لوکوتیدین  17 می 1402

تقاضای انجمن ترویج شیلات و صنایع دریایی سنگال برای شفاف سازی وضعیت کشتی‌های ماهیگیری

 پس از انتشار فهرست قایق های مجاز به ماهیگیری در آب های تحت صلاحیت سنگال توسط دکتر فاتو دیوف، وزیر شیلات، دریانوردی و زیرساخت های بندری، انجمن ترویج شیلات و صنایع دریایی سنگال (اپراپام) از مقامات می خواهد که وضعیت شرکت های مجاز را روشن کند تا اطمینان حاصل شود که آنها به شیوه ای قانونی و شفاف فعالیت می‌کنند. در این خصوص اعضای انجمن خواستار آن هستند  که وزیر اقدامات عاجلی در جهت شفافیت در کلیه امور مربوط به ماهیگیری انجام دهد و اطمینان حاصل شود که این کشتی‌ها به بخش ماهیگیری و صنایع مرتبط در سنگال و سایر کشورهای منطقه که این قایق‌ها در آن فعالیت می‌کنند آسیبی نمی‌رسانند. گائوسو گویه، رئیس انجمن مذکور اعلام کرد این ترس وجود دارد بخش ماهیگیری صنعتی سنگال به دست خارجی‌ها بیفتد.وی افزود: در فهرستی که در 6 می 2024 منتشر شد، می‌بینیم که بیشتر این قایق های خارجی از سال 2020 در سنگال به ثبت رسیده اند. آیا شریک سنگالی امروز کنترل بیشتری بر این قایق های خارجی نسبت به سال 2020 دارد؟ این ممکن است محتمل باشد. وی گفت: تحت پوشش این شرکت های مشترک، ماهیگیری صنعتی سنگال در دست خارجی‌هایی است که مقررات ما را رعایت نمی‌کنند و در بیشتر موارد، تعهدات قانونی توسط این قایق ها نادیده گرفته می‌شود. برخی از این کشتی‌ها نیز از پنهان شدن پشت پرچم سنگال برای بهره‌گیری از پروتکل‌های ماهیگیری که سنگال به ویژه با گینه ‌بیسائو و لیبریا دارد، دریغ نمی‌کنند. بنابراین، آنها از منابع ماهیگیری این کشورها استفاده می‌کنند در حالی که قوانین جاری را رعایت نمی‌کنند، این امر خطر آسیب رساندن به روابط بین سنگال و این همسایگان را بدنبال دارد. به همین دلیل است که او وزیر را تشویق می‌کند تا اطلاعات مربوط به مالکان ذی‌نفع را جمع‌آوری و آنها را منتشر کند. از سوی دیگر کسانی که رشته شرکت‌های مختلط را که این قایق‌های منشأ خارجی تحت آن فعالیت می‌کنند در دست دارند، مالکان، شرکت‌ها و شهروندان سایر ملیت‌ها هستند که در یک کشور خارجی بسر می‌برند. در سال 2022، در جریان کنفرانس وزرای کشورهای آفریقایی، کارائیب و اقیانوس آرام، همه کشورهای حاضر از جمله سنگال تعهد کردند که به عنوان یک کشور صاحب پرچم یا کشور ساحلی، اقداماتی را برای به روز رسانی و اجرای قوانین ملی به منظور الزام اعلام مالکان ذینفع نهایی کشتی‌ها و شرکت‌های ماهیگیری در هنگام گرفتن مجوز ماهیگیری و ثبت نام مالکان واقعی کشتی‌های ماهیگیری انجام دهند. وی افزود: امروز آپراپام اصرار دارد که در خصوص بهبود وضعیت ناوگان صیادی و ماهیگیری سنگال که برای بیست سال وعده داده شده بود، شفافیت صورت گیرد و نتایج آن منتشر شود. به گفته وی داده‌های منتشر شده نشان می دهد که این مشکل هم در ماهیگیری صنعتی و هم در ماهیگیری دستی وجود دارد.

لوکوتیدین  17 می 1402

برگزاری کارگاه به اشتراک گذاشتن نتایج مطالعه در مورد نیازهای بخش تحقیق و نوآوری در سنگال

آژانس ملی تحقیقات علمی‌کاربردی (آنرسا) و دانشگاه آسان سک زیگنشور  (Uasz) روز پنج شنبه کارگاهی را برای به اشتراک گذاشتن نتایج مطالعه در مورد نیازهای بخش تحقیق و نوآوری در سنگال و پلتفرم منطقه ای برای تقویت پیوند بین تحقیق و نوآوری (Varriwa)برگزار نمودند. این طرح که هدف آن ایجاد محیطی برای ارتقای نتایج تحقیقات و انتقال فناوری است، توسط کنسرسیومی متشکل از چهار کشور در زیر منطقه صحرا از جمله سنگال حمایت می‌شود. موسی سیدیبه، هماهنگ کننده آژانس مذکور و مدیر پروژه   Varriwa گفت: هدف بررسی وضعیت موجود و ارائه یک دید وسیع از بازیگران حوزه تحقیقاتی در سنگال و سایر کشورها است. وی افزود: در این کارگاه همچنین تولیدات تحقیقاتی به ویژه ثبت اختراعات و ایجاد پویایی پیرامون این عرصه نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. وی از ذینفعان انتظار دارد که مالکیت نتایج تحقیقات خود در زمینه‌های مذکور را به دست گیرند و فراتر از آن نیازهای تحقیقاتی را عمومیت بخشند و آنها را به اشتراک بگذارند. وی افزود: آنچه ما به دنبال آن هستیم بیش از هر چیز تعامل بهتر بین بخش های تحقیقاتی و تجاری است. آقای سیدیبه گفت: ما می خواهیم نیازهای تحقیقاتی و فناوری شرکت ها و سازمان‌های تولید کننده را بیان کنیم. این امری است که ما برای مدت طولانی منتظر آن بودیم، زیرا تحقیقات بطور فعال در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، اما در مورد جنبه عمومی سازی آنها باید دوباره کار شود زیرا جامعه اغلب به نتایج تحقیقات توسعه یافته در دانشگاه‌ها دسترسی ندارد. چنین ابتکاری به تسهیل دسترسی به اطلاعات در مورد نتایج تحقیقات کمک می‌کند. به گفته داین نگوم، تولید دانش و ارزش گذاری آن از مسائل اصلی در قاره آفریقا است. به گفته ممدو امباکه لو از کارشناسان آنرسا این کارگاه امکان فرصت ارایه نظرات و تدوین راهکار های عمومی و خصوصی در بخش های تحقیق و نوآوری در سنگال را فراهم کرد تا از پتنت ها، قراردادهای بهره برداری، مجوز های اختراع، نوآوری‌ها و اکتشافات علمی در پنج سال گذشته در سنگال استفاده شود.

لوکوتیدین  18 می 1402

تشریح سیاست دستیابی به حاکمیت غذایی توسط رئیس جمهور

رئیس جمهور باسیرو جومای فای، روز شنبه ضمن بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی و منابع حیوانی (فیارا) در مورد ابتکارات دولت به عنوان بخشی از کمپین کشاورزی بمنظور دستیابی به حاکمیت غذایی توضیحاتی داد. این نمایشگاه در 4 می در مرکز تجارت خارجی بین المللی سنگال (Cices) افتتاح گردید و تا 26 می 2024 ادامه دارد. در این راستا رئیس جمهور هنگام ورود مورد استقبال وزیر کشاورزی ، حاکمیت غذایی و دامپروری و مدیرکل Cices قرار گرفت. وی طی سخنانی به ابتکارات مقامات جدید در دستیابی به حاکمیت غذایی اشاره کرد و گفت که نخست وزیر و وزیر کشاورزی یک شورای بین وزارتی در مورد کمپین کشاورزی برگزار کرده اند که طی آن برای اولین بار مناقصه ای در مورد خرید کود برگزار شد و به لطف آن در آینده نزدیک قیمت کود نسبت به سه سال گذشته کاهش می یابد. رئیس جمهور اعلام کرد که امسال مقامات نظامی را در گیر کرده ایم و وزیر نیروهای مسلح با وزیر کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری  همکاری نزدیک دارد تا یارانه‌ها به ذینفعان واقعی یعنی کشاورزان و دامداران برسد. در پایان بازدید از غرفه‌های فیارا. باسیرو جومای فای گفت که اگر حاکمیت غذایی به دست آید، سنگال بخش قابل توجهی از مشکلات خود را حل کرده است. از این نظر رئیس دولت از انتخاب خود برای سپردن وزارت کشاورزی به یک "متخصص پرشور و غیر سیاسی" صحبت کرد. در همین راستا، او همچنین گفت: در میان اقداماتی که با توجه اهمیتی که او برای بخش کشاورزی قائل می‌باشد، تشکیل یک دبیرخانه دولتی مسئول نظارت بر کشاورزان است. رئیس جمهور می‌گوید برای رسیدن به خودکفایی غذایی، ما باید آنچه می خوریم تولید کنیم. تا زمانی که نتوانیم آنچه را که خود مصرف می‌کنیم تولید نماییم و به شرایط بین المللی یا امیال دیگر کشورها وابسته باشیم، در تغذیه درست خود با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. رئیس‌جمهور به عنوان مدرکی از بحران‌های برون‌زای تجربه شده در طول همه‌گیری کووید-۱۹ یاد آوری می‌کند که بسیاری از کشورهای آفریقایی به محصولات غذایی محلی و داخلی دسترسی ندارند. برای در امان ماندن سنگال از این وابستگی‌ها، وی قصد دارد حاکمیت غذایی را در کشور برقرار کند.  

لوکوتیدین 21 می 2014

توسعه شرکت استارت آپ سنگالی Maad با جمع آوری 1.94 میلیارد فرانک سیفا در بازار تامین مالی

1.94 میلیارد فرانک CFA مبلغی است که شرکت استارتاپ سنگالی  Maad، یک پلتفرم فناوری و لجستیک برای معامله گران، در تامین مالی جمع آوری کرده است. این تأمین مالی توسط Ventures Platform و با مشارکت سرمایه‌گذاران بین‌المللی شامل:  Seedstars، Reflect ventures، OuiCapital، Launch Africa،  Voltron Capital و Alumni Ventures انجام شد. بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی،  بانک های محلی نیز در تامین مالی این مبلغ مشارکت داشتند. مبلغ مذکور به توسعه Maad کمک خواهد کرد که یک پلتفرم تکنولوژیکی است که به طور مستقیم تامین کنندگان و بازرگانان کوچک کالاهای مصرفی را به هم متصل می‌کند. این شرکت به خرده فروشان این امکان را می دهد که به کاتالوگ کامل محصولات، با تحویل قابل اعتماد و قیمت های رقابتی دسترسی داشته باشند، در حالی که مبلغ مذکور برای سرمایه در گردش شرکت نیز استفاده می‌شود ، همچنین از این زیر ساخت توزیع برای ارائه خدمات ارزش افزوده به برندها ، داده‌ها، نرم افزار و خدمات برای تبلیغات، توزیع و بازار یابی استفاده می‌گردد. جاه طلبی این شرکت تغییر تجارت در آفریقای فرانسوی زبان است که 80 تا 95 درصد امور فروش کالا و خدمات توسط بخش  غیررسمی انجام می‌شود. این شرکت دارای موقعیت پیشرو در میان استارت‌آپ‌های بازار در آفریقای فرانسوی زبان است. این استارتاپ با بیش از 80 تامین کننده در تماس می‌باشد ، با بیش از 1000 مرجع کالایی در ارتباط است و حجم تجارت ماهانه 3 میلیون دلار دارد. ماد قصد دارد از این سرمایه برای گسترش بیشتر و تسلط بر بازار سنگال استفاده کند، همچنین شرکت قصد دارد خدمات مالی را به خرده فروشان معرفی کند، مانند وام دادن از طریق کیف پول الکترونیکی زیرا تجار کوچک در قلب اقتصاد سنگال قرار دارند. Maad در حال ساخت فناوری و زیرساخت لجستیکی است تا این خرده‌ فروشان بتوانند از در دسترس بودن محصولات ضروری برای افرادی که کمتر از 5 دلار در روز درآمد دارند اطمینان حاصل کنند. مدیر شرکت سید استارز گفت: رویکرد نوآورانه Maad برای دیجیتالی کردن تجارت سنتی در آفریقای فرانسوی زبان این پتانسیل را دارد که تأثیر قابل توجهی بر زندگی تجار و مصرف‌کنندگان کوچک ایجاد کند. ما این سرمایه‌گذاری را انجام می دهیم و از تیم Maad در تلاش‌هایشان برای ایجاد یک اکوسیستم کارآمدتر و فراگیر در منطقه حمایت می‌کنیم.

لوکوتیدین 21 می 2014

تاکید متخصصان برای به حداکثر رساندن مزایای بهره برداری از منابع نفت و گاز در سنگال بر توسعه مهارت های محلی

کارشناسان دریایی و متخصصان در زنجیره ارزش انرژی طی برگزاری همایشی بر سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه مهارت‌های محلی به منظور به حداکثر رساندن بیشتر مزایای اجتماعی- اقتصادی بهره ‌برداری آتی از منابع نفت و گاز در سنگال تاکید کردند. در این همایش که توسط مرکز Trainmar Momar Mada Fall با موضوع «چالش‌ها و استراتژی نفت در سنگال» برگزار شد ، دکتر پاپ مامادو توره مدیر مرکز مذکور گفت: در این نشست موضوعات مختلفی از جمله ریسک های استراتژیک، ژئوپلیتیکی و اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تا بتوان دیدی عملی ایجاد کرد که به سنگال اجازه دهد مدیریت منابع انرژی خود را بهبود بخشد. وی به ویژه بر اهمیت مدیریت مسئولانه منابع انرژی اصرار داشت. وی همچنین از تقویت «همکاری منطقه‌ای» با هدف تضمین « استفاده  عادلانه و پایدار از منابع نفت و گاز» حمایت کرد. نامبرده با اشاره به چشم انداز بخش نفت و گاز سنگال، اثرات بهره برداری از این منابع بر اشتغال زایی، توسعه زیرساخت ها و تنوع بخشی به اقتصاد سنگال را بر شمرد. وی با استقبال از این بحث ها و گفتگوها خاطر نشان کرد که مرکز تخصصی در زمینه حمل و نقل دریایی و امور بندری که وی آنرا هدایت می‌کند در حال فعالیت برای ایجاد یک برنامه دوره آموزشی کارشناسی ارشد برای آموزش متخصصان بخش نفت و گاز است.

APS  18 می 1402

رضایت بانک توسعه آفریقا و بانک توسعه اسلامی از تسریع در روند اجرای پروژه آگروپل سود

بانک توسعه آفریقا (AfDB) و بانک توسعه اسلامی (IDB) می‌گویند که از تسریع در روند اجرای پروژه Agropole Sud  در سه منطقه منطقه کولذا، سدیو، کازامانس و زیگنشور راضی هستند. بانک توسعه آسیایی یک ماموریت نظارتی را برای این پروژه از 12 تا 19 مه به طور مشترک با بانک توسعه اسلامی (IDB) انجام داد. این بازدید برای نظارت بهتر بر پروژه‌های اجرا شده توسط برنامه ملی توسعه آگروپول سنگال (PNDAS) انجام شده است. برگزاری جلسات موضوعی، بازدید از محل های مذکور به منظور ارزیابی وضعیت فعلی اجرای پروژه، شناسایی محدودیت‌های اصلی پیش‌رو در اجرای آن و تدوین برنامه عملیاتی برای بهبود عملکرد آن صورت گرفت. در این بازدید، آقای الحاج دیجیلی امبایه لو کلیه موضوعات را با تمامی‌بازیگران زنجیره ارزش بخش های انبه، ذرت و بادام هندی درگیر در تولید، فرآوری، بازاریابی و همچنین مقامات اداری و منطقه ای که قویاً از اجرای آن حمایت می‌کنند مطرح نمود. در این بازدیدها توصیه‌های جدی به ویژه برای تسریع در احداث کارگاه‌های ساخت و ساز و بهبود شرایط کاری بازیگران در زنجیره‌های مختلف ارزش داده شد.  مهندس آبیاری و رئیس هیئت بانک توسعه آسیایی، مامادو کین، از پیشرفت در احداث زیرساخت ها که علیرغم محدودیت های اجرایی بهبود چشمگیری یافته است، ابراز خرسندی کرد. مهندس، مدیر پروژه و رئیس هیئت IDB، باباکار ندایه، به نوبه خود رضایت هیئت خود را از تعهد مقامات اداری و ذینفعان برای به سرانجام رساندن این پروژه ابراز کرد. وی گفت: نقشه راهی که در پایان این ماموریت تهیه می‌شود، بدون شک اجرا را تسریع می‌بخشد. پروژه Agropole Sud توسط دولت سنگال و شرکای توسعه ای برای بهبود شرایط زندگی جمعیت  جوانان و زنان از طریق ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی و افزایش پایدار در بهره وری بخش هایی مانند بادام هندی، انبه و ذرت با هزینه کل پروژه 57.6 میلیارد FCFA در حال اجرا است. در بیانیه مطبوعاتی آمده است که مذاکرات برای تامین مالی Agropole Nord بین دولت سنگال و بانک توسعه اسلامی‌به مبلغ 39.6 میلیارد فرانک FCFA ادامه دارد. بر اساس این سند، وزیر صنعت و بازرگانی روز جمعه، 24 مه از سایت های مربوطه بازدید خواهد کرد.

APS  21 می 1402

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما