معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم خرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بررسی اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا در مواجهه با آسیب پذیری‌های اقتصادی و مالی

اولین نشست سال 2024 گروه مشورتی منطقه ای برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا (Gcr-Ass) شورای ثبات مالی اتحادیه پولی و مالی کشورهای غرب آفریقا(Umoa)   دیروز در پایتخت سنگال برگزار شد. در این اجلاس ژان کلود کاسی برو، رئیس بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا، اقدامات این بانک برای تقویت رشد اقتصادی، کاهش فشارهای تورمی و حفظ توان خارجی را تشریح نمود. وی گفت تاکنون اعتبارات اعطایی به کشورهای Umoa توسط این بانک بالغ بر125.3 میلیارد فرانک سیفا بوده است. ژان کلود کاسی برو، از جمله بر تشدید سیاست های پولی بانک که از ژوئن 2022 از طریق چندین افزایش در نرخ های کلیدی به منظور مقابله با فشارهای شدید بر قیمت ها و اقدامات نظارتی برای تقویت انعطاف پذیری بخش بانکی تاکید کرد. وی افزود: در این زمینه، سه قانون جدید در اوموآ در سال 2023 تصویب شد که شامل : قانون بانکداری، قانون بخش مالی خرد و قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم هستند. وی تصریح کرد: این تحولات نظارتی امکان همراستایی چارچوب قانونی با استانداردهای بین‌المللی و در نظر گرفتن آسیب‌پذیری‌ها و فرصت‌هایی را که در سال‌های اخیر در بخش مالی Umoa به وجود آمده را ممکن ساخته است. از سوی دیگر بانک متعهد به حمایت از دیجیتالی شدن اقتصادهای کشورهای عضو است. بنابراین بانک در نظر دارد در سال جاری، مرحله عملیاتی پلتفرم تعاملی خود را برای اطمینان از پرداخت های فوری در اتحادیه آغاز کند. چارچوب نظارتی خدمات پرداخت برای تنظیم بهتر فعالیت های فین تک های نیز تدوین می‌گردد. در نتیجه، ترکیب همه این سیاست ها بهبود عملکرد اقتصادی کشورهای اوموآ را ممکن ساخته است. بنابراین، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 به 5.3 درصد رسید و نرخ تورم پس از رسیدن به سطح بالای 8.8 درصد در آگوست 2021 به 3.7 درصد کاهش یافت. به گفته کاسی برو، بخش بانکداری در اوموآ بسیار گستردگی دارد بطوریکه دارای 135 بانک فعال با میانگین نسبت پرداخت بدهی 13.1 درصد در مارس 2024 می‌باشد.

لوکوتیدین 24 می 1402

مالی همچنان واردکننده اصلی محصولات سنگالی

سفر رئیس جمهور باسیرو جومای فای به مالی و بورکینافاسو، علاوه بر بعد نمادین و دیپلماتیک، بخشی از چشم انداز تقویت تجارت با دو کشور عضو اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (UEMOA) است. با توجه به تقویت روابط با کشورهای همسایه، رئیس جمهور این پنجشنبه به کشورهای مالی و بورکینافاسو دو کشوری که سنگال با آنها روابط دوجانبه بسیار مطلوب با مشارکت هایی که در حال گسترش به حوزه‌های حیاتی برای اقتصاد این کشورها است سفر خواهد کرد. بنا به گزارش اداره اطلاعات دولتی (BIG) سفر وی به مالی در جهت حفظ روابط دو جانبه گسترده با این کشور بویژه در حوزه‌های مهم اقتصاد و فرهنگ خواهد بود. در زمینه امور تجاری، مالی همچنان شریک استراتژیک سنگال در آفریقا با صادرات حدود 708.8 میلیارد FCFA در سال 2022 است، در حالی که به بورکینافاسو، صادرات سنگال در همان تاریخ 35.338 میلیارد FCFA بالغ می‌گردد. این صادرات شامل فرآورده‌های نفتی، سیمان و مواد غذایی می‌باشند. اداره اطلاعات دولت خاطر نشان می‌کند که همکاری با بورکینافاسو بیشتر بر حوزه‌های استراتژیک مانند امنیت، آموزش عالی، آموزش حرفه ای ، به ویژه فرهنگ و ارتباطات متمرکز است. همچنین تبادل تجربیات در تولید محصولات سمعی و بصری و تلویزیون دیجیتالی  (DTT)  از جمله زمینه‌های همکاری با اوگادوگو هستند. 

APS  30 می 1402

تلاش مدیر کل جدید اپیکس برای بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران خارجی

باکاری سکا باتیلی، مدیر کل جدید آژانس ارتقای سرمایه گذاری‌ها و کارهای بزرگ (Apix)، دیروز هیئتی از بانک جهانی به سرپرستی مدیر عملیات، خانم کیکو میوا را بحضور پذیرفت. هدف از این دیدار شناسایی و تقویت زمینه‌های همکاری بین دو نهاد بود. از این فرصت برای بحث در مورد تمامی‌پروژه‌های ساختاری و همچنین برنامه‌های اصلاحی جهت حل مشکلات مربوط به ایجاد ثروت و مشاغل پایدار، توسعه اقتصادی درون زای سنگال و دسترسی به منابع مالی برای SME ها استفاده شد. گروه بانک جهانی متعهد به حمایت از آژانس در اجرای  استراتژی جذب سرمایه گذاری است. از جمله اهداف دیگر ارائه خدمات به مردم به منظور حمایت از بخش خصوصی محلی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی است. پیش از این وی موضوع مقصد سنگال را با هیئتی از تجار سوئیسی مطرح کرده بود. وی خاظر نشان نمود که این هیئت علاقه خاصی به سنگال نشان دادند و عنوان نمودند که این کشور یکی از جذاب ترین محیط های تجاری در زیر منطقه صحرا شناخته می‌شود. آقای باتیلی در دیدار با هیات بانک جهانی بر نکات اصلی برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران، تثبیت و حفظ مسیر رشد اقتصادی سنگال نیز تاکید نمود.

لوکوتیدین 29 می 1402

گروه "Aar mbaye mi" برنده مسابقه رقابت برای نوآوری در زمینه کشاورزی

سازمان غیردولتی Heifer International می‌خواهد تولیدکنندگان کوچک را قادر سازد تا با تکیه بر فناوری، عملکرد خود را بهبود بخشند. این امر موجب شد تا مسابقه ای توسط این سازمان ترتیب داده شود که طی آن فعالان جوان در زمینه پروژه‌های کشاورزی در آن شرکت کنند. در پایان این رقابت گروه "Aar mbaye mi"   با پروژه نوآوری در زمینه مبارزه با پرندگان دانه خوار به عنوان برنده انتخاب شد. در این راستا  آیدا امبایه و رفقایش جایزه اول را در سومین دوره مسابقه نوآوری کشاورزی به ارزش 6 میلیون فرانک CFA  به دست آوردند. این ابتکار که چالش Ayute Africa نام دارد، توسط سازمان غیر دولتی مذکور برگزار شد. این مسابقه پنج گروه از جوانان یا افراد را به صورت انفرادی گرد هم آورد. تعداد 350 پروژه به هیئت داوران این مسابقه داده شده بود که طی آن گروهها و افراد با یکدیگر به رقابت پرداختند. در پایان طراحان پروژه، محتوای کار خود را ارائه کردند و گروه «آربای می» برنده گردید.

لوکوتیدین 23 می 1402

راه اندازی پلتفرم ارائه خدمات دیجیتال توسط اتحادیه ملی تجار و صنعتگران سنگال

اتحادیه ملی تجار و صنعتگران سنگال (Unacois) در حال مدرن شدن می‌باشد و پلتفرم ارائه خدمات دیجیتال را راه اندازی کرده است. در این رابطه عثمان سی ندایه توضیح داد: این پلتفرم برای بازیابی ظرفیت های تولید ثروت همه کارآفرینان عضو Unacois و ارائه فرصت هایی برای توسعه زنجیره‌های ارزش در نظر گرفته شده است. به گفته مدیر اجرایی Unacois، این در درجه اول یک پلتفرم دیجیتال است که کاهش فاصله را ممکن می‌کند و این امکان را به مصرف کنندگان می دهد که ارتباط مستقیم تری با بازرگانان داشته باشند. از نظر توزیع، یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند قدرت خرید مصرف کننده را کم کند ، تعداد مازاد افراد بین او و ارائه دهنده خدمات است. هر چه این رابطه مستقیم‌تر باشد، برای مصرف‌کننده سنگالی سودمندتر و سودآورتر بوده و در واقع، این پلتفرم نشان دهنده جهش سازمان و اعضای آن به عصر دیجیتالی شدن است. وی افزود:  در عصر دیجیتال، این دیدگاه تحولی به طور اساسی نحوه کار ما را تغییر می دهد و برای شرکت های ما ارزش افزوده ایجاد می‌کند. با ادغام فناوری‌های دیجیتال در فرآیندها، ما توانایی بهینه‌سازی زنجیره ارزش و پاسخ مؤثرتر به نیازهای مشتریان خود را داریم. تحول دیجیتال و حمایت از اعضای خود در جهت این فرآیند برگشت ناپذیر، به ویژه از آنجایی که دیجیتالی شدن شرکت ها را تضمین می‌کند عملکرد بهتر، مدیریت داده آسان تر، ارتباطات بهتر، مدیریت ریسک موثرتر را بدنبال دارد. امتناع از تحول دیجیتالی به معنای خطر از دست دادن رقابت برای مشاغل است. دلایلی که معامله گران را برای داشتن این پلتفرم ترغیب می‌کند چندگانه است. وی گفت: بحران بیماری کووید-19 و جنگ در اوکراین با  تشدید آسیب‌پذیری گروه‌های اجتماعی که قبلاً در اثر همه‌گیری بیماری تضعیف شده‌اند، منجر به تقویت این تز شده است که بر اساس آن تحول دیجیتال باید در قلب اولویت های شرکت ها باشد. کشور ما با چالش های متعددی مواجه است که عمده ترین آنها اشتغال، خودکفایی غذایی و حاکمیت اقتصادی است. برای دستیابی به این هدف، بخش خصوصی باید بتواند ابزاری برای ایفای نقشی که از آن انتظار می رود را در اختیار خود قرار دهد. این نقش چیزی جز ارائه امکان رشد بیشتر و ثروت بیشتر به کشورمان نیست. سی و پنج سال از ورود Unacois به بازار سنگال می‌گذرد. اکثر اعضای آن در سطح جهانی زنجیره ارزش واردات و توزیع را در دست دارند. ما شرکای ممتاز دولت هستیم. Unacois در این فرآیند دیجیتالی شدن توسط شرکت  Feed The Future Senegal، از طریق اجرای پروژه حمایت از اصلاحات و سیاست های کشاورزی (Pss) که توسط آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) تامین مالی می‌شود، پشتیبانی می‌شود.

لوکوتیدین 25 می 1402

پرداخت کمک هزینه سرمایه گذاری مشترک توسط دفتر آژانس USAID سنگال به شرکتهای خرد بخش خصوصی

"ترویج رشد اقتصادی فراگیر و پایدار در سنگال از طریق سرمایه گذاری." این موضوع کارگاه سرمایه گذاری است که سهامداران سرمایه گذاری مشترک، نمایندگان دولت، اعضای جامعه بین المللی و سهامداران بخش خصوصی را گرد هم می آورد. این نشست که توسط پروژه مرکز تجارت و سرمایه گذاری غرب آفریقا برگزار می‌شود، با اتخاذ رویکرد بازار محور به تقویت رقابت پذیری بخش خصوصی در غرب آفریقا کمک می‌کند. همچنین هدف آن به اشتراک گذاری دانش و خدمات توسعه یافته در زمینه سرمایه گذاری مشترک و تسهیل شبکه سازی توسط بازیگران مختلف است. این ابتکار که با همکاری شرکت های خصوصی صورت گرفته، بودجه قابل توجهی را بسیج کرده، مشاغل پایدار ایجاد نموده و تجارت را در سطوح منطقه ای و بین المللی تقویت کرده است. در این خصوص آژانس توسعه امریکاUSAID  تاکنون مبلغ 9.1 میلیون دلار از طریق Trade Hub   کمک سرمایه گذاری مشترک به 12 شرکت اعطا کرده و نیز 4343 شغل با مشارکت 24946 خرده مالک ایجاد نموده است. حمایت قابل توجهی که سالامبا دینگ ، مدیر کل یک شرکت محلی پردازش محصولات محلی به زودی فراموش نخواهد کرد. وی می‌گوید USAID ما را در مورد خیلی چیزها آموزش داد. این شراکتی بود که در طول زندگی ام فراموش نخواهم کرد. اگر این پروژه نبود، امروز اینجا نبودم و آرزوی چیزهای بزرگ را دارم. به گفته وی، از زمان بروز بیماری کرونا  USAID و Trade Hub از آنها حمایت کرده اند. وی گفت: این حمایت بسیار مهمی می‌باشد که امروز ما را قادر به تبدیل شدن به یک SME کرده است. ما می خواهیم بزرگ شویم و در میان شرکت های بزرگ سنگالی باشیم. این دو نهاد در دو جبهه از ما حمایت کردند. اول از همه حمایت مالی به مبلغ 900 هزار دلار و نیز در سطح فنی. ما با 400 هزار دلار شروع کردیم، ولی آنها در طول پروژه دیدند که شرکت می‌تواند سرمایه بیشتری جذب کند و لذا مبلغ را افزایش دادند. وی در ادامه اظهار داشت: ما همچنین از کمک دولت سنگال از طریق برنامه‌هایی مانند دفتر ارتقاء بهره مند شدیم. همچنین سرمایه گذاری کوتاهی برای خرید ماشین آلات صنعتی خود نمودیم و در زمینه صادرات محصولات با Asepex و Adepme همکاری نزدیک داریم. لذا این حمایت از سوی USAID و Trade Hub به کارآفرینان سنگالی این امکان را داده است که کارهای زیادی را امروز انجام دهند. وی افزود: ما غلات محلی را شامل ارزن، فونیو، بیساپ، هاراو، کره شی تولید می‌کنیم. این محصولات از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده،  فرآوری  می‌شود و به خارج از کشور صادر می‌گردد. با توجه به این همه مجموعه ای از محصولات و مفید بودن آنها ، سالامبا دینگ از سنگالی‌ها می خواهد که نه تنها برای حل مشکل کسری اعطای وام بانکی، بلکه به ویژه برای جلوگیری واردات محصولات غذایی از خارج، تولید و مصرف محلی داشته باشند. وی گفت: ما باید هر آن چه که مصرف می‌کنیم را تولید کنیم تا واردات را کاهش دهیم و مشکل کسری تراز تجاری را حل نماییم.  

لوکوتیدین 27 می 1402

آمادگی کمیسیون اروپا برای همکاری با سنگال در جهت مبارزه با صید غیر قانونی ماهی

ینیوس سینکویچیوس، کمیسر اروپا برای محیط ‌زیست، اقیانوس‌ها و شیلات گفت: کمیسیون اروپا به شدت متعهد به برقراری وضعیت پایدار در امور شیلات و مدیریت موثر اقیانوس ها است. وی افزود: ما کاملاً موافق مبارزه ماهیگیری غیر قانونی هستیم و لذا آمادگی داریم در این مورد به سنگال کمک کنیم. این کشور نقش مهمی در مدیریت امور شیلات در غرب آفریقا دارد. کمیسیون اقدامات اخیر دولت جدید (یعنی انتشار فهرست مجوزهای ماهیگیری و ممیزی ناوگان ماهیگیری) را به رسمیت می‌شناسد و از آن آگاه است. بنابراین، ما آماده همکاری فعالانه با این کشور در مبارزه با صید بی رویه و غیر قانونی هستیم. به ویژه برای کمک به بهبود وضعیت و مقابله با تهدیداتی که صید غیر مجاز برای پایداری ذخایر ماهی، جوامع ساحلی، امنیت غذایی و معیشت ایجاد می‌کند.

لوکوتیدین 28 می 1402

 

سفر هیات تجاری اقتصادی سوئیس به سنگال و دیدار با وزیر تجارت و صنعت

سرگین گویه جوپ ، وزیر تجارت و صنعت با یک هیئت سوئیسی که در حال انجام یک ماموریت اقتصادی در سنگال ( از 26 تا 28 می ) هستند دیدار کرد. 18 شرکت این کشور قصد دارند در سنگال سرمایه گذاری کنند. وی گفت: امروزه حدود 40 شرکت سوئیسی در سنگال حضور دارند. ما می‌خواهیم تعداد شرکت‌های سوئیسی را دو برابر کنیم تا بتوانیم از آنها در بهره‌برداری از نفت فراساحلی در پالایشگاه‌ها، همچنین در فرآوری مواد خام و در پالایش طلا حمایت کنیم. سنگال مقدار زیادی طلا تولید می‌کند که به سوئیس صادر می‌شود. وی افزود: ما ابراز تمایل کرده ایم که شرکت های پالایش طلای بیشتری در اینجا داشته باشیم تا بتوانیم از آنها بهره مند شویم. وی افزود: بر روی تخصص سوئیس برای کمک به سنگال برای فرآوری پنبه با نصب یک کارخانه سوئیسی در این بخش برای ترویج اشتغال زایی حساب می‌کنیم. این حضور آینده سوئیس توسط "سیاست صنعتی جدید" دولت که با ایجاد 45 مرکز جدید برای توسعه منابع طبیعی کشور تشکیل شده است، پشتیبانی خواهد شد. ما می خواهیم هشت قطب کشاورزی و هشت منطقه صنعتی ایجاد کنیم. وی در ادامه گفت: مقامات سنگال برای تشویق کسب و کارها بر بهبود محیط کسب و کار اصرار دارند. ما همچنین در مورد فضای کسب و کار با این هیئت صحبت کردیم که نیاز به بررسی بیشتر دارد. سنگال همیشه از نظر اداری بعنوان کشوری با قوانین دست و پا گیر و روند اجرایی کند تلقی شده است. امروز کشور بعد جدیدی از اصلاحات عمیق در زمینه حقوقی را شاهد خواهد بود به طوری که از شرکت ها در زمینه قانونگذاری و همچنین در زمینه مالی محافظت می‌شود. همچنین مالیات هایی وجود دارد که مشاغل را تحت فشار قرار می دهد.  بنابراین لازم است در سیاست های صنعتی خود بتوانیم این مالیات ها را از نظر مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر 18 درصد است دوباره تجدید نظر کنیم. مالیات بر درآمد که 30 درصد می‌باشد در مقایسه با سایر کشورهای زیر منطقه بسیار سنگین است. مالیات بر مواد اولیه و خطوط صنعتی وارداتی نیز بررسی خواهد شد. اینها موانعی بر سر راه صنعتی شدن هستند. امروز، جاه طلبی این است که داکار را به قطب معدنی و صنعتی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا  با بازاری با بیش از 85 میلیون نفر تبدیل کنیم.  وی همچنین اظهار داشت که در هر صورت گفتگوهای دو طرف در برن ادامه خواهد داشت، بطوریکه یک هیئت سنگالی متشکل از کارفرمایان، قبل از پایان سال به سوئیس سفر خواهد کرد تا با بازرگانان سوئیسی برای ایجاد سرمایه گذاری مشترک ملاقات کند. به گفته شهردار سابق ساندیارا که از سازماندهی مجمع «سرمایه گذاری در صنعت سنگال» در سال آینده خبر داد، «سرمایه گذاری در سنگال» شعاری است که مقامات کشور قصد دارند به حدود ده کشور جهان منتقل کنند. همچنین شرکت‌های سنگالی در نمایشگاه 2025 ژاپن شرکت خواهند کرد تا بخشی از محصولات تولیدی سنگال را به نمایش بگذارند.  

لوکوتیدین 28 می 1402

لزوم برخورداری از کیفیت برای محصولات شیلاتی سنگال برای دریافت استانداردها و گواهینامه‌های بین المللی

وزیر شیلات، دریانوردی و زیرساخت‌های بندری، دکتر فاتو دیوف، روز شنبه یادآور شد که محصولات شیلاتی که سنگال در بازار محلی و جهانی عرضه می‌کند باید از کیفیتی برخوردار باشد تا بتوانند استانداردها و گواهینامه‌های بین‌المللی را دریافت کنند. وی تصریح کرد: ما باید نشان دهیم که اینگونه محصولات دارای کیفیت و مطابق با مقررات ملی و بین المللی است. وزیر در مراسم افتتاحیه همایش بررسی مشکلات بخش شیلات و ماهیگیری در سنگال که توسط اتحادیه کارگران شیلات و آبزی پروری برگزار شد، صحبت کرد. او در سخنان خود به اهمیت صدور گواهینامه‌های بین المللی اشاره کرد، زیرا به گفته وی این امکان را می دهد که از قابلیت ردیابی محصول اطمینان حاصل شود و تضمین کیفیت از مبدأ تا مقصد نهایی آن نیز گواهی شود. وی با بیان اینکه دولت متعهد به گفت‌ وگو، مشورت و همکاری با فعالان این بخش است گفت: برای اقدام تا زمانی که مشکلاتی پیش بیاید صبر نمی‌کنیم. وزیر شیلات، دریانوردی و زیرساخت های بندری با بیان اینکه او همیشه برای حل مشکل کارگران شاغل در این بخش در دسترس است خاطر نشان کرد با همکاری یکدیگر، ما در تقویت این بخش موفق خواهیم شد.

APS  25  می 1402

اعطای مشوق های مالیاتی از سوی وزارت صنعت و تجارت در جهت گسترش فعالیت شرکتها در مناطق شمالی و جنوبی کشور

بیشتر مشاغل سنگال بدون داشتن یک چشم‌انداز اقتصادی روشن در داکار متمرکز شده‌اند و در نتیجه باعث مهاجرت از روستاها به این شهر می‌شود. برای ساماندهی به این وضعیت سرگین گویه دیوپ، وزیر صنعت و تجارت، یک سیاست صنعتی جدید را اعلام می‌کند. چگونه شرکت ها را به جابجایی تشویق کنیم؟ این امر با دادن مشوق های مالیاتی و گمرکی همراه خواهد بود و همچنین شرکت ها را برای استقرار در مناطق شمالی و جنوبی تشویق می‌کند. در هر حال اگر داکار، امبور، تیس و ساندیارا را ترک کنید، دیگر هیچ کارخانه ای را پیش روی خود نمی‌بینید. سرین گویه دیوپ روز گذشته در حاشیه یک نشست اقتصادی با بیان این اظهارات  گفت: آنچه که ما در نظر داریم در وزارت صنعت و تجارت انجام دهیم این است که یک سیاست صنعتی جدید ایجاد کنیم تا مناطق صنعتی در هشت قطب از جمله دیاس، جمنیاجو و ساندیارا داشته باشیم. وی می افزاید: به افرادی که موافقت کنند کسب و کار خود را در این مناطق راه اندازی کنند، پاداش تشویقی تعلق می‌گیرد.

لوکوتیدین 30 می 2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما