معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۱۱:۳۰

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

موفقیت سنگال در عمل به تعهدات و اجرای مصوبات دستور کار 2063 طی سالهای 2014 الی 2023

ادم مسا گاوو، کارشناس نظارت و ارزیابی در بنیاد ظرفیت سازی در آفریقا  Acbf در حاشیه برگزاری چهارمین کارگاه آموزشی نظارت و گزارش در مورد دستور کار 2063 خاطر نشان کرد: در طول دهه اول اجرای دستور کار  2063( 2014 الی 2023 ) ، سنگال یکی از ده کشور اولی است که شیوه‌های خوبی اتخاذ نموده و به تعهدات خود عمل کرده است. هدف این نشست سه روزه مستند سازی از بهترین شیوه‌ها و موفقیت‌های حاصله توسط کشورهای عضو است که گزارش‌های ملی جامع و با کیفیت را در طول دهه اول اجرای دستور کار 2063 تهیه و ارسال کرده‌اند. او در مورد سیستمی‌که به سنگال اجازه می دهد گزارش های کیفی برای نظارت بر دستور کار 2063 را به موقع تهیه کند گفت: تعهد سیاسی سنگال به اجرای دستور کار 2063 از طریق یکپارچه سازی کامل تعهدات در برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی آشکار می‌شود. علاوه بر این، مشاور فنی در وزارت اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری تأکید می‌کند که شاخص‌های دستور کار 2063 در مکانیسم نظارت و ارزیابی سیستم برنامه‌ریزی ملی (Snp) ادغام شده‌اند. نظارت و ارزیابی سیاست‌های عمومی اولویت‌دار در سنگال توسط چارچوب نظارت و ارزیابی هماهنگ (CASE) اداره می‌شود که توسط فرمان شماره      2015-679 در 26 مه 2015 ایجاد شده است که ابزارها و مکانیسم‌ها را هماهنگ می‌کند. همچنین امور فنی توسط وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و تعاون و از طریق اداره کل برنامه ریزی و سیاست های اقتصادی تدوین می‌شود. هر ساله دولت با مشارکت سازمان‌های جامعه مدنی، بخش خصوصی، مقامات محلی و شرکای توسعه پیشرفت‌های ثبت‌ شده در اجرای امور اقتصادی و اجتماعی را بررسی می‌کند. این بررسی مشترک سالانه چارچوبی برای به اشتراک گذاشتن نتایج ثبت شده در اجرای طرح توسعه است و اجازه می دهد تا در مورد اقدامات مناسب برای حذف محدودیت ها و همچنین در مورد چشم اندازهای بهبود کوتاه مدت بحث شود. آقای نیانگ اطمینان می‌دهد که سنگال همچنان بیش از پیش مصمم به ادامه تلاش‌های خود در اجرا و نظارت بر دومین برنامه اجرای ده ساله دستور کار 2063 است. مدیر برنامه‌ها و اجرای دستور کار 2063 در دفتر اتحادیه آفریقا گزارش داد که برای ده سال آینده در راستای اجرای دستور کار 2063، هدف تسریع کارها، هماهنگی بهتر و عمل به درس های آموخته شده از دهه اول است. وی افزود: همه گیری بیماری کووید-19 و تغییرات آب و هوایی تأثیر زیادی بر اجرای دستور کار در دهه اول 2063 گذاشته است. اما او اطمینان می دهد بنیاد با همکاری کمیسیون اتحادیه آفریقا همه موارد را بررسی می‌کند. این امر به منظور بهبود امور و هماهنگی بهتر فعالیت ها به گونه ای که پیشرفت مورد انتظار حاصل شود انجام می‌گیرد.

لوکوتیدین  10  می 2024

هشدار در مورد استفاده بیش از حد از آفت کش ها در فعالیتهای کشاورزی

مدافعان انجام فعالیتهای کشاورزی سالم تر و سازگار با محیط زیست زنگ خطر عواقب استفاده از سموم را به صدا در می آورند. فابیان هپ، مدیر بنیاد هاینریش بل معتقد است که آفریقا به طور فزاینده ای به آفت کش های کشاورزی وابسته است. 33 میلیون کشاورز کوچک در این قاره هدف تولیدکنندگانی هستند که این مواد ممنوعه در اتحادیه اروپا را به آنان می فروشند. واردات آفت کش ها به غرب آفریقا طی پنج سال دو برابر شده است. برای هشدار در مورد خطرات استفاده بیش از حد، دیروز اطلس آفت کش ها در سنگال منتشر شد. در این اطلس  27 مورد در خصوص انتشار، استفاده و خطرات آفت‌کش‌ها برای بشر و اکوسیستم ذکر شده که سه مورد از آنها مربوط به سنگال است. این نشریه همچنین حقایق و ارقامی را در مورد استفاده از آفت کش ها و تأثیر آنها در کشاورزی، سلامت انسان، تنوع زیستی، آب و خاک ارائه می دهد. افزایش هزینه نیروی کار کشاورزی، فشار برای افزایش بهره ‌وری زمین و در دسترس بودن محصولات ارزان‌ قیمت تولید شده در خارج، این استفاده رو به رشد در آفریقا را توضیح می‌دهد. البته استفاده از آنها نگران کننده است و تاثیر واقعی آنها بر محیط زیست، کشاورزان و مصرف کنندگان دست کم گرفته می‌شود. بر اساس این مشاهدات، فابیان هپ تأیید می‌کند که استفاده بیش از حد از افت کش ها در حال حاضر باعث مشکلات سلامتی و تخریب خاک می‌شود که برای اکوسیستم مضر است. سالانه 385 میلیون نفر از مسمومیت با آفت کش ها رنج می‌برند که کشاورزان بیشتر در معرض خطر هستند. با این حال، آفت‌کش‌ها بر افرادی که مستقیماً در این بخش کار نمی‌کنند نیز تأثیر می‌گذارند و محیط و مواد غذایی را آلوده می‌کنند. در کشورهای کم درآمد مانند بورکینافاسو، تا 83 درصد از جمعیت فعال کشاورزی تحت تأثیر مسمومیت قرار دارند. علاوه بر این، کمیته مشترک ساحلی برای آفت کش ها (CSP)/و کمیته تأیید آفت کش ها  (Coahp) در آفریقای غربی مسئول تأیید آفت کش هایی است که برای ورود به کشورهای عضو Cilss و ECOWAS در نظر گرفته شده است. این کمیته برای هر محصول جدید ابتدا مجوز فروش موقت (Apv) صادر می‌کند. این در صورتی است که بیشتر داده‌های مورد نیاز به منظور ارزیابی معیارهای تایید ارائه شده باشد. مدت زمان Apv  سه سال است که یک بار قابل تمدید است تا امکان تولید داده‌های اضافی لازم برای ارزیابی جدید را فراهم کند تا بتواند تأیید شود. در سال 2022، لیست آفت کش های تایید شده با Apv شامل 161 محصول بود. اداره حفاظت از گیاهان (Dpv) وزارت کشاورزی، ورود آفت کش های تایید شده با Apv را به کشورهای غرب آفریقا  کنترل می‌کند، اما تجارت فرامرزی و قاچاق غیرقانونی اغلب از این کنترل فرار می‌کند. در سنگال، اداره محیط زیست وزارت محیط زیست گاهی به دلایل مختلف، معافیت هایی را به شرکت های کشت و صنعت ملی برای واردات مستقیم آفت کش ها خارج از فرآیند تایید اعطا می‌کند. ما همچنین شاهد ناپدید شدن  گرده‌افشان‌های ضروری مانند زنبورها و نیز موارد متعدد مسمومیت غذایی و آلودگی آب هستیم. آفریقا قاره ای است که بیشترین میزان آفت کش ها را مصرف می‌کند و در عین حال منطقه ای از جهان است که این محصولات خطرناک بیشترین آسیب را در آن ایجاد می‌کنند. ما امروز با یک بحران بهداشتی خاموش مواجه هستیم.  جایی که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی فراگیر شده است و کشاورزان در جوامع روستایی و حتی مصرف‌کنندگان نهایی را از طریق باقیمانده‌های موجود در مواد غذایی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لوکوتیدین  10  می 2024

بهره برداری اولیه از میدان گازی(Gta) با ورود کشتی تولید و ذخیره سازی گاز شناور (  Fpso ) به مرز سنگال و موریتانی

کشتی Fpso ( واحد تولید و ذخیره سازی گاز شناور) روز گذشته پس از شش روز سفر از جزایر قناری لاس پالماس (تنریف) وارد میدان گازی Grand Tortue Ahmeyim (Gta) واقع در مرز سنگال و موریتانی شد.  این خبر سهامداران این پروژه گازی به ویژه گروه Petrosen ،  Bp و Kosmos را خوشحال نمود.  شرکت پتروسن اعلام کرد این کشتی بخشی از عناصر ضروری برای تولید گاز پروژه Gta است و نقش تعیین کننده ای در اجرای آن دارد. ساخت کشتیFpso  در سال 2019 در چین شروع شد ولی ادامه کار تحت تأثیر بیماری کووید -19 قرار گرفت، اما عملیات ادامه یافت و در ژانویه 2023 به پایان رسید. این کشتی برای تولید گاز در خدمت قرار می‌گیرد. قبل از راه اندازی،  این کارخانه شناور با تجهیزات مختلف زیرآبی ارتباط متقابل برقرار می‌کند. از این کشتی برای تصفیه اولیه گاز و نیز آب و میعانات استفاده می‌شود. در طی این پیش تصفیه، گاز از میان ماژول های مختلف و فیلترهای تهویه عبور می‌کند و در نهایت محصولی مطابق با استانداردها و مشخصات برای صادرات به ترمینال هاب اصلی ارائه می دهد. تولید اولیه گاز در این پروژه چندین بار به تعویق افتاده است. اما با ورود این کشتی ، سنگالی‌ها اکنون می‌توانند امیدوار باشند که اولین تولید گاز از منابع گازی نزدیک است.

لوکوتیدین  13  می 2024

دعوت از مقامات سنگال و مالی برای انجام اقدامات عملی جهت حفاظت از رود فالمه

جوانان مناطق کیدیرا در سنگال و دیبولی در مالی از مقامات دو کشور دعوت کردند تا برای حفظ رود فالمه، مهمترین شاخه رودخانه سنگال و مرز طبیعی بین طرفین  در مواجهه با اثرات مضر ورود مواد شیمیایی به این رود تلاش کنند. آنها در کیدیرا در مرز بین سنگال و مالی و در روز حمایت و حفاظت از فالمه گرد هم آمدند، و از مسئولین دو کشور خواستند تا راه حل های فوری برای جلوگیری از تخریب اکوسیستم فالمه بیابند. ابراهیما دیالو، یکی از مبتکران این اقدام با اظهار تاسف گفت: فالمه در حال از دست دادن عملکرد اکوسیستم خود به دلیل حضور شدید محصولات سمی در آن است. وی افزود: ماهی در آب های فالمه نادر است. آبیاری کشاورزی دیگر با آب رودخانه انجام نمی‌شود و حیوانات دیگر از آن نمی نوشند. همچنین کشاورزان، ماهیگیران و پرورش دهندگان صدف در سواحل مرز هر دو کشور همگی بیکار هستند که باید اقدام عاجلی در این خصوص صورت گیرد. او همچنین خواستار پایان دادن به عملیات مخفیانه استخراج طلا و توقف فوری استفاده از مواد شیمیایی در آب های این رودخانه شد. رود فالمه که زمانی قابل شرب بود، امروزه توسط مواد شیمیایی مانند سیانید و جیوه که در اثر استخراج مخفی طلا حاصل می‌شود آلوده شده است.

APS  13 می 1402

تعیین کمیسیون مسئول کنترل عناوین و مشاغل در حوزه عمومی دریایی توسط نخست وزیر

روز سه‌شنبه از دفتر نخست وزیری مطلع شدیم که نخست‌وزیر یک کمیسیون ویژه مسئول کنترل و تأیید عناوین و مشاغل مربوط به وابستگی‌های مالکیت عمومی دریایی (DPM) در منطقه داکار ایجاد کرده است. عثمان سونکو با دستور تشکیل کمیسیون مذکور، همزمان دستور تعلیق کلیه ساخت و سازها و سایر کارهای مربوط به وابستگی‌های سابق حوزه عمومی دریایی منطقه داکار را به مدت دو ماه صادر کرد. همچنین از مدیرکل نظارت و کنترل کاربری اراضی درخواست می‌شود که این تعلیق را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه انجام دهد. کمیسیون جدید مسئول بررسی قانونی بودن و مطابقت عناوین صادر شده و مشاغل ایجاد شده در مناطق هدف است. این کمیسیون تحت ریاست وزیر شیلات و دبیرکل دولت قرار می‌گیرد و با هماهنگی وزیر دارایی و بودجه انجام وظیفه می‌کند. اعضای دبیرخانه کمیسیون را نیز وزیر شهرسازی، جوامع سرزمینی و برنامه ریزی منطقه ای تعیین می‌کند. شورای عالی ملی، شورای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی، شورای عالی ادارات محلی و همچنین وزارت دارایی و بودجه در این نهاد نمایندگانی دارند. فرماندار داکار و همچنین نمایندگان مقامات محلی مربوطه و مدیر کل آژانس ملی امور دریایی عضو این کمیسیون هستند. بر اساس دستور نخست گزارش  فعالیتهای کمیسیون مزبور به رئیس جمهور ارائه می‌شود.

APS  14 می 1402

برگزاری مجمع کشاورزی دیجیتال : چالش ها و فرصتها

هیئت عمومی‌کارآفرینی زنان و جوانان (Der/Fj) و شرکای آن به ویژه اتحادیه اروپا و همکاری لوکزامبورگ نشستی در مورد توسعه فناوری دیجیتال در بخش کشاورزی برگزار کردند. پس از دو روز فعالیت توسط  بازیگران مختلف فعال در بخشهای کشاورزی و فناوری دیجیتال، یک سری چالش‌ها شناسایی و توصیه‌هایی در خصوص رفع آنها ارائه شد. دکتر کد لو، مدیر مطالعات، برنامه ریزی و نظارت و ارزیابی Der/Fj در حاشیه برگزاری این مجمع گفت: هدف حمایت از کشاورزی دیجیتالی به عنوان بخشی از فناوریهای دیجیتال برای توسعه این بخش و همچنین دسترسی به اطلاعات بازار، مهارت های دیجیتالی و انجام پروژه‌هاب D4D  با  حمایت اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا می‌باشد. به گفته وی، چالش هایی نیز در ارتباط با هم افزایی بازیگران وجود دارد که باید رفع شود. او همچنین اظهار داشت که بخشی از اهداف مجمع کشاورزی دیجیتال: چالش ها و فرصت ها محقق شده است.  همچنین این هیات در تداوم اقدامات خود نسبت به حاکمیت غذایی، در صدد توسعه و تسهیل امور دیجیتالی در زنجیره ارزش کشاورزی می‌باشد. از سوی دیگر، در این اجلاس اهمیت توسعه هم افزایی بین فعالان مختلف در بخش کشاورزی دیجیتال مطرح گردید و همچنین افزایش دسترسی به اطلاعات و داده‌ها که از عناصر مهم در دستیابی به حاکمیت غذایی هستند، توصیه شد. آقای دیوپ بعنوان مسئول عملیات مزرعه استارت‌آپ Sotilma گفت که آنها می‌توانند فرصت‌های شبکه‌سازی داشته باشند و با دیگر استارت‌آپ‌ ها و همچنین سرمایه‌گذارانی که می‌توانند در پروژه‌هایشان به آنها کمک کنند مذاکره کنند. وی افزود: ما امروز نمی‌توانیم کشاورزی را بدون صحبت در مورد امور دیجیتال انجام دهیم، لذا در حال حاضر در دوره‌ای هستیم که کشاورزی دیجیتال باید در خط مقدم صحنه باشد.

لوژوکو 10 می 2024

سنگال در صدد تحکیم همکاری با نیجریه بعنوان تامین کننده اصلی نفت خام اینکشور

دیدار رئیس جمهور باسیرو جومای فای در این پنجشنبه از نیجریه بخشی از سیاست تحکیم و تقویت همکاری با تامین کننده اصلی نفت خام سنگال بود. این سفر به ویژه با هدف گرم کردن همکاری بین سنگال و نیجریه،  دو کشور برادر که روابط دو جانبه عالی دارند انجام شد. منابع هیدروکربن‌ها یکی از موضوعاتی هستند که در سال های اخیر در تجارت بین داکار و ابوجا برجسته ترین بوده است تا جایی که سنگال از تجربه نیجریه برای توسعه صنعت نفت و گاز خود الهام می‌گیرد. در این خصوص تفاهم نامه ای بین آژانس ملی نظارت بر محتوای محلی سنگال (CNSCL) و هیئت نظارت بر توسعه محتوای محلی نیجریه (NCDMB) امضا شده و نیجریه همچنان تامین کننده اصلی نفت خام سنگال باقی مانده است. تجارت، نماد دیگر روابط عالی بین داکار و ابوجا است بطوریکه در قاره آفریقا، نیجریه در فهرست تامین‌کنندگان اصلی سنگال در سال 2022 با مبلغی معادل 331.2 میلیارد FCFA می‌باشد. در منطقه اکواس، آبوجا با 68.7 درصد صادرات به سنگال جایگاه مهمی دارد.  نیجریه یکی از صادرکنندگان مهم به سنگال بوده که صادرات آن 16.3 میلیارد FCFA در سال 2022 در مقایسه با 12.2 میلیارد در سال 2021 برآورد شده است.

APS  16 می 1402

اجرای برنامه مدیریت یکپارچه مقابله با تاثیرات آب و هوایی در آفریقا در هفت کشور افریقایی از جمله سنگال

برنامه مدیریت یکپارچه مقابله با تاثیرات آب و هوایی در هفت کشور آفریقایی از جمله سنگال انجام می‌شود. این برنامه با هزینه کل 19.77 میلیون دلار آمریکا برای سنگال با هدف کلی افزایش تاب آوری و بهبود امور معیشتی و امنیت غذایی خانوارها به مورد اجرا گذاشته می‌شود. وزارت کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری با همکاری صندوق توسط صندوق اقلیم سبز (58.3٪)، صندوق سرمایه گذاری برای توسعه کشاورزی (IFAD)15.4درصد، بانک توسعه آفریقا  (AfDB) 16.6 درصد، ظرفیت ریسک آفریقا ARC)  ) 5.2 درصد و دولت سنگال ( 4.5%) برای یک دوره شش ساله تا سال 2029 هزینه اجرای این برنامه را تامین خواهند کرد. دکتر اندای دیالو دیاگن، مشاور فنی وزارت کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری گفت: این برنامه از طریق رویکرد مدیریت ریسک جامع و یکپارچه، به موضوع مرتبط با تغییرات آب و هوایی رسیدگی خواهد کرد. وی خاطر نشان کرد که اینجا جایی است که باید قویاً از شرکایمان به خاطر حمایت های چند جانبه و متنوعی که به سنگال به عنوان بخشی از توسعه اقتصادی و اجتماعی آن ارائه می‌کنند، تشکر کنیم. وی افزود: با توجه به اینکه ما  همیشه به دنبال هم افزایی در انجام اقدامات هستیم، من نهادهای مجری برنامه را تشویق می‌کنم تا با نهادهای مختلف دولتی برای کارایی، تاثیر گذاری و پایداری بیشتر در انجام امور همکاری کنند.

APS  16 می 1402

درخواست سنگال برای تقویت مکانیسم تامین مالی برای اجرای برنامه ملی بیوگاز

وزیر انرژی، نفت و معادن سنگال، در پاریس از شایستگی‌های برنامه ملی بیوگاز (PNB-SN) ستایش کرد و از شرکا خواست تا مکانیسم تامین مالی آن را تقویت کنند. بیرام سلی جوپ  روز سه‌شنبه در طی یک پنل که به عنوان بخشی از اجلاس بین‌المللی انرژی‌های پاک سازماندهی شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و بانک توسعه آفریقا (AfDB) برگزار شد در مورد اهداف توسعه پروژه‌های انرژی‌های پاک در سنگال که در PNB-SN آمده است سخنرانی نمود. به گفته وی، این برنامه با هدف تقویت ظرفیت های تولید و توزیع و دسترسی خانوارها به سوخت های جایگزین (ال پی جی، بیوگاز ) برای جایگزینی سوخت های چوبی انجام می‌شود. او همچنین گفت که برنامه ملی بیوگاز مدیریت کیفیت فناوری‌های مدرن را در سنگال بهبود می‌بخشد و یک مکانیسم تامین مالی عملی با حمایت اهداکنندگان دوجانبه و چندجانبه برای حمایت از این استراتژی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر هدف این برنامه بهبود شرایط زندگی جمعیت روستایی در سنگال از طریق بهره برداری از بیوگاز است. به گفته برگزارکنندگان، نزدیک به 60 کشور و 1000 نماینده در اجلاس بین المللی انرزی‌های پاک شرکت کردند، جایی که در آن دولت ها و بخش خصوصی مبلغ 2.2 میلیارد دلاری را برای اجرای پروژه مذکور جمع آوری کردند. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، عدم دسترسی به انرژی‌های پاک  بیش از دو میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد که نیمی از آنها در آفریقا هستند. استفاده از سوخت های فسیلی دومین عامل مرگ و میر زودرس در جنوب صحرای آفریقا و باعث تولید 3 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای است.

APS  15 می 1402

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما