معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم تیر ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رئیس جمهور خواستار تدوین قانون حاکمیت اقتصادی شد

رئیس جمهور بسیرو جومای فای، از نخست وزیر خواست در مورد تدوین قانون حاکمیت اقتصادی اقدام کند تا از شرکت‌ها دولتی و خصوصی در بخش‌های استراتژیک بهتر حمایت شود. وی در جلسه هیات وزیران از اعمال کاهش قیمت برخی اقلام اساسی در جهت رفاه مردم تقدیر نمود و به تلاش‌های قابل توجه دولت برای تضمین اجرای آن اشاره کرد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی شورای وزیران، بسیرو جومای فای از دولت خواست تا به رایزنی با همه فعالان اقتصادی، بویژه تولید کنندگان گندم و آرد بهمراه مغازه داران، با هدف اعمال دقیق قیمت محصولات مصوب در سراسر کشور ادامه دهد. همان منبع گزارش می‌دهد که رئیس دولت به نخست وزیر ضرورت تسریع در فرآوری محلی محصولات کشاورزی از طریق صنعتی سازی، ترویج مصرف محلی و نوسازی تجارت محلی با استفاده از مغازه‌ها و فروشگاه‌های مرجع اشاره کرد. همچنین به گفته رئیس جمهور باید سیاست منسجمی‌ برای کنترل قیمت محصولات مصرفی و تأمین محصولات غذایی ضروری اعمال گردد. برای وی حاکمیت غذایی سنگال مستلزم احیای صنعت ملی بعنوان اولویت اقدامات دولت خواهد بود. او معتقد است که حاکمیت اقتصادی سنگال باید مبتنی بر توسعه پتانسیل صنعتی ملی مبتنی بر صنایع بزرگ، کوچک و متوسط باشد. وی از نخست وزیر و وزرای متولی صنعت و اقتصاد خواست تا "برنامه ملی بازسازی و احیای بافت صنعتی" را اجرا کنند.

APS

 26 ژوئن 1402

آغاز اجرایی شدن طرح کاهش قیمت کالاهای اساسی در سراسر کشور

وزیر صنعت و بازرگانی، سرین گویه دیوپ اعلام کرد که کاهش قیمت محصولات مصرفی مانند برنج معمولی شکسته، روغن پالم تصفیه شده، شکر کریستالیزه، نان، آرد گندم و سیمان از روز دوشنبه 24 ژوئن 2024 اعمال می‌شود. آقای دیوپ در پایان جلسه شورای ملی مصرف اعلام کرد: کلیه قیمت‌ها بلافاصله در سراسر کشور اعمال می‌شود و اجرای قیمت‌های جدید با مصوبه‌ای که امروز امضا می‌کنم اجباری می‌گردد. بر این اساس قیمت نان باگت 150 فرانک، روغن یک لیتری 1000 فرانک، شکر کریستالیزه 600 فرانک و یک کیسه سیمان 3550 فرانک خواهند بود. وی در رابطه با اقدامات حمایتی برای اعمال قیمت‌ها، قول داد که وزارت متبوعش تمام اقدامات لازم را در رابطه با فعالان، واردکنندگان، تجار، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای اطمینان از اجرای دقیق قیمت‌ها در سراسر کشور انجام خواهد داد. وی گفت: کنترل قیمتها بطور قاطع انجام و تقویت خواهد شد و در صورت لزوم از نیروهای دفاعی و امنیتی نیز استفاده می‌کنیم. وزیر صنعت و تجارت همچنین گفت: برای تسریع در تخلیه و ترخیص کالاها از گمرک، سیستم ویژه‌ای با همکاری بندر خودمختار داکار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که در آینده اجرایی می‌شود. آقای دیوپ اطمینان داد که در این خصوص رایزنی بین دولت، شورای ملی مصرف کنندگان، تجار و انجمن‌های مصرف کننده انجام خواهد شد. وی افزود: برای انجام اقدامات ساختاری و در جهت اعمال سیاست حاکمیت اقتصادی و غذایی، سازماندهی مجدد شبکه توزیع و ایجاد فروشگاه‌های مرجع مانند فروشگاه‌های SONADIS سابق را در سراسر کشور ادامه خواهیم داد. وی افزود: همچنین فراخوان مناقصه با هدف انتخاب توزیع کنندگان شایسته برای فعالیت در شبکه توزیع کالاها انجام خواهد شد. او اطمینان داد که در این مدت، ما عرضه بهتر کالاهای اساسی را در سراسر کشور اعمال خواهیم کرد.

APS

 21 ژوئن 2024

امضای توافقنامه همکاری بین وزارت کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری با وزارت جوانان، ورزش و فرهنگ برای افزایش مشارکت جوانان در بخش کشاورزی

روز جمعه توافقنامه همکاری بین وزارت خانه‌های کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری و جوانان، ورزش و فرهنگ برای اجرای سیاست یکپارچگی اجتماعی - اقتصادی جوانان در بخش تولیدات کشاورزی به امضای طرفین رسید. این قرارداد توسط مامبوبا دیاگن و خدی دین گایه که سرپرستی این دو وزارتخانه را بر عهده دارند امضا شد. به گفته آقای دیاگن آنها با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا دسترسی به مشاغل پایدار و شایسته را برای همه به ویژه برای جوانان و دیجیتالیزه کردن بخش کشاورزی تسهیل کنند. همچنین ایجاد تعاونی‌های خدمات کشاورزی، اجرای برنامه خودکفایی غذایی و راه‌اندازی کمپین ملی فسفاته سازی خاک از جمله دیگر اهداف این قرارداد مشارکتی است. این دو وزارتخانه همچنین از توافق نامه امضا شده برای ارتقای مدیریت و بازیابی زباله‌های شهری، از طریق ایجاد کارخانه‌های کمپوست با همکاری مقامات محلی استفاده خواهند کرد. آنها قرار است یک کارزار سالانه احیای جنگل را نیز اجرا کنند. آقای دیاگن گفت: این مشارکت نشان دهنده آغاز همکاری بین طرفین بوده که هدف آن پاسخگویی جامع به نیازهای گروه‌های مختلف جوانان از نظر حمایت اجتماعی، قابلیت اشتغال و تقویت فعالیتهای اقتصادی است. وی افزود: از طریق این توافق، دو وزارتخانه متعهد هستند که تلاش‌های خود را برای ارتقای یکپارچگی اجتماعی- اقتصادی جوانان مضاعف نمایند. آقای دیاگن می‌گوید که او متقاعد شده است که اقدامات پیش بینی شده در چارچوب این توافق کمک قابل توجهی به بهبود استاندارد زندگی جوانان، ارتقای اشتغال و ساختن یک سنگال پایدارتر و قوی خواهد کرد. خدی دین گایه توضیح داد که توافقنامه امضا شده بین دو وزارتخانه نشان دهنده میل مشترک ما برای تقویت نقش جوانان برای دستیابی به اهداف دولت در رابطه با برقراری حاکمیت غذایی در کشور است. وی افزود: با این قرارداد مشارکتی، طرفین در صدد هدایت انرژی جوانان به سمت فعالیت‌هایی هستند که حاکمیت غذایی را ارتقاء می‌بخشد و مبارزه با معضل بیکاری را افزایش می‌دهد. خانم خدی دین گایه گفت: برای انجام این کار، دو وزارتخانه مزارع کشاورزی را با تجهیزات و نهاده‌های مربوطه در اختیار آنها قرار می‌دهند تا بتوانند تولید ملی را افزایش دهند. وی افزود: هدف ما ایجاد کارآفرینان واقعی در حوزه کشاورزی از طریق بهره برداری از مزارع کشاورزی است که چارچوبی برای ترویج کارآفرینی در این بخش خواهد بود. او گفت که فعالیت‌های کشاورزی برنامه ریزی شده وسیله‌ای مؤثر برای مبارزه با هزینه‌های بالای زندگی و تقویت قدرت خرید خانوارها است. وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: برای اولین سال اجرای برنامه بسیج جوانان در مزارع کشاورزی، در نظر داریم به کسانی که از قبل در زمینه کارآفرینی کشاورزی فعال بوده‌اند تکیه کنیم. او قول داد که حداقل ده مزرعه مدرن در سراسر کشور به این امر اختصاص داده شود.

APS

 21 ژوئن 2024

کمک اضافی 110 میلیون دلاری بانک جهانی برای حمایت از مقامات محلی جهت جذب سرمایه گذاری بمنظور تاب آوری آب و هوایی در سنگال

کیکو میوا، مدیر عملیات بانک جهانی برای سنگال گفت: برای تشدید تلاش‌ها جهت بهبود تأمین مالی برای حمایت از مقامات محلی در راستای جذب سرمایه گذاری‌های عمومی‌ برای تاب آوری آب و هوایی (Pacasen)، این بانک تأمین مالی اضافی به مبلغ 110 میلیون دلاری یا بیش از 66 میلیارد فرانک سیفا را در سنگال تصویب کرده است. ابن مبلغ شامل 50 میلیون دلار اعطایی از سوی انجمن توسعه بین المللی (IDA)، 33 میلیون دلار از سوی آژانس توسعه فرانسه (Afd) و 27 میلیون دلار توسط دولت سنگال است. این امر به برنامه اجازه می‌دهد تا به حمایت خود در حوزه‌های کلیدی مانند اصلاحات مالیاتی، شفافیت، پاسخگویی و تأمین مالی مبتنی بر عملکرد مقامات محلی ادامه دهد. به همین ترتیب تأمین مالی اضافی همچنین انعطاف پذیری آب و هوایی را در چارچوب نظارتی سنگال برای سرمایه گذاری‌های مقامات محلی، ارزیابی عملکرد سالانه و ظرفیت سازی آنها تسهیل می‌کند. مدیر عملیات بانک مذکور معتقد است که برنامه مذکور با حمایت از تمرکز زدایی، سیستم‌های ملی سنگال را تقویت می‌نماید. وی افزود: کمک‌های مالی از سال 2018 تا 2024 در اختیار 601 مقام محلی قرار گرفته و عملکرد 124 مقام محلی ذینفع را از نظر برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و مدیریت، ارائه تضمین‌ها و تعهدات شهروندان بهبود بخشیده است. او گفت: ما مطمئن هستیم که این بودجه اضافی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی در سطح محلی و با هدایت مقامات محلی در اجرای سیاست‌های آب و هوایی سنگال مؤثر خواهد بود. علاوه بر این وی تأکید کرد که این تأمین مالی اضافی با اولویت‌های استراتژیک بانک جهانی و دولت سنگال در بخش شهری، از طریق مقابله مؤثر با چالش‌های تأمین مالی در آینده با سرمایه‌گذاری جهت مقابله در برابر تغییرات اقلیمی‌ توسط مقامات محلی همسو می‌شود. مشخص شده است که پاکاسن در ششمین سال اجرا و در چهارمین دوره نقل و انتقالات خود در سیستم بودجه سنگال قرار دارد. به گفته بانک جهانی این تأمین مالی دو ساله اضافی، افق فعالیت پاکاسن را تا دسامبر 2026 گسترش می‌دهد و بسته اولیه کمک را از 260 میلیون دلار به مجموع 370 میلیون دلار یا تقریباً 222 میلیارد فرانک سیفا افزایش خواهد داد.

لوکوتیدین 24 ژوئن 2024

لزوم رسیدن به 4 میلیون بیمه گذار در بخش کشاورزی با شناسایی و حل موانع توسط دولت

برای بیمه کردن 4 میلیون تولید کننده بخش کشاورزی، دولت باید تلاش کند تا از دریافت به موقع بودجه اطمینان حاصل شود. همچنین یک کمپین آگاهی بخشی برای تغییر برداشتی که برخی از مردم و گروه‌ها در مورد بیمه دارند باید انجام شود. در هر صورت اینها موانعی است که بازیگران شناسایی کرده‌اند. بسیاری می‌خواهند یارانه حق بیمه از 50 درصد به 90 درصد افزایش یابد، اما دولت تنها با 70 درصد موافق است. تعداد تولید کنندگان بیمه شده در حوزه کشاورزی از 25 هزار نفر در سال 2012 به 800 هزار نفر در سال 2023 رسده است. رقمی درخشان، اما با هدف 4 میلیون عضو فاصله زیادی دارد. بنابراین، تنها 22 درصد از هدف نهایی تحقق یافته است، وضعیتی که ما را بر آن می‌دارد تا موانعی را که این هدف را کند می‌کنند بر طرف کنیم. در این جهت کارگاهی برای شناسایی چالش‌ها و مقابله با آنها با شرکت ذینفعان عرصه کشاورزی تشکیل شد. این ابتکاری است که هدف آن شناسایی راه‌حل‌ها و اقدامات اولویت‌دار، به منظور توسعه یک برنامه عملی واقع بینانه برای افزایش و دسترسی به بیمه کشاورزی متنوع و سازگار در سنگال است. همچنین این امر بر اساس نتایج یک مطالعه اخیر در مورد "تأثیر سیستمیک بیمه کشاورزی بر سیستم بازار سنگال" است که توسط ابتکار آینده کشاورزی و روستایی (Ipar) با همکاری انجمن سنگال برای ترویج توسعه مردمی‌ کوچک انجام شده است. در این خصوص شرکت ملی بیمه کشاورزی سنگال (Cnaas) خاطر نشان کرد که چالش‌های اصلی در این رابطه عبارتند از: درک منفی از بیمه، در دسترس نبودن به موقع منابع مالی برای جبران خسارت آسیب دیدگان و پوشش برخی مناطق. از سوی دیگر از بیمه به خصوص در روستاها برداشت خوبی وجود ندارد. در این رابطه «عمر سیره سو»، مدیر فنی و بازرگانی شرکت ملی بیمه کشاورزی، گفت: این افراد شناخت درستی از بیمه محصولات کشاورزی ندارند. فراتر از آن، ذینفعان معتقدند که در اعطای یارانه 50 درصدی حق بیمه باید بازنگری شود. البته مذاکرات در این راستا در حال انجام است.

لوکوتیدین 26 ژوئن 2024

انتشار گزارش سال 2023 شرکت سوناتل با لحاظ ابتکارات جدید از نظر مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی

گروه سوناتل گزارش CSR 2023 خود را منتشر کرده است که ابتکارات و دستاوردهای این گروه را در زمینه مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی برجسته می‌کند. از نظر مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی (CSR)، این گروه برای مثال در زمینه آموزش و پرورش به شرکت Télécoms اشاره می‌کند که تاکنون بیش از 38000 نفر جوانان از برنامه‌های آموزشی و فرهنگ سازی شناخت ابزارهای دیجیتالی با نرخ مشارکت 36 درصد برای زنان و نرخ ادغام حرفه‌ای تا 84 درصد بهره‌مند شده‌اند. در مورد پروژه‌های روستایی، گروه گزارش می‌دهد که چهار پروژه جدید اجرا شده است که تعداد کل آنها را به 30 می‌رساند. هدف این طرح‌ها بهبود اقتصاد مناطق روستایی از طریق بهبود دسترسی به آموزش، بهداشت، آب آشامیدنی سالم و انرژی است. از نظر نوآوری و زیرساخت، گروه سوناتل می‌گوید که جهت کسب مجوزها برای اعمال اینترنت 5G در سنگال سرمایه‌گذاری کرده است، بنابراین سرعت بسیار بالای اینترنت را تقویت می‌کند و شبکه‌های سیمی را برای خدمت به خانواده‌ها و مشاغل گسترش می‌دهد. سوناتل اعلام کرد که به لطف برنامه سرمایه گذاری قوی و کارآیی عملیاتی افزایش یافته، ما استراتژی خود را به عنوان یک اپراتور چند سرویس دنبال می‌کنیم و اهرم‌های رشد خود را تسریع می‌بخشیم. مدیر عامل گروه سوناتل، سکو درامه، در بیانیه‌ای مطبوعاتی توضیح داد: ما همچنان یک بازیگر متعهد باقی می‌مانیم و امور دیجیتال، مالی و اجتماعی را از طریق مراکز دیجیتال، بنیادها و ابتکارات زیست محیطی ترویج می‌کنیم. از سوی دیگر سوناتل همچنین متعهد به حفاظت از محیط زیست با ابتکاراتی مانند تصفیه 23 تن زباله‌های خطرناک، کاشت 70000 درخت و در نتیجه اجتناب از 2100 تن CO2 است. در سال 2024 این شرکت مخابراتی متعهد به اولویت دادن به بهبود مشتری مداری و سرمایه انسانی، حفظ رهبری خود از نظر کارآیی عملیاتی است. این گروه همچنین قصد دارد آینده‌ای را حول مدل‌های رشد جدید بسازد و خود را با موفقیت به یک گروه چند خدماتی، باز و نوآور تبدیل کند. گروه سوناتل که در سنگال، مالی، گینه، گینه بیسائو و سیرالئون حضور دارد، یک بازیگر اصلی در بخش مخابرات در غرب آفریقا می‌باشد. سوناتل با ارائه خدمات مخابراتی نوآورانه و با کیفیت به توسعه دیجیتال کشورهای حضور خود کمک کرده است. شایان ذکر اینکه نرخ انرژی سبز در کشورهای خاص به 75.6 درصد می‌رسد.

لوکوتیدین 26 ژوئن 2024

اجرای پروژه انتقال برق Mca Senegal II توسط شرکت چالش هزاره سوم امریکا بعنوان سرمایه گذاری برای آینده سنگال

مدیر شرکت چالش هزاره (Mcc) از پیشرفت پروژه انتقال برق چالش هزاره سنگال (Mca-Senegal II) استقبال می‌کند. به گفته مولی گلن که روز دوشنبه از روند اجرای این پروژه دیدن نمود، این پروژه سرمایه گذاری در آینده سنگال است. کار روی ساخت کابل‌های زیرزمینی و زیردریایی، پست‌های الکتریکی و فعالیت‌های مرتبط پروژه انتقال برق از حساب چالش هزاره سنگال (Mca-Senegal II) به خوبی در حال پیشرفت است.. مدیر عامل Mca Senegal II معتقد است ما قبل از برق رسانی به شبکه، از کابل کشی زیردریایی و زیرزمینی و نصب تمام ایستگاه‌های ترانسفورماتور اطمینان حاصل خواهیم کرد. وی افزود: ما برای هر سایت برنامه ریزی مشخصی داریم و امیدواریم که قبل از پایان مهلت قرارداد که برای سپتامبر 2026 برنامه ریزی شده است، تمام کارها تکمیل شود و شبکه به بهره برداری برسد. وی در ادامه گفت: سرمایه گذاری در این پروژه بالغ بر 220 میلیارد فرانک سیفا معادل تقریباً 403 میلیون دلار آمریکا است که به گفته دبیرکل وزارت نیرو، نفت و معدن، شیخ نیان، باعث تقویت و افزایش قابلیت شبکه انتقال برق فشار قوی در داکار و اطراف آن و نیز بهبود ارائه خدمات برق در سراسر کشور خواهد شد. خانم گلن می‌افزاید: اجرای این پروژه شبکه انتقال برق را مدرن و تقویت خواهد کرد و تحقق این امر سرمایه گذاری در آینده سنگال است. وی در ادامه اظهار داشت: هدف اطمینان از کمیت و کیفیت برق دریافتی توسط شرکت‌های سنگالی است. در نهایت، این باید بر بهره وری و رشد کسب و کار از نظر ارزش افزوده، ایجاد شغل و در نهایت کاهش هزینه‌های برق تأثیر بگذارد. طبق گفته عمر دیوپ، با اجرایی شدن این پروژه بیش از 5 میلیون نفر از انرزی برق بهره مند می‌شوند. به عنوان یادآوری، اجرای پروژه مذکور نتیجه توافقنامه‌ای است که در 10 دسامبر 2018 بین سنگال و ایالات متحده آمریکا از طریق شرکت چالش هزاره امضا شد. هزینه این طرح به میزان 550 میلیون دلار از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، از طریق شرکت چالش هزاره و کمک اضافی 50 میلیون دلاری از طرف دولت سنگال برای یک دوره پنج ساله می‌باشد. این اقدام برای افزایش پتانسیل رشد اقتصادی و کاهش فقر از طریق تقویت بخش برق در سنگال صورت می‌گیرد.

لوکوتیدین 27 ژوئن 2024

بازدید رئیس جمهور از میدان نفتی سنگومار

رئیس جمهور باسیرو جومای فای دیروز از سکوی نفتی سنگومار که اولین بشکه‌های نفت در آنجا تولید می‌شود بازدید کرد. رئیس دولت در شبکه اجتماعی X نوشت: من به ایثار و شایستگی همه کسانی که به وجود این منبع در قعر اقیانوس اعتقاد داشتند و اولین بشکه نفت را از آن استخراج کردند. درود می‌فرستم. وزیر انرژی، نفت و معادن، بیرامه سلیمان جوپ روز چهارشنبه 12 ژوئن نمونه‌ای از اولین بشکه نفت تولید شده در میدان سنگومار واقع در صد کیلومتری سواحل داکار را به رئیس جمهور تقدیم کرد. او دیروز در این سکوی نفتی بار دیگر بر تعهد خود و دولت به اعمال مدیریت شفاف و عادلانه منابع طبیعی به نفع مردم سنگال تاکید نمود.

لوکوتیدین 26 ژوئن 2024

افتتاح پروژه توانمندسازی اقتصادی برای جوانان و زنان با همکاری کانادا در چهار منطقه سنگال

آلیون دیون، وزیر دارایی‌های خرد و اقتصاد اجتماعی و همبستگی، روز سه شنبه در داکار پروژه‌ای را برای مبارزه با فقر با بودجه 9 میلیارد فرانک سیفا در مناطق تامباکوندا، کولدا و روفیسک راه اندازی کرد. پروژه حمایت از زنان و جوانان (PAJEF) 66 هزار نفر را هدف قرار داده است. به گفته وی، او روی توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی آنها متمرکز خواهد کرد و در عین حال توان مالی آنها را ارتقا خواهد داد. این پروژه توسط دولت کانادا و توسط سازمان غیر دولتی Développement international Desjardins اجرا خواهد شد. آقای دیون گفت: "این پروژه بخشی از مبارزه با فقر اقتصادی در سنگال است." او فکر می‌کند که PAJEF جوانان را به ماندن در سنگال، تحقق رویاهای خود و مشارکت در ایجاد شغل تشویق خواهد کرد. وزیر مالیه خرد و اقتصاد اجتماعی و همبستگی گفت: پنجاه و هشت هزار زن از 60000 زن مورد هدف متعلق به گروه‌های روستایی و حاشیه شهری هستند. به گفته سازمان مذکور آنها فعالیت‌های درآمدزایی را در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، دامداری، پردازش، تجارت و خدمات انجام می‌دهند. دو هزار زن که در حال حاضر صاحب یک کسب و کار کوچک هستند و ظرفیت ایجاد شغل را دارند در میان ذینفعان می‌باشند. 6000 ذینفع جوان از میان فارغ التحصیلان مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق مداخله انتخاب می‌شوند و مناطق مذکور به دلیل نرخ بالای فقر انتخاب شده‌اند. ماری جنووی مونیر، سفیر کانادا در سنگال، تأیید کرد که PAJEF، یک پروژه تبلیغاتی و نوآورانه و بخشی از سیاست کمک بین المللی فمینیستی کانادا بوده که هدف آن از بین بردن فقر در میان زنان است.

APS

 28 ژوئن 1402

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما