معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

اهم فعالیتهای سنگال در خصوص توسعه اقتصاد دریا محور

سنگال به عنوان کشوری با داشتن خط ساحلی به طول حدود 700 کیلومتر و منابع دریایی غنی، پتانسیل قابل توجهی برای توسعه اقتصاد دریایی دارد. به همین دلیل توسعه اقتصاد دریا محور برای این کشور بسیار مهم است. لذا در سالهای اخیر، دولت سنگال فعالیتهای متعددی را برای بهره ‌برداری از این پتانسیل عظیم انجام داده است.

برخی از برنامه‌ها و اقدامات دولت در زمینه توسعه اقتصاد دریا محور عبارتند از:

- در سال 2012 دولت وزارتخانه ای مستقل بنام وزارت شیلات، زیرساختهای دریایی و بنادر را برای امور دریایی تأسیس کرد . این وزارتخانه مسئول هماهنگی سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به بخش دریایی است. این وزارتخانه امروزه به نام وزارت شیلات و اقتصاد دریایی می‌باشد.

- در سال 2014 دولت استراتژی ملی برای توسعه اقتصادی  موسوم به « طرح سنگال در حال ظهور تا سال 2035 » را تصویب کرد . این استراتژی شامل انجام اقداماتی برای توسعه اقتصادی کشور از جمله موارد زیر است:

- اکتشاف و بهره برداری از منابع نفت و گاز در مناطق دریایی : سنگال به تازگی برای اولین بار موفق به استخراج نفت شد.

- سرمایه گذاری در زیر ساخت های دریایی: دولت سنگال در حال سرمایه گذاری در زیر ساخت های دریایی، از جمله ساخت و ساز بنادر جدید، نوسازی بنادر موجود ، لایروبی بنادر و اسکله‌ها است. این سرمایه گذاری‌ها به منظور تسهیل تجارت و حمل و نقل دریایی انجام می‌گردد.

- تقویت‌های همکاریهای منطقه‌ای و بین‌المللی: دولت تلاش دارد تا همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را در زمینه توسعه اقتصاد دریا محور تقویت کند.

- تلاش برای افزایش صید ماهی: دولت سنگال در حال تلاش برای افزایش صید از طریق ارائه یارانه به ماهیگیران و ارتقای شیوه‌های صید است. تولیدات شیلات و آبزیان سنگال در سالهای اخیر افزایش یافته بطوریکه طی سال 2022 در این کشور به میزان 850 هزار تن ماهی صید شده است.

- توسعه تجارت دریایی: دولت سنگال در حال توسعه تجارت دریایی از طریق توسعه مناطق ساحلی و فعالیت های دریایی می‌باشد.

- جذب سرمایه ‌گذاری خارجی در مناطق دریایی و ساحلی : این سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه پروژه‌های مختلف، از جمله بنادر، کارخانه‌های فرآوری ماهی و تأسیسات گردشگری دریایی استفاده می‌شوند.

- رشد گردشگری دریایی: گردشگری دریایی در سنگال در حال رونق می‌باشد. این امر به دلیل توسعه محل ها و اقامتگاههای ساحلی و گردشگری است.

- افزایش سهم اقتصاد دریا محور در تولید ناخالص داخلی: سهم این بخش در سالهای اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است بطوریکه در سال 2022 این سهم به 10.2 درصد رسید.

-جذب سرمایه‌گذاری خارجی: دولت اقداماتی را برای سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد دریایی در حال انجام دارد . این مجموعه فعالیتها شامل معافیت های مالیاتی ، گمرکی و سایر مشوق ها به طرف های خارجی می‌شود. دولت سنگال در سال‌های اخیر موفق به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش اقتصاد منطقه‌ای است. در سال 2022، سرمایه گذاری خارجی در این بخش به 1.2 میلیارد دلار رسید.

دولت سنگال اگرچه با چالش هایی نیز از جمله ماهیگیری غیر مجاز و صید بی‌رویه، آب و هوا، ضعف زیر ساخت‌های دریایی، فرآیندهای بروکراسی پیچیده و کمبود نیروی کار ماهر مواجه است اما در حال تلاش برای مقابله با این چالش‌ها از طریق اجرای برنامه‌های مختلف ذیل است:

- مبارزه با ماهیگیری غیر مجاز: دولت در حال مبارزه با ماهیگیری غیر مجاز از طریق افزایش گشت‌زنی دریایی و اعمال مجازات‌های شدیدتر برای متخلفان است.

- اجرای مقررات زیست‌ محیطی سختگیرانه‌تر : دولت در حال تلاش برای کاهش استفاده از منابع آبزیان از طریق اجرای مقررات زیست ‌محیطی سختگیرانه‌تر و سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

- سازگاری با تغییرات آب و هوایی: دولت در حال سازگاری با این پدیده از طریق ساخت دیوارهای مقابله با  سیل در نواحی مشخص شده ساحلی، توسعه گونه‌های مقاوم در برابر خشکسالی و سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر است.

دولت سنگال در تلاش است تا با استفاده از سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب، به مقابله با این چالش‌ها بپردازد و به توسعه پایدار اقتصاد دریا محور اقدام نماید. در نهایت اینکه دولت سنگال قصد دارد تا با ادامه سرمایه‌گذاری در این بخش و اجرای سیاست‌های مناسب، به یک رهبر منطقه‌ای در زمینه اقتصاد دریایی تبدیل شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما