معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مدیر عامل بانک جهانی: رشد فراگیر بنگلادش نیازمند اصلاحات در بخش مالی است

خانم آنا بیورده، مدیر عامل بانک جهانی (عملیات) پس از پایان اولین سفر خود به بنگلادش در بیانیه ای گفت که بانک جهانی از بنگلادش برای دستیابی به وضعیت یک کشور با درآمد متوسط بالا حمایت خواهد کرد. با این حال، وی معتقد است که برای حفظ رشد فراگیر، نیاز فوری به اصلاح بخش‌های کلان اقتصادی و مالی بنگلادش وجود دارد. وی همچنین گفت که سرعت رشد و توسعه اقتصادی بنگلادش برای بسیاری از کشورها الهام بخش است. به گفته وی، اصلاحات سریع و جسورانه در سیاست های پولی و مالی، بنگلادش را قادر می سازد تا ثبات اقتصاد کلان را حفظ کند، خطرات بخش مالی را کاهش دهد و رشد فراگیر را در میان عدم اطمینان جهانی حفظ کند.

خبرگزاری: جوگنتار

افزایش قیمت برق از ماه مارس اجرایی می‌گردد

آقای نصرالحمید بیپو، وزیر مشاور در امور برق، انرژی و منابع معدنی بنگلادش گفت که دولت تصمیم گرفته است قیمت برق را تا 34.70 تاکا برای هر واحد افزایش دهد. از اول ماه مارس سال جاری این قیمت جدید اعمال می‌شود. به گفته وی، تصمیم افزایش قیمت برای خارج شدن از یارانه برق گرفته شده است. به همین ترتیب، قیمت گاز نیز به زودی با بازار بین المللی تعدیل خواهد شد. گفتنی است که در سال گذشته دولت طی سه نوبت قیمت برق را 15 درصد افزایش داد که تاثیر شدیدی بر قشر متوسط جامعه گذاشت.

خبرگزاری: مناب جامین

شیخ حسینه: سرمایه گذاری در بنگلادش برای استخراج گاز فراساحلی مورد نیاز است

مهندس هانی سالم، مدیر اجرایی شرکت اسلامی‌بین‌المللی تأمین مالی تجاری (ITFC )، وابسته به بانک توسعه اسلامی، در ادامه سفرش به داکا با خانم شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، دیدار و گفتگو کرد. نخست وزیر بنگلادش به وی گفت که دولتش تصمیم گرفته است برای رفع کمبود انرژی، گاز از فراساحل استخراج کند و برای این کار سرمایه گزاری خارجی مورد نیاز است. مهندس هانی سالم در این خصوص گفت که بنگلادش سابقه بسیار خوبی در بازپرداخت بدهی دارد. بنابراین، سازمان وی از طریق سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت بدهی، بخش انرژی و تغییرات آب‌وهوایی، حمایت همه‌جانبه‌ای را به بنگلادش ارائه خواهد کرد.

خبرگزاری: یو ان بی

«شرکت اسلامی‌بین‌المللی تأمین مالی تجاری» تامین اعتبار واردات نفت وگاز( ال‌ان‌جی) بنگلادش را بر عهده گرفت

مهندس هانی سالم، مدیر اجرایی «شرکت اسلامی‌بین‌المللی تأمین مالی تجاری» (ITFC )، در جریان دیدار با آقای نصر الحمید، وزیر مشاور در امور برق، انرژی و منابع معدنی بنگلادش، علاقه خود را در تأمین مالی برای واردات نفت و ال ان جی به بنگلادش ابراز کرده است. وی گفت: در ابتدا 500 میلیون دلار اعتبار تخصیص خواهد یافت و مقدار آن ممکن است به تدریج افزایش یابد. علاوه بر این، وی علاقه خود را برای افزایش مشارکت استراتژیک با بنگلادش ابراز کرد.   

خبرگزاری: شاماکال

حجم برنامه توسعه هر ساله 180 میلیارد تاکا کاهش می یابد

در این گزارش به نقل از منابع وزارت برنامه ریزی بنگلادش آمده است که با کوچک سازی حجم برنامه توسعه سالانه میزان آن 180 میلیارد تاکا کاهش یافته است. این مبلغ به دلیل کندی سرعت اجرای پروژه‌ها از برنامه توسعه سالانه اصلاح و کسر شده است. در نتیجه، پس از بازنگری «اندازه برنامه توسعه سالانه» ( ADP ) به 2450 میلیارد تاکا تقلیل یافته. در حالی که اندازه ADP اولیه 2630  میلیارد تاکا بود. سال گذشته نیز برنامه توسعه سالانه مورد بازنگری قرار گرفت و 180 میلیارد تاکا کاهش یافت. به گفته منابع وزارت برنامه ریزی، برنامه توسعه سالانه کشور در 6 ماه  اول سال مالی جاری 22.48 درصد اجرا شده است که کمترین میزان نسبت به مدت مشابه در 13 سال گذشته است. از سوی دیگر، طی ژوئیه تا دسامبر گذشته  617.39 میلیارد تاکا از بودجه «برنامه توسعه سالانه» کشور هزینه شده است و در حال حاضرADP در مجموع 1 هزار و 392 پروژه در حال اجرا دارد.

خبرگزاری: پروتوم آلا

بانک جهانی خواستار یافتن راه‌هایی برای کاهش تورم شد

خانم آنا بیرد، مدیر عامل بانک جهانی در جریان ملاقات اخیر با آقای ابوالحسن محمود علی، وزیر دارایی بنگلادش در داکا، با تاکید بر یافتن راه‌هایی برای کاهش تورم بالا در کشور پیشنهاد کرد که دامنه اصلاحات اقتصادی و شبکه امنیت اجتماعی در بنگلادش باید افزایش یابد. وی همچنین اطمینان داد که بانک جهانی در مبارزه برای کاهش تورم همکاری خواهد کرد. با این حال، ابوالحسن محمود علی، وزیر دارایی بنگلادش گفت: کاهش تورم یک شبه ممکن نیست. کار در حال انجام است، باید صبر و مدیریت داشته باشیم.

خبرگزاری: کالرکانتا

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما