معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۹- ۱۱:۵۱ - مشاهده: ۱۲۴

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

  • افزایش 13 درصدی سرمایه و ذخایر بانک های مستقر در امارات در سال 2023

بر اساس آمار بانک مرکزی امارات (CBUAE) در 9 ماه ابتدای سال 2023 کل سرمایه و ذخایر بانک‌های فعال در امارات 13.3 درصد افزایش یافت و تا پایان نوامبر 2023 به 481.5 میلیارد درهم رسید. این رقم در مدت مشابه سال 2022 به میزان 424.9 میلیارد درهم بود. این گزارش نشان می دهد که سهم بانک‌های خارجی از کل سرمایه و ذخایر بانک‌های مستقر در امارات در پایان نوامبر 2023 با رشد 11.9 درصدی به رقم 65 میلیارد درهم رسید که رشد  13.5 درصدی را نشان می‌دهد.

خبرگزاری wam

  •  امارات و کنیا شرایط توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع را نهایی کردند

امارات متحده عربی و کنیا مذاکرات برای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) را به پایان رساندند. انتظار می رود با این توافق فصل جدیدی از روابط تجاری بین دو کشور آغاز و سرمایه‌گذاری در بخش‌های اولویت‌دار تشویق و دسترسی به بازار برای کسب‌ و کارها در هر دو طرف تسهیل گردد. CEPA تأثیر مثبت قابل توجهی بر تسریع جریان سرمایه گذاری در زمینه‌های بالقوه بالا مانند لجستیک، مراقبت های بهداشتی، مسافرت و گردشگری، زیرساخت ها و فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد داشت و بستری برای همکاری و گسترش SME در هر دو طرف ارائه می دهد.ربکا میانو وزیر سرمایه گذاری تجارت و صنعت کنیا گفت « توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع با امارات نقش کلیدی در تلاش کشورش برای توسعه تجارت و صادرات ایفا می‌کند و بازار ما را قادر می سازد تا به بازارهای مهم در آسیا و خاورمیانه دست پیدا کند.»

پایگاه اینترنتی albayan

  • خروج امارات از فهرست خاکستری گروه ویژ اقدام مالی (FATF)

گروه ویژ اقدام مالی (FATF) که استانداردهای بین المللی را برای جلوگیری از خطر جریان پول غیرقانونی تعیین می‌کند روز 23 فوریه امارات متحده عربی را از فهرست خاکستری خارج نمود. با افزایش احتمال خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم، گروه ویژه اقدام مالی در سال ۲۰۲۲ نظارت خود را بر امارات متحده عربی شدیدتر کرد. فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی به کشورهایی اطلاق می‌شود که زیر نظارت دقیق این نهاد قرار دارند، و برای برطرف کردن نقاط ضعف راهبردی خود در زمینه مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم با این نهاد نظارتی همکاری می‌کنند. در حال حاضر ۲۳ کشور در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی قرار دارند. همچنین در مطالعه ای که توسط صندوق بین المللی پول در سال 2021 انجام شد نشان داد که قرار گرفتن یک کشور در فهرست خاکستری FATF منجر به کاهش جریان سرمایه به میزان 7.6 درصد از تولید ناخالص داخلی آن کشور می‌شود که از این میان سرمایه گذاری مستقیم خارجی 3 درصد از آن را تشکیل می دهد. با این حال، امارات متحده عربی حتی زمانی که در مارس 2022 در لیست خاکستری قرار گرفت، تا حد زیادی این روند را کاهش داد. ارزش کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در امارات متحده عربی در سال 2022  نسبت به سال قبل از آن 10 درصد افزایش یافته و به 22.7 میلیارد دلار رسید.

پایگاه خبری khaleejtimes

  •  ‏ساخت «شهر موسیقی» در دبی

امارت دبی اعلام کرد که در حال ساخت یک شهر موسیقی در این شهر است. این پروژه بزرگ معماری استودیوهای ضبط و آموزشگاه‌های موسیقی متعددی را گردهم می‌آورد. این مرکز خلاقانه همچنین خانه یک شرکت ضبط جدید خواهد بود که به طور مشترک توسط گروه موسیقی یونیورسال – بزرگ‌ترین برند موسیقی جهان - و یک نهاد اماراتی معروف به شهر موسیقی جهانی دبی (DGMC) راه‌اندازی شده است. بر اساس انتشار خبر این پروژه، این ایده جدید به «حمایت از هنرمندان محلی و منطقه‌ای در تمام جنبه‌های حرفه‌شان، از جمله ضبط، تور، برندسازی و تجارت» اختصاص داده خواهد شد. با این شهر موسیقی، امارات قصد دارد به یک مرکز خلاق واقعی برای هنرمندان و ترانه‌سرایان محلی و بین‌المللی تبدیل شود.

خبرگزاری wam

  • تردد 87 میلیون مسافر در فرودگاه بین المللی دبی

تعداد مسافرانی که از طریق فرودگاه بین‌المللی دبی، شلوغ‌ترین فرودگاه بین الملل جهان پرواز کردند در سال 2023 از مجموع تعداد مسافران در سال ۲۰۱۹ میلادی بیشتر شد. آمار مربوط به سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که فرودگاه بین المللی دبی (DXB) پذیرای حدود 87 میلیون مسافر بوده در این سال بوده که بیانگر رشد 32 درصدی در مقایسه با سال پیش از آن است. هند با 11.9 میلیون مسافر، عربستان با 6.7 میلیون مسافر و بریتانیا با 5.9 میلیون مسافر بیش ترین تردد را در فرودگاه بین المللی دبی داشته اند. پیش بینی می‌شود که فرودگاه بین المللی دبی، تا پایان سال 2024 از حدود 88.8 میلیون مسافر استقبال کند.

پایگاه خبری thenationalnews

  •  فروش املاک و مستغلات دبی در سال جاری به بیش از ۱۵ میلیارد دلار رسید

بر اساس داده‌های دپارتمان زمین دبی، کل فروش املاک و مستغلات از ابتدای سال تا اواسط فوریه به حدود ۵۵ میلیارد درهم (۱۵ میلیارد دلار) بالغ گردید. این رقم در ارتباط با بیش از ۱۷۶۰۰ تراکنش معاملاتی املاک شامل ۱۴۶۰۰ مورد واحد مسکونی، ۱۱۹۶ مورد مستغلات و ۱۸۴۲ قطعه زمین بوده است. دبی شاهد هجوم ثروتمندان خارجی به ویژه در بخش املاک و مستغلات می‌باشد. متخصصان این عرصه پیش بینی می‌کنند که به فروش املاک و مستغلات در دبی در سال جاری میلادی به رقمی معادل ۱۲۳ تا ۱۳۶ میلیارد دلار) بالغ گردد.

پایگاه خبری khaleejtimes

  • کاهش قیمت خودروهای دست دوم در امارات

در پی بهبود تحویل خودروهای جدید همراه با ورود فروشندگان جدید به بازار دبی (بویژه چین)، قیمت خودروهای قدیمی در اماراتدر سال گذشته میلادی (2023) حدود ۱۵ درصد کاهش یافت. فعالان این صنعت می‌گویند که قیمت‌ها ممکن است در سال جاری میلادی نیز کاهش بیشتری پیدا کند اما در آینده با رشد بیشتر جمعیت افزایش تقاضا انتظار می رود که قیمت ها تثبیت شوند.

پایگاه خبری khaleejtimes

  •  فاز ششم بزرگترین پارک خورشیدی جهان در دبی آغاز شد

بودجه ۵.۵ میلیارد درهمی (۱.۵ میلیارد دلاری) فاز ششم پروژه پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم با ظرفیت تولید ۱۸۰۰ مگاوات انرژی پاک تعیین شد. فاز ششم این پروژه قرار است  برق مورد ۵۴۰۰۰۰ واحد مسکونی را تامین نماید. در همین رابطه اداره برق و آب دبی (DEWA) و همچنین شرکت انرژی آینده ابوظبی (مصدر) اعلام کردند که به عنوان مناقصه برگزیده برای ساخت و بهره برداری از فاز ششم انتخاب شده اند. پارک خورشیدی آل مکتوم که با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۵۰ میلیارد درهم (۱۳.۶ میلیارد دلار) ساخته شده است، بزرگ‌ترین پارک خورشیدی تک‌سایتی در جهان است و تکمیل فاز ششم نقش کلیدی در افزایش تولید آن به بیش از ۵۰۰۰ مگاوات تا سال ۲۰۳۰ خواهد داشت. بانک تجاری ابوظبی، بانک تجاری دبی، بانک فرست ابوظبی، HSBC، بانک استاندارد چارترد، بانک اسلامی ابوظبی و بانک وربه از جمله گروه‌های وام‌دهنده به این پروژه هستند. 

خبرگزاری wam

  • برگزاری نمایشگاه 2024 GULFOOD در دبی

بیست و نهمین دوره Gulfood به عنوان رویداد جهانی سالانه تامین غذا و نوشیدنی (F&B) از ۱۹ تا ۲۳ فوریه در مرکز تجارت جهانی دبی با مشارکت ۵۵۰۰ غرفه‌دار و بازدیدکننده از ۱۹۰ کشور جهان برگزار شد. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم در جریان بازدید از این نمایشگاه «گلفود» را به عنوان پلتفرم اصلی برای تسریع همکاری جهانی در بخش مواد غذایی معرفی افزود چنین رویدادهایی با اهداف برنامه اقتصادی دبی 33D برای دو برابر کردن تولید ناخالص داخلی امارات مطابقت می‌کند.

خبرگزاری wam

  • مصر بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری مستقیم را با امارات امضا کرد

در 23 فوریه 2024 بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری مستقیم را به ارزش 35 میلیارد دلار برای مشارکت در توسعه منطقه «راس الحکمه» در غرب مصر امضا شد. در مراسم امضای بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری مستقیم در تاریخ مصر حضور داشت. این قرارداد از سوی عاصم الجزار، وزیر مسکن مصر و از سوی محمد السویدی، وزیر سرمایه گذاری امارات و در حضور مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر امضا شد. نخست وزیر مصر در این رابطه گفت که این پروژه شامل برپایی هتل و گردشگاه توریستی و پروژه‌های تفریحی، منطقه تجاری و احداث فرودگاه بین المللی در جنوب شهر مطروح است. به گفته وی که امارات نیز در طول مدت اجرای پروژه دست کم 150 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد.

پایگاه اینترنتی arabianbusiness

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما