معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۲

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نخست وزیر بنگلادش بر تجارت با تاکا و روپیه تاکید کرد

آقای جی شانکار، وزیر امور خارجه هند، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، دیدار و درباره مسائل دوجانبه گفتگو کرد. در جریان این دیدار نخست وزیر بنگلادش بر گسترش تجارت بین بنگلادش و هند از طریق مبادله ارزهای دو کشور تاکید کرد. وی گفت، ما می‌توانیم با مبادله تاکای بنگلادش و روپیه هند، تجارت بین خود انجام دهیم. اخیرا این روند آغاز شده است. اما برای گسترش حجم تجارت باید این روند را تقویت کنیم.

خبرگزاری : دش روپانتار

دولت بنگلادش اکتشاف نفت و گاز را در اولویت قرار خواهد داد

برای رفع کمبود گاز دولت بنگلادش اکنون بر اکتشاف و استخراج نفت و گاز تمرکز بیشتری دارد. این فعالیت به ویژه در میادین گازی منطقه سیلهت در حال افزایش است. به گفته کارشناسان این منطقه پتانسیل زیادی برای دریافت گاز و همچنین نفت دارد. به دلیل کمبود عرضه گاز در مقابل تقاضا در بنگلادش، صنایع و تولید برق با بحران مواجه شده است. این بحران در مناطق مسکونی نیز جریان دارد. برای رفع این کمبود، دولت گاز طبیعی مایع (ال ان جی) را با قیمت های بالاتر وارد می‌کند که اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده است. در این شرایط بسیاری از کارشناسان واردات ال ان جی با قیمت بالا را عامل ادامه بحران دلار در این کشور می دانند.

خبرگزاری : شاماکال

بدهی خارجی دولت به 62.4 میلیارد دلار رسیده است

بر اساس این گزارش، میزان بدهی خارجی دولت بنگلادش در سال مالی 2023 به 62.4 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس این برآورد، بدهی خارجی این کشور در 14 سال گذشته بیش از سه برابر شده است. در بحبوحه کمبود دلار، این بار بدهی بر خدمات فشار وارد کرده است. گفتنی است که در سال مالی 10-2009، بدهی خارجی دولت بنگلادش 20.33 میلیارد دلار بود.

خبرگزاری : نیو اج

17 میلیون مسافر از طریق فرودگاه‌های بنگلادش سفر می‌کنند

سال گذشته 17.4 میلیون مسافر از طریق فرودگاه‌های بنگلادش تردد کردند که حدود 23.4 درصد بیشتر از سال قبل است. بیشتر آنها مسافران بین المللی هستند. بر اساس داده‌های سازمان هواپیمایی کشوری بنگلادش، فرودگاه بین‌المللی حضرت شاه‌جلال داکا در سال مالی 2022-23 به دلیل رکورد ترافیک مسافری، حدود 23.44 میلیارد تاکا درآمد داشته است. از سوی دیگر، تعداد مسافران بین المللی، از جمله شهروند بنگلادشی و خارجی در سال گذشته به حدود 2.67 میلیون نفر افزایش یافت که حدود 30 درصد بیشتر از سال قبل است.

خبرگزاری : بجنس استاندارد

طی یک سال اخیر صادرات به آمریکا 2.44 میلیارد دلار کاهش یافت

سال 2023 برای بخش پوشاک بنگلادش در بازار آمریکا خوب نبوده است. در این سال صادرات پوشاک تولید شده در بنگلادش به بازار آمریکا 2.44 میلیارد دلار کاهش داشته است. با این حال، نه تنها بنگلادش، بلکه صادرات پوشاک چهار کشور برتر دیگر به بازار آمریکا  کاهش یافته است. کارآفرینان صنعت پوشاک بنگلادش می‌گویند که پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022، تورم در آمریکا به سرعت افزایش یافت و در ژوئن همان سال به 9.1 درصد رسید. با رسیدن تورم در آمریکا به بالاترین حد خود در 40 سال گذشته، مصرف کنندگان آمریکایی خریدهای غیرضروری را کاهش دادند. این شرایط بر کشورهای صادرکننده پوشاک در بازار آمریکا تاثیر گذشت.

خبرگزاری : پروتوم آلا

روند نگهداری پول در منازل به جای بانک افزایش یافته است

روند برداشت وجه نقد از بانک و نگهداری آن در خانه‌ها دوباره افزایش یافته است. در دسامبر گذشته، مشتریان حدود 65 میلیارد تاکا از بانک برداشت کردند که این پول هنوز به بانک ها بازگردانده نشده. در نتیجه این پول همچنان در دست مردم باقی مانده است. در این گزارش همچنین آمده است که سقف ثابت نرخ سود وام بانکی در ژوئیه گذشته برداشته شد. از آن زمان بانک‌ها شروع به افزایش نرخ سود سپرده‌ها کردند. اما علی رغم افزایش نرخ سود، بانک ها نتوانستند سپرده‌های مورد نظر را جذب کنند. بر اساس این گزارش، در پایان دسامبر سال گذشته مقدار پول خارج از سیستم بانکی به 2546.6 میلیارد تاکا رسیده است.

خبرگزاری : پروتوم آلا

قیمت مواد غذایی در بنگلادش مطابق با قیمت جهانی نیست

بر اساس این گزارش، علیرغم ادامه جنگ در دو منطقه کلیدی، قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به پایین ترین سطح خود در سه سال اخیر رسیده است. به همین دلیل تورم در کشورهای مختلف به حد قابل تحملی کاهش یافته است. اما بنگلادش در این زمینه استثناست. اگرچه مواد غذایی در جهان ارزان است، اما مردم بنگلادش مجبورند آن را با قیمت بالایی خریداری کنند. به گفته تجار قیمت تمام شده کالاهای وارداتی به دلیل افزایش قیمت دلار افزایش یافته است. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند، به دلیل عدم کنترل در سیستم عرضه، مردم مجبورند محصولات غذایی را با قیمت های بالا خریداری کنند.

خبرگزاری : دش روپانتار

بنگلادش و غنا برای توسعه روابط تجاری به توافق رسیدند

خانم شرلی آیورکار بوچوه، وزیر خارجه غنا در ادامه سفرش به داکا با خانم شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، دیدار و گفتگو کرد. در همین حال، آنها توافق کردند که دامنه تجارت بین دو کشور افزایش یابد. وزیر خارجه غنا گفت که فرصت کافی برای افزایش تجارت بین دو کشور وجود دارد. وی در این زمینه به کشاورزی، پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و محصولات غذایی مبتنی بر کشاورزی اشاره کرد. علاوه بر این، او خواستار حمایت بنگلادش برای نامزدی کشورش در انتخابات دبیر کل کشورهای مشترک المنافع شد که در اکتبر آینده برگزار می‌شود. از سوی دیگر، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، نیز بر تقویت تجارت با کشورهای آفریقایی تاکید کرد و گفت: پتانسیل عظیمی‌برای رشد تجارت با این منطقه وجود دارد. وی در این زمینه به محصولات جوت (کنف) و جوت و کالاهای نساجی اشاره کرد.

خبرگزاری : یو ان بی

افزایش دوباره قیمت برق برای مصرف کنندگان

بر اساس این خبر، دولت بنگلادش از مارس سال 2010، قیمت برق را در مجموع 12 بار افزایش داده است. از این میان، تنها در سال گذشته قیمت برق در سه نوبت 15 درصد افزایش یافته است. در ادامه این روند، در سال جاری نیز تصمیم افزایش قیمت برق تا پنج درصد برای مصرف کنندگان نهایی شده است.

خبرگزاری : شاماکال

تعداد افرادی که برای امرار معاش مهاجرت می‌کنند رو به افزایش است

در این گزارش گفته شده است که بیش از 61 نفر از هر هزار نفر تبعه بنگلادش به دلیل نبود شغل یا کار مطابق شایستگی و صلاحیت خود در منطقه خود یا مناطق مجاور، خانه‌های خود را ترک می‌کنند. بر اساس داده‌های نظرسنجی منتشر شده توسط اداره آمار بنگلادش (BBS)، در داخل این کشور از هر هزار نفر 30.8 نفر خانه و خانواده خود را ترک کرده و ساکن در استان‌ها یا مناطق دیگر شده اند و در هر هزار نفر 30.2 نفر دیگر به خارج از کشور مهاجرت کرده اند.

خبرگزاری : کالرکانتا

نخست وزیر خواستار سرمایه گذاری خارجی در استخراج نفت و گاز شد

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش خواستار سرمایه گذاری خارجی در استخراج نفت و گاز از دریا شده است. وی گفت: مناقصه بین المللی برای استخراج نفت و گاز از دریا هم اکنون فراخوان شده است. سرمایه گذاران خارجی می‌توانند در استخراج نفت و گاز سرمایه گذاری کنند. ما خواهان استفاده درست از نفت و گاز هستیم. هدف دولت بهبود شرایط اجتماعی-اقتصادی مردم کشور با استفاده از منابع عظیم دریایی است.

خبرگزاری : جوگنتار

بخش برق و انرژی بنگلادش از معوقات هنگفتی رنج می‌برد

بر اساس این گزارش، «آژانس دولتی توزیع نیروی برق بنگلادش» (PDB)، 250 میلیارد تاکا به شرکت های خصوصی تولید برق و 80 میلیارد تاکا به شرکت ملی نفت بنگلادش، «پترو بانگلا» بدهکار است. دولت همچنین بدهی قابل توجهی به شرکت های خارجی مانند شرکت هندی آدانی و شورون آمریکا و شرکت های داخلی مانند «بنگلادش پترولیوم» دارد. اخیرا آقای نصرالحمید، وزیر مشاور در امور برق، انرژی و منابع معدنی بنگلادش، با اشاره به بحران دلار در بانک مرکزی بنگلادش گفته است که علیرغم چنین شرایط بحرانی  دولت موظف به پرداخت ماهانه یک میلیارد دلار است. با این حال،  به دلیل وجود بدهی‌های معوقه هنگفت در حال حاضر بحران اعتماد در میان تامین کنندگان انرژی وجود دارد. در نتیجه مشکلات عملیاتی و بحران سوخت پیش آمده است و ممکن است این کشور در تابستان آینده دچار قطعی شدید برق شود.

خبرگزاری : مناب جامین

قطعی برق ممکن است در تابستان افزایش یابد

بر اساس این گزارش تابستان، ماه رمضان و فصل کشاورزی در پیش است. با توجه به این سه دلیل، آمادگی تولید در مقایسه با افزایش تقاضا برای برق قابل مشاهده نیست. در نتیجه نگرانی از قطعی شدید برق در روزهای آینده وجود دارد. گفته شده است که نیاز روزانه برق در تابستان 17800 مگاوات است. در حالی که «آژانس دولتی تولید و توزیع برق بنگلادش» (PDB) در حال آماده سازی برای تولید 17300 مگاوات برق است.

خبرگزاری : دیلی استار

پیشنهاد وام بانک توسعه اسلامی‌به بنگلادش

بانک توسعه اسلامی (ISDB) وام بزرگی به مبلغ 4.9 میلیارد دلار به بنگلادش برای سه سال پیشنهاد کرده است. به گفته مقامات دپارتمان روابط اقتصادی بنگلادش (ERD)، این وام می‌تواند برای خرید سوخت، پروژه‌های توسعه و تقویت بخش خصوصی استفاده شود.

خبرگزاری : بیجنس استاندارد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما