معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۹

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم بهمن ماه مندرج در رسانه های این کشور 1402

وام 2.1 میلیارد دلاری عربستان سعودی  برای واردات نفت کوره و ال ان جی به بنگلادش

«شرکت مالی تجارت اسلامی عربستان سعودی» (ITFC) وام 2.1 میلیارد دلاری برای واردات نفت کوره و ال ان جی به بنگلادش خواهد داد. نصرالحمید، وزیر مشاور در امور انرژی و منابع معدنی بنگلادش، این موضوع را نقطه عطفی برای کشورش دانسته است. آقای ناظم نوردلی، مدیر اجرایی «شرکت تامین مالی تجارت اسلامی» که وابسته بانک توسعه اسلامی است،  به نمایندگی این شرکت و آقای نورالعلم، رئیس اداره انرژی و منابع معدنی بنگلادش، به نمایندگی از کشورش این قرارداد را امضاء کردند.

خبرگزاری: کالرکانتا

 بنگلادش با سرمایه گذاری مشترک کود اوره را در عربستان سعودی تولید خواهد کرد

سلمان فضل الرحمن، مشاور نخست وزیر بنگلادش در صنعت و سرمایه گذاری، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، بنگلادش یک کارخانه کود اوره در عربستان سعودی به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک ایجاد می‌کند. وی گفت: کار امکان سنجی راه اندازی این کارخانه هم اکنون آغاز شده است. وی گفت: در ماه مارس سال گذشته به دولت عربستان پیشنهاد دادم که یک کارخانه کود اوره می‌تواند با سرمایه گذاری مشترک در عربستان سعودی راه اندازی شود. دولت دو کشور و حتی بخش خصوصی دو طرف می‌توانند در این پروژه باشند. مقامات عربستان سعودی گفته بودند که آنها گاز و آمونیاک را تامین خواهند کرد. ما گفتیم صد درصد کود تولیدی این کارخانه را برای کشور خودمان می خریم. پس از ارائه چنین پیشنهادی مقامات عربستان روی آن کار کردند و اکنون اعلام کردند که این پیشنهاد را پذیرفته اند و می خواهند کار احداث این پروژه را پیش ببرند. در نتیجه، امکان سنجی راه اندازی کارخانه کود اوره در عربستان سعودی آغاز شده است.

خبرگزاری: مناب جامین

  نصر الحمید:  ال ان جی به دلیل پایین بودن قیمت از بازار نقدی خریداری می‌شود

آقای نصرالحمید، وزیر مشاور در امور برق، انرژی و منابع معدنی بنگلادش، پس از نشست کمیته تدارکات هیئت دولت به خبرنگاران گفت که گاز طبیعی مایع (ال ان جی) به دلیل قیمت پایین از بازار نقدی خریداری می‌شود. دولت بنگلادش از چند ماه گذشته به طور مستمر ال ان جی را از شرکت هایی که با دولت «قرارداد فروش و خرید عمده» را تحت «قانون ویژه مصوبه سال 2010 برای افزایش و تسریع عرضه برق و انرژی» امضا کرده اند، خریداری می‌کند. خبرنگاران از آقای نصر الحمید در خصوص علت این امر جویا شدند. آقای نصر الحمید در پاسخ گفت: حدود 60 درصد از کل تقاضای گاز را ما بر اساس  قرارداد بلندمدت می خریم و مابقی 40 درصد را از بازار نقدی خرید می‌کنیم. قیمت گاز بر اساس قرارداد بلند مدت اکنون حدود 12 دلار است و این قیمت همیشه یکسان است. اما مزیت بازار نقدی این است که قیمت گاهی افزایش و گاهی کاهش می یابد. حالا ما با قیمت پایین یعنی با حدود 9 دلار خریداری می‌کنیم.

خبرگزاری: مناب جامین

درخواست کمک بنگلادش از عربستان سعودی در مواجهه با بحران ارزی

سلمان فضل الرحمان، مشاور نخست وزیر بنگلادش در امور صنایع و سرمایه گذاری خصوصی،  پس از بازگشت از سفر سه روزه به عربستان سعودی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: بنگلادش برای مقابله با بحران دلاری موجود از عربستان درخواست کمک کرده است. مقامات عربستان سعودی اطمینان داده اند که این موضوع را به طور جدی بررسی خواهند کرد. وی گفت: ما 45 روز فرصت داریم تا قیمت سوخت وارداتی از عربستان را پرداخت کنیم. اما به دلیل بحران دلار به آنها گفتیم اگر یک سال به ما فرصت داده شود بهتر است. آنها گفتند این مسئله را در نظر خواهند گرفت. گفتنی است که دومین نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف نظامی اسلامی ضد تروریسم (IMCTC) ) 3 فوریه در ریاض برگزار شد. آقای سلمان فضل الرحمان به عنوان نماینده شیخ حسینه، نخست وزیر و وزیر دفاع بنگلادش، در این نشست شرکت کرد.

خبرگزاری: پروتوم آلا

 نخست وزیر: وضعیت اقتصادی بنگلادش بحرانی نیست

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان پارلمان در جلسه روز چهارشنبه در پارلمان گفت: پس از دوره کرونا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین  ما در دام تحریم و ضد تحریم های آنها افتادیم. در نتیجه با مشکل بزرگی مواجه شده بودیم. در چنین شرایطی ما مجبور شدیم در زمینه برخی از هزینه‌ها صرفه جویی کنیم. در این مدت بحران دلار تشدید شد اما اکنون بر آن غلبه کرده ایم. بنابراین وضعیت کلی اقتصادی کشور چندان بد نیست.

خبرگزاری: نیادیگانتا

مقاومت قیمتی محصولات غذایی در بنگلادش در برابر کاهش بهای بین المللی

در این گزارش ادعا شده است که در سطح جهان، قیمت مواد غذایی کاهش یافته است، اما در بنگلادش برعکس آن است. تاجران می‌گویند که بعید است قیمت مواد غذایی در این کشور کاهش یابد. آنها ادعا می‌کنند که واردات به دلیل بحران دلار و درگیری دریای سرخ گران شده است. به دلیل ناآرامی‌ها در دریای سرخ، هزینه حمل هر کانتینر با افزایش 700 تا 800 دلاری مواجه  است. آنها همچنین ابراز نگرانی کردند که ممکن است در نتیجه این شرایط قیمت کالاها باز هم افزایش یابد.

خبرگزاری:  بنگلاتریبیون

درآمد صادراتی کنف 1.2 میلیارد دلار است

دکتر عبد الشهید، وزیر کشاورزی بنگلادش، گفته است، بنگلادش با صادرات جوت خام (کنف) و محصولات جوت، سالانه 1.2 میلیارد دلار به دست می آورد. وی در سمینار «موفقیت و چشم انداز مرکز تحقیقات ژنوم» گفت: کشورش 282 نوع محصول تولید شده از جوت (کنف) را به کشورهای مختلف صادر می‌کند. حدود 3 تا 4 درصد از درآمد ارزی بنگلادش از صادرات جوت خام و محصولات جوت به دست می آید که ارزش آن 1.2 میلیارد دلار است. سهم بخش جوت در تولید ناخالص داخلی کشور 1.4 درصد و در تولید ناخالص داخلی کشاورزی 26.26 درصد است.

خبرگزاری: بانیک بارتا

  رهبران تجاری خواستار تسهیل فضای کسب و کار برای جذب سرمایه گذاری خارجی شدند

رهبران تجاری بنگلادش بر تسهیل بیشتر فضای تجارت و سرمایه گذاری برای جذب بیشتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در کشور تاکید کردند. آنها گفتند، علیرغم توسعه زیرساختی گسترده در سراسر کشور، همچنان از نظر ساده‌سازی فرآیند گمرکی، اخذ مجوزهای تجاری و گواهی‌های مورد نیاز، ثبت شرکت، سایر خدمات عقب هستیم. در نتیجه، سرمایه‌گذاران خارجی اشتیاق کمتری برای راه‌اندازی صنایع در بنگلادش نشان می‌دهند.

خبرگزاری: جاگو نیوز

نخست وزیر: به دلیل اختلال در حمل و نقل کالا در سراسر جهان، قیمت کالا در حال افزایش است

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، گفت: محیط متلاطم در سطح جهان باعث موانعی در حمل و نقل کالا در سراسر جهان شده است. در نتیجه قیمت اجناس رو به افزایش است و برای واردات کالا زمان بیشتری نیاز است. در این شرایط، به دلایل مختلف فشارهای جهانی، ما را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. وی همچنین گفت: نیازی نیست به کشورهای خارجی وابسته باشیم، همه چیز را ما خودمان باید تولید کنیم. برای همین به همه گفتم که حتی یک وجب زمین را هم بی زراعت نگذارید.

خبرگزاری:  مناب جامین

سفیر هند: تجارت با روپیه هند باعث افزایش صادرات کالاهای بنگلادشی می‌شود

آقای پرانوی ورما، سفیر هند در داکا، گفت که اقدامات جدید مانند بهبود سیستم ارتباطی و تجارت دوجانبه با روپیه هند، حجم صادرات محصولات بنگلادش را به کشورش بیشتر خواهد کرد. وی پس از مراسم افتتاحیه تردد کشتی‌های باری از سلطان گنج بنگلادش به مایا هند، افزود: این مسیر جدید کشتیرانی بخشی از رشد اقتصادی و ارتباط بین هند و بنگلادش و نماد آشکار تحول اخیر در روابط دو کشور است. این مسیر دریایی جدید بین بنگلادش و هند، توسط آقای خالد محمود چودری، وزیر کشتیرانی بنگلادش، افتتاح شد.

خبرگزاری:  یو ان بی

 آمریکا بزرگترین مقصد برای صادرات خدمات است؛ سفارت در مورد این داده‌ها ابراز تردید کرد

بر اساس این گزارش، سهم بخش خدمات در کل صادرات بنگلادش 12 درصد و ارزش آن کمی‌ بیش از 7 میلیارد دلار است. با این حال، آمریکا بزرگترین مقصد صادراتی این بخش محسوب می‌شود. بر اساس آمار صادرات بانک مرکزی بنگلادش، مقصد بیش از 18 درصد از کل صادرات خدمات این کشور در سال مالی 2023-2022 آمریکا بوده است. در این مدت حجم صادرات خدمات از بنگلادش به آمریکا 1.34 میلیارد دلار بود. با این حال، در مورد اینکه چه محصولات خدماتی از بنگلادش به آمریکا صادر می‌شود، هیچ اطلاعات دقیقی از آمار رسمی‌بنگلادش در دسترس نیست.  این روزنامه برای این موضوع با سفارت آمریکا در داکا تماس گرفت، آنها نیز در مورد این داده‌ها ابراز تردید کردند.

خبرگزاری: بانیک بارتا

کاهش 9 میلیارد دلاری ذخایر ارزی در 7 ماه گذشته

در پی ادامه بحران دلار در بنگلادش، در 7 ماه سال مالی 2024-2023، از ذخایر ارزی کشور 9 میلیارد دلار به «بین بانکی» فروخته شده است. در همین زمان، بانک مرکزی این کشور حدود یک و نیم میلیارد دلار از چندین بانک خریداری کرده است. بر اساس آخرین محاسبات، ذخایر ناخالص این کشور اکنون 19.99 میلیارد دلار است. این در حالی است که بر اساس محاسبات انجام شده طبق دستورالعمل صندوق بین المللی پول، اکنون ذخایر واقعی این کشور زیر 15 میلیارد دلار است. با این ذخیره می‌توان تعهد واردات سه ماهه را تامین کرد.

خبرگزاری: جاگو نیوز

داروهای تولید شده در بنگلادش به 157 کشور جهان صادر می‌شود

آقای سامانت لال سن، وزیر بهداشت گفت: داروهای تولید شده در بنگلادش به 157 کشور جهان صادر می‌شود. وی گفت که بنگلادش پیشرفت مستمری در صنعت داروسازی داشته است. اکنون 98 درصد از کل تقاضای دارو در داخل کشور تولید می‌شود. بر اساس ادعای وی، در شش ماهه منتهی به دسامبر سال مالی جاری، حدود 64.07 میلیارد تاکا دارو از بنگلادش صادر شده است. افزون بر این، حدود 32 نوع دارو در کلینیک های اجتماعی بنگلادش و 105 نوع دارو در بیمارستان‌های دولتی این کشور، به صورت رایگان ارائه می‌شود.

خبرگزاری: پروتوم آلا

بحران ارزی منجر به اختلال در انتقال سود سهام شرکت های خارجی شده است

به دلیل بحران دلار، تقسیم سود 2.2 میلیارد تاکایی سه شرکت چند ملیتی ثبت شده در بازار بورس بنگلادش دچار مشکل شده است. این سه شرکت فعال در بنگلادش علیرغم تلاش های بیش از یک سال نتوانسته اند سود سهام را برای صاحبان خارجی خود ارسال کنند. اما به جز این سه شرکت، دو شرکت دیگر ثبت شده در بورس بنگلادش به تازگی توانسته اند پس از مدت ها توقف مبلغ 8.16 میلیارد تاکا، بابت سود را  برای صاحبان خارجی خود ارسال کنند. با این حال، بازگرداندن سودهای کلان برخی از شرکت های چند ملیتی غیر بورسی و خطوط هوایی خارجی مرتبط با تجارت حمل و نقل هوایی نیز برای مدت طولانی متوقف شده است. بر اساس آخرین محاسبات منتشر شده توسط «انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی»      ( IATA) در ژوئن گذشته، 214.1 میلیون دلار از خطوط هوایی خارجی در بنگلادش فریز شده است. این بخش بزرگی از آن پولی است که از فروش بلیط هواپیما به دست می‌آورند و اکنون نمی‌توانند آن را به شرکت مادر واقع در خارج از کشور، انتقال دهند.

خبرگزاری: پروتوم آلا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما