معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته چهارم بهمن‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تصویب خرید پتروبراس شیلی توسط آرامکو عربستان:

آرامکو عربستان سعودی در اواسط سپتامبر سال گذشته اعلام نمود که صد در صد سهام شرکت اسمکس دیستربیوشن را که یک شرکت پیشرو در توزیع سوخت و روان کننده‌ها در شیلی است خریداری نموده است.

اسمکس شیلی شامل ایستگاه‌های خدمات، عملیات فرودگاهی، پایانه‌های توزیع سوخت ( ایستگاه‌های پمپ بنزین در سراسر شیلی به نام پتروبرس) و کارخانه ترکیب روان‌کننده است.

این به معنای ورود یکی از بزرگترین شرکت های جهان به شیلی است. آرامکو سومین شرکت بزرگ جهان است. این معامله به آرامکو اجازه می دهد تا فروش نفت پالایش شده خود را در شیلی به فروش برساند و تجارت خرده فروشی خود در سطح بین المللی را افزایش دهد.

این معامله اولین سرمایه گذاری  آرامکو در خرده فروشی محصولات پایین دستی فرآورده‌های نفتی در آمریکای جنوبی است. اکنون نیز دفتر دادستانی اقتصاد ملی شیلی خرید 100 درصد سهام اسمکس دیستر بیوشن شیلی را تایید و اعلام نمود که این معامله مغایر به اصول رقابت در بازار نیست .

از اهداف مهم شرکت دولتی نفت عربستان ایجاد بستری برای راه‌اندازی برند آرامکو در شیلی و به طور کلی در آمریکای جنوبی است.

حجم تجارت خارجی شیلی در ماه ژانویه 2024:

حجم تجارت خارجی شیلی در ماه ژانویه 2024 به 16 میلیارد ممیز 144 میلیون دلار رسید که نسبت به ماه ژانویه سال گذشته 2 و نیم درصد رشد نشان می دهد.

مجموع صادرات به 9 میلیارد و 145 میلیون دلار رسید که افزایش 2ممیز 7 درصدی را نشان می دهد.  واردات نیز به 6 میلیارد و 999 میلیون دلار رسید که رشد 2 ممیز 3 درصدی را نشان می دهد. لذا تراز تجارت خارجی در ماه ژانویه مثبت 2 میلیارد و 622 میلیون دلار است.

در ماه ژانویه 57 درصد از محموله‌های صادراتی کشور محصولات غیر سنتی بوده است. در همین حال، صادرات سنتی (مس، سلولز و کربنات لیتیوم )  43  درصد باقی مانده یعنی 3 میلیارد و 927 میلیون دلار را تشکیل داده است. از این رقم حدود سه میلیارد و 377 میلیون دلار مربوط به مس است. در همین حال صادرات غیر سنتی به 5 میلیارد و 218 میلیون دلار بالغ شد که رشد منفی یک ممیز 6 درصدی را نشان می دهد.

ارسال کمک های بین المللی به شیلی:

کشورها و مجامع بین المللی برای کمک به مردمی‌که از آتش سوزی‌های اخیر در شیلی بویژه منطقه والپارائیسو آسیب دیده اند اقدام به ارسال کمک های انساندوستانه  نمودند.

دو فروند هواپیما از مکزیک و یک فروند هواپیما از بولیوی، مواد غذایی و کمک های بشر دوستانه به شیلی حمل نمودند.

آقای کلاورن وزیر امور خارجه شیلی از طرف دولت از همبستگی کشورهای مختلف و سازمان‌های بین المللی تشکر و قدردانی کرد و گفت که شیلی کمک های بسیاری را از کشورهای امریکا، اروپا و آسیا و نیز سازمان‌های بین المللی از جمله بانک توسعه بین آمریکایی و آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد دریافت کرده است. وی به جزئیات این کمک ها اشاره نکرد.

نرخ تورم در ماه ژانویه در شیلی:

طبق اعلام موسسه ملی آمار شیلی در ماه ژانویه سال جاری تورم در شیلی 7 دهم درصد بود. هر چند این رقم بیش از انتظار بازار است ولی نشان می دهد که تورم در شیلی در روند کاهشی قرار دارد.

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های غیر الکی 1 درصد ، مسکن و خدمات اساسی 1 ممیز 2 درصد رشد قیمت نشان دادند. در حالیکه بخش حمل و نقل با کاهش 1 ممیز 6 درصدی مواجه بود. انتظار می رود که روند کاهش تورم در شیلی ادامه یابد.

شیلی تا سال 2030 برزگترین تولید کننده لیتیوم جهان خواهد بود:

طبق گزارش بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان، اجرای موافقتنامه همکاری میان شرکت ملی مس شیلی با شرکت معدنی اس کیو ام شیلی موجب می‌گردد که تولید لیتیوم شیلی تا سال 2030 از تولیدات آرژانتین و استرالیا فراتر رفته و این کشور اولین تولید کننده لیتیوم جهان گردد.

شرکت های بین المللی قبلاً قیمت این فلز نرم را برای سال 2024 حدود  12300 دلار برای هر تن تخمین زده اند. شیلی در 2022 نزدیک به یک سوم تولید جهانی لیتیوم را به خود اختصاص داد.

شیلی بیش از 40 درصد ذخایر لیتیوم جهان را دارا می‌باشد. تولید لیتیوم شیلی در سال 2021 و 2022 میلادی به ترتیب 28300 و 39000 متریک تن بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما