معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته سوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می گردد.

داکا خواستار افتتاح بانک های چینی در بنگلادش برای تسهیل تجارت با یوان شد

آقای احسن‌الاسلام، وزیر مشاور در امور بازرگانی بنگلادش، از پکن خواسته است تا فعالیت یک بانک چینی را در بنگلادش با هدف تسهیل تجارت دوجانبه با واحد پول چینی «یوان» آغاز کند. وی گفت که از ماه گذشته دولت بنگلادش برای تسهیل تجارت با چین، واحد پول چین را به عنوان ارز رسمی‌به رسمیت شناخته است. بنابراین، از دولت چین می خواهیم، برای تسهیل کانال بانکی، فعالیت یک بانک چینی در بنگلادش آغاز شود. احسن‌الاسلام با اشاره به اینکه بنگلادش می‌تواند نقطه اتصال تجارت جهانی باشد، گفت: اختلاف تجاری دوجانبه با چین بسیار زیاد است و حدود 22 میلیارد دلار است. به منظور کاستن این کسری سرمایه گذاری چین در بنگلادش باید افزایش یابد تا این شکاف کاهش یابد. این نابرابری را می‌توان با صادرات مجدد محصولات ساخته شده با سرمایه گذاری چین کاهش داد. به گفته وی، کاهش این نابرابری با صادرات محصولات تولید شده با سرمایه گذاری چینی در بنگلادش امکان پذیر است.

خبرگزاری : بیجنس استاندارد

 

بنگلادش و عربستان سعودی علاقه مند به همکاری در زمینه مسائل جهانی هستند

بنگلادش و عربستان سعودی مشتاق همکاری در موضوعات مختلف دوجانبه و جهانی از جمله توانمندسازی زنان، تغییرات آب و هوایی، امنیت غذایی، اقتصاد آبی، تنوع زیستی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار هستند. بعدازظهر امروز (پنجشنبه) هیاتی به سرپرستی دکتر عبدالله محمد ابراهیم آل شیخ، رئیس مجلس شورای عربستان سعودی با محمد شهاب الدین، رئیس جمهور بنگلادش، دیدار و گفتگو کرد. در این زمان رئیس جمهور بنگلادش از سرمایه گذاران سعودی خواست تا در بخش های مختلف بنگلادش سرمایه گذاری بیشتری کنند.

خبرگزاری : کالرکانتا

 پیشنهاد سفیر چین برای تجارت با بنگلادش با یوآن

آقای یائو ون، سفیر چین در داکا، افزایش معاملات با استفاده از ارزهای چینی یا بنگلادشی به جای دلار در بحبوحه بحران دلار در بنگلادش پیشنهاد کرده است. وی پس از دیدار با عبدالسلام، وزیر برنامه ریزی بنگلادش، به رسانه‌ها گفت که بحران دلار تنها در بنگلادش نیست، بلکه این بحران در سراسر جهان ادامه دارد. به همین دلیل تمام دنیا دچار مشکل شده است. چین نیز با مشکل مشابهی مواجه است. شاید بتوان این مشکل را با استفاده از ارز خودمان حل کرد.

خبرگزاری : بیجنس استاندارد

واردات ال ان جی کمتر از 10 دلار

با توجه به کاهش قیمت در بازارهای بین المللی LNG دولت بنگلادش تصمیم گرفته است گاز طبیعی مایع (ال ان جی) را با نرخ هر واحد 9.93 دلار خریداری کند. کمیته تدارکات عمومی‌کابینه واردات اخیرا مجوز برای واردات یک محموله ال ان جی از شرکت سنگاپور Vital Asia Pte را صادر کرده است. هزینه کل این محموله 4 هزار و 500 میلیون روپیه خواهد بود.

خبرگزاری : کالرکانتا

وزیر خارجه هند: بنگلادش اجازه استفاده از بنادر خود را داده است

اس جایشانکار، وزیر امور خارجه هند گفت که بنگلادش برای اولین بار به هندی‌ها اجازه استفاده از بنادر این کشور را داده است. در نتیجه، تصویر اقتصاد ایالت های شمال شرق هند تغییر خواهد کرد. به گفته وی، اعطای این مجوز از سوی بنگلادش تاثیر مثبت زیادی بر اقتصاد ایالت های شمال شرقی هند خواهد داشت.

خبرگزاری : شاماکال

بنگلادش به دنبال همکاری بریتانیا برای مقابله با چالش های اقتصادی است

ابوالحسن محمود علی، وزیر دارایی بنگلادش، به دنبال کمک های انگلیس برای مقابله با چالش های موجود در بخش اقتصادی کشور است. وی در جریان گفتگو با سارا کوک، سفیر بریتانیا در داکا، خواستار این کمک شد. وزیر دارایی بنگلادش پس از این دیدار گفت که از بریتانیا برای مقابله با چالش های اقتصادی بنگلادش کمک گرفته شده است و بریتانیا با همکاری در این زمینه موافقت کرده است همچنین سفیر انگلیس بر اصلاحات در بخش مالی بنگلادش تاکید کرد و گفت که لندن می‌خواهد بنگلادش را کشوری بردبار ببیند.

خبرگزاری : بنگلا تریبیون

 رکورد صادرات بنگلادش 5.27 میلیارد دلار در ژانویه

مجموع صادرات بنگلادش در ژانویه به 5.72 میلیارد دلار رسید و همه رکوردهای قبلی را شکست. پیش از این بیشترین صادرات در یک ماه، در ماه دسامبر سال گذشته بوده است. در آن زمان رقم کل صادرات 5.37 میلیارد دلار بود. از جولای تا ژانویه سال مالی 2022-23، کل صادرات به ارزش 32.44 میلیارد دلار بوده است. با این حال، در مدت مشابه سال مالی جاری این رقم به 33.26 میلیارد دلار رسید. یعنی 2.52 درصد رشد در صادرات حاصل شده است.

خبرگزاری : بیجنس استاندارد

 اتحادیه اروپا به دنبال افزایش تجارت با بنگلادش است

چارلز وایتلی، سفیر اتحادیه اروپا در داکا، گفت که حجم مبادله تجاری اتحادیه اروپا با بنگلادش 24 میلیارد یورو است. وی امروز (دوشنبه) پس از دیدار با ابوالحسن محمودعلی، وزیر دارایی بنگلادش، در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت، در مورد مسائل مختلف بحث های مهم زیادی داشتیم. ما همچنین در مورد همکاری بنگلادش با اتحادیه اروپا و پتانسیل اقتصادی بنگلادش صحبت کردیم. آقای ویتلی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا در مورد برنامه سال 2026 صحبتی شده است، گفت: ما می خواهیم ارتقا یافتن بنگلادش از فهرست کشورهای کمتر توسعه یافته( LDC ) آسان باشد. این چیزی است که ما می خواهیم و بر این موضوع تاکید داریم، زیرا برای بنگلادش و اتحادیه اروپا مهم است.

خبرگزاری : جاگو نیوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها