معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۰۸:۱۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته دوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تاثیرگذاری بیشتر عوامل سیاسی داخلی تا جهانی بر ارزش رند آفریقای جنوبی در سال 2024

هانس خوسا، اقتصاددان، در یادداشت جدیدی که جزئیات انتظارات ندبانک برای سال آینده را توضیح می‌دهد، می نویسد: ندبانک انتظار دارد تا زمانی که ابهامات پیرامون انتخابات و مسیر مالی برطرف نشود، رند تحت فشار باقی بماند. بنا به این گزارش، رند آفریقای جنوبی در سال 2023 عمدتاً به دلیل عوامل جهانی در برابر رقبای اصلی خود مانند دلار سقوط کرد، اما تأثیرات داخلی و دسیسه‌های سیاسی در سال 2024 اهمیت بیشتری خواهد داشت. به نظر خوسا، با نزدیک شدن به انتخابات، عدم قطعیت در سیاست‌ها بیشتر خواهد شد. او به گمانه زنی‌های فزاینده ای اشاره می‌کند که حزب حاکمANC ممکن است اکثریت مطلق خود را در انتخابات آتی از دست بدهد و احتمالاً مجبور به تشکیل یک دولت ائتلافی با حزب دیگری شود. به نظر او "ائتلاف با یک حزب چپ نیز می‌تواند منجر به تغییرات نامطلوب در جهت گیری‌های سیاسی و اقتصادی شود. لذا خطر وخامت بیشتر در معیارهای مالی کشور همچنان در سالجاری بالاست.

منبع: سایت poundsterlinglive، اول فوریه

 

افزایش 49 درصدی گردشگران بین المللی آفریقای جنوبی در سال 2023

بخش گردشگری آفریقای جنوبی در سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی در زمینه گردشگری بوده است. این موضوع در آمارهای ورودی بین المللی که اخیراً توسط مرکز آمار این کشور برای ژانویه تا دسامبر 2023 منتشر شده است، اعلام شده است. تعداد کل گردشگران بین المللی در این دوره به 4. 6 میلیون نفر رسید که نشان دهنده افزایش چشمگیر 48.9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2022 است. .وزیر گردشگری، پاتریشیا دی لیل،ضمن استقبال از افزایش گردشگران، نسبت به رشد بیشتر صنعت گردشگری این کشور ابراز خوش بینی کرد و از مردم آفریقای جنوبی به دلیل مهمان نوازی و استقبال گرم از بازدیدکنندگان قدردانی کرد.

منبع: سایت آی او ال، 1 فوریه

 

 آسیب به صنعت معدن آفریقای جنوبی به دلیل ناکارامدی صنعت حمل و نقل این کشور

مدیر عامل بینزس لیدرشیپ آفریقای جنوبی آقایBusisweMavuso در سخنانی در خصوص وضعیت معدن در این کشور اظهار داشت:  وخیم تر شدن سریع توانایی شرکت حمل و نقل دولتی ترنس نت (Transnet) در انتقال منابع در سراسر این کشور، منجر به کاهش قابل توجه درآمد دولت از بخش معدن شده است و ناکارآمدی دولت این صنعت را ممکن است از ریل خارج کند. خزانه داری ملی اعلام کرده است که هزینه کمبود ریل در سال 2023 تقریباً 5.5 درصد تولید ناخالص داخلی بوده و صادرات زغال سنگ از بندر ریچاردز به پایین ترین سطح 30 ساله خود رسیده است. اتحادیه ملی کارگران معدن نیز پیش از این گفته بود که به دلیل ناتوانی شرکت ها در صادرات و کاهش قیمت کالاها، نزدیک به 10000 شغل ممکن است تا پایان ژانویه 2024 از بین برود. طبق این گزارش، هرج و مرج مقرراتی، مانع از سرمایه گذاری در صنعت معدن این کشور شده است و با لایحه‌های اصلاحی که ملی گرایی شدید منابع را پیشنهاد می‌کند، می‌تواند به دولت این امکان را بدهد که صادرات مواد معدنی کلیدی را ممنوع کند. همچنین ناکارآمدی عمده ای در روندهای حقوق در وزارت منابع معدنی و انرژی (DMRE) به دلیل تاخیرهای بی پایان در تهیه یک سیستم جدید کاداستر برای ثبت فعالیت های معدنی در سراسر کشور وجود دارد. کاهش سرمایه‌گذاری  و کاهش هزینه‌های اکتشاف،  بدین معناست که هیچ معدن جدیدی افتتاح نمی‌شود و تنها معادن موجود به آرامی در حال استخراج هستند. علیرغم این وضعیت منفی،  مدیرعالم بیزنش لیدرشیپ مدعی است که صنعت معدن آفریقای جنوبی ظرفیت های عظیمی دارد. این کشور، هنوز برخی از بهترین ذخایر مواد معدنی و فلزات حیاتی را در جهان از جمله 91 درصد پلاتین و 80 درصد منگنز جهان را درا می‌باشد. به نظر وی ، نیاز به کربن زدایی اقتصاد جهانی به این معنی است که تقاضا برای منگنز، کروم، وانادیوم، مس، نیکل و سنگ آهن، که همگی را آفریقای جنوبی به وفور دارد، روشن به نظر می رسد. در واکنش به این وضعیت، وزیر انرژی و منابع طبیعی گواد منتاشه گفته است  که این وزارت عقب ماندگی صدور مجوز را برطرف کرده و تدارکات کاداستر را تکمیل خواهد کرد.

منبع: بیزنس تک، 29 ژانویه

 

کاهش مشاغل آن لاین در آفریقای جنوبی در سه ماه پایانی 2023

آخرین گزارش پورتال مشاغل CareerJunctionدر ژانویه 2024 ،  نشانگر کاهش 6 در صدی در فعالیت های استخدامی آن لاین  در ماه‌های نوامبر تا دسامبر 2023 است. این گزارش با تمرکز بر عرضه و تقاضا برای مشاغل مختلف، تجزیه و تحلیل عمیقی از بازار اشتغال آنلاین در آفریقای جنوبی ارائه می دهد.داده‌های آن از 5000 نفر از بزرگترین استخدام کنندگان، آژانس ها و کارفرمایان آفریقای جنوبی، جمع آوری شده است. بیشترین کاهش استخدام برای مشاغل مالی، تجارت و مدیریت، فروش، تولید و مونتاژ و همچنین فناوری اطلاعات و مدیریت، دفتر و پشتیبانی بوده است. طبق این گزارش، استان خاوتنیگ(Gauteng) هنوز اکثر فرصت های شغلی آفریقای جنوبی (50٪) را به عنوان قطب اقتصادی این کشور ارائه می دهد. فرصت های شغلی در کیپ غربی در دسامبر 2023 حدود 1٪ افزایش یافته و به 24٪ رسیده است. فعالیت استخدامی‌کوازولو-ناتال 2 درصد در مدت مشابه (12 درصد) افزایش یافته است.

منبع: بیزنس تک، 29 ژانویه

 

افزایش میانگین حقوق ها در آفریقای جنوبی در سال 2024

پیش بینی می‌شود کارفرمایان آفریقای جنوبی در سال 2024 دستمزد را به طور متوسط 6.1 درصد افزایش دهند تا در بحبوحه تورم بالا و بازار کار چالش برانگیز، کارکنان را جذب و حفظ کنند .بر اساس تحقیقات جدید شرکت جهانی کارگزاری و راه حل WTW در آخرین گزارش برنامه ریزی بودجه حقوق و دستمزد آفریقای جنوبی، مشخص شده که افزایش 6.1 درصدی برای سال 2024 برنامه ریزی شده است. بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار آفریقای جنوبی (StatsSA)، میانگین حقوق در آفریقای جنوبی اکنون 26086 رند در ماه یا 313032 رند در سال است.

منبع: بیزنس تک ، 25 ژانویه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما