رونق خرید آنلاین در آفریقای جنوبی
بخش خرده فروشی آنلاین آفریقای جنوبی در سال گذشته 29 درصد افزایش یافت و به 71 میلیارد رند رسید.
بررسی میدانی مرکز World Wide Worx با مشارکت Mastercard، Peach Payment و Ask Afrika نشان می دهد، بخش خرده فروشی آنلاین آفریقای جنوبی در سال گذشته 29 درصد افزایش یافت و به 71 میلیارد رند رسید.
این مطالعه پیشبینی میکند بخش خردهفروشی آنلاین تا سال 2026 از مرز 100 میلیارد رند خواهد گذشت و به 10 درصد از کل خردهفروشی ملی خواهد رسید.
آرتور گلداستاک، مدیر اجرایی World Wide Worxگفت: تغییر استراتژی خرده فروشان به سمت تجارت الکترونیک رقابتی شده و در این چارچوب خدمات به مشتریان افزایش یافته است، از جمله استفاده از ابزارهای پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی، چشمانداز خردهفروشی محلی را "بطور اساسی" متحول کرده است.
بر اساس این گزارش، سرویس Sixty60 Shoprite Checkers در نیمه دوم سال 2023 افزایش فروش 63.1 درصدی را تجربه کرد، در حالی که Pick n Pay فروش آنلاین خود را 76 درصد افزایش داد و Woolworths افزایش فروش آنلاین 47 درصدی را گزارش کرد. بزرگترین خرده فروش آنلاین کشور، Takealot، فروش خود را 6 درصد افزایش داد.
بخش های پوشاک (30%) ، مواد غذایی (22.3%)، کفش (12.6%)، کالاهای الکترونیکی (12.5%)، اسباببازیها و بازیهای کودکان (11.7%) و داروها (11.7%) بیشترین خرید اینترنتی را تشکیل میدهند.
در واقع انتخاب های خرید آنلاین منعکس کننده اعتماد رو به رشد مصرف کنندگان در پلتفرم های آنلاین است.
همچنین استفاده از تلفن همراه برای خرید آنلاین (50.4٪) است که نشان دهنده ترجیح رو به رشد نسبت به رایانههای رومیزی و لپ تاپ ها است.
در این گزارش تصریح شده از نظر سن، نیز مصرف کنندگان 25 تا 34 ساله در فعالیت خرید آنلاین (46.3٪) بوده که در مقایسه با افراد 65 سال و بالاتر که 24.9٪ است؛ پیشرو بودند. این بررسی نشان داد، سطوح بالاتر اجتماعی،-اقتصادی و استانداردهای زندگی به شدت با فعالیت خرید آنلاین بالاتر و همچنین سطح درآمد و تحصیلات بالاتر مرتبط است که بر شکاف دیجیتالی تأکید دارد.
آخرین رشد در خرده فروشی آنلاین پس از افزایش 35 درصدی به 55 میلیارد رند در سال 2022 و رشد 39 درصدی در سال 2021 بود.
این مطالعه خاطرنشان میکند، یکی از دلایل رونق فروشی در چند سال گذشته «سود سهام همهگیر» است، زیرا ناشی از تقاضای زیاد برای تحویل درخانه بود که از سال 2020 شروع شد یعنی زمانیکه کووید-19 آفریقای جنوبی و بقیه مناطق جهان را درگیر کرد.خرید آنلاین از آن موقع، 66 درصد رشد داشته است. این رشد بعداً توسط استراتژیهای تجارت الکترونیک رقابتی که توسط خردهفروشان عمده آجر و ملات اجرا گردید وارد یک مسیر جدید شد و خریداران الکترونیکی، بیشترین خرید سنتی خود را به فضای آنلاین منتقل کردند و پردازش پرداخت کارت اعتباری سادهتر شد.
گلداستاک گفت: دادههای آمار آفریقای جنوبی نشان میدهد خردهفروشی آفریقای جنوبی کمیبیش از 1.1 تریلیون رند در سال است، اما رشد برای سالهای متمادی راکد بوده است.
به گفته وی طی 20 سال گذشته رشد نسبتاً ثابتی در خرده فروشی آنلاین وجود داشته است. با نرخ فعلی، خرده فروشی آنلاین تا پایان سال 2025 یا حداقل سال 2026، به 10 درصد از کل خرده فروشی خواهد رسید. این عدد واقعاً قابل توجهی است، زیرا زمانی که این سطح در بازارهای شکوفاتری مانند بریتانیا و ایالات متحده افزایش یافت، منجر به ایجاد هیجان فوقالعاده در مورد خردهفروشی آنلاین شد. در آن سطح، همه شرکتها متوجه شدند که خردهفروشی آنلاین آنقدر برای استراتژیهایشان حیاتی است که شرکتها را ملزم میکرد در برخی موارد، حتی سرمایهگذاری بیشتری نسبت به خردهفروشی سنتی انجام دهند. این امر منجر به افزایش چشمگیر چشمانداز خردهفروشی آنلاین شد که در سالهای بعد باعث رشد بیشتر شد.
گابریل سوانپول، مدیر مسترکارت آفریقای جنوبی، گفت: این شرکت فرآیندهای پرداخت را سادهتر کرده است تا خرید آنلاین را آسانتر و ایمنتر کند و اعتماد مصرفکننده را افزایش بدهد و همین به رشد خرید آنلاین کمک کرده است.
راهول جین، مدیر اجرایی Peach Payments، گفت که گسترش روشهای پرداخت جدید مانند «اکنون بخرید بعداً پرداخت کنید»، خواستههای در حال تکامل مصرفکنندگان را برآورده کرده است."به نوبه خود، این به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا با اطمینان بیشتر آنلاین خرج کنند.
یک نظرسنجی صنعتی در میان خردهفروشان بعنوان بخشی از این مطالعه نشان داد خدمات مشتری برای موفقیت خردهفروشی آنلاین بسیار مهم است و 73.9٪ از پاسخدهندگان بر اهمیت آن تاکید کردند.
همچنین در دسترس بودن موجودی و داشتن طیف گسترده ای از محصولات با کیفیت، نیز بسیار مهم بود، درحالی که قیمت رقابتی و شخصی سازی پیشنهادات اهمیت کمتری داشته اما انتظار می رود با ظهور هوش مصنوعی در شخصی سازی پیشنهادات، این موضوع تغییر کند.
خرده فروشان میگویند مهم ترین چالش های عملیاتی برای صنعت، ناموفق بودن در پرداخت (18.2٪) و مدیریت سوالات و شکایات مشتری (16.8٪) بوده داست.
از طرف دیگر مشکل اصلی برای رها کردن سبد خرید توسط مصرف کنندگان، رد کردن کارت های اعتباری (52.2٪) گزارش شده است. نگرانی در مورد امنیت اطلاعات کارت اعتباری و فرآیندهای پیچیده پرداخت نیز عوامل مهمیبود که منجر به رها شدن سبد خرید شده است.