معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

CapeTimes- در پی انتشار گزارش بانک جهانی در خصوص بندر کیپ‌تاون، واحد پایانه‌های بندری ترنس‌نت و نیز اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل آفریقای جنوبی (SAAFF) طی بیانیه‌های جداگانه‌ای گزارش‌هایی از وضعیت بندر مذکور منتشر و از تحلیل و ارزیابی بانک جهانی ابراز نارضایتی کردند. گزارش بانک جهانی، بندر کیپ‌تاون را در جایگاه پایین‌ترین بندر جهان و رتبه دربان را 399 اعلام کرده بود. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان داخلی، دربان بزرگ‌ترین بندر این کشور بوده و نیمی از ترافیک بندری کشور را مدیریت و هدایت می‌نماید. دو موسسه مذکور، گزارش بانک جهانی را ناقص و سرشار از بی‌دقتی اعلام و مدیر ارشد اجرایی SAAFF نیز تاکید نمود این اظهار نظر بر پایه مجموعه داده‌های متناقض تنظیم شده است.

Businesstech- به گزارش منابع خبری، مردم آفریقای جنوبی به دلیل مشکلات مالی، از خرید خودروهای لوکس و گران قیمت، به خرید انواع چینی که با قیمت‌های پایین‌تری در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند، روی آورده‌اند. مجموع فروش خودروهای نو در این کشور در سه ماهه نخست سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال پیش 6/5% کاهش و به نسبت سه ماهه پایانی سال پیش نیز تنها 2/0% رشد داشته است. در چهار سال گذشته برخی خودروهای چینی میزان فروش خود را از رقم 7611 دستگاه در سال 2020 با رشد 305% به 30850 دستگاه در سال 2023 رسانده‌اند. بیشترین میزان فروش مربوط به مدل‌های چری و هاوال بوده است. در عین حال، فروش تولیدات سوزوکی نیز از 6402 دستگاه با رشد 637% به 47201 دستگاه رسیده است. گزارش حاضر تاکید دارد میزان فروش آئودی، بنز و بی ام دبلیو در دهه گذشته تقریبا نصف شده و مجموع فروش این سه شرکت از 71889 دستگاه در سال 2014 با کاهش 5/63% به 26202 دستگاه در سال 2023 رسیده است.

- Mybroadband بدهی شهرداری‌ها به اسکوم تا پایان آوریل سال جاری به 3.7 میلیارد یورو رسید. این حجم از بدهی طی پنج ساله گذشته بیش از 5 برابر شده است. از این میزان بدهی،280 میلیون یورو متعلق به شبکه متروی این کشور است. وزیر برق در اظهار نظری اعلام کرد عدم تسویه به موقع این بدهی‌ها باعث تزلزل مالی اسکوم خواهد شد. برابر گزارش منتشره، بدهی شرکت برق شهری ژوهانسبورگ به اسکوم در حال حاضر، 55 میلیون یورو بوده و اسکوم تاکید دارد این موضوع را به دادگاه عالی ژوهانسبورگ ارجاع خواهد نمود.

Businesstech- دو نیروگاه برق رویوال و غرب پرتوریا که مدتی است از مدار تولید خارج شده اند در صورت پیشبرد مناسب امور، تا ماه آتی میلادی به بخش خصوصی واگذار خواهند شد. برابر گزارش منتشره، معادل2.5  میلیون یورو برای انجام مشاوره‌های بازرگانی در خصوص نحوه انتقال، اختصاص داده شده است. اگرچه برخی اعضای شورای شهر با این امر مخالفت ورزیده‌اند ولی گفته شده اقدام در نظر گرفته شده، مزایای فراوانی برای تامین انرژی شهر در بر خواهد داشت. ارزش این دو نیروگاه جمعاً 28 میلیون یورو اعلام و تاکید شده که به دلایلی همچون عدم انجام سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، با ظرفیت حداکثری به کار نمی‌پردازند. نیروگاه غرب پرتوریا بطور کامل از کار افتاده و نیروگاه رویوال تنها 60 مگاوات برق تولید می‌کند که از ظرفیت اعلامی 240 مگاوات آن بسیار پایین‌تر است. مالکیت این دو نیروگاه به عهده مدیریت شهری شوانه بوده و سالیانه حدود 15 میلیون یورو هزینه نگهداری این دو نیروگاه است.

IOL- بنا به اعلام شورای معادن آفریقای جنوبی شرکت‌های معدنی این کشور در سال 2023 حدود 245 میلیون یورو برای برنامه‌های توسعه اجتماعی هزینه کرده‌اند. حدود 12 شرکت عضو شورای مواد معدنی شامل بخش‌های طلا، زغال‌سنگ، الماس و سنگ‌آهن داده‌هایی را در این تحقیق ارائه کردند. این اعلام پس از آن صورت گرفت که شورای معادن در ماه آوریل اعلام کرده بود کارگران معدن آفریقای جنوبی پردرآمدترین کارگران صنعتی کشور هستند که موضوع با مخالفت اتحادیه‌های کارگری روبرو شد. این شرکت‌ها طی سال 2023 مجموعاً 245 میلیون یورو در برنامه‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و توسعه هزینه نموده و همچنین 6.7 میلیارد یورو از طریق مالیات شرکت‌ها و حق امتیاز معدنی پرداخت کرده‌اند. برابر گزارش منتشره، با وجود از دست رفتن مشاغل و تعطیلی برخی از عملیات‌ها، در سال 2023 حدود 19431 فرصت شغلی جدید در بخش معدن فراهم شده است. با وجود اینکه داده‌های شورای مواد معدنی نشان می‌دهد شرکت‌های معدنی در برنامه‌های اجتماعی و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی برخی از جوامع و فعالان محیط زیست احساس می‌کنند که شرکت‌های معدنی به اندازه کافی فعال نیستند. این احساسات منجر به اعتراض علیه شرکت‌ها و عملیات معدنکاری شده در حالی که کارکنان، همواره خواهان دریافت حقوق بیشتر و تعلیق تعدیل نیروها بوده‌اند. مدیر عامل شورای مواد معدنی گفت که در سال‌های اخیر شرکت‌های استخراج معدن در آفریقای جنوبی بر روی مشاوره با جوامع در رابطه با نیازها و اولویت‌هایشان کار می‌کنند تا سرمایه‌گذاری اجتماعی معنادارتری ارائه کنند. وی افزود ما آموخته‌ایم که یکی از دلایلی که برنامه‌های شرکت‌ها در مورد سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌ها همیشه مورد استقبال قرار نگرفته یا به طور کامل با نیازهای ذینفعان مورد نظر مطابقت ندارد، مشاوره ناکافی و آگاهانه ناکافی است. اگرچه قیمت برخی از کالاها مانند زغال‌سنگ و فلزات گروه پلاتین کاهش یافته که منجر به تعدیل نیروها و کاهش سرمایه‌گذاری برای برخی پروژه‌ها شده، استخراج معادن یک فعالیت اقتصادی کلیدی برای آفریقای جنوبی است.

Moneyweb- مرسدس بنز آفریقای جنوبی (MBSA) رایزنی‌های لازم با کارگران و اتحادیه‌های کارگری برای کاهش 700 نفر از نیروی کار در کارخانه تولیدی خود در ایستلاندن را آغاز کرده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که در کنار کاهش قابل توجه صادرات خودروهای تولید آفریقای جنوبی در سال جاری نسبت به سال 2023 ، فروش خودروهای جدید به بازار داخلی نیز پایین‌تر بوده است. از عمده دلایل کاهش فروش داخلی، شرایط نامساعد اقتصادی کشور و نرخ‌های بهره بالا اعلام شده است. آندریاس برند، مدیر ارشد اجرایی مرسدس بنز با اشاره به مقررات حاکم بر روابط کارگری- کارفرمایی گفت که گفتگوهایی را با اتحادیه کارگران بر سر تجدید ساختار عملیات تولیدی و انتقال از مدل سه نوبت‌کاری به مدل دو نوبت‌کاری آغاز کرده و افزود که تصمیم متخذه در راستای مقررات مورد اشاره، بلافاصله به اتحادیه  کارگران ابلاغ شده است. او گفت اگرچه MBSA طی سه سال متوالی 2021 تا 2023 شاهد افزایش مداوم حجم فروش بوده ولی در سال 2024 این روند معکوس شده است. وی با وجود عدم افشای درصد صادرات از تولید MBSA تأیید کرد که مانند سایر خودروسازان خارجی در کشور، بیشتر محصولات تولیدی‌ راهی80 بازار صادراتی خارجی می‌شوند. برند با اشاره به به‌کارگیری 3400 نفر در خط تولید ایست‌لاندن گفت به دلیل کاهش تمایل به خرید مصرف کنندگان در بازارهای صاداتی، ناگزیر از تغییر عمده در سیاست‌های تولیدی و کاهش نوبت‌کاری هستند. ایروین جیم، دبیرکل اتحادیه ملی فلزکاران آفریقای جنوبی (Numsa) در واکنش به این خبر گفت اعلان صادره توسط MBSA حاکی است تصمیم متخذه در سایه شرایط سخت ناشی از عوامل سه‌گانه “چالش‌های طولانی مدت کاری در بنادر، کاهش درآمد خانوارها و افزایش هزینه‌های انرژی” گرفته شده است.

آمار اخیر منتشره از سوی شورای بازرگانی صنعت خودرو (Naamsa) نشان داد که مجموع فروش خودروهای جدید تا ماه می 2024 با کاهش 6% به نسبت دوره مشابه سال 2023 روبرو بوده و صادرات نیز شاهد افت 11.6%  بوده است. برابر اعلام همین شورا، اگرچه صادرات خودرو به اروپا، بزرگترین بازار صنعت خودروسازی کشور، با 23% افزایش به 301000 دستگاه در سال 2023 رسید، ولی صادرات به آمریکای مرکزی در سال 2023 با کاهش 7% روبرو بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما