معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

پیامدهای تثبیت نرخ بهره در اقتصاد آفریقای جنوبی

کمیته سیاست پولی (MPC) رزرو بانک آفریقای جنوبی، نرخ بهره برای سال مالی 2024 را 8.25 درصد اعلام کرد. این بالاترین نرخ بهره طی 15 سال گذشته است. این تصمیم با انتظارات اقتصاددانان مطابقت دارد.

اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند، بانک مرکزی نرخ بهره را 8.25 درصد نگه خواهد داشت، اما با توجه به نرخ تورم اصلی که به گفته" ندبانک"، تا پایان سال به 4.8 درصد ممکن است کاهش یابد، نرخ بهره هم کاهش خواهد یافت.

چند عامل مهم در تصمیم رزرو بانک برای کاهش نرخ بهره تاثیر دارد. یکی از این شاخص ها نرح تورم است. تورم مصرف کننده در ماه آوریل پس از کاهش به 5.3 درصد رسید که اندکی بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته است که 5.2 درصد بود. اما این احتمالاً برای متقاعد کردن بانک مرکزی به کاهش هزینه‌های استقراض کافی نبود.

نیکی وایمار، اقتصاددان ارشد "ندبانک"گفت: «نوار کاهش نرخ هنوز برطرف نشده است. دو ماه کاهش تورم یک روند را تشکیل نمی دهد. بنظر می رسد "کمیته سیاست پولی" (MPC) احتمالاً شواهد قانع‌کننده‌تر بیشتری از کاهش تورم مداوم را قبل از تغییر موضع، در نظر گرفته است.

اگرچه توجه به تورم مصرف کننده برای تعیین نرخ بهره قابل توجه است، اما سایر شاخص های  اقتصادی جهانی وجود دارد که در تصمیم گیری موثر بوده است.

این گزارش تصریح می‌کند؛ یکی از عوامل مهم و اصلی در این زمینه، سیاست های اعلامی رزرو بانک فدرال آمریکا است. ایالات متحده بر اقتصاد جهان تسلط دارد و رزرو بانک فدرال بعنوان یک نقطه مرجع برای بانک های مرکزی جهان عمل می‌کند.

فدرال رزرو دارای وظایف دوگانه است: دستیابی به ثبات قیمت و حداکثر اشتغال. رزرو بانک فدرال  برای دستیابی به این اهداف، نرخ تورم 2 درصد را هدف قرار داده است.

اگرچه رزرو بانک آفریقای جنوبی نیز نرخ تورم را برای دستیابی به ثبات قیمت ها هدف قرار داده اما با توجه به تأثیر آن بر نرخ ارز، بانک مرکزی همچنین از نزدیک، تصمیمات و سیاست رزرو بانک فدرال امریکا را دنبال می‌کند.

کوین لینگز، اقتصاددان ارشد استانلب گفت:"اگر به وضعیت اقتصاد کشور از نظر رشد نگاه کنید، خوب است که رزرو بانک، نرخ بهره را کاهش دهد. به گفته وی، این به رشد اقتصادی ما کمک می‌کند اما مشکل این است که ایالات متحده نرخ بهره را کاهش نمی دهد و ما این خطر را داریم که با کاهش نرخ بهره، واحد رند شروع به تضعیف بیشتر کند."

در آغاز سال 2023 کمیته سیاست پولی (MPC) رزرو بانک، در پی دو افزایش 50 واحدی متوالی در ماه مارس و ماه می سال 2023، نرخ بهره را ابتدا 7 درصد و سپس 8.25 درصد اعلام کرد و از آن زمان تاکنون نرخ بهره بدون تغییر روی 8.25 درصد باقی مانده است. به گفته آنها نرخ بهره بالا بر مصرف کننده‌ها، اقتصاد کشور و بودجه خانواده‌ها تاثیر کاهنده دارد.

در همین حال اداره آمار افریقای جنوبی نرخ تورم فعلی را در 4.5 درصد اعلام کرد، این درحالی است که نرخ نزولی تورم محدوده هدف رزور بانک برای تورم، بین 6-3 درصد تعریف شده است.

البته نرخ تورم مصرف کننده (CPI) همچنان بالاتر از نقطه میانی هدف گذاری شده 4.5 درصد است. در همین حال اداره آمار آفریقای جنوبی تصریح کرد: نرخ تورم سالانه قیمت مصرف کننده (CPI) در آفریقای جنوبی برای دومین ماه متوالی، از 5.3 درصد در ماه مارس به 5.2درصد در ماه آوریل کاهش یافت. این نتیجه کمتر از انتظار کارشناسان اقتصادی بود. بر اساس این گزارش؛ مسکن، خدمات آب و برق، غذا و حمل و نقل محرک های اصلی نرخ سرفصل در آوریل بودند.

تورم سالانه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی از 5.1 درصد در مارس به 4.7 درصد در آوریل تعدیل شد که نشان دهنده پنجمین ماه متوالی کاهش است.

در این چارچوب کارشناسان می‌گویند؛ انتظار می رود نرخ تورم قیمت سوخت در کوتاه مدت بالاتر برود، اما در 2025 بهبود می یابد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما