معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جایگاه بندر کیپ تاون در رتبه بندی بنادر جهان

NEWS 24: بانک جهانی و S&P Global Market Intelligence  بنادر آفریقا جنوبی در سال 2023 را در رتبه پایین قرار داده است.

بر اساس شاخص های این دو مرکز، چهار بندر کانتینری آفریقای جنوبی در انتهای فهرست قرار گرفته است. با توجه به شاخص جهانی عملکرد بندر کانتینری CPPI)، که 405 بندر کانتینری جهانی را در طول سال 2023 بر اساس کارایی رتبه بندی کرد و با تمرکز بر مدت زمان توقف در بندر برای کشتی‌های کانتینری، کیپ تاون در رتبه 405 از 405 قرار گرفت.

در این گزارش، وضعیت 405 بندر در جهان بررسی شده است که بندر کیپ تاون و بندر انگلورا در کیپ شرقی بدترین و کم رقابت ترین بنادر در سال 2023 معرفی شده است.  بندردوربان در رتبه 399 قرار گرفته است. بر اساس این گزارش بندرکوازولوناتال بزرگترین بندرکشور، نیمی از ترافیک دریایی آفریقای جنوبی را اداره می‌کند. بهترین و بالاترین رتبه بندر در آفریقای جنوبی، پورت الیزابت با رتبه 391 معرفی شده است.

درآفریقای زیرصحرا بندر بربرا (رتبه 103) و بندرموگادیشو (رتبه 176) در سومالی بهترین عملکرد را داشته اند.

Roelf Pienaar، مدیر عامل Tru-Cape Fruit Marketing، می‌گوید رتبه بندی بندر کیپ تاون برای شهرت آفریقای جنوبی بعنوان یک کشور صادراتی نگران کننده است. 

اداره Transnet آفریقای جنوبی از این گزارش و شاخص هایی که برای ارزیابی بنادر توسط این دو مرکز در نظر گرفته شده است انتقاد کرد.

افزایش استفاده ازانرژی‌های تجدیدپذیر در آفریقای جنوبی

The briely : اسکوم تخمین زد که تا مارس 2024، حدود 5440 مگاوات خورشیدی مسکونی و سقفی در سراسر کشور نصب شده است. "گزارش با عنوان " GoSolr نوشت در آوریل 2024  انرژی خورشیدی پشت بام 2630 مگاوات افزایش یافته و 236 مگاوات دیگر در سه ماهه اول سال جاری اضافه شده است.

با این حال، گزارشی که اخیرا توسط Discovery Green منتشر شد، اشاره می‌کند که کسب‌وکارهایی که انرژی خورشیدی بیش از حد خریداری می‌کنند، می‌توانند در درازمدت هزینه کل انرژی خود را بیش از 50 درصد افزایش دهند.

مدیر بازاریابی گروه One Energy، خاطرنشان می‌کند که اگر فرض کنید که شرکت اسکوم 12 درصد قیمت برق را افزایش بدهد و شهرداری‌ها احتمالاً 2 تا 3 درصد دیگر را به این عدد اضافه کنند، ما شاهد افزایش 15درصد هزینه برق در سال خواهیم بود و براین اساس مشاغل در 15 سال آینده با هزینه‌های بالای برق روبرو هستند.

با شروع خاموشی‌ها در کشور، صاحبان کسب‌وکار فکر می‌کردند که خاموشی‌های برق موقتی است. با افزایش مدت زمان قطع برق بتدریج برای همه مردم مشخص شد که خیلی بعید است بحران انرژی به این زودی‌ها حل شود و همین منجر به واردات گسترده صفحات خورشیدی شد.

قبل از برگزاری انتخابات سراسری آفریقای جنوبی در پایان ماه مه، کشور شاهد تعداد روزهای بدون کاهش بار بود. درحالی که برخی این را به تبلیغات انتخاباتی نسبت می‌دهند اما واقعیت این است که سرمایه‌گذاری بزرگ در انرژی‌های تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی توانسته است بخشی از فشار را بر شبکه برق ملی بردارد.

افزایش استفاده از تراکنش های بانکداری الکترونیک BETI

Sowetan live : اقتصاددانان می‌گویند، افزایش تراکنش‌های بانکداری الکترونیک در ماه می نشان دهنده سیگنال مثبت برای اقتصاد است، اما عدم اطمینان در مورد تشکیل دولت وحد ملی ( GNU)همچنان وجود دارد.

باوجود عدم قطعیت در ماه‌های آینده به دلیل بحث های فعلی دولت وحدت ملی (GNU)، تراکنش های بانکداری الکترونیکی در ماه مه بیشتر بود که ارقام مثبت ماهانه حاکی از عملکرد بهتر سه ماهه دوم بود.

 شاخص تراکنش های اقتصاد( BETI) که ارزش تمام تراکنش های بین بانکی الکترونیکی پردازش شده توسط BankservAfrica را اندازه گیری می‌کند، در ماه می 2024 بهبود بیشتری یافت و یک چشم انداز مثبت اقتصاد در سه ماهه دوم است.

شرگرن نایدو، رئیس مشارکت سهامداران بانک‌سرآفریکا، می‌گوید: تراکنش‌های بانکداری الکترونیک در ماه مه به سطح شاخص 136.2 بهبود یافت و به بالاترین سطح از ژوئن 2023 رسید و 1.4 درصد به صورت ماهانه بهبود یافت. این شاخص سومین افزایش ماهانه متوالی را نشان داد و آخرین رقم BETI سیگنال اولیه ای است مبنی بر اینکه عملکرد اقتصادی در سه ماهه دوم می‌تواند از سه ماهه اول پیشی بگیرد.

وی می‌گوید که در مجموع، BETI نشان‌دهنده تداوم حرکت مثبت در فعالیت‌های اقتصادی در دو ماه اول سه‌ماهه دوم است، که پس از عملکرد ضعیف اقتصادی در سه‌ماهه اول، با کاهش رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر برق: دیگر خاموشی طولانی مدت وجود ندارد.

The south Africa: وزیر برق (Ramokgopa) آفریقای جنوبی گفت: اقدامات انجام شده توسط Eskom در طول یک سال گذشته بر اساس تعمیرات اساسی ، تعمیر و نگهداری بوده است. وزیر برق تصریح کرد: آنها شاهد یک سیر و روند مثبت در کاهش بارگیری هستند. اگر به دوره زمانی از ماه می سال گذشته تا جایی که امسال هستیم نگاه کنید، می‌بینید، 6000 مگاوات برق اضافه کرده‌ایم. در حالی  اسکوم در حال پیشرفت فوق العاده است، Ramokgopa تاکید می‌کند، آنها هنوز هم به ظرفیت نسل جدید بیشتری نیاز دارند.

وی گفت آنچه که تصویر مثبتی را برای آینده ترسیم می‌کند، ترکیبی از بهبود درنیروگاه‌ها و کاهش تقاضا است. به گفته وی در بخش تقاضا، ما شاهد شتاب در راه حل های خورشیدی پشت بام توسط صنعت و خانوارها به دلیل مشوق های ارائه شده توسط خزانه داری ملی هستیم.

کاهش شاخص اعتماد تجاری  

NEWS 24 :شاخص اعتماد تجاری اتاق بازرگانی و صنعت آفریقای جنوبی (SACCI)  در ماه آوریل 1/1 واحد و در ماه می 5.8 واحد افت داشت.

اعتماد تجاری در ماههای آوریل و می‌کاهش یافت که نشان دهنده عدم اطمینان در مورد سیاست های آینده درآستانه انتخابات و تشکیل دولت ائتلافی یا دولت وحدت ملی  است. بهبود اعتماد تجاری بستگی به این دارد که آیا مذاکرات ائتلافی و یا وحدت ملی به تشکیل یک دولت دوستدار بازار ختم می‌شود یا خیر.تا زمانی که تصور روشنی از اینکه چه کسی یا حزبی قدرت را بدست می‌گیرد و چگونه  کشور را اداره خواهد کرد، نگرانی از آینده در میان کسب و کارها ادامه خواهد داشت. تشکیل دولت جدید، با توجه به نتایج انتخابات، تا حد زیادی مسیر آینده اعتماد تجاری را تعیین خواهد کرد.

شاخص اعتماد تجاری اتاق بازرگانی و صنعت آفریقای جنوبی گفته است: کاهش گردشگران خارجی و کاهش حجم واردات کالا به ‌ویژه بر این شاخص در ماه می تأثیر گذاشته است، در حالی که تأثیرات مثبت اصلی اما متوسط از حجم صادرات کالا و فروش وسایل نقلیه جدید بوده است.

در طول سال منتهی به ماه می 2024، این شاخص با 0.9 واحد افزایش از 106.9 در ماه می 2023 به 107.8 رسید. این گزارش تصریح می‌کند گردشگری داخلی و بهبود نرخ ارز رند بیشترین تأثیر مثبت سال به سال را بر شاخص در ماه می داشته است.

انتقاد اتحادیه ملی فلزکاران آفریقای جنوبی از شرکت مرسدس بنز در خصوص احتمال اخراج 700 کارگر

اThe Citizen : اتحادیه ملی فلزکاران آفریقای جنوبی (MBSA) اعلام کرد، هشداری از مرسدس بنز آفریقای دریافت کرده که گفته است قصد دارد تعدیل نیرو نماید.

به گفته این اتحادیه، شرکت مرسدس بنز در نظر دارد 702 کارمند را اخراج کند. صنعتگران (67 نفر)، مدیران تیم (23) و 612 کارمند ساعتی در میان گروههای شغلی هستند که احتمالاً از این تصمیم متاثر می‌شوند.

درسال های اخیر، صنعت خودرو کشور با چالش های متعددی دست و پنجه نرم کرده است که بر MBSA و تامین کنندگان آن نیز تاثیر گذاشته است. این چالش ها شامل بدتر شدن شرایط اقتصاد کلان و چالش های طولانی مدت بندر است.

شرکت مرسدس بنز در بیانیه ای اعلام کرد: به طور کلی قدرت خرید مصرف کنندها در نتیجه نوسانات نرخ ارز، کاهش درآمد خانوارها، افزایش قیمت سوخت و همچنین افزایش هزینه‌های انرژی و لجستیک آسیب دیده است.

استان کیپ شرقی که بیشتر کارگران MBSA در آن مستقر هستند، به دلیل سطح بالای فقر و بیکاری، بیشترین ضربه را خواهد دید. اگر MBSA تعدیل‌های پیشنهادی را اجرا کند، بعید است کارگران شغل جایگزین پیدا کنند.

اتحادیه اعلام کرد از کمیسیون سازش، میانجی گری و داوری (CCMA) درخواست خواهد کرد برای اولین جلسه تاریخ تعیین کند تا موضوع را با کارفرما در میان بگذارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما