معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۲:۰۴

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

صندوق بین المللی پول: افریقای جنوبی از نظر شفافیت مالی در رتبه سوم قرار دارد.

SAnews.gov.agency : مرکز ارزیابی شفافیت مالی صندوق بین المللی پول در گزارشی، از افریقای جنوبی بعنوان یکی از سه کشور برتر از لحاظ شفافیت مالی نام برد و تصرح کرد: این کشور طی چند سال گذشته بطور مستمر این جایگاه را حفظ کرده است.

در این گزارش به دو شاخص تاثیرگذار یعنی، عملکرد قوی افریقای جنوبی در گزارشگری مالی و شفافیت بودجه اشاره و درخواست کرده، این کشور سه زمینه یعنی؛ گردشگری مالی، پیش بینی و بودجه بندی و تجزیه و تحلیل ریسک مالی را بیشتر مدیریت نماید.

 

گزارش صندوق بین المللی پول از تاثیر ریسک های جهانی بر اقتصاد افریقای جنوبی 

Dailymaverik : صندوق بین المللی پول در گزارش دو سالانه اقتصادی جهانی که هفته پیش منتشر شد، ضمن تشریح پیامدهای تورم و ریسک ها بر روی اقتصاد کشورها نوشته است: اگرچه شبح تورم جهانی در سال 2024 در حال کاهش است، اما ریسک ها همچنان می‌تواند بهبود وضعیت اقتصادی کشورها را تحت تاثیر قرار بدهد. تورم جهانی عمدتا تحت تاثیر کاهش قیمت انرژی وکاهش تورم کالا پائین آمده است، اما تنش های ژئوپلتیک باعث افزایش قیمت نفت شده و تورم خدمات همچنان سرسختانه مقاومت می‌کند.

در این گزارش پیش بینی شده که رشد تولید ناخالص داخلی افریقای جنوبی در این سال به 0.9 درصد کاهش می یابد.

همچنین صندوق بین المللی پول به خزانه داری فدرال امریکا (Reserve bank) توصیه کرده، تا رویکردی محتاطانه و تدریجی برای کاهش نرخ بهره اتخاذ نماید، اما درعین حال پیش بینی کرد؛  خزانه داری فدرال امریکا بزودی نرخ بهره را کاهش می دهد که این اقدام پیامدهایی برای اقتصاد افریقای جنوبی نیز دارد. بعبارت دیگر خزانه داری افریقای جنوبی قبل از خزانه داری امریکا، اقدام عملی جهت کاهش نرح بهره انجام نخواهد داد، چون این اقدام، واحد رند (Rand) را تحت فشار را قرار می دهد. هفته گذشته در پی انتشار نتایج یک نظرسنجی مبنی براینکه، جایگاه حزب MK در انتخابات در پیش رو، 13 درصد بهبود پیدا کرده است، نرخ رند سقوط کرد.

بر اساس این گزارش، میانگین نرخ رشد جهانی "سال به سال" در پایان سال 2022 به 2.3درصد رسید، این درحالی بود که نرخ تورم کل به 9.4 درصد رسیده بود. طبق آخرین پیش بینی‌های صندوق، نرخ رشد برای سال 2025 -2024 حدود 3.2 درصد ثابت خواهد بود.

 

افزایش بی سابقه جمع آوری مالیات

Sowetan live : اداره مالیات افریقای جنوبی (SARS) اعلام کرد: در سال مالی منتهی به پایان ماه مارچ، حدود 2.155 تریلیون رند مالیات جمع آوری شد که یک رکورد جدید است و ده بیلیون رند بیشتر از آخرین برآورد در ماه فوریه است. بر اساس این  گزارش،  مالیات بر درآمد شرکت ها 9 درصد کاهش یافته است. همچنین بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده درکشور، حدود 9 درصد رشد کرده است.

کارشناسان اقتصادی نیز پیش بینی می‌کنند، نظر به اینکه نرخ تورم (5.6 درصد) است، لذا اداره خزانه داری کشور(SARS) تغییر در نرخ بهره را فعلا به تاخیر می اندازد که هم اکنون حدود (8.25درصد) است. به گفته انها با توجه به ارتباط منطقی میان نرخ تورم و بهره، احتمالا اداره خزانه داری نرخ بهره را برای مدت طولانی تری بالا نگهدارد.

 

تاکید رئیس جمهور افریقای جنوبی بر ادامه حمایت دولت از شرکت ها و صنایع سیاهپوست

NEWS 24: آقای رامافوزا رئیس جمهور افریقای جنوبی در نشست سالانه با عنوان "کنفرانس صادرکنندگان و صنایع سیاه " در ژوهانسبورگ گفت: دولت همچنان مصمم و متعهد به حمایت از تجار، صنعت کاران و شرکت های بازرگانی با مالکیت سیاه پوست است، چون برخلاف هموطنان سفید پوست، اکثریت سیاهپوست ها هنوز به سرمایه انباشته شده در خانواده، امکانات تولیدی و رفاهی و... دسترسی ندارد و شکاف طبقانی سیاهپوست ها با دیگران شهروندان همچنان زیاد است. وی با اشاره به انتقاداتی که به این قانون می‌شود گفت: با وجود نقایصی که وجود دارد، اما این سیاست تا حدود زیادی موفق بوده است.

سیاست صنعتی کردن شرکت های سیاهپوست از سال 2015 با حمایت دولت و با هدف رشد جامعه سیاهپوست ، کاهش فاصله طبقاتی و بکاری گیری آنها در سطوح مختلف اقتصادی، تولیدی و صنعت شروع شد. بعد از یک  دهه اکنون بیش از 1000 شرکت و صاحب مشاغل سیاهپوست از طریق این طرح حمایت می‌شوند.

 

تعدیل 5000 نفر از نیروی کار اداره پست 

Briefly news: اتحادیه ملی خدمات عمومی و کارگران متحد (SAPO) با اعلام این خبر، تعدیل 5000 نفر از افراد شاغل در اداره  پست افریقای جنوبی را شکست دولت در حمایت از نهادهای دولتی توصیف کرد و گفت: این امر تاثیر منفی بر روی زندگی کارگران و افزایش بیکاری می‌گذارد. براساس گزارش های رسمی نرخ بیکاری در کشور حدود 33 درصد است.

 

هشداردر باره کاهش تولید محصولات تابستانی 

 Ewn news : اتاق بازرگانی و کشاورزی افریقای جنویی چشم انداز تولید محصولات کشاورزی تابستانی در کشور را تیره توصیف کرد و به استناد گزارش کمیته برآورد محصول (CEC) مبنی بر احتمال کاهش غلات تابستانی و دانه‌های روغنی تصریح کرد: برداشت ذرت در تابستان امسال به کمترین میزان طی پنج سال اخیر می رسد.

کمیته برآورد محصول (CEC) تصریح کرد: کل تولید غلات و دانه‌های روغنی افریقای جنوبی در سال 2024 حدود 15.8 ملیون تن خواهد بود که 21 درصد کمتر از برداشت در تابستان سال گذشته خواهد بود. با وجود اینکه کشاورزان امسال زمین‌های بیشتری را کشت کرده اند، اما به سبب کاهش بارندگی، زمین‌های زیرکشت بخصوص در استان‌های ایالت آزاد و شمال غرب آسیب دیده است.

بر اساس این گزارش تولید غلات در افریقای جنوبی، سالانه 21 درصد کاهش یافته است. این میزان کاهش برای برخی از محصولات مانند ذرت سفید که مردم جهت مصارف خانگی بشدت به آن وابسته هستند، بیشتر بوده و به 25 درصد می رسد.

 

تداوم موانع صادراتی اتحادیه اروپا در برابر مرکبات وادراتی از افریقای جنوبی

 The Citizen:  :اتاق بازرگانی آفریقای جنوبی از محدودیت های اعمال شده اتحادیه اروپا برای صادرات مرکبات این کشور انتقاد و اعلام کرد:گام های مقدماتی جهت ثبت شکایت در سازمان تجارت جهانی علیه اتحادیه اروپا به دلیل اقدامات این اتحادیه برداشته است. دو سال پیش اتحادیه اروپا به بهانه وجود لکه‌های سیاه روی پوست مرکبات که بیماری قارچی میوه‌ه ای محسوب می‌شود، الزاماتی را جهت نگهداری بیشتر میوه‌های ورودی از افریقای جنوبی وضع کرد. این محدویت ها منجر به افزایش هزینه‌ها و کاهش محموله‌های صادراتی از افریقای جنوبی شد. انجمن صادرکنندگان مرکبات افریقای جنوبی می‌گوید: سال گذشته این صنعت بیش از 500 میلیون رند (26 میلیون دلار) ضرر کرده است.

به گفته اتاق بازرگانی، سال گذشته 13.2 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از افریقای جنوبی به همه مقاصد صادرشده است که 2.5 میلیارد دلار آن صادرات به اروپا شد و حدود 644 میلیون دلار از این رقم، نیز صادرات مرکبات به اتحادیه اروپا بود .

آفریقای جنوبی در زمینه صادرات مرکبات به اروپا با اسپانیا رقابت می‌کند، اما الزامات و محدودیت های دوسال گذشته اتحادیه اروپا، باعث شد در زمینه صادرات مرکبات به قاره سبز، از این کشور عقب بیفتد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما