معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تثبیت نرخ بهره سال مالی آفریقای جنوبی

NEWS 24: "کمیته سیاست پولی" (MPC) رزرو بانک آفریقای جنوبی، بعد از مدتها انتظار، نرخ بهره برای سال مالی 2024 را 8.25 درصد اعلام کرد. این بالاترین نرخ بهره طی 15 سال گذشته است. این تصمیم با انتظارات اقتصاددان مطابقت دارد چرا که  اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند، رزرو بانک؛ نرخ بهره را 8.25 درصد نگه خواهد داشت. در همین حال اما با توجه به نرخ تورم اصلی؛" ندبانک" پیش بینی کرد، نرخ بهره تا پایان سال  کاهش می‌یابد.

 

کاهش نرخ تورم در آفریقای جنوبی 

Sowetan live: اداره آمار افریقای جنوبی نرخ تورم فعلی را در4.5 درصد اعلام کرد، این درحالی است که نرخ نزولی تورم محدوده هدف رزور بانک برای تورم، بین 6-3 درصد تعریف شده است.

البته نرخ تورم مصرف کننده (CPI) همچنان بالاتر از نقطه میانی هدف گذاری شده  4.5 درصد است. در همین حال اداره آمار آفریقای جنوبی تصریح کرد: نرخ تورم سالانه قیمت مصرف کننده (CPI) در آفریقای جنوبی برای دومین ماه متوالی، از 5.3 درصد در ماه مارس به 5.2 درصد در ماه آوریل کاهش یافت. این نتیجه کمتر از انتظار کارشناسان اقتصادی بود. بر اساس این گزارش؛ مسکن، خدمات آب و برق، غذا و حمل و نقل محرک های اصلی نرخ سرفصل در آوریل بودند. در این چارچوب کارشناسان می‌گویند؛ انتظار می رود نرخ تورم قیمت سوخت در کوتاه مدت بالاتر برود، اما در 2025 بهبود می یابد.

تورم سالانه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی از 5.1 درصد در مارس به 4.7 درصد در آوریل تعدیل شد که نشان دهنده پنجمین ماه متوالی کاهش است.

 

دستیابی آفریقای جنوبی به مازاد بودجه اولیه برای اولین بار در طی 15 سال گذشته

Ewn news : آفریقای جنوبی برای اولین بار در 15 سال گذشته به مازاد بودجه اولیه دست یافت. این رویداد، کشور را در مسیری قرار داد تا رشد بیشتر بدهی را متوقف کند که در حال حاضر به طرز نگران کننده ای بالا است.

داده‌های اولیه نشان می دهد، صنعتی ترین اقتصاد آفریقا، مازاد اولیه 0.4 درصدی تولید ناخالص داخلی را در سال منتهی به مارس 2024 ثبت کرده است که مطابق با پیش بینی ماه فوریه خزانه داری ملی است. اداره خزانه داری گفت: نتایج همچنین نشان می دهد که کسری بودجه اولیه در سال 2024-2023 حدود 4.6 درصد تولید ناخالص داخلی است که کمی‌بهتر از کسری 4.7 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP)برآورد شده در ماه فوریه است.

این داده‌های مثبت خبری خوب برای حزب کنگره ملی آفریقای حاکم است که به گفته نظرسنجی‌ها با  خطر از دست دادن اکثریت کرسی‌های خود در انتخابات ملی 29 ماه می، به دلیل سوءمدیریت اقتصادی مواجه است. سرمایه‌گذارانی که نسبت به افزایش بدهی‌های آفریقای جنوبی ابراز نگرانی کرده‌اند، نیز از این داده‌ها استقبال خواهند کرد.

اداره خزانه داری در ماه فوریه اعلام کرد: یک رند از هر R5 درآمد، به هزینه‌های خدمات بدهی اختصاص می یابد که اکنون سهم بیشتری از بودجه را نسبت به آموزش اولیه، حمایت اجتماعی یا بهداشت جذب می‌کند.

ایوون مانگو، اقتصاددان بلومبرگ آفریقا گفت: اولین مازاد اولیه پس از بحران مالی، بارقه امیدی را به وجود می آورد که تثبیت بدهی ممکن است در دسترس باشد. به گفته وی برای دستیابی به این هدف، این نقطه داده باید شروع یک روند پایدار در چند سال آینده باشد.

وزارت خزانه داری در بودجه فوریه اعلام کرد: انتظار دارد بدهی را در 75.3 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2026-2025 با برداشت از حساب ذخیره احتمالی طلا و ارز کشور برای کاهش هزینه‌های خدمات بدهی و معرفی یک مرجع مالی الزام آور جدید تثبیت کند.

عوامل کمک کننده به داده‌های مثبت عبارتند از؛ مازاد قابل توجه 20.8 میلیارد رند در بودجه ماهانه فوریه، درآمدهای مالیاتی بیش از برآوردها و جمع آوری 1.74 تریلیون رند در سال مالی منتهی به مارس توسط اداره درآمد آفریقای جنوبی. قرار است نتایج نهایی برای معیارهای کلیدی در بیانیه سیاست بودجه میان مدت که برای اکتبر برنامه ریزی شده است منتشر شود.

 

احتمال شکایت آفریقای جنوبی از اتحادیه اروپا برای اجرای قانون مالیات کرین در مرز

Sowetan live : اتحادیه اروپا در نظردارد از 2026، قانون مالیات برکرین را در خصوص کاالای وارداتی در مرز اعمال کند.

ارزیابی‌ها نشان می دهد با توجه به اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری آفریقای جنوبی است، پیامدهای اجرای این قانون فقط توسط اتحادیه اروپا باعث کاهش 4 درصدی صادرات آن به اروپا و همچنین کاهش 0.2 تولید ناخالص داخلی آن خواهد شد و بیش از 35 هزار فرصت شغلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

درصورتیکه این سازوکار را، هم اتحادیه اروپا و هم شرکای اتحادیه، اجرا کنند و به تمام صادرات آفریقای جنوبی تعمیم داده شود و سایر کشورها نیز آن را تصویب نمایند، صادرات آفریقای جنوبی در2025 حدود 10.1 درصد و تولید ناخالص داخلی آن  بیش از 9درصد نسبت به سطح پایه کاهش می یابد و علاوه بر آن بیش از دو میلیون و ششصد هزار فرصت شغلی از آن متاثر خواهد شد.

در این راستا ابراهیم پاتل وزیر تجارت، صنعت و رقابت گفت: در حال بررسی طرح شکایت رسمی در سازمان تجارت جهانی علیه قانون مالیات "محافظت طلبانه " اتحادیه اروپا در مرز کربن است. وی تصریح کرد: امیدواریم قبل از طرح شکایت، به راه حلی دوستانه دست یابیم. پاتل گفت: کشورهای اروپائی بدون درنظرگرفتن سطوح مختلف توسعه کشورها، یک قانون واحد را را به همه شرکت‌ها در سراسر جهان تحمیل می‌کنند.

رزرو بانک نیز هشدار داد، مکانیسم پیشنهادی تعدیل مرز کربن صادرات آفریقای جنوبی را 10 درصد کاهش می دهد.

 

رونق خرید آنلاین در آفریقای جنوبی

Briefly news: بخش خرده فروشی آنلاین آفریقای جنوبی در سال گذشته 29 درصد افزایش یافت و به 71 میلیارد رند رسید.

مطالعه جدیدی که توسط World Wide Worx با مشارکت Mastercard، Peach Payment و Ask Afrika انجام شد، پیش‌بینی می‌کند بخش خرده‌فروشی آنلاین تا سال 2026 از مرز 100 میلیارد رند خواهد گذشت و به 10 درصد از کل خرده‌فروشی ملی خواهد رسید.

آرتور گلداستاک، مدیر اجرایی World Wide Worxگفت: تغییر استراتژیک خرده ‌فروشان به سمت تجارت الکترونیک رقابتی شده و در این چارچوب خدمات به مشتریان افزایش یافته است، از جمله استفاده از ابزارهای پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی، چشم‌انداز خرده‌فروشی محلی را "بطور اساسی" متحول کرده است.

بر اساس این گزارش، سرویس Sixty60 Shoprite Checkers در نیمه دوم سال 2023 افزایش فروش 63.1 درصدی را تجربه کرد، در حالی که Pick n Pay فروش آنلاین خود را 76 درصد افزایش داد و Woolworths افزایش فروش آنلاین 47 درصدی را گزارش کرد. بزرگترین خرده فروش آنلاین کشور، Takealot، فروش خود را 6 درصد افزایش داد.

پوشاک (30%) و مواد غذایی (22.3%)، کفش (12.6%)، کالاهای الکترونیکی (12.5%)، اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های کودکان (11.7%) و داروها (11.7%) بیشترین خرید اینترنتی را تشکیل می‌دهند. انتخاب های خرید آنلاین منعکس کننده اعتماد رو به رشد مصرف کنندگان در پلتفرم های آنلاین است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما