معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۵:۵۸

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تاثیر تنش های خاورمیانه بر اقتصاد افریقای جنوبی

Mail Guardian: دفتر تحقیقات  BER در بررسی تاثیر تداوم تنش های ژئوپلتیک های بر بازارهای محلی نوشت: با افزایش قیمت نفت که در پی تشدید درگیری‌های منطقه ای و کاهش عرضه در اوپک پلاس روی داد، قیمت جهانی انرژی در جهان افزایش یافت و این خطری برای اقتصاد جهانی است که بدنبال مهار تورم است.  افزایش مداوم قیمت نفت، به نرخ تورم جهانی دامن می زند و انتظارات برای کاهش نرخ بهره را معکوس می‌کند. بر اساس این گزارش این اتقاقات اثرات منفی بر رشد اقتصادی کشورها از جمله افریقای جنوبی می‌گذارد. در این گزارش گفته شده، با این شرایط نرخ  بهره به مدت طولانی تری همچنان درجهان پابرجا می ماند. احتمال کاهش نرخ بهره نیز در امریکا  هنوز وجود ندارد. در افریقای جنوبی نیز چشم انداز کاهش نرح بهره فعلا دیده نمی‌شود. چون نگاه رزرو بانک افریقای جنوبی به (RBSA) چگونگی سیاستگذاری و تعیین نرخ بهره توسط رزرو بانک فدرال امریکاست. همچنین نرخ بنزین نیز در کشور افزایش یافته است و نرخ رند واحد پول ملی افریقای جنوبی در پی این تحولات کاهش یافته است.

 

کاهش انحلال شرکت ها و کسب و کارها در سه ماه اول امسال

Ewn news : براساس گزارش اداره آمار افریقای جنوبی،انحلال کسب و کارهای تجاری (Business Liquidations)در ماه مارس 2024 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است.

 تعداد انحلال کسب و کارها در ماه مارس شامل 138 انحلال (13 انحلال اجباری و 125 انحلال داوطلبانه) است.

اگرچه این رقم حدود 6 درصد و کم است، اما به این معنا است که 385 شرکت درهای خود را در سه ماه اول سال بسته اند و این موید این نگرانی است که محیط کسب وکار در کشور همچنان چالش برانگیر است، زیرا نرخ هشت درصدی بهره ، تورم بالا و رشد پائین همچنان ادامه دارد.

 

دلیل عدم محبوبیت خودروهای برقی در افریقای جنوبی

Ewn news : آمارها نشان می دهد، خودروهای برقی در افریقای جنوبی تنها  0.16 درصد از کل بازار خودروهای برقی را در سال 2023 بخود اختصاص داده است. این گزارش تصریح می‌کند، فروش محلی خودروهای تمام الکترونیکی در سال 2023 حدود 85 درصد نسبت به سال 2022 در کشور افزایش یافت و پیش بینی می‌شود که در سال آینده این آمار افزایش پیدا کند.

یکی از دلایل عدم استقبال از این خودروها در افریقای جنوبی، مالیات وارداتی خودروهای برقی با تعرفه 25 درصد است که این میزان بالاتر از مالیات تعیین شده برای خودروهای معمولی با موتور احتراق داخلی (ICE) است.

 

پیش بینی اسکوم از کاهش قطع برق در زمستان

Dailymaverik : اقای Dan Marokane مدیر عامل جدید شرکت اسکوم با اشاره به اینکه زمستان امسال از نظر وقفه‌های انرژی، سبک تر از زمستان سال 2023 خواهد بود گفت: شرکت برق می‌تواند از مراحل بالاتر کاهش بار جلویگری کند.

به گفته وی، دو سناریو برای زمستان محتمل است. سناریوی اول، کاهش بار بهstage 2  محدود خواهد شد. دراین چارچوب، کشور در زمستان به مدت 50 روز با کاهش بار مواجه خواهد شد. درحالیکه افریقای جنوبی در زمستان 2023 با 153 روز کاهش بار و خاموشی باstage 4,5 6  در نوسان بود. همچنین سال2023 با 355 روز قطع برق، تاریک ترین سال ثبت شده است.

در سناریوی احتمالی دوم، درصورت بروز مشکلات پیش بینی نشده در توربین‌ها و ضرورت تعمیر و سرویس، کشور در زمستان 103 روز قطع برق با  stage 5 خواهد داشت.

البته افریقای جنوبی طی 45 روز گذشته قطع برق نداشته است که طولانی ترین دوره روشنایی طی یکسال گذشته است. احزاب مخالف عدم قطع برق در آستانه انتخابات را سیاسی توصیف می‌کنند، درحالیکه وزیر برق مدعی است: این موضوع تصادفی و دلیل ان هم پیشرفت توان اسکوم در حل بحران برق است.

کارشناسان دلیل کاهش بار خاموشی‌ها در چندماه گذشته را کم شدن تقاضا از طرف مصرف کنندگان به دلیل روی آوردن به استفاده از انرژی‌های جایگزین و کاهش تقاضا به سبب گران شدن تعرفه برق می دانند.

 

انتقاد کارشناسان از اسکوم برای استفاده از دیزل جهت تولید برق 

Sowetan live: در پی سوال نمایندگان حزب اپوزسیون DA در پارلمان از وزیر بنگاه‌های عمومی در خصوص هزینه‌های شرکت اسکوم، وی اذغان کرد: طی پنج سال گذشته 65 میلیارد رند برای سوخت دیزل جهت تولید برق هزینه شده است. به گفته وی سال 2024، بیشترین دیزل مصرف شده که هزینه آن حدود  28 میلیارد رند بوده که بیشتر از میزان هزینه شده در سال قبل است که 21 میلیارد رند هزینه شد.

انتشار این خبر، ادعای وزیر برق در باره استفاده از راهکارهای دیگر برای بهبود وضعیت برق را زیر سوال برد، چون سوخت گازوئیل نمی‌تواند یک راه حل دائمی‌برای کاهش قطع برق باشد و منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود.

 

تکذیب خبر شیوع گونه جدیدکوید 19 در افریقای جنوبی

Mail Guardian  : وزارت بهداشت افریقای جنوبی خبر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر شیوع گونه جدید کوید19 در کشور و ضرورت استفاده از ماسک صورت در مکان‌های عمومی را رد و اعلام کرد چنین خبری صحت ندارد.

هفته گذشته در پی انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی و افزایش نگرانی‌ها، تعدادی از مردم در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کردند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما