معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۱۳:۴۹

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ اول بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

یارانۀ اتحادیه اروپا به کشاورزان بلغارستان

کمیسیون اروپا 2.5 میلیارد یورو به تولیدکنندگان کشاورزی از کشورهای عضو کمک کرده است.  کمیسیون اروپا (EC) در یک دوره 10 ساله گذشته بیش از 2.5 میلیارد یورو از کشاورزان اروپایی حمایت کرده است. این اطلاعات از گزارش جدید کمیسیون اروپا در مورد اقدامات اضطراری برای مقابله با بحران‌ها در بخش کشاورزی به دست آمده است. طبق این گزارش، در مجموع، 156 میلیون یورو به کشاورزان بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی اختصاص یافته است. این کشورها بیشترین آسیب را از افزایش واردات غلات و محصولات روغنی از اوکراین به کشورهای همسایه با آن در اتحادیه اروپا دیده‌اند. واردات اوکراین تأثیرات منفی بر کشاورزان محلی این کشورها داشته است، که به عرضه بیش از حد داخلی، کاهش قیمت‌های محلی، و اشباع زیاد زنجیره‌های تأمین منجر شده است.

در دهه گذشته، بخش کشاورزی اتحادیه اروپا مواجه با چالش‌های متعددی از جمله تأثیرات همه‌گیری COVID-19، جنگ در اوکراین، بیماری‌های حیوانات، اختلالات بازار و رویدادهای شدید آب و هوایی بوده است. این گزارش بیان می‌کند که چنین پدیده‌هایی غیرقابل پیش‌بینی هستند و تأثیرات گسترده‌ای بر تمام بخش‌های کشاورزی اتحادیه اروپا دارند و در این مواقع، نیاز به اقدامات موردی و هدفمند احساس می‌شود.

https://www.investor.bg/a/520-zemedelie/388056-ek-e-otpusnala-obshto-156-mln-evro-na-zemedeltsite-ot-balgariya-i-oshte-4-darzhavi-zaradi-ukrainskiya-vnos

جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پلوودیو

مجموع سرمایه‌گذاری‌های خارجی (FDI) در بخش غیرمالی استان پلودیو تا پایان سال 2022 به مبلغ بیش از 2.46 میلیارد دلار رسید. این گزارش از سوی موسسه ملی آمار (HCI) ارائه شده است که نشان می‌دهد این میزان در سال 2021 نسبت به سال 2020 با افزایش 14.6 درصد، به‌ویژه در اروپا، افزایش یافته است.

https://money.bg/economics/sektorite-koito-privlyakoha-nay-mnogo-chuzhdestranni-investitsii-v-plovdiv.html

شرکت‌های جدید در بخش فناوری اطلاعات بلغارستان

در سال 2023، در مجموع 25 شرکت جدید فناوری اطلاعات، شامل شرکت‌های بلغاری و خارجی، وارد بازار بلغارستان شدند. از این تعداد، 60 درصد شرکت‌ها دارای ملیت بلغاری بوده و 40 درصد دیگر از خارج از کشور هستند. این اطلاعات از تحقیقات انجام شده توسط هیئت شغلی DEV.VG در ابتدای ژانویه 2024 به دست آمده است. این آمار به شرکت‌هایی اشاره دارد که در سال گذشته دفتری در بلغارستان افتتاح کرده و یک نمایه عمومی در DEV.ВG ایجاد کرده‌اند.

بیشترین تعداد شرکت‌های جدید (52 درصد) در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارند که شامل محصولات، خدمات، پیاده‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری و مشاوره فناوری اطلاعات می‌شوند. از این تعداد، 36 شرکت به صورت مستقیم در زمینه تولید فعالیت می‌کنند و 10 درصد به صورت کامل خدمات ارائه می‌دهند. این تغییرات نسبت به سال گذشته نشان‌دهنده حفظ پویایی در نوع محصولات ارائه شده توسط این شرکت‌ها است.

شرکت‌های فرانسوی، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بلغارستان

حدود 30 شرکت فرانسوی، امسال علاقه‌مند به یافتن شرکای تجاری در بلغارستان برای توزیع محصولات خود یا افتتاح کارخانه هستند که بسیاری از قراردادها در زمینه زیرساخت ها و تجهیزات صنایع دفاعی هستند. این اطلاعات را استفان دله، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فرانسه و بلغارستان اعلام کرد. بیش از 130 مدیر شرکت در پایان سال 2023 از فرانسه به سازمان کارفرمایان MEDEF آمدند. بنابراین مذاکرات در مورد حدود 30 قرارداد با اتاق و شرکت‌های محلی برای یافتن شریک تجاری یا توزیع آغاز شده است.

https://www.investor.bg/a/516-politika/388137-blizo-30-frenski-kompanii-imat-interes-za-investitsii-v-balgariya-prez-2024-g

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما