معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۱۱:۰۱ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور بنگلادش در هفته دوم بهمن ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

امضای قرارداد قطر و آمریکا برای تامین ال ان جی بنگلادش

شرکت نفت و گاز دولتی قطر « قطر انرژی» و شرکت آمریکایی " Accelerate Energy "  توافق نامه ای را برای تامین سالانه یک میلیون تن گاز طبیعی مایع (ال ان جی) به بنگلادش از ژانویه 2026 به مدت 15 سال امضا کردند.  این آخرین مورد از مجموعه قراردادهایی است که قطر انرژی با شرکای اروپایی و آسیایی در پروژه توسعه میدان شمالی امضا کرده است. قطر، یکی از بزرگترین صادرکنندگان ال ان جی در جهان، در حال حاضر به بزرگترین تامین کننده ال ان جی بنگلادش تبدیل شده است. سعد الکعبی، مدیرعامل قطر انرژی در بیانیه ای گفت: "این توافق جدید روابط ما را با شرکت Accelerate تقویت می‌کند و از نیازهای انرژی بنگلادش و حرکت این کشور به سمت توسعه اقتصادی بیشتر حمایت خواهد کرد. به گفته قطر انرژی، شرکت آمریکایی Accelerate 850 هزار MTPA در سال های 2026 و 2027 و 1 میلیون MTPA بین سال های 2028 تا 2040 خریداری خواهد کرد و این مقدار گاز مایع به واحدهای ذخیره سازی شناور و گاز رسانی مجدد در بنگلادش ارسال خواهد شد.

خبرگزاری:  بیجنس استاندارد

 کاهش 1.75 میلیارد دلاری ذخایر ارزی طی 21 روز گذشته  

 درآمدهای صادراتی و حواله‌ها نتوانسته کمبود دلار را جبران نماید. در نتیجه ذخایر ارزی کشور سیر نزولی را طی می‌کند. در حالی که بانک مرکزی بنگلادش به دلیل تامین کمبود های ارزی بانک های زیر مجموعه و خصوصی مجبور به فروش دلار به آنها است، طی 21 روز گذشته ذخایر ارزی به 25.23 میلیارد دلار کاهش یافته است. این در حالی است که در 13 ژانویه  سال گذشته، میزان  این ذخایر 27 میلیارد دلار بوده است.

خبرگزاری:  مناب جامین

 مشکلات ارزی و تاثیرآن بر تجارت

ذخایر ارزی بنگلادش طی یک روند پیوسته کاهشی به 20 میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی بنگلادش برای واردات نرخ تسعیر مصوب را 110 تاکا تعیین کرده است، اما واردکنندگان مجبورند با نرخ آزاد  123 تا 124 تاکایی ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. این پرداخت ها در بازار غیر رسمی صورت گرفته و موجب افزایش فشار بر معامله گران می‌گردد.

خبرگزاری:  شاماکال

صادرات ماهی خشک طی 6 ماه اخیر نزدیک به 30 میلیون تاکا بوده است

 دفتر توسعه صادرات (EPB) طی گزارشات دوره ای اعلام کرد: در شش ماهه اول (ژوئیه - دسامبر) سال مالی 24-2023، ماهی خشک به ارزش حدود 25 میلیون و 45 هزار و 514 دلار آمریکا از کشور صادر شده است. از این رقم حدود 14 میلیون و 27 هزار دلار مربوط به صادرات ماهی خشک در ماه دسامبر بوده است. بیشتر ماهی خشک از بنگلادش به کشورهای هنگ کنگ، سنگاپور، هند، کره جنوبی، آمریکا و تایلند صادر می‌شود.

خبرگزاری:  پروتوم آلا

 سلمان فضل الرحمان: مشکلات ارزی به زودی حل خواهد شد

آقای سلمان فضل الرحمان،  مشاور صنعت و سرمایه گذاری خصوصی نخست وزیر بنگلادش گفت: ابتکاراتی برای افزایش صادرات و حواله‌های ارسالی خارج نشینان در جهت افزایش ذخایر ارزی صورت گرفته است. وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این اقدامات بحران دلار به زودی پایان یابد. وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش نرخ تورم گفت: یکی از دلایل افزایش تورم افزایش قیمت کالاها در بازارهای بین المللی است. البته قیمت برخی محصولات در بازار داخلی کشور بی دلیل افزایش داشته است. برخی از اقدامات اخیر دولت باعث کاهش قیمت کالاها شده است. به زودی کنترل بیشتری بر قیمت ها خواهیم داشت.

خبرگزاری:  شاماکال

  سفیر چین: در صورت وقوع بحران ذخایر ارزی ، در کنار بنگلادش خواهیم ایستاد

آقای یائو وند، سفیر چین در داکا، پس از دیدار با دکتر حسن محمود، وزیر امور خارجه بنگلادش، به خبرنگاران گفت که در صورت بروز هرگونه بحران بزرگ در ذخایر ارزی، پکن در کنار بنگلادش خواهد بود. رسانه‌های بنگلادش به نقل از منابعی در وزارت امور خارجه گزارش دادند که در دیدار بین سفیر چین و وزیر امور خارجه بنگلادش،  در مورد موضوعات مختلف دو جانبه از جمله بحران روهینگیا در شرایط کنونی و همچنین ادامه همکاری پکن به عنوان شریک توسعه ای بنگلادش گفتگو شد. سفیر چین به وزیر امور خارجه بنگلادش اطمینان داد که روند بازگرداندن آوارگان روهینگیا بر اساس توافق سه جانبه، پس از امضای توافق آتش بس میان ارتش میانمار و گروه شورشی راخین آغاز خواهد گردید.

خبرگزاری: بانیک بارتا

 بی ثباتی در بازار فولاد

قیمت هر تن میلگرد طی دو هفته اخیر حدود 4 هزار تاکا افزایش یافته است. تولیدکنندگان علت این امر را کمبود عرضه گاز، افزایش نرخ رزرو مواد اولیه در بازار بین المللی و کاهش واردات مواد خام به دلیل بحران دلار عنوان کردند. بر اساس اطلاعات کارخانه‌های فولادسازی، میلگرد MS با عیار 75 در حال حاضر با قیمت هر تن 93 تا 95 هزار تاکا در بازار به فروش می رسد که قبل از انتخابات 90 تا 91 هزار تاکا در هر تن بود.

خبرگزاری:  بیجنس استاندارد

 همزمانی مشکلات ارزی و سر رسید بازپرداخت بدهی‌های خارجی

در بحبوحه بحران دلار، فشار بازپرداخت بدهی‌های خارجی در حال افزایش است. بازپرداخت اقساط وام‌هاکه با شرایط سخت‌گیرانه از آژانس‌های کمک‌های توسعه و کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه گرفته شده است، اخیرا آغاز شده است. این بازپرداخت ها روند افزایشی دارد و در سال های آینده فشار بیشتری وارد خواهد کرد. دولت اکنون باید بیش از دو برابر رقمی را که طی 10 سال پیش سالانه پرداخت می‌کرد، بازپرداخت کند. بر اساس گزارش اخیر وزارت دارایی، اگر دولت دیگر وام خارجی نگیرد، باز هم پس از هفت سال، رقم اقساط بازپرداختی تقریبا دوبرابر حال حاضر خواهد بود . به گفته منابع اداره روابط اقتصادی (ERD)، پرداخت بدهی دولت در شش ماهه اول (ژوئیه تا دسامبر) سال مالی 24-2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 49 درصد افزایش داشته است. دولت در شش ماهه اول سال مالی جاری 1 هزار و 567 میلیون دلار به عنوان اقساط بدهی خارجی پرداخت کرده است. در مدت مشابه سال گذشته میزان بازپرداخت بدهی 1 هزار و 53 میلیون دلار بوده است.

خبرگزاری:  پروتوم آلا

 

80 درصد داروهای سرطان، تولید داخل است

طی نشستی در دفتر روزنامه پروتوم آلا در خصوص سرطان در بنگلادش، کارشناسان برجسته سرطان گفتند: سالی تقریبا 150 هزار نفر در بنگلادش به نوعی سرطان مبتلا می‌شوند. هم اکنون 60 هزار بیمار سرطانی تحت درمان هستند. 80 درصد داروهای مورد نیاز سرطان در داخل کشور تولید می‌شود. با این حال، هنوز نابرابری در درمان سرطان وجود دارد. آقای انوار الحق، مدیر عامل شرکت داروسازی اورست در سخنرانی خود گفت، در سال 2015، حدود 80 تا 90 درصد داروهای سرطان را از خارج وارد می‌کردیم و اکنون  پس از 9 سال یعنی در سال 2024، 80 تا 90 درصد داروها تولید داخل است و موفق شده ایم داروهای تولید بنگلادش را  به 140 کشور صادر کنیم، 50 درصد از داروهای صادراتی مربوط به بیماران سرطانی است.

خبرگزاری:  پروتوم آلا

 بنگلادش از نظر شاخص فساد مالی 2 پله سقوط کرد

سازمان شفافیت بین‌المللی در برلین آلمان  هر ساله گزارشی در مورد میزان فساد مالی و اداری در کشورهای جهان منتشر می نماید. در گزارش سال 2023 ، بنگلادش در بین کشورهای دارای بالاترین سطح فساد در جهان، رتبه دهم را به خود اختصاص داد ، این در حالی است که در گزارش سال 2022، بنگلادش در رتبه دوازدهم قرار داشت. بر اساس این گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل، میزان فساد در بنگلادش حتی بیشتر از کشورهای غیر دموکراتیک است.

خبرگزاری:  یو ان بی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما