معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۱۱:۰۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته اول بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روسیه علاقه مند صادرات گندم به بنگلادش

الکساندر ویکنتیویچ مانتیتسکی، سفیر روسیه در داکا، علاقه خود را برای صادرات گندم به بنگلادش ابراز کرده است. وزیر امور غذا و خواربار بنگلادش گفت که روابط روسیه با بنگلادش بسیار خوب است. روابط دوجانبه به تدریج در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت و سرمایه گذاری در حال گسترش است. وی همچنین از روسیه به عنوان یک شریک توسعه مهم و دوست بنگلادش یاد کرد. از سوی دیگر، سفیر روسیه گفت: بین بنگلادش و روسیه پتانسیل بسیار زیادی برای تجارت و سرمایه گذاری وجود دارد. با استفاده از این فرصت، روسیه علاقه مند به ایفای نقش در دستیابی به امنیت غذایی در بنگلادش است.

 منبع :خبرگزاری جوگنتار

بانک جهانی: اصلاحات در اقتصاد بنگلادش بسیار مهم است

عبدالعی شیخ، مدیر بانک جهانی، گفت که اصلاحات در اقتصاد بنگلادش بسیار مهم است. وی امروز در گفتگو با خبرنگاران گفت: دیدار خوبی با وزیر دارایی جدید بنگلادش داشتیم. همانطور که می دانید، ما متعهد به کمک به بنگلادش به عنوان یک موسسه مالی بین المللی هستیم و در مورد ادامه این حمایت بحث کردیم. به همین ترتیب، موضوع اصلاحات بخش اقتصاد بنگلادش نیز مورد بحث قرار گرفت. زیرا این اصلاحات بسیار مهم است.

منبع :خبرگزاری مناب جامین

تولید کارخانه‌های قاضی پور 50 درصد افت داشته است

مشکل تامین گاز در بنگلادش مدت‌هاست ادامه دارد. با این حال، این بحران در یک هفته اخیر شدت یافته است. به دلیل کمبود گاز در داکا و چیتاگونگ، تولید صنعتی با اختلال مواجه است. فشار گاز در منازل مسکونی کاهش یافته و مردم در انجام امور روزانه مانند پخت و پز با مشکل مواجه هستند. علاوه بر این، پمپ‌های سی ان جی قادر به تامین همه تقاضای سی ان جی خودروها نبوده و حمل نقل با چالش مواجه شده است. بر اساس گزارش های دریافتی، تولید کارخانه‌های شهرک صنعتی «قاضی پور» نصف شده است.

منبع :خبرگزاری جوگنتار

پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان، قیمت کالاهای اساسی افزایش داشته است

 قیمت برنج، تخم مرغ، گوشت، شکر، آرد، حبوبات و سایر اقلام اساسی افزایش داشته است تلاش های دولت نتیجه زیادی در بر نداشته و علی رغم اعلام دولت مبنی بر ضرورت کاهش قیمت ها قبل از ماه رمضان ، دو ماه مانده به ماه مبارک قیمت ها کاهش نیافته و سیر افزایشی داشته است.

منبع :خبرگزاری بانیک بارتا

تجارت با روپیه افزایش خواهد یافت

آقای پرانوی ورما، سفیر هند در داکا، در دیدار با آقای نور المجید محمود همایون، وزیر صنعت بنگلادش، گفت: تجارت دوجانبه بنگلادش و هند نیاز به گسترش بیشتری دارد. با دلار زدایی از مبادلات مالی و استفاده بیشتر از روپیه، حجم تجارت دوجانبه افزایش یافته و کار برای تجار تسهیل می‌گردد.

منبع :خبرگزاری جوگنتار

صادرات به چین افزایش و به هند کاهش یافت

صادرات محصولات بنگلادش به چین در شش ماه سال مالی جاری یعنی از ژانویه تا دسامبر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 40 درصد افزایش یافته است. این در حالیست که صادرات به هند در این مدت 14 درصد کاهش داشته است. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های دفتر ارتقای صادرات (EPB)، صادرات محصولات بنگلادش به چین در شش ماه گذشته به 444.7 میلیون دلار رسیده است که به نسبت 380 میلیون دلار در مدت مشابه سال مالی قبل افزایش یافته است. در نتیجه این افزایش صادرات، سهم چین از بازار بنگلادش به 1.61 درصد رسیده  است. از سوی دیگر میزان صادرات به هند در همین دوره زمانی از 1140 میلیون دلار به 980 میلیون دلار رسیده است، و با کاهش 14 درصدی همراه بوده است.

منبع :خبرگزاری شاماکال

تاکید نخست وزیر بر صادرات محصولات داخلی  

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، به همه ارگان‌های ذیربط دستور داده تا برای افزایش درآمد صادراتی به تمامی محصولات صادراتی از جمله پوشاک، محصولات کنفی، محصولات چرمی، داروها، محصولات فناوری اطلاعات و صنایع دستی  به یک اندازه توجه شود و نباید تنها بر پوشاک متمرکز بود. نخست وزیر بر تولید محصولات نوین و یافتن بازارهای جدید صادراتی تاکید کرده و گفت: باید بازارهای جدید را کشف نمود و از وابستگی به یکی  دو مقصد صادراتی کاست.

منبع: خبرگزاری نیادیگانتا

دولت این بار ال ان جی را از شرکت های سوئیسی وارد می‌کند

بر اساس گزارش ها، دولت بنگلادش اقداماتی را برای واردات 3.4 میلیون واحد متریک حرارتی بریتانیا (MMBTU) گاز طبیعی مایع (ال ان جی) از «شرکت توتال انرژی گاز و پاور» سوئیس انجام داده است. هزینه واردات هر MMBTU ال ان جی  10.88 دلار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری بیجنس استاندارد

دولت با واردات کود از عربستان موافقت کرد

کمیته تدارکات کابینه بنگلادش با پیشنهاد واردات 40 هزار تن کود DAP از معادن عربستان سعودی موافقت کرد. هر تن کود 589 دلار هزینه خواهد داشت. علاوه بر این ، پیشنهاد واردات 60 هزار تن کود اوره از شرکت Sabiq Agri-Nutrients، یکی دیگر از شرکت های عربستان سعودی نیز مورد تایید قرار گرفته است. هزینه واردات آن حدود 2.70 میلیارد تاکا خواهد بود. همزمان 30 هزار تن کود TSP از مراکش وارد خواهد شد که قیمت آن در هر تن 386 دلار است.

منبع: خبرگزاری بیجنس استاندارد

بانک جهانی آماده کمک به بنگلادش

ابوالحسن محمود علی، وزیر دارایی جدید بنگلادش، اظهار داشت که بانک جهانی آماده کمک به بنگلادش است. وی پس از دیدار با عبدالعی شیخ، رئیس بانک جهانی، به خبرنگاران گفت پیشتر رئیس بانک جهانی از اردوگاه روهینگیا بازدید کرده است. روهینگیایی‌ها هنوز بنگلادش را ترک نکرده اند، به همین دلیل این رابطه ما با بانک جهانی ادامه دارد. بانک جهانی برای مساعدت با امور پناه جویان در بنگلادش در تلاش است.

منبع :خبرگزاری جاگو نیوز

در خواست بنگلادش از چین برای سر مایه گذاری 6 میلیارد دلاری در 6 پروژه

بنگلادش برای 6 پروژه از جمله گسترش نسل 4 شبکه تلفن همراه دولتی "Teletalk" از چین 1 میلیارد دلار درخواست کرده است. جنید احمد پالاک، وزیر مشاور در امور پست، مخابرات و فناوری اطلاعات بنگلادش، پس از دیدار با یائو ون، سفیر چین در داکا، گفت که در 10 سال گذشته در مجموع پنج پروژه وزارت پست، مخابرات و فناوری اطلاعات تحت خط اعتباری چین اجرا شده است. ما اکنون برای اتصال صد و نه هزار مرکز را به فیبرهای نور مجهز کرده ایم این مراکز عبارتند از : مؤسسه‌های آموزشی، ادارات امور زمین، کلینیک‌های سلامت جامعه، مدارس ابتدایی و دبیرستان‌ها. همچنین تصمیم داریم 555 مرکز آموزش اشتغال هوشمند و یک برج هوشمند 41 طبقه در منطقه پورباچال احداث نماییم. همه اینها تحت پروژه وام از کشور چین اجرا خواهد شد.

منبع :خبرگزاری جوگنتار

بنگلادش خواهان سیستم مبادلات مستقیم مالی با روسیه

الکساندر وی. مانتیتسکی، سفیر روسیه در داکا، با احسن‌الاسلام تیتو، وزیر مشاور در امور بازرگانی بنگلادش دیدار کرد. در جریان این دیدار وزیر مشاور بنگلادش بر حل و فصل سریع موضوع سیستم مستقیم مبادله ارز برای انجام واردات و صادرات با روسیه با هزینه کم، سریع و آسان تاکید کرد. در عین حال موضوع تراز واردات و صادرات دو کشور در این دیدار مورد بحث قرار گرفت. وزیر مشاور بازرگانی بنگلادش همچنین گفت، روابط بین داکا و مسکو دارای پیشینه تاریخی است که با گذشت زمان این رابطه ابعاد جدیدی پیدا کرده است.درخواست ما از روسیه توسعه روابط دوجانبه به ویژه روابط تجاری و اقتصادی است.

منبع :خبرگزاری جاگو نیوز

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما