معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته اول بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تاکید شورای بازرگانی آفریقای جنوبی و عربستان سعودی بر توسعه روابط اقتصادی دوجانبه

شورای بازرگانی آفریقای جنوبی و عربستان سعودی که این هفته برگزار شد، متعهد به تقویت تجارت به عنوان بخشی از تلاش برای رشد اقتصاد دوکشور شده است. شورای بازرگانی بر پنج جریان اصلی کاری: انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری و سرگرمی، مراقبت های بهداشتی و دارویی، معدن و کالاها، و غذا و فرآوری کشاورزی متمرکز است. استاوروس نیکولائو، رئیس مشترک شورای بازرگانی آفریقای جنوبی و عربستان سعودی، در یک نشست مطبوعاتی به افتخار هیئت تجاری عربستان سعودی، بر لزوم افزایش تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور تاکید کرد. وی افزود: از نقطه نظر من، بازار عربستان سعودی فرصت‌های رشد عظیمی را برای شرکت‌های آفریقای جنوبی ارائه می‌کند که به دنبال گسترش تجارت خود در منطقه خلیج هستند. دکتر هشام العمودی، نایب رئیس شورای بازرگانی عربستان و آفریقای جنوبی نیز بر تعهد عربستان سعودی به سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی تاکید کرد. وی خاطر نشان کرد: آفریقای جنوبی و عربستان سعودی متعهد شده اند که تجارت بین دو کشور را به عنوان بخشی از تلاش ها برای رشد اقتصاد خود تقویت کنند. در سال 2023، صادرات آفریقای جنوبی به عربستان سعودی از 6.6 میلیارد رند در سال 2022 به 7.3 میلیاردرند افزایش یافت، در حالی که واردات از عربستان سعودی از 73.6 میلیارد رند در سال 2022 به 54.6 میلیارد رند در سال 2023 کاهش یافت.کالاهای صادراتی آفریقای جنوبی شامل محصولات کشاورزی، وسایل نقلیه موتوری و مواد شیمیایی اساسی و اقلام وارداتی عمدتاً شامل نفت تصفیه شده و فرآورده‌های وابسته و نفت خام است.در حال حاضر، عربستان سعودی بزرگترین سرمایه گذار در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر آفریقای جنوبی است و شرکتACWA Power نقش پیشرو در این زمینه دارد. به طور کلی، تخمین زده می‌شود که سرمایه گذاری عربستان در آفریقای جنوبی بالغ بر 1.62 میلیارد دلار باشد.

منبع: سیتی زن، 25 ژانویه

 

چشم انداز تولید خودروهای برقی در آفریقای جنوبی و ابراز تاسف ایلان ماسک نسبت به عوارض بالای واردات آن

ایلان ماسک، مدیر عامل سازنده خودروهای الکتریکی که متولد آفریقای جنوبی است، در پاسخ به سئوالی در مورد بازار خودروهای برقی در آفریقای جنوبی نسبت به عوارض بالای واردات خودروهای برقی در کشور ابراز تاسف کرد. وی افزود: عوارض واردات "فوق العاده بالا" که بر خودروهای برقی وضع می‌شود به این معنی است که صادرات خودرو به این کشور برای تسلا منطقی نیست. در آفریقای جنوبی 25 درصد مالیات بر واردات خودروهای برقی در مقایسه با 18 درصد عوارض برای خودروهای وارداتی که با موتورهای احتراق داخلی استاندارد کار می‌کنند، اخذ می‌شود. با این حال،چندین برند معروف، از جمله آئودی، بی‌ام‌و، مرسدس بنز و ولوو، خودروهای الکتریکی برای فروش در آفریقای جنوبی دارند، ولی بازار آن هنوز در مراحل ابتدایی است. گزارش سه ماهه سوم 2023 انجمن ملی خودروسازان آفریقای جنوبی نیز نشان داد که فروش خودروهای برقی از سال 2022 حدود 53 درصد افزایش یافته است. در کتاب سفیدی که اواخر سال گذشته منتشر شد، وزارت تجارت و صنعت و رقابت (dtic) طرح خود را برای انتقال صنعت خودروسازی آفریقای جنوبی از تولید اولیه خودروهای موتور احتراق داخلی به یک "طرح دوگانه" که شامل خودروهای الکتریکی در مصرف می‌شود، ارائه کرد. انتظار می‌رود وزیر دارایی انوخ گودونگوانا نیز در ماه فوریه امسال، مشوق‌های مالیاتی و تجاری را برای این صنعت اعلام کند. ابراهیم پاتل، وزیر تجارت، صنعت و رقابت نیز در دسامبر گفته بود که آفریقای جنوبی می‌تواند تا سال 2026 صادرات خودروهای الکتریکی تولید محلی را آغاز کند.

منبع: نیوز 24، 22 ژانویه

 

فروش دیزل قلابی در برخی از جایگاههای سوخت آفریقای جنوبی

تحقیقات اداره منابع معدنی و انرژی آفریقای جنوبی  نشان می دهد که 70 جایگاه سوخت در سراسر این کشور اقدام به فروش گازوئیل به مشتریان کرده اند که نشان می دهد برخی از سودجویان با ادامه افزایش سرسام آور قیمت نفت دست به این کار زده اند. این جایگاه‌های سوخت، ظاهراً گازوئیل را با کمی آب و پارافین روشن کننده مخلوط می‌کرده اند.

منبع: نیوز 24، 22 ژانویه

 

وزارت منابع معدنی و انرژی  لایحه اصلاحیه گاز را برای اظهار نظر عمومی منتشر کرد

به گزارش رسانه‌ها، این لایحه زمینه را برای  گسترش بخش گاز در آفریقای جنوبی فراهم می‌کند، زیرا دولت به دنبال راه‌هایی برای مقابله با بحران انرژی است. کابینه دولت لایحه اصلاحیه جدید (IRP) را در 29 نوامبر 2023 تصویب کرد. لایحه جدید اصلاح گاز به طور کلی با هدف ارائه و ترویج "توسعه منظم"صنعت گاز در آفریقای جنوبی؛ تقویت چارچوب های نظارتی؛ ارتقای توانمندسازی اقتصادی سیاه پوستان در این بخش و توسعه پایدار اجتماعی-اقتصادی و زیست محیطی؛ توسعه فناوری‌های در حال تغییر در بخش گاز؛ تسهیل توسعه زیرساخت های گاز و سرمایه گذاری و ایجاد همکاری بین بخش خصوصی و دولتی، تهیه شده است. پیش نویسIRP 2 لایحه جدید برای اظهار نظر عمومی در 4 ژانویه منتشر شدو هنوز باید مراحل بازخورد و بازبینی را طی کند، اما این سند - که برنامه انرژی دولت را برای چند دهه آینده نشان می دهد - بینش هایی را در مورد اینکه ترکیب انرژی آفریقای جنوبی به کجا می رود ارائه می دهد. فرض این لایحه برای تامین برق تا سال 2030 دارای کسری قابل توجهی است - کمبودی که استدلال می‌کند می‌تواند با بیش از 7200 مگاوات ظرفیت جدید گاز برطرف شود. در عین حال، گروه‌های زیست محیطی با این طرح به دلیل افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی و تسریع گرمایش جهانی، مخالف هستند.

منبع: بیزنس تک، 22 ژانویه

 

قرارداد 2 میلیارد دلاری موزامبیک برای توسعه بنادر خود باعث کاهش بیشتر موقعیت ترانزیتی آفریقای جنوبی می‌شود.

موزامبیک یک قرارداد 2 میلیارد دلاری با شرکت DP World و سایر اپراتورهای بزرگترین بندر خود برای توسعه آن تصویب کرد که منجر به جذب محموله‌های بیشتر از آفریقای جنوبی می‌شود که از زیرساخت های تجاری فرسوده و ناکارامد رنج می‌برد. این گروه که شامل اپراتور راه آهن دولتی موزامبیک نیز می‌شود، برنده یک تمدید 25 ساله برای اداره بندر در ماپوتو، پایتخت شده است که در سال 2058 به پایان می رسد. شورای وزیران موزامبیک در روز سه شنبه این هفته این توافق را تصویب کرد. بر اساس قرارداد تمدید شده، ظرفیت این بندر قرار است تا سال 2058 از 37 میلیون تن در سال به 54 میلیون تن افزایش یابد. این شامل توسعه پایانه زغال سنگ در ماتولامی‌شود که از 7.5 میلیون تن به 18 میلیون تن در سال افزایش می یابد. ظرفیت کانتینر حمل و نقل سالانه نیز تقریباً چهار برابر خواهد شد و به یک میلیون واحد در مدت مشابه خواهد رسید. بندر ماپوتو در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده است زیرا تقاضای اقتصاد رو به رشد موزامبیک و صادرات از همسایه آفریقای جنوبی را تامین می‌کند. استخراج‌کنندگان زغال‌سنگ، کروم و مگنتیت، نوعی سنگ آهن، حجم‌های بیشتری را با کامیون به ماپوتو می‌فرستند، زیرا ازدحام در شرکت حمل و نقل ریلی و بندری آفریقای جنوبی، باعث از دست رفتن میلیاردها دلار در این کشور شده است.

منبع: دیلی اینوستر، 24 ژانویه

 

پنج خطر بزرگ آفریقای جنوبی در سال 2024 بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصادی

مجمع جهانی اقتصاد (WEF)  در گزارش ریسک های جهانی خود برای سال 2024، پنج خطر اصلی را که اقتصاد کشورهای مختلف را تهدید می‌کند منتشر کرده است. برای آفریقای جنوبی، این پنج خطر عبارتند از: کمبود تامین انرژی، رکود اقتصادی، بیکاری، شکنندگی دولت، کمبود آب. این گزارش کمبود عرضه انرژی را به عنوان بزرگترین خطری که آفریقای جنوبی در سال 2024 با آن مواجه است، برجسته کرده است. با این حال، آفریقای جنوبی یکی از تنها 17 کشوری است که در سال 2024 با خطر شکنندگی دولت مواجه است.

منبع: دیلی اینوستر 17 ژانویه

 

هشدار یک استاد دانشگاه نسبت به کاهش انسجام اجتماعی در آفریقای جنوبی

پروفسور الکس ون دن هیور، کارشناس حاکمیت دانشگاه Witsژوهانسبورگ در مصاحبه با شبکه خبری SABC News  گفته است که آفریقای جنوبی به طور فزاینده ای شکننده می‌شود، زیرا کارکردهای کلیدی انسجام اجتماعی را از دست می دهد و این خطر افزایش خشونت سیستماتیک، نارضایتی و ناآرامی اجتماعی را به دنبال دارد. به نظر وی شکنندگی اجتماعی یکی از پنج خطر بزرگ آفریقای جنوبی در سال 2024 است. ون هیوم، شکنندگی دولت را به عنوان دولتی توضیح می دهد که در حال از دست دادن عملکردهای کلیدی انسجام اجتماعی در جامعه خود است. به نظر وی «حفاظت از انسجام اجتماعی کاملاً مهم است، اما برای تحقق آن، به یک دولت کارآمد نیازاست. شما به دولتی نیاز دارید که وقتی می‌خواهد برای زیرساخت‌ها هزینه کند، مطمئن شوید که این پول واقعاً به زیرساخت‌ها ختم می‌شود نه در جیب کسی، چیزی که در آفریقای جنوبی اتفاق می‌افتد.» وی تاکید کرد که آفریقای جنوبی باید توسعه یابد و برای تثبیت فضاهای شهری و مسکن خود هزینه‌های بیشتری را اختصاص دهد. هشدار ون دن هیور بازتابی از هشدار های متخصص آب آفریقای جنوبی، دکتر آنتونی تورتون است، که قبلاً گفته بود کمبود آب مداوم در آفریقای جنوبی منجر به ناآرامی اجتماعی می‌شود، زیرا خطر بی‌ثباتی اقتصاد این کشور را به همراه دارد که بدون تامین آب کافی نمی‌تواند کار کند. به نظر تورتون آفریقای جنوبی آب کافی برای تامین راحت جمعیت و مشاغل را دارد. با این حال، تامین آب با سوء مدیریت صورت می‌گیرد و در نتیجه در برخی از مناطق کشور کمبود آب وجود دارد. طبق گزارش های رسانه ای تخمین زده می‌شود که 50 درصد از آب تامین کنندگان آب فله در آفریقای جنوبی به دلیل نشت، سرقت و خرابی زیرساخت ها به مصرف کننده نهایی نمی رسد.

منبع: بیزنس تک، 20  ژانویه

 

معرفی طرح کارفرمای معتمد توسط وزارت کشور آفریقای جنوبی برای ساده سازی فرایند صدور روادید نیروی کار متخصص

وزارت کشور آفریقای جنوبی، اولین مجموعه از شرکت ها را به عنوان بخشی از طرح کارفرمای معتمد (TES) تایید کرده است که هدف آن رفع کمبود نیروی کار آفریقای جنوبی است. این طرح درسخنرانی اخیر رئیس جمهور رامافوسا  اعلام شد و قرار است روند مهاجرت کارفرمایان و سرمایه گذاران بزرگ را از طریق یک سیستم قابل پیش بینی تر و کارآمدتر که استعدادها و سرمایه گذاری خارجی را جذب می‌کند، بهبود بخشد. کسب‌وکارهای این کشور دائماً نسبت به تأخیرهای طولانی و فرآیند پیچیده درخواست روادید کارگران خارجی معترض بودند. در این زمینه جیکوبز، مدیر عامل Xpatweb، گفته است که طرح TES معیارهای صلاحیت دقیقی دارد و تضمین می‌کند که فقط معتبرترین و قابل اعتمادترین شرکت ها به آن دسترسی دارند.در واقع، هدف TES ساده‌سازی فرآیند مهاجرت و کاهش موانع بوروکراتیک و تسریع  زمان صدور روادید  است .

منبع: بیزنس تک، 23 ژانویه

 

تعطیلی 1600 کسب و کار در آفریقای جنوبی در سال 2023

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار آفریقای جنوبی، بیش از 1600 کسب و کار درهای خود را در سال 2023 بسته اند، اما این کاهش قابل توجهی را نسبت به سال 2022 نشان می دهد. تعداد کل انحلال ها در سال 2023 به 1657 مورد رسیده است  که  200 مورد به صورت اجباری و 1457 به صورت داوطلبانه بوده است. با این حال، تعداد انحلال ها نسبت به سال 2022،  13.1 درصد کاهش یافته است. بیشترین انحلال ها مربوط به صنعت تامین مالی، بیمه، املاک و مستغلات، خدمات تجاری ، پذیرایی و اقامتگاه  است و صنایع برق، گاز و آب با تنها سه انحلال در طول سال، کمترین آسیب را دیده اند.

منبع: بیزنس تک، 22 ژانویه

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما