معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۱- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۱۰۱

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته اول بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) اروگوئه:

افزایش صادرات دام زنده اروگوئه (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

به گزارش شرکت آماری و اطلاع رسانی صنایع دامی و کشاورزی اروگوئه صادرات دام زنده از اروگوئه در سال 2023 به میزان 272 درصد افزایش افزایش یافته است، بطوریکه در مجموع حدود 300 هزار رأس دام به بازارهای صادراتی بویژه کشور ترکیه اختصاص یافت. صادرات دام زنده طی 5 سال گذشته (از سال 2018 تاکنون) بی سابقه بوده و حدود 245 میلیون دلار برای اروگوئه ارزآوری داشت. بهای صادراتی هر رأس گاو صادراتی حدود 822 دلار محاسبه شده است. ترکیه خریدار 93 درصد از کل دام زنده صادراتی اروگوئه در سال 2023 بود. این کشور در سال های 2017 و 2018 نیز از اصلی ترین بازارهای مقصد برای دام زنده اروگوئه بود. (صادرات دام زنده اروگوئه در سال 2018 رکورد 406 هزار رأس دام را به ثبت رسانده بود.) ترکیه در عین حال در سال 2022 سهمش در این بازار تنها 30 درصد بود و چین با 47 درصد نخستین مقصد اصلی صادرات دام زنده اروگوئه به حساب می آمد. شایان ذکر است، مدیرعامل شرکت تجارت محصولات دامی اروگوئه "دی سانتی" Di Santi Ltda در اظهاراتی نسبت به افزایش تقاضا در بازار چین و افزایش صادرات به بازار این کشور بزرگ آسیایی در سال جاری ابراز خوشبینی کرد.

تاسیس شتاب دهنده دولتی در اروگوئه  (پورتال دولت اروگوئه)

الیسا فاسیو وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه گفت: اروگوئه به همراه آمریکا و کانادا برای رهبری یک شتاب دهنده منطقه ای (برای توسعه شرکت های نوظهور) و همچنین اداره شبکه ای از سرمایه گذاران در عرصه منطقه برگزیده شد. طرح مذکور بخشی از برنامه "ائتلاف شکوفایی اقتصادی آمریکا (APEP)" است که مذاکرات آن در جریان سفر نوامبر سال گذشته لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه به واشنگتن در دیدار با جو بایدن همتای آمریکای اش آغاز شده بود. فاسیو انتخاب اروگوئه را بسیار ارزشمند دانست و دلیل آن را ناشی از ظرفیت های آن کشور در زمینه‌های مختلف اعم از صنعت نرم افزاری و بهره مندی از فضای خوب کارآفرینی در کشور با حضور شرکت های ملی و خارجی خواند. فاسیو توضیح داد: اروگوئه از طریق برنامه "هاب نوآوری" که به همت وزارت صنعت، انرژی و معدن، آژانس ملی تحقیقات و نوآوری (ANII)، لابراتوآر فناوری اروگوئه (LATU) و موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (اروگوئه 21) توسعه و ترویج یافته است، به تعهدات خود برای اجرا و اداره پیشنهاد مذکور متعهد است. فاسیو همچنین در مراسمی‌که در محل آن وزارتخانه برگزار شد، میزبان هیأتی علمی از دانشگاه آمریکایی پرینستون به ریاست کارلوس پینسون استاد مدرسه امور دولتی و بین المللی  دانشگاه مذکور بود. 

اروگوئه در همایش تغذیه و کشاورزی برلین  (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه در همایش جهانی تغذیه و کشاورزی (GFFA) با جم اوزدمیر Cem Özdemir همتای آلمانی خود در شهر برلین دیدار و گفت و گو کرد. طرفین ضمن مروری بر روابط عالی دوجانبه، خواستار توسعه و تحکیم همکاری‌های موجود شدند. ماتوس همچنین با فرناندو ویله ژا همتای آرژانتینی خود با هدف اتخاذ مواضع مشترک در نشست شورای کشاورزی و دامی جنوب (CAS)- که در هفته سبز در برلین {19 تا 28 ژانویه 2024} برگزار می‌شود- دیدار و تبادل نظر کرد. ویله ژا بر اهمیت فعالیت مشترک و اتخاذ رویکرد واحد کشورهای آمریکای جنوبی در قبال موضوعات زیست محیطی، ترویج توسعه پایدار و دفاع از نظام چندجانبه تجاری بر پایه اصول علمی در راستای حفاظت از امنیت غذایی در جهان تاکید کرد. شایان ذکر است، هفته سبز نمایشگاهی تجاری تخصصی در بخش کشاورزی و دامی است که  1400 غرفه دار را از 61 کشور جهان از بخش های مختلف گردهم می آورد. نمایندگان صنعت تغذیه، واردکنندگان بخش محصولات کشاورزی و متخصصان بین المللی در صنایع شیلات، جنگلداری و باغبانی از جمله دیگر شرکت کنندگان در رویداد مذکور هستند.

جایگاه اروگوئه در زمینه گردشگری(روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

بر اساس تازه ترین گزارش سازمان جهانی گردشگری، اروگوئه در زمینه افزایش پذیرش گردشگر بین المللی (در مقایسه با دوران قبل از بیماری همه گیر کووید-19) در ردیف چهاردهم جهان قرار دارد. تعداد گردشگران خارجی که سال 2023 به اروگوئه سفر کردند در مقایسه با سال 2019 به میزان 18 درصد افزایش یافته است. گزارش وزارت گردشگری حاکی از آن است که در سال 2023، اروگوئه در مجموع میزبان 3.8 میلیون گردشگر خارجی بود که تعداد آنها در مقایسه با سال 2022 به میزان 55.5 درصد افزایش یافته است. به گزارش مذکور، گردشگری در سال میلادی گذشته همچنین 1776 میلیون دلار (27.1 درصد بیشتر از سال 2022) برای اروگوئه ارزآوری داشت. رمو مونزگلیو معاون وزیر گردشگری اروگوئه گفت: اروگوئه در دوران بیماری همه گیر کرونا- که تعداد ورود گردشگران خارجی کاهش یافت- موفق شد 12 فرودگاه و 16 مرکز گردشگری را در کشور مرمت و احیا کند. شایان ذکر است، ال سالوادور (با افزایش 35 درصدی تعداد گردشگر خارجی در مقایسه با سال 2019) جایگاه نخست را در میان کشورهای آمریکای لاتین به خود اختصاص داد. در میان کشورهای منطقه، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، اروگوئه و هندوراس به ترتیب در ردیف های دوم تا پنجم قرار دارند.

افزایش بودجه موسسه تحقیق و نوآوری اروگوئه (پورتال دولت اروگوئه)

فلاویو کائیافا Flavio Caiafa رئیس آژانس ملی تحقیق و نوآوری اروگوئه از تصویب بی سابقه 1600 طرح و ابتکارعمل علمی و تحقیقی طی سال میلادی گذشته خبر داد و گفت: این دستاورد در نتیجه افزایش 742 میلیون پزویی بودجه آژانس حاصل آمده است. وی توضیح داد که آژانس در سال 2023 در مجموع 1715 میلیون پزو (حدود 44 میلیون دلار) از دولت دریافت کرد که در مقایسه با سال 2022 به میزان 50 درصد افزایش یافت. کائیافا افزود: بیشتر پروژه‌های تصویب شده مربوط به امور تحقیقاتی بوده اند، با این وجود بورسیه‌هایی نیز در سطوح تخصصی و کارشناسی ارشد در سطح ملی برای آموزش اختصاص یافتند. وی همچنین از افزایش اختصاص پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در عرصه فناوری بایو در کشور ابراز خرسندی نمود.

پیش بینی رشد اقتصاد در سال های 2024 و 2025 (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

بانک مرکزی اروگوئه پیش بینی کرد که رشد اقتصادی کشور در سال های 2024 و 2025 به 4 درصد افزایش خواهد یافت. در گزارش سیاست مالی بانک مرکزی خاطرنشان شده است: بهبود صادرات در سال 2024 و رشد سرمایه گذاری در سال 2025 همراه با تداوم فعالیت بخش خصوصی از جمله محرکه‌های اصلی رشد اقتصادی کشور خواهند بود. در گزارش همچنین تخمین زده شده است که تورم در دسامبر سال آینده (2025) حدود 5.3 درصد خواهد بود و همچنان در محدوده هدف قرار خواهد داشت. تحولات تورمی نیز از طریق استفاده از سیاست های پولی انقباضی و یا خنثی تحت کنترل قرار خواهند گرفت. گزارش می افزاید: وقایع و رویدادهای مالی در آمریکا همچنین تشدید تنش های ژئوپلیتیکی در سطح جهان از جمله عمده ترین مخاطرات برای تورم در کشور به حساب می آیند.

دیدگاه مثبت 30 درصد از مردم اروگوئه نسبت به وضعیت کنونی اقتصاد کشورشان (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

تازه ترین نظرسنجی مرکز آماری اکیپوس کنسولتورس نشان داد که 30 درصد از مردم اروگوئه شرایط کنونی اقتصاد کشورشان را "خوب و یا بسیار خوب" می دانند. 30 درصد از شرکت کنندگان نیز آن را "بد و یا بسیار بد" خواندند. 39 درصد نیز "نه بد و نه خوب" می دانند. نظرسنجی مذکور همچنین نشان داد که 43 درصد از شرکت کنندگان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه "وضعیت اقتصادی اروگوئه را در دوازده ماه آینده چگونه می‌بینند؟" گفتند: مشابه وضعیت کنونی خواهد بود. 32 درصد در عین حال ابراز خوشبینی کرده و گفتند که بهتر از زمان حال خواهد شد. 17 درصد نیز پاسخ دادند که وضعیت رو به وخامت خواهد گذاشت. تحلیل آمارها نشان می دهد که افرادی که در اقشار بالای اقتصادی و اجتماعی هستند، دیدگاه مثبت تری به وضعیت آتی اقتصادی دارند. 

کاهش نرخ بیکاری در اروگوئه به 7.8 درصد در دسامبر 2023 (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ بیکاری در کشور در ماه گذشته (دسامبر 2023) با نیم درصد کاهش، بر روی 7.8 درصد قرار گرفت. طبق آمارهای رسمی، در حال حاضر 146 هزار نفر در اروگوئه بیکارند که بیشتر آنها از استان‌های داخلی هستند، بطوریکه نرخ بیکاری در مونته ویدئو (پایتخت) و استان‌های داخلی به ترتیب 6.5 درصد و 8.6 درصد محاسبه شده اند. نرخ فعالیت و نرخ اشتغال نیز در ماه دسامبر بهبود یافتند، بطوریکه نرخ فعالیت از 63.7 درصد (در ماه نوامبر) به 63.8 درصد (در ماه دسامبر) بالغ شد و نرخ اشتغال نیز از 58.4 درصد به 58.9 درصد ارتقاء یافت. شایان ذکر است تعداد کارگران غیر رسمی (یا به عبارتی افرادی که که اسامی آنها در بانک بیمه تأمین اجتماعی ثبت نشده است) از 22.3 درصد به 22.6 درصد افزایش یافت.

ب) پاراگوئه:

نشست وزیران خارجه مرکوسور در پاراگوئه (پورتال وزارت خارجه پاراگوئه)

وزیران خارجه کشورهای مرکوسور (به علاوه بولیوی) روز چهارشنبه 24 ژانویه نخستین نشست خود را از زمان شروع ریاست دوره ای پاراگوئه بر آن بلوک منطقه ای، برگزار نمودند. نشست مذکور در کاخ بنیگنو لوپز محل وزارت روابط خارجی پاراگوئه در آسانسیون برگزار شد و طی آن روبن رامیرز لسکانو  عمر پاگانینی، مائورو ویئیرا، دیانا الئنا موندینو و سلیندرا سوسا به ترتیب وزیران خارجه کشورهای پاراگوئه، اروگوئه، برزیل، آرژانتین و بولیوی بیانیه مشترکی صادر کردند. در بیانیه آمده است: وزیران خارجه کشورهای مرکوسور وضعیت فعلی و واقعیتهای مرتبط با فرآیند انسجام همچنین چشم‌اندازهای آتی آن بلوک در روابط داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار دادند. آنها موافقت کردند که همایشی در سطح عالی در ماه مارس سال جاری به مناسبت سی و سومین سالگرد امضای معاهده آسانسیون به منظور تأمل در مورد آینده مرکوسور برگزار نمایند. کشورهای عضو اولویت هایی که پاراگوئه در طول ریاست دوره ای اش بر مرکوسور ترویج خواهد داد را مورد توجه قرار دادند که از جمله آنها می‌توان به تقویت فرآیند ادغام، توسعه یکپارچگی فیزیکی و پیشبرد مذاکرات با کشورهای خارجی با هدف دستیابی به اهدافی ملموس و همسو با منافع مرکوسور اشاره کرد. در رابطه با مذاکرات خارجی مقرر شد که نهایی سازی موارد معلق در مذاکرات با اتحادیه اروپا همچنین امضای فوری موافقتنامه ای متوازن میان طرفین در اولویت قرار گیرد. وزیران خارجه مرکوسور همچنین موافقت کردند که روند مذاکره با انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) با هدف نهایی نمودن فوری توافق تجاری میان اتحادیه اروپا و مرکوسور ادامه یابد. پاراگوئه که ریاست  دوره ای مرکوسور را برعهده دارد اعلام کرد که ترویج مذاکرات با امارات متحده عربی در اولویت کاری قرار دارد. وزیران خارجه کشورهای عضو همچنین متعهد شدند تا از لحاظ تخصصی فرآیند الحاق بولیوی به مرکوسور بر اساس پروتکل الحاق و سایر مقررات مربوطه را مورد حمایت قرار دهند. وزیران خارجه  به علاوه درباره نقش پشتیبانی و حمل و نقل برای رقابت پذیری در عرصه تجارت خارجی آن بلوک اتفاق نظر داشتند و بر اهمیت موافقتنامه سانتا کروز د لا سیرا- مبنی بر اینکه آبراه پاراگوئه-پارانا به عنوان محور توسعه و ادغام منطقه ای به حساب می آید- تاکید کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما