معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۷:۴۱

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش نرخ بیکاری در اروگوئه

به گزارش موسسه ملی آمار، نرخ بیکاری در اروگوئه از 8.3 درصد در فوریه سال جاری به 9 درصد در ماه مارس افزایش یافت. آمار مذکور نشان می دهد که نرخ اشتغال در همین دوره از 58.9 درصد به 58.4 درصد کاهش یافته است. نرخ بیکاری در مونته ویدئو (پایتخت) از 7.7 درصد (در ماه فوریه) به 7.9 درصد (در مارس) افزایش یافت ولی در استان‌های داخلی این افزایش بیشتر بوده و از 8.7 درصد به 9.6 درصد بالغ شده است. طبق آمار مذکور، نرخ فعالیت در مارس تغییری نداشت و بر روی 64.2 درصد قرار گرفت و نشان داد که از مجموع 1.88 میلیون اروگوئه ای که دارای شرایط کار هستند، 1.71 میلیون نفر صاحب شغل بوده و بیش از 168 هزار و 700 نفر بدون شغل هستند. تعداد شاغلین غایب قابل توجه است، بطوریکه تخمین زده می‌شود در ماه مارس، 6.3 درصد از کل کارمندان را شامل شود. میانگین ساعات موثر کاری در شغل اصلی نیز  35.1 ساعت (در طول هفته) برآورد شده است.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

پیش بینی صندوق بین المللی پول درباره اقتصاد اروگوئه

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که اقتصاد اروگوئه در سال 2024 رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کند. دلیل این رشد ناشی از احیای صادرات در بخش کشاورزی؛ افزایش تولید سلولز بدنبال فعالیت دومین کارخانه فنلاندی یو.پی.ام؛ و بهبود دستمزدهای واقعی خواهد بود. صندوق بین المللی پول بدین ترتیب رشد 3.7 درصدی را برای اقتصاد اروگوئه در سال جاری و 2.9 درصدی را برای سال 2025 پیش بینی و خاطرنشان کرد که ریسک کلان اقتصادی اروگوئه در "وضعیت متعادل" باقی خواهد ماند. اثرات اقتصادی ناشی از خشکسالی تاریخی در سال های 2022 و 2023 که بر بخش کشاورزی اروگوئه سایه افکنده بود، تا حدود زیادی با احیای صادرات در این بخش مرتفع شده اند. صندوق بین المللی پول تسهیل شرایط مالی و مصرف خصوصی قوی را از جمله عوامل محرک در رشد اقتصادی اروگوئه می داند که البته افزایش دستمزدها و کاهش شکاف قیمتی ناشی از تفاوت نرخ تبدیل ارز میان اروگوئه و آرژانتین نیز از جمله عوامل دخیل در این موضوع هستند.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

احتمال افزایش بهای برنج در بحبوجه سیل در برزیل

بروز سیل در جنوب برزیل بویژه در استان ریو گرانده دو سول 150 هزار هکتار شالی را در معرض خطر قرار داده و این موضوع نه تنها بر تولید برنج در برزیل- یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول در منطقه- تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند قیمت جهانی برنج را نیز دستخوش تغییرات نماید. بر اساس گزارشات دریافتی، برزیل 82.9 درصد از محصول برنج خود را در سال جاری برداشت کرده است، با این وجود همچنان 150 هزار هکتار زمین به دلیل سیل در معرض خطر نابودی قرار دارند و این موضوع می‌تواند به 1.2 تا 1.3 میلیون تن از محصول برنج تولیدی آن کشور خسارات وارد آورد. برداشت برنج در استان ریو گرانده دو سول از اوایل سال 2024 تاکنون به دلیل طوفانهای شدید به طور قابل توجهی به تأخیر افتاده بود. این موضوع همراه با باران‌های سیل‌ آسای اخیر، منجر به افزایش قیمت برنج شد، بطوریکه {بر اساس این گزارش} در روز جمعه 14 می‌برای اولین بار از فوریه سال جاری بهای هر کیسه برنج (پنجاه کیلوگرمی) از 21.10 دلار عبور کرد. شایان ذکر است، در اروگوئه، برداشت 10 درصد از برنج همچنان باقی مانده که معادل حدود 15 هزار هکتار زمین است. در این رابطه باید خاطرنشان کرد که اروگوئه بدلیل شرایط آب و هوایی، سخت‌ترین و طولانی‌ترین دوره برداشت را طی چهار سال گذشته تجربه کرده است. با توجه به انتظار کاهش بیشتر تولید برنج در برزیل، پیش‌بینی می‌شود که قیمت برنج در سطح جهانی به افزایش خود ادامه دهد.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

ورود مجدد اروگوئه به بازار اوراق قرضه

دولت اروگوئه با اختصاص 1250 میلیون دلار، اوراق قرضه ی جدید را بر اساس شاخص قراردادیUI  {هر واحد معادل تقریباً  6 پزو} با تاریخ سررسید 2045 منتشر کرد و به علاوه اقدام به بازگشایی اوراق قرضه سال 2033 (با نرخ اسمی‌پزو معادل 300 میلیون دلار) نمود. وزارت اقتصاد و دارایی اروگوئه پیشتر گزارش سالانه خود به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) را اصلاح کرده بود تا بدین ترتیب بتواند برای انتشار اوراق قرضه جدید در بازارهای بین‌المللی آماده شود. اوراق قرضه جدید "قابل پرداخت به دلار" بوده و فرصتی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت به حساب می آید. اوراق مذکور از طریق بانک‌هایHSBC، Itaú، Santander و BBVA به فروش می‌رسند. وزارت اقتصاد علاوه بر بازگشایی اوراق قرضه 2033، نسبت به ارائه اوراق قرضه جهانی با عناوین UI 2027 و UI 2028 برای بازخرید اقدام نمود. دولت در بازار داخلی نیز با همکاری بانک مرکزی، عملیاتی را برای بازخرید اوراق خزانه‌داری و اوراق تنظیم پولی (LRM) در دست انجام قرار داده است. شایان ذکر است، بازگشت اروگوئه به بازارهای بین‌المللی در شرایطی رخ می‌دهد که چندین عامل مثبت در این کشور وجود دارد که می‌تواند به استقبال سرمایه‌گذاران منجر شود که از آن جمله می‌توان به کاهش ریسک به پایین‌ترین سطح تاریخی، اخذ بهترین رتبه اعتباری و کاهش نرخ بهره بانکی اشاره کرد.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

دیدار معاون سازمان تجارت خارجی ژاپن با وزیر خارجه پاراگوئه

روبن رامیرس لسکانو وزیر روابط خارجی پاراگوئه در مقر آن وزارتخانه میزبان میو کاوادا معاون اجرایی سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO) بود. طرفین در دیدار مذکور درباره مذاکرات مرتبط با  گشایش بازار گوشت گاوی پاراگوئه در ژاپن همچنین گفتگوهای موجود جهت تقویت روابط اقتصادی بین مرکسور و ژاپن بحث و تبادل نظر کردند. سازمان تجارت خارجی ژاپن سازمانی دولتی است که نقش مهمی در راستای تسهیل همکاری اقتصادی و تجاری میان ژاپن و سایر کشورهای جهان برعهده دارد.

منبع: پورتال وزارت خارجه پاراگوئه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما