معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم خرداد ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

نرخ 9 درصدی بیکاری در اروگوئه تا ماه می 2024

موسسه ملی آمار، نرخ بیکاری را در اروگوئه را تا ماه می 2024، 9 درصد اعلام کرد. آمار مذکور نشان می دهد که 168 هزار و 700 نفر در کشور بیکارند. به گزارش موسسه مذکور، نرخ اشتغال در ماه می‌ کمی‌ کاهش یافت و 58.3 درصد محاسبه شد، به عبارت دیگر  1 میلیون و 711 هزار نفر در کشور مشغول به کار هستند. بررسی آمارها نشان می دهد که در یک سال گذشته به تعداد افراد شاغل حدود 32 هزار نفر اضافه شده و در عین حال 7 هزار نفر بیکار شده اند. افزایش همزمان نرخ سالانه اشتغال و بیکاری ناشی از افزایش نرخ فعالیت (افزایش تعداد افرادی که کار خود را در بازار عرضه می‌کنند) می‌باشد. با وجود ثبات در میانگین آمار ملی، تفاوت هایی نیز در مونته ویدیو (پایتخت) و بقیه استان‌های کشور وجود داشت، بطوریکه در مونته ویدیو، نرخ اشتغال سه دهم درصد افزایش یافت و به 60 درصد رسید، ولی در استان‌های داخلی بطور متوسط سه دهم درصد کاهش یافت و به 57.3 درصد بالغ شد. از طرف دیگر، نرخ بیکاری در مونته ویدیو 3 دهم درصد کاهش یافت و به 7.6 درصد رسید، در حالی که در بقیه کشور سه دهم درصد افزایش یافت و بر روی 9.9 درصد قرار گرفت. شایان ذکر است، نرخ اشتغال غیر رسمی ( افرادی که بیمه تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کنند) به 21.3 درصد کاهش یافت که کمترین نرخ از ژوئن سال 2023 به حساب می آید. (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

 

افزایش صادرات اروگوئه

درآمد حاصل از صادرات اقلام مختلف تجاری در ماه می سال جاری به 1.154 میلیون دلار بالغ شد که نسبت به ماه می سال گذشته به میزان 8 درصد افزایش نشان داد. به گزارش موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (اروگوئه 21) صادرات اروگوئه بطور تجمیعی در پنج ماه ابتدای سال (ژانویه- می) 4.921 میلیون دلار محاسبه شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، رشدی به میزان 5 درصد را به ثبت رساند. در ماه می، افزایش قابل توجه صادرات برنج مشهود بود که به دلیل افزایش قیمت های جهانی، تقریباً دو برابر ماه می سال گذشته بود. صادرات خودور نیز به میزان 70 درصد رشد داشت. فروش سویا و سلولز نیز هریک به میزان 5 درصد افزایش یافتند. از طرف دیگر صادرات گوشت گاوی کاهشی به میزان 3 درصد را به ثبت رساند. به گزارش مذکور، چین، برزیل و اتحادیه اروپا در ماه می سه مقصد اصلی صادرات اروگوئه بودند. صادرات به برزیل 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. این درحالی است که صادرات به چین و اتحادیه اروپا به ترتیب 10 و 5 درصد کاهش یافتند. (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

رقم بی سابقه پروژه‌های سرمایه گذاری اروگوئه

کنفدراسیون اتاق های بازرگانی اروگوئه در نشستی که با موضوع بررسی رژیم تشویقی سرمایه گذاری برگزار شد، گزارش داد که کشور تنها در سال میلادی گذشته 1200 پروژه سرمایه گذاری دریافت کرده است. بر اساس این گزارش، میزان سرمایه گذاری در اروگوئه در دو سال گذشته به حدود 1.2 میلیارد دلار بالغ شد که رکورد جدیدی را در زمینه تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری به ثبت رساند. نشست مذکور از سوی انجمن حسابداران، اقتصاددانان و مدیران اروگوئه (Cceau) و با حضور مقاماتی از کنفدراسیون اتاق های بازرگانی، انجمن روستایی اروگوئه، اتاق صنایع اروگوئه و موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری (موسوم به اروگوئه 21) برگزار شد. عملکرد کلی رژیم تشویقی سرمایه گذاری و اهمیت این قانون در تصمیمات شرکت ها برای سرمایه گذاری، در نشست یاد شده مورد بررسی قرار گرفت. گیژرمو سانخورخو رئیس کمیسیون تجزیه و تحلیل موضوعات مرتبط با قانون سرمایه گذاری در این رویداد (که حدود 370 شرکت کننده داشت) تاکید کرد: نظرسنجی اخیر موسسه اروگوئه 21 به وضوح نشان می دهد که رژیم قانون سرمایه گذاری تا چه اندازه در تصمیم سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در اروگوئه اهمیت دارد، بطوریکه بیش از 44 درصد از سرمایه گذاران خارجی از این رژیم استفاده کرده و ارزیابی مثبت آنها بیش از 90 درصد است. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

سفر وزیر کشاورزی اروگوئه به اندونزی (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه که در حال حاضر در جنوب شرق آسیا به سر می‌برد، با برگزاری جلسات متعدد با مقامات و تجار در اندونزی، درصدد است تا گام‌ های جدیدی را برای دستیابی به گواهینامه ذبح حلال برای برخی از محصولات گوشتی اروگوئه جهت صادرات به آن منطقه بردارد. وی در این ارتباط همراه با کونرادو فربر رئیس موسسه ملی گوشت (ایناک) روز دوشنبه سوم ژوئن با محمد عقیل ایرهام رئیس آژانس تضمین محصولات حلال اندونزی (BPJPH) دیدار کرد. ماتوس به علاوه در دیدار با نمایندگان آژانس ملی غذا و داروی اندونزی، سیاست های مرتبط با امنیت غذایی و امکانات لازم برای همکاری مشترک را در این خصوص مورد تبادل نظر قرار داد. وزیر کشاورزی اروگوئه سپس همراه با سایر نمایندگان ایناک و شماری از اعضای اتاق صنعت لبنی اروگوئه (CILU) در همایشی راهبردی- که از سوی سفارت  اروگوئه در جاکارتا و اتاق صنعت و بازرگانی اندونزی سازماندهی شده بود- حضور یافتند. ماتوس روز سه شنبه چهارم ژوئن با معاون وزیر کشاورزی اندونزی Harvick Hasnul Qolbi دیدار کرد. طرفین در این دیدار یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های کشاورزی به امضا رساندند. دیدار با همتای اندونزیایی خود Agus Harimurti Yudhoyono از جمله دیگر برنامه‌های ماتوس بود که طی آن طرفین درباره راههای افزایش تجارت و مبادلات دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند. شایان ذکر است، هیأت اروگوئه ای به ریاست وزیر کشاورزی قبل از بازگشت به اروگوئه در تاریخ هفتم ژوئن، به مالزی نیز سفر خواهد کرد. ماتوس در مالزی با مقامات آن کشور از جمله احمد زاهد حامدی معاون نخست وزیر و وزیر توسعه روستایی دیدار و در ارتباط با کسب مجوز صادرات گوشت گاوی و گوسفندی به آن بازار مذاکره خواهد کرد.

گشایش سومین دوره نمایشگاه توسعه پایدار 2024 در اروگوئه  (پورتال دولت اروگوئه)

سومین دوره نمایشگاه توسعه پایدار 2024  (2024 Expo Uruguay Sostenible) روز پنجشنبه ششم ژوئن سال جاری با حضور شماری از مسئولان دولتی از جمله بئاتریس آرخیمون معاون رئیس جمهور در ساختمان بزرگ همایش های اروگوئه در مونته ویدئو (آنتل آرنا) گشایش یافت. در نمایشگاه مذکور که به همت وزارت محیط زیست سازماندهی شده است، بیش از 200 نهاد دولتی و خصوصی، موسسات آموزشی، شرکت ها و سازمان‌های بین المللی حضور دارند. برپایی جلسات بحث و تبادل نظر، کنفرانس و کارگاههای آموزشی از جمله برنامه‌ها در این رویداد هستند. حفاظت از منابع آب، اقتصاد چرخه ای، انرژی و محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، تولید، گردشگری، حفاظت از تنوع زیستی، مدیریت پسماند، اهداف تجاری، توسعه پایدار و اهمیت مشارکت شهروندی از موضوعات مورد گفت و گو در جلسات خواهند بود.

سفر وزیر کشاورزی اروگوئه به مالزی (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه به همراه شماری از مسئولان موسسه ملی گوشت (ایناک) از چهارم تا ششم ژوئن سال جاری به مالزی سفر کرد و با سری احمد زاهد بن حامدی معاون نخست وزیر و رئیس شورای حلال مالزی، سری جوهاری بن عبد الغنی وزیر کشت و صنعت و مواد اولیه، همچنین سری حاجی محمد بن صبو وزیر کشاورزی و امنیت غذایی دیدار و گفت و گو نمود. بازگشایی بازار مالزی برای گوشت حلال گاوی و گوسفندی اروگوئه پس از 15 سال غیبت، مهمترین ماحصل سفر مذکور است. این دستاورد در نتیجه تلاش های مشترک وزارت کشاورزی، وزارت روابط خارجی و موسسه ملی گوشت اروگوئه بدست آمد. تیم‌ های فنی دو کشور قرار است در روزهای آینده جزئیات بهداشتی و مسائل دینی مربوطه را برای آغاز تجارت نهایی نمایند. شایان ذکر است، مسئولان دو کشور به علاوه درباره تسهیل صادرات چوب از اروگوئه به مالزی با حذف الزامات مضاعف در زمینه قرنطینه گیاهی گفت و گوهایی انجام دادند و مقرر شد مذاکرات برای دستیابی به توافق درخصوص هماهنگی در موضوعات مرتبط با تولید دام، صادرات مواد ژنتیکی و آموزش در زمینه‌های تغذیه، مدیریت و سیستم‌ های ردیابی را آغاز نمایند. در دیدارهای مذکور همچنین سایر زمینه‌های مورد علاقه تجاری مورد بحث قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به کشت ذرت، سویا، گندم، برنج و کلزا و سایر محصولات مورد علاقه ی مالزی برای واردات از اروگوئه اشاره کرد. طرفین همچنین در مورد بازار محصولات لبنی حلال مالزی- که اروگوئه از سال 2019 تجارت فعالی در آن بخش دارد- توافق شد تا شرایط فعلی مرتبط با تأئید کارخانه‌های صنعتی اروگوئه محفوظ باقی بماند تا در ماه‌های آینده بازدیدهای فنی مربوطه انجام پذیرند. شایان ذکر است، صادرات اروگوئه به مالزی در سال میلادی گذشته 18.3 میلیون دلار و واردات از آن کشور حدود 16.8 میلیون دلار بوده است. صادرات اروگوئه با اندونزی (دیگر شریک اروگوئه در جنوب شرق آسیا که ماتوس قبل از ورود به مالزی، به آن کشور سفر کرده بود) در سال 2023 به 13.3 میلیون دلار و واردات از آن کشور به 51.4 میلیون دلار بالغ شد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما