معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۱۵:۲۳

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم خرداد ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 حضور اروگوئه در دومین دوره نمایشگاه مواد غذایی عربستان

موسسه ملی گوشت اروگوئه (ایناک) برای دومین سال متوالی در نمایشگاه مواد غذایی عربستان سعودی (Saudi Food Show) حضور یافت. بیش از هزار غرفه دار از حدود 97 کشور جهان در نمایشگاه مذکور شرکت نمودند. در غرفه اروگوئه-به مساحت 72 متر مربع- محصولات با کیفیت گوشت گاوی و گوسفندی اروگوئه در معرض دید و امتحان بازدید کنندگان قرار گرفت. نمایشگاه در دومین دوره خود تا 23 می سال جاری در مرکز نمایشگاهی و همایش های ریاض فرونت (Riyadh Front Exhibition & Conference Center) ادامه یافت. برگزار کننده نمایشگاه همان گروهی است که نمایشگاه معروف گولف فود Golfood  امارات متحده عربی را برگزار می نماید. پنج شرکت صادرکننده گوشت از اروگوئه در این نمایشگاه حضور داشتند. در اولین روز نمایشگاه، بندر ابراهیم ال خرایف Bandar Ibrahim Alkhorayef وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی از غرفه اروگوئه بازدید کرد. شایان ذکر است، اروگوئه در سال 2020 مجوز صادرات گوشت گاوی و گوسفندی به عربستان را مجددا اخذ کرد. در سال میلادی گذشته (2023) در مجموع 3.2 میلیون دلار گوشت گاوی و 1 میلیون دلار گوشت گوسفندی به بازار سعودی صادر شده است.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

بیانیه نشست کمیسیون اداری توافق تجارت آزاد میان اروگوئه و شیلی

چهارمین نشست کمیسیون اداری مرتبط با توافق تجارت آزاد میان اروگوئه و شیلی 24 می سال جاری با حضور سباستین گومز مدیرکل امور اقتصادی دو جانبه معاونت روابط اقتصاد بین المللی شیلی و پابلو پورو معاون مدیرکل امور اقتصادی بین‌المللی وزارت امور خارجه اروگوئه در سانتیاگوی شیلی برگزار شد. طرفین در این رابطه بیانیه مشترکی صادر کرده و مهمترین موضوعات در نشست مذکور را مورد تاکید قرار دادند. بررسی سیاست‌های تجاری دو کشور؛ تأکید بر گفتگوی نزدیک بین شیلی و اروگوئه برای تعمیق تجارت دوجانبه‌ ی فراگیر و سازگار با محیط زیست؛ بررسی موضوعات مختلف در چارچوب اجرای توافق تجاری مشترک (از جمله ترویج مشارکت بیشتر شرکت های کوچک و متوسطSMEs  در تجارت دوجانبه، تسهیل تجارت از طریق ساده‌ سازی و هماهنگی مقررات، تقویت ادغام دو کشور در زنجیره‌های ارزش جهانی، توسعه برنامه‌ای مشترک برای ترویج تجارت پایدار، تسهیل تجارت از طریق بهبود زیرساخت‌ها و مقررات حمل و نقل، تضمین انسجام و شفافیت در تعیین مبادی ورودی کالاها و توسعه برنامه‌ای مشترک برای ترویج تجارت پایدار) از مهمترین موضوعات مورد گفت و گوی طرفین در نشست یاد شده بود. شایان ذکر است، مبادلات تجاری اروگوئه و شیلی در سال 2023 به 500 میلیون دلار بالغ شد که تقریباً دو برابر بیشتر از سال 2018 (زمان انعقاد توافق تجارت آزاد میان آنها) است.

منبع: پورتال دولت اروگوئه

انتقاد وزیر کشاورزی اروگوئه از محدودیت های تجاری اتحادیه اروپا

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه با زیر سوال بردن الزامات زیست‌ محیطی اتحادیه اروپا در مورد بخش کشاورزی، "گام جدید محدودیت تجاری" آن بلوک منطقه‌ ای را زیر سوال برد. ماتوس در جریان نشست شورای کشاورزی جنوب (CAS) در کنار همتایان خود از آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی و پاراگوئه با اشاره به اینکه، مقررات مربوط به جنگل‌زدایی در اتحادیه اروپا توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و مرکوسور را به حالت تعلیق درآورده است، گفت: "ما نمی‌توانیم بپذیریم که اروپایی‌ها پیشگامان دفاع از محیط زیست هستند." وی افزود: الزامات اروپا پایه علمی  ندارند و در مورد نحوه اجرای آنها نیز ابهامات زیادی وجود دارد که می‌توانند مضر باشند." شایان ذکر است، قانون جدید اتحادیه اروپا برضد جنگل‌زدایی که برای واردات به اتحادیه اروپا اعمال می‌شود، واردات برخی از محصولات نظیر روغن نخل، گوشت گاو، سویا، قهوه، کائوچو، چوب و شکلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این قانون از شرکت هایی که محصولات مذکور را به اتحادیه اروپا وارد می‌کنند، می خواهد تا در صورت عدم اعمال تغییرات لازم (برای اجتناب از جنگل زدایی)، باید از ژانویه سال آینده منشا تولید محصولات خود را ردیابی کنند و یک اظهاریه دقیق که تضمین نماید محصولاتشان در مقایسه با سال 2020 باعث جنگل‌زدایی در محل تولید نشده‌ است، ارائه دهند.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما