معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۱۷:۵۰

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

سومین دور اکسپوی "اروگوئه پایدار"

در نشست اخیر مسئولان دولتی اروگوئه مقرر شد که سومین دور از نمایشگاه "اروگوئه پایدار" از تاریخ ششم تا نهم ژوئن سال جاری در محل همایش های "آنتل آرنا" در مونته ویدئو دایر شود. وزارت محیط زیست سازماندهی رویداد مذکور را برعهده خواهد داشت. هدف از برپایی نمایشگاه  ترویج توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست، ارتقای آگاهی عمومی و تعهد شهروندی همچنین ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات و بهترین شیوه‌ها است. بیش از 200 غرفه از شرکت های دولتی و خصوصی، کارآفرینان، موسسات، سازمان‌های جامعه مدنی و علاقه مندان به مسائل زیست محیطی در نمایشگاه حضور خواهند یافت. آب و حفاظت از منابع آبی؛  اقتصاد چرخه ای؛ انرژی و محیط زیست؛ تنوع زیستی؛ تغییرات آب و هوایی و مدیریت پسماندها از محورهای اصلی گفت و گوها در پنل ها خواهند بود. شایان ذکر است، در سال 2023 حدود چهل هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. نمایشگاه برای عموم آزاد است و برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام می‌توان به سایت وزارت محیط زیست مراجعه کرد.

منبع: پایگاه خبری دولت اروگوئه

نخستین " اوراق بهادار با تاثیر اجتماعی" در اروگوئه

اوراق قرضه با تاثیر اجتماعی نوعی ابزار سرمایه‌گذاری است که به منظور حمایت از برنامه‌های اجتماعی و ایجاد نتایج مثبت و پایدار در جامعه طراحی شده است. دولت اروگوئه اولین "اوراق بهادار با تاثیر اجتماعی" را با مشارکت آزمایشگاه نوآوری و کارآفرینی بانک توسعه بین آمریکایی (BID Lab)، وزارت توسعه اجتماعی، وزارت آموزش و فرهنگ،    موسسه اشتغال و آموزش حرفه ای (Inefop) و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) راه اندازی نمود. اوراق بهادار مذکور ساز و کاری برای تامین مالی مبتنی بر پرداخت بر اساس نتایج بوده و قرار است بطور آزمایشی در زمینه آموزش دوگانه (آموزش نظری و عملی) به اجرا درآید. صندوق امانی (وجه الضمان) به مبلغ ششصد هزار دلار برای اجرای این طرح ایجاد شده است. این اوراق بهادار شامل توافق همکاری بین سرمایه گذاران، ارائه دهندگان خدمات، ذی نفعان، بازرسان مستقل و واسطه‌ها می‌شود. بطوریکه سرمایه گذاران منابع لازم برای تامین مالی را فراهم می آورند. ارائه دهندگان خدمات اجتماعی مسئول اجرای آن هستند؛ ذینفعان به سرمایه گذاران بر اساس نتایج اجتماعی حاصل شده بازپرداخت می‌کنند؛ بازرسان مستقل نتایج اجتماعی حاصل شده را تأیید می‌کنند؛ و واسطه‌ها بین طرف های ذینفع هماهنگی‌های لازم را بوجود می آورند. بانک بین آمریکایی توسعه سابقه اجرای این اوراق بهادار را در منطقه در کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا و مکزیک را دارد.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

مشارکت شرکت ژاپنی در تولید سوخت های زیست محیطی در اروگوئه 

شرکت چند ملیتی HIF Global که در زمینه سوخت‌های الکترونیکی (e- fuel) فعالیت می‌کند، اعلام کرد که 164 میلیون دلار از سوی سهامداران فعلی و شرکت انرژی ژاپنی Idemitsu Kosan برای تأمین مالی پروژه‌های تولیدی سوخت الکترونیکی دریافت کرده است. سرمایه‌گذاری مذکور بخشی از برنامه کلی سرمایه‌گذاری 6 میلیارد دلاری HIF Global در اروگوئه است که بزرگترین سرمایه‌گذاری در تاریخ این کشور به حساب می آید و شامل ساخت یک کارخانه در استان شمالی پایساندو برای تولید سوخت‌های مصنوعی از طریق جذب دی اکسید کربن و تولید هیدروژن سبز می‌شود. شرکتIdemitsu  دومین شرکت بزرگ نفتی ژاپن، 114 میلیون دلار از این سرمایه‌گذاری را تامین مالی خواهد کرد و بدین ترتیب به گروه شرکای HIF اعم از شرکت های AME، EIG، Porsche،Baker Hughes  و Gemstone Investments می‌پیوندد.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

صادرات برق اروگوئه به برزیل

سیل در استان ریو گرانده دو سول در جنوب برزیل به سیستم برق این کشور آسیب رسانده و این امر باعث شده که برزیل در برخی ساعات روز از اروگوئه برق درخواست نماید. اولین مبادلات برای صادرات برق به برزیل در اوایل ماه جاری (می 2024) صورت گرفت. برزیل به خرید برق از اروگوئه همچنان ادامه داده و در این ماه تاکنون 7.5 گیگاوات ساعت از طریق سیستم مبدل ملو کاندیوتا  به آن کشور همسایه برق صادر شده است. واردات برزیل برای جلوگیری از اضافه بار در سیستم برقی ریو گرانده دو سول است، چرا که آسیب های ناشی از سیل به طور مستقیم بر نیروگاه‌های برق- آبی واقع در رودخانه‌های منطقه و تاسیسات بزرگ برقی تأثیر گذاشته است. به گفته مقامات برزیلی 80 درصد از مناطق در استان مذکور تحت تاثیر بارش های گسترده و سیل قرار گرفته اند. برزیل در حال حاضر به علاوه توافقنامه‌هایی برای تبادل برق با آرژانتین و پاراگوئه از طریق نیروگاه برق آبی ایتایپو دارد. دولت لولا داسیلوا در دسامبر سال گذشته نیز خرید برق از ونزوئلا را نیز مورد موافقت قرار داده بود.

منبع: روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه

همکاری اروگوئه و اسپانیا برای حفاظت از منابع آبی رودخانه سانتا لوسیا

اروگوئه و اسپانیا پروژه حفاظت، مدیریت پایدار و پایش رودخانه سانتا لوسیا (از مهمترین منابع آبرسانی به اروگوئه) را در دستورکار قرار می دهند. روبرت بوویئر وزیر محیط زیست اروگوئه در مراسم  ارائه طرح مذکور در مونته ویدئو، گفت: پروژه یاد شده با کمک بیش از 5 میلیون پزو (معادل 125 هزار یورو) از سوی وزارت محیط زیست و 450 هزار یورو از سوی آژانس همکاری بین‌المللی توسعه اسپانیا (AECID) تأمین مالی خواهد شد. وی ضمن تاکید بر راه حل‌های مبتنی بر طبیعت جهت مدیریت پایدار و کاهش اثرات خشکسالی در حوضه رودخانه سانتا لوسیا، همکاری‌های بین المللی در این زمینه را بسیار حائز اهمیت دانست. در مراسم مذکور سفیر اسپانیا در اروگوئه سانتیاگو خیمنس و کلودیا رومانو مدیر آژانس همکاری بین‌المللی اروگوئه (AUCI) نیز حضور داشتند.

منبع: پورتال خبری دولت اروگوئه

کاهش 5.5 درصدی تولیدات صنعتی در سه ماه نخست 2024

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، تولیدات صنعتی این کشور در سه ماه ابتدای سال جاری (ژانویه تا مارس 2024) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش 5.5 درصدی را به ثبت رساند که دلیل اصلی این کاهش ناشی از توقف فعالیت پالایشگاه لا تخا (بدلیل مرمت و بازسازی) بوده است. بدین ترتیب در صورت نادیده انگاشتن آمار مرتبط با فعالیت پالایشگاه مذکور، تولیدات صنعتی در سه ماه نخست سال، رشدی معادل 1.1 درصد را به ثبت رساند که افزایش قابل توجه تولید سلولز به دلیل راه اندازی دومین کارخانه تولید سلولز (یو.پی.ام 2) از جمله عوامل مهم در این رشد به حساب می آید.

منبع: خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه

گشایش نخستین بازار فروش اقلام تجاری چین در اروگوئه

کارآفرینان چینی با سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از 2 میلیون دلار بازار بزرگی به نام "چین مارکت" در محله پاسو کاراسکو در مونته ویدئو افتتاح کردند. این بازار که خود واقع در مجتمع تجاری آرئنا د کاراسکو است، فضایی به مساحت 3500 متر مربع را به خود اختصاص داده و طیف وسیعی از اقلام تجاری و مصرفی متشکل از 30 هزار قلم در دسته‌های لوازم خانگی، لوازم التحریر، محصولات حیوانات خانگی، ابزارآلات و غیره را شامل می‌شود. به گفته میکائلا مورتسا مدیر اجرایی مجتمع تجاری مذکور،  چین مارکت به زودی وب‌سایت تجارت الکترونیک خود را نیز راه‌اندازی خواهد کرد. فروشگاه مذکور با استقبال بی نظیری از سوی مشتریان مواجه شده، چرا که بهای اقلام عرضه شده بسیار مقرون به صرفه هستند. مالکان این کسب و کار که در اروپا زندگی می‌کنند، سابقه راه‌اندازی مراکز مشابهی در اسپانیا، کاستاریکا، مکزیک و پرو دارند. خانم مورتسا توضیح داد که محصولات این بازار به طور مستقیم از چین وارد شده و هم به صورت خرده‌فروشی و هم عمده به قیمتی کمتر از بازار عرضه می‌شوند.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

مجوز به دو شرکت گوشت اروگوئه برای صادرات به چین

اداره کل گمرکات چین فهرست تأمین کنندگان خارجی محصولات گوشتی را به روز رسانی نمود و شرکت های‌هالمونHalmon SA  (فلوریدای قدیم) و شرکت سارل Sarel SA را به عنوان تامین کننده مجاز برای صادرات به آن کشور معرفی نمود. خبر مذکور روز پنجشنبه شانزدهم می از سوی فرناندو ماتوس، وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه به اطلاع عموم رسید. ماتوس با اشاره به خبر خوشایند صدور مجوز برای شرکت هالمون جهت صادرات به چین خاطرنشان کرد که دلیل تأخیر در صدور مجوز  تغییر نام و آدرس آن در شهر فلوریدا بوده است. ماتوس تأکید کرد که چین یک بازار مهم برای صادرات گوشت اروگوئه است و این مجوز جدید فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم زیادی را برای مردم فلوریدا ایجاد خواهد کرد، چرا که این کارخانه پس از سال ها تعطیلی دوباره فعال خواهد شد. وی توضیح داد: طبق روال معمول برای دریافت مجوز، کارخانه در تاریخ 21 فوریه سال جاری از سوی کارشناسان چینی به طور کامل و حرفه ای (و از راه دور) مورد بازرسی قرار گرفت، سپس گزارش اقدامات و مدارک تکمیلی مورد نیاز مقامات بهداشتی جهت صدور مجوز، به مسئولان چینی ارسال گردید. وزیر دامداری افزود: مقامات چینی همچنین اعلام کردند که شرکت سارل (صادرکننده گوشت اسب) نیز در سیستم ثبت شده و مجوز کامل را دریافت کرده است. دو شرکت مذکور از پانزدهم می سال جاری مجاز به صادرات محصولات خود به بازار چین هستند. ماتوس در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که به لطف تلاش های رئیس جمهور لاکاژه پو و هیأت همراهش در سفر نوامبر سال گذشته به چین، در حال حاضر تمام کارخانه‌های صادرکننده گوشت اسب در اروگوئه برای صادرات به آن کشور آسیایی مجوزهای لازم را دریافت کرده اند.

منبع: پورتال خبری دولت اروگوئه

مخالفت اروگوئه با فروش سه کارخانه تولیدی گوشت

کمیسیون تخصصی دفاع از رقابت در اروگوئه (زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی) خرید سهام سه کارخانه متعلق به شرکت مارفریگ از سوی شرکت چند ملیتی مینروا (با سرمایه عربستانی و برزیلی) را مورد مخالفت قرار داد. منابعی در ریاست جمهوری در گفت و گو با ال پائیس خبر مذکور را مورد تأئید قرار دادند. فروش سهام سه کارخانه (در استان‌های سالتو، کلونیا و سن خوزه) باعث نگرانی هزاران تولید کننده در سراسر کشور شده است، چرا که اگر این معامله صورت بگیرد، مینروا عملاً به 45 درصد از کشتار دام در اروگوئه تسلط پیدا خواهد کرد. خرید مارفریگ از سوی مینروا که آگوست سال گذشته اعلام شده بود، بخشی از یک معامله جهانی به ارزش تقریبی 1.5 میلیارد دلاری به حساب می آید که شامل یازده کارخانه در برزیل، سه کارخانه در اروگوئه، یک کارخانه در آرژانتین و یک کارخانه در شیلی می‌شود. فرناندو ماتوس، وزیر دامپروری، کشاورزی و شیلات پیشتر در  مصاحبه‌ای خاطرنشان کرده بود که نمی‌تواند در این رابطه موضع‌گیری کنم، چرا که "فراتر از ایده‌های هر کس، باید قوانین سرمایه‌گذاری را رعایت کنیم و برای این کار یک کمیسیون تخصصی وجود دارد."

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

قرارداد بخش فناوری اروگوئه با شرکت آمریکایی

بخش فناوری اروگوئه این هفته شاهد فروش استارت‌آپ فین‌تک اینسویچ Inswitch به شرکت آمریکایی ترانس نتوورک TransNetwork در زمینه پلتفورم مرتبط با زیرساخت پرداخت های بی.تو.بی B2B (تجارت به تجارت) برای انتقال فوری پول در آمریکای لاتین بود. رونالد آلورنگا مدیر عامل Inswitch با بیان اینکه، مبلغ معامله چند میلیون دلاری بوده و "یکی از بزرگترین معاملات در بازار" به حساب می آید. افزود: معامله مذکور تغییری در شرکت محلی ایجاد نمی‌کند، و علاوه بر اینکه Inswitch نام، تیم و دفاتر خود را حفظ می‌کند، به علاوه قادر خواهد بود تا رشد بیشتری نیز در آمریکای لاتین داشته باشد و به بازار آمریکا نیز ورود نماید. آلورنگا توضیح داد که شرکت مذکور تاکنون برای اخذ مجوزهای قانونی تلاش های زیادی انجام داده و هم اکنون با TransNetwork  دیگر نیازی به این کار نیست و می‌تواند از طریق آن با بسیاری از مشتریان مهم در آمریکا کار کند. شایان ذکر است، استارت‌آپ فین‌تک اروگوئه‌ای با سه محصول اصلی: "کیف پول الکترونیکی، پرداخت‌های دیجیتال و صدور کارت" بر روی کشورهای منطقه تمرکز دارد. این شرکت حدود 100 مشتری در چندین کشور آمریکای لاتین و کارائیب داشته و دفاتری در مکزیک، برزیل، کلمبیا، پرو، شیلی، آرژانتین، اروگوئه، گواتمالا و السالوادور نیز دایر نموده است. سالانه در مجموع حدود 13 میلیارد دلار از طریق پلتفرم این شرکت پردازش مالی صورت می‌گیرد.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما