معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته چهارم خرداد ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

شاخص اکوسیستم استارت‌آپ های اروگوئه

استارت‌آپ ‌بلینک (یکی از مهم ‌ترین مراکز تحقیقاتی و نقشه‌ برداری استارت‌آپ‌ها در جهان) شاخص جهانی اکوسیستم استارت‌آپ ۲۰۲۴ (Global Startup Ecosystem Index 2024) را منتشر کرد. شاخص مذکور یکی از مهم‌ترین رتبه‌ بندی‌ها در این بخش است که به شدت با فناوری‌های نوین  مرتبط بوده و طی آن اکوسیستم ‌های 100 کشور و بیش از هزار شهر در جهان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اروگوئه در دسته بندی مذکور در سال 2024 با کسب 2602 امتیاز در جایگاه 58 ام جهان قرار گرفت، بطوریکه هم اکنون اکوسیستم استارت‌آپ اروگوئه تقریباً هم طراز با کشورهای ویتنام و یا فیلیپین شده است. جایگاه اروگوئه در دسته بندی مذکور از 61 در سال 2020 به 58 در سال 2024 ارتقاء یافت. بررسی امتیازها نشان می دهد که اروگوئه در سطح منطقه‌ای برای چهارمین سال متوالی مقام پنجم در آمریکای جنوبی و مقام ششم در آمریکای لاتین را حفظ کرده است. به گزارش مرکز تحقیقاتی مذکور، ثبات سیاسی و اقتصادی اروگوئه همچنان از جمله مهمترین مزایای اصلی اکوسیستم استارت‌آپ های اروگوئه است.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

اظهارات وزیر کشاورزی اروگوئه درخصوص گشایش بازار گوشت  در مالزی

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات در کنفرانس مطبوعاتی در محل آن وزارتخانه از گشایش بازار صادراتی گوشت گاوی و گوسفندی به کشور مالزی خبر داد و به تشریح دستاوردهای سفر اخیرش به مالزی و اندونزی در اوایل ماه جاری پرداخت. ماتوس خاطرنشان کرد که صادرات به مالزی به دلیل قوانین مذهبی جدید (مرتبط با ذبح حلال)  از سال 2010 تاکنون متوقف شده بود. ماتوس تأکید کرد: تا پایان دوره دولت کنونی مجوز بیش از 100 محصول کشاورزی در بازارهای مختلف اخذ خواهند شد. وی همچنین خاطرنشان کرد که فیلیپین مقصد بعدی اروگوئه برای صدور محصولات دامی و کشاورزی خواهد بود.

منبع: پورتال دولت اروگوئه

حضور رئیس جمهوری اروگوئه در مراسم گشایش کارخانه فرآوری لیمو 

لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه در مراسم گشایش کارخانه سان میگل برای فرآوری لیمو در استان پایساندو (هم مرز با آرژانتین) حضور یافت. وی در سخنرانی در جمع سایر مسئولان دولتی و استانی، وجود اطمینان و ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور را متضمن اجرای چنین پروژه‌هایی دانست و تاکید کرد که کار آفرینی و افزایش اشتغال در میان نیروهای محلی از جمله دستاوردهای کارخانه در استان پایساندو است که بالاترین نرخ بیکاری در اروگوئه را به خود اختصاص داده است. 33 میلیون دلار برای احداث کارخانه سرمایه گذاری صورت گرفته که قرار است به نمونه ی بارزی در اروگوئه و کل منطقه مبدل شود. انتظار می رود در سال جاری بیش از 60 هزار تن لیمو در این کارخانه مورد فرآوری قرار گیرد. همچنین تخمین زده می‌شود تولیدات این کارخانه طی دو سال آینده به 100 هزار تن در سال افزایش یابد. اسانس، کنستانتره نوشیدنی و پوست لیموی خشک شده از جمله محصولات تولیدی کارخانه هستند که قرار است به عنوان مواد اولیه در شرکت های غذایی، نوشیدنی، طعم دهنده‌ها و شرکت های عطرسازی مورد استفاده قرار گیرند. شرکت سان میگل حدود دو دهه در اروگوئه سابقه فعالیت دارد.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

توافق شرکت های اینترنتی با آمازون برای دریافت خدمات اینترنت ماهواره ای

شرکت Vrio Corporation (شرکت مادر برای شرکتهای اینترنتی Directv Latin America  و SKY Brasil)  با شرکت  Project Kuiper که ارائه دهنده شبکه پهنای باند ماهواره‌ای آمازون است، توافقی راهبردی به منظور ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای سریع و مقرون به صرفه در هفت کشور آمریکای جنوبی از جمله اروگوئه، به امضا رساندند. بر اساس توافق مذکورVrio  خدمات اتصال به اینترنت را با استفاده از شبکه پهنای باند ماهواره‌ای Project Kuiper به مشتریان در کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پرو و اروگوئه از طریق Directv Latin America و  SKY Brasilو مطابق با مقررات محلی در هر کشور در دسترس قرار خواهد داد. این توافق گزینه ‌های جدیدی از اتصال به اینترنت پر سرعت در منطقه ‌ای با جمعیت حدود 383 میلیون نفر- که طبق برآوردهای بانک جهانی حدود 200 میلیون نفر از آنها هنوز به اینترنت متصل نیستند- فراهم می آورد. آمازون پس از توافق مذکور، فرایندهای پشتیبانی و ارسال ماهواره‌ها به فضا را آغاز می‌کند. راه اندازی این سرویس نیازمند 3326 ماهواره فضایی است. شایان ذکر است در حال حاضر شرکت Starlink متعلق به ایلان ماسک خدمات اینترنت ماهواره‌ای در اروگوئه ارائه می‌دهد. شرکت اینترنتی دیرکت تی.وی Directv در اروگوئه در تلاش است تا مجوزهای لازم را از دولت برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ ای دریافت کند و درصورتی عدم موفقیت، شرکت ماسک به عنوان تنها ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره ای در کشور باقی خواهد ماند.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

رشد تقریباً یک درصدی اقتصاد اروگوئه در سه ماه ابتدایی 2024

بر اساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی اروگوئه، اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری به میزان تقریباً یک درصد رشد داشت. به عبارت دیگر تولید ناخالص داخلی از ماه ژانویه تا مارس 2024 در مقایسه با سه ماهه ی قبل (اکتبر تا دسامبر 2023) رشدی به میزان 0.9 درصد را به ثبت رساند. این رشد در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته (ژانویه تا مارس 2023) 0.6 درصد بوده است. از جمله مواردی که در این رشد نقش موثری داشته اند می‌توان به تولید برق (ناشی از پایان خشکسالی و بهبود فعالیت های نیروگاههای برق-آبی) به میزان 20 درصد؛ تولید محصولات کشاورزی به میزان 4.3 درصد و توسعه فعالیت های جنگلداری (به دلیل فعالیت دومین کارخانه تولید سلولز در کارخانه یو.پی.ام) اشاره کرد. "خدمات مالی"، "خدمات تجاری"، "خدمات حمل و نقل و ارتباطات" نیز به ترتیب به میزان 3.1 درصد، 2.9 درصد و 2.1 درصد (در مقایسه با سه ماه نخست سال جاری) افزایش یافتند. در عین حال فعالیت های صنعتی به میزان 10 درصد کاهش یافت که این موضوع عمدتاً ناشی از توقف فعالیت پالایشگاه لاتخا (بدلیل مرمت) بوده است. فعالیت های ساخت و ساز نیز کاهشی به میزان 3.8 درصد را به ثبت رساند.

منبع: خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه

حضور شرکت های اروپایی در پاراگوئه برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری

رودریگو معلوف Rodrigo Maluff معاون وزیر صنعت و تجارت در امور سرمایه‌گذاری و صادرات پاراگوئه طی نشستی با نمایندگان شرکتهای اروپایی، درباره ظرفیت های گسترده پاراگوئه در زمینه‌های انرژی، سرمایه‌گذاری، جنگلداری و آموزشی به ارائه توضیح پرداخت. شماری از شرکت های اروپایی با هدف آشنایی با بازار داخلی و فرصتهای تجاری، به پاراگوئه سفر کرده اند. نشست مذکور- به دنبال سفر رسمی رئیس جمهور سانتیاگو پنیا و هیأت همراهش به اسپانیا در اواخر فوریه سال جاری- با حمایت بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب و با حضور شماری از مسئولان ارشد پاراگوئه از جمله روبن رامیرز لسکانو وزیر خارجه پاراگوئه برگزار شد. شرکت ها و کارآفرینان اروپایی (بویژه اسپانیایی) از بخش های مختلف اعم از خدمات مالی، مشاوره‌ ای، مهندسی، خدمات الکترونیک و آنلاین، انرژیهای تجدیدپذیر، هواپیمایی، تصفیه آب و غیر هستند و قرار است برنامه فشرده‌ ای از جلسات با همتایان خود در پاراگوئه داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آی.پی- پاراگوئه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما