معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته دوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

استقرار آزمایشگاه فناوری بایو  شرکت چینی در اروگوئه

الیزا فاسیو وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه از تاسیس آزمایشگاهی مجهز از سوی شرکتی چینی در عرصه فناوری بایو در اروگوئه خبر داد. وی گفت که شرکت مذکور که در عرصه بایوتک در حدود صد کشور و با بیش از ده هزار نفر کارمند فعالیت می‌کند، تصمیم دارد نخستین آزمایشگاه خود در آمریکای لاتین را در زمینه تحقیقات ژنتیک انسانی در کشور اروگوئه تاسیس نماید. در مراسم گشایش آزمایشگاه علاوه بر فاسیو، عمر پاگانینی وزیر روابط خارجی، کارینا راندو وزیر بهداشت و مارسلو متیدیرا شهردار استان کانلونس نیز سخنرانی کردند. هوآنگ یازهونگ سفیر چین در اروگوئه به همراه سایر مسئولان شرکت مذکور در این مراسم حضور یافتند. آزمایشگاه یاد شده با مساحتی بالغ بر هزار متر مربع در پارک علمی و فناوری کانلونس واقع شده و اولین آزمایشگاه در نوع خود در منطقه خواهد بود که به طور خاص بر روی توالی ژن تمرکز دارد. آزمایشگاه به عنوان بخشی از فعالیت‌های خود، امکان تشخیص زودهنگام بیماری‌های ژنتیکی در منطقه و همچنین تجزیه و تحلیل دی.ان.ای جنین را فراهم می‌کند. این شرکت که عضو گروه BGI (که مقر اصلی اش در شنژن چین است) بوده و نسبت به توسعه فناوری ان.جی. اس NGS (Next Generation Sequencing)  فعالیت های گسترده ای دارد.

منبع: پورتال رسمی دولت اروگوئه

سفر معاون وزیر غذا و کشاورزی آلمان به اروگوئه

کلودیا مولر معاون وزیر غذا و کشاورزی آلمان و هیئت همراه در جریان سفر به اروگوئه از موسسه ملی تحقیقات کشاورزی و دامداری آن کشور (INIA) بازدید کردند. در این موسسه تیمهای کارشناسی کشاورزی دو کشور موسوم به (DAUA) با همکاری یکدیگر فعالیت می‌کند. تقویت تبادل دانش تخصصی در مورد میکروبیوم خاک و سیستم‌های تولید کشاورزی-اکولوژیکی، پایدار و مقاوم در برابر آب و هوا از جمله طرح های همکاری دو کشور هستند. موسسه ژولیوس-کون نیز در حال حاضر دو خط تحقیقاتی بزرگ را با طرف آلمانی در دست انجام دارد که از آن جمله می‌توان به پروژه سلامت خاک و بیو-اقتصاد جنگلی و همچنین ارائه پیشنهاد مرتبط با پروژه ای جدید در بخش زنبور عسل اشاره کرد.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

پیش بینی رشد اقتصادی اروگوئه

پیش بینی صندوق بین المللی پول راجع به رشد اقتصادی جهان در سال 2024 نشان می دهد که اروگوئه با 3.7 درصد رشد جایگاه سوم را در زمینه رشد اقتصادی در میان کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب به خود اختصاص خواهد داد. این گزارش پیش بینی می‌کند گه ونزوئلا با رشد اقتصادی 4 درصدی در سال جاری بیشترین رشد را در میان کشورهای منطقه به خود اختصاص دهد. پس از ونزوئلا، پاراگوئه با 3.8 درصد در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است، پیش بینی آن نهاد بین المللی در اکتبر سال گذشته درخصوص رشد اقتصادی اروگوئه برای سال میلادی جاری 2.3 بود، اما هم اکنون 1.4 درصد افزایش یافته است. صندوق بین المللی پول در عین حال گزارش داد که رشد اقتصادی اروگوئه برای سال 2025 کاهش یافته و بر روی 2.7 درصد قرار خواهد گرفت.

منبع: پورتال خبری امبیتو-اروگوئه

افزایش 27 درصدی صادرات اروگوئه در آوریل 2024

به گزارش موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه 21)، صادرات اقلام مختلف تجاری در ماه آوریل 2024 با احتساب مناطق آزاد تجاری به 1097 میلیون دلار بالغ شد و بدین ترتیب در مقایسه با آوریل سال گذشته، افزایشی به میزان 27 درصد را به ثبت رساند. فروش قابل ملاحظه سویا، گوشت گاوی، دام زنده و سلولز از جمله عوامل مهم در رشد صادراتی اروگوئه در آوریل سال جاری بود. صادرات اروگوئه در چهار ماه ابتدای سال جاری (ژانویه تا آوریل) در مجموع 3843 میلیون دلار به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 5 درصد افزایش یافت. برزیل، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و آرژانتین به ترتیب اصلی ترین مقاصد صادراتی اروگوئه در ماه آوریل بودند.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

بازارهای جدید کودهای شیمیایی اروگوئه

پروکیمور نام شرکتی پیشرو در تولید محصولات شیمیایی- کشاورزی در اروگوئه است که هم اکنون بدنبال توسعه بیشتر به سوی بازارهای بین المللی است. در حال حاضر 40 درصد از درآمد پروکیمور از طریق صادرات به کشورهای مختلف آمریکای لاتین به دست می‌آید. تجارت خارجی این شرکت در سال میلادی گذشته 25 درصد افزایش یافت و از رشد داخلی آن پیشی گرفته است. آرژانتین بزرگترین خریدار شرکت مذکور است و تقاضا از این کشور برای خرید محصولات جدید و نوآورانه دو برابر افزایش یافته اند. پس از آرژانتین، پاراگوئه و بولیوی به ترتیب دومین و سومین مقصد صادراتی پروکیمور به حساب می آیند. این شرکت پس از یک سال سرمایه‌گذاری در تحقیقات بازار، معامله ای را در اوایل فوریه سال جاری با شرکتی محلی در اکوادور نهایی نمود و قصد دارد با چهار محصول مختلف از جمله قارچ‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها وارد بازار اکوآدور شود. اکوادور تنها بخشی از برنامه رشد منطقه‌ای پروکیمور به حساب می آید. این شرکت در حال حاضر در آرژانتین، پاراگوئه، بولیوی و کلمبیا نیز فعالیت می‌کند و در این منطقه در حال آماده شدن برای ورود به بازار بزرگ برزیل است. آنگولا در فوریه 2024 به نخستین مقصد تجاری پروکیمور در خارج از آمریکای لاتین مبدل شد. مسئولان شرکت مذکور معتقدند که آنگولا با 40 میلیون هکتار زمین قابل کشت و با بهره مندی از اقتصادی در حال توسعه، موقعیت های بالقوه ی بزرگی را برای پروکیمور فراهم می آورد.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

درخواست وزیر کشاورزی اروگوئه برای گشایش تجارت

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه از کشورهای آمریکای لاتین خواست تا اقدام به گشایش بیشتر بازارهای تجاری خود نمایند تا بدین ترتیب بتوانند از بهره وری تولیدی خود در موضوعات کشاورزی استفاده کنند. ماتوس در نشست مجازی موسسه بین آمریکایی همکاری‌های کشاورزی (IICA) کارآمدی تولید در آمریکای لاتین را مورد تاکید قرار دارد ولی در عین حال اذعان کرد که مشکلاتی نیز در زمینه مدیریت و عملکرد بازارها وجود دارند. ماتوس افزود: باید در راستای رونق دانش، فناوری و تحقیق در عین حفاظت از منابع طبیعی خود، به تقاضاهای بین المللی برای مواد خوراکی پاسخ دهیم. وی با اشاره به افزایش جمعیت جهان به میزان تقریبی دو میلیارد نفر تا 25 سال آینده، افزود: باید بدین منظور تولید خود را بین 50 تا 60 درصد افزایش دهیم.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

همایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی پاراگوئه و بولیوی

همایش "دورنمای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین پاراگوئه و بولیوی" 26 آوریل سال جاری در محل وزارت روابط خارجی پاراگوئه در چارچوب ششمین ماموریت تجاری بولیوی در پاراگوئه، برگزار شد. رویداد مذکور با هماهنگی "اتاق دو ملیتی بولیوی و پاراگوئه" و سفارت جمهوری پاراگوئه در لاپاز با هدف افزایش و تنوع بخشی به مبادلات تجاری و ترویج سرمایه‌گذاری بولیوی در پاراگوئه صورت گرفت. پاتریشیا فروتو معاون وزیر خارجه پاراگوئه در امور اقتصادی و ادغام ریاست همایش را برعهده داشت. وی طی سخنرانی خود فرصت های موجود و سیاست های اقتصادی پاراگوئه را برای توسعه همکاری مورد تاکید قرار داد. خوزه لوئیس کاماچو میسرندینو رئیس اتاق دوملیتی نیز خاطرنشان کرد که انسجام و ادغام منطقه ای برای ارتقای تجارت بین کشورهای منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی گفت پاراگوئه در سال های اخیر به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاران بولیویایی در زمینه‌های مختلف بویژه خدمات و دامپروری مبدل شده است. بلاس فیلیپ مدیر کل تجارت خارجی پاراگوئه نیز تأثیر مثبت مأموریت های تجاری قبلی بولیوی بر رشد تجارت دوجانبه را بسیار حائز اهمیت دانست. شایان ذکر است، هیأت تجاری بولیوی متشکل از نمایندگی از بخش های مختلف اعم از بیمه، صنایع تولیدی، داروسازی، فناوری، مالکیت معنوی، محصولات کشاورزی، محصولات غذایی و غیره است. شرکت های بولیویایی علاقه مندی خود را برای توسعه تجارت با پاراگوئه و بررسی فرصت های موجود جهت استقرار و فعالیت در آن کشور به ویژه در بخش های دارای ارزش افزوده بالا ابراز نمودند.

منبع: پورتال وزارت خارجه پاراگوئه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما