معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نرخ فقر در اروگوئه در سال 2023

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ فقر در این کشور در سال 2023 بر روی 10.1 درصد قرار گرفت، به عبارت دیگر از هر 1000 نفر جمعیت اروگوئه، 101 نفر فقیر بوده و برای تأمین مایجتاج اولیه خود با مشکل مواجهند. آمار موسسه مذکور نشان می دهد که نرخ افراد تهیدست و یا افرادی که نمی‌توانند مایحتاج اولیه خود را تأمین کنند 0.2 درصد بوده است که یک دهم درصد در مقایسه با سال 2022 (0.3 %) کاهش یافته است. نرخ فقر در استان‌های آرتیگاس، ریورا، سرولارگو و سالتو در سطوح بالا قرار داشت، ولی در استان‌هایی که جنبه گردشگری و تفریحی بیشتری دارند- از جمله در مالدونادو، کلونیا، فلورس و سان خوسه- کمتر بود. طبق آمارهای مذکور، نرخ فقر در میان کودکان (که از امکانات اولیه اجتماعی محرومند) در سال 2023 بر روی 20.1 درصد قرار گرفت. این در حالی است که نرخ مذکور در سال 2022 حدود 19.7 درصد محاسبه شد.

منبع: خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اروگوئه در سال 2023

به گزارش بانک مرکزی اروگوئه، سرمایه گذاری مستقیم خارجی اروگوئه در سال 2023 از سال 2010 تاکنون بی سابقه بود و در مجموع 5.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داد. (تولید ناخالص داخلی اروگوئه در سال میلادی گذشته حدود 116 میلیارد دلار بوده است.) طبق گزارش بانک مرکزی، صادرات در بخش خدمات در سال 2023 به 6210 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با سال 2022 رشدی به میزان 11.5 درصد را به ثبت رساند. عمده ی صادرات در بخش خدمات گردشگری صورت گرفت. صادرات در این بخش در مقایسه با یک سال قبل به میزان 39 درصد افزایش یافت. صادرات در بخش های دیگر از جمله در خدمات مالی نیز به میزان 35 درصد و در خدمات فرهنگی و تفریحی نیز به میزان 26 درصد افزایش یافتند. این درحالی است که صادرات در زمینه خدمات تجاری و شرکت ها به میزان 8.5 درصد کاهش یافت. این کاهش در بخش حمل و نقل به میزان 7.7 درصد بوده است.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

کاهش 14 درصدی صادرات اروگوئه در مارس 2024

به گزارش موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (اروگوئه 21)، ثبت سفارش برای صادرات اقلام مختلف تجاری با احتساب مناطق آزاد در مارس سال جاری در مجموع به 893 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 14 درصد کاهش یافت. طبق آمارهای موجود، صادرات سلولز، گندم و خودرو در ماه مارس بیشترین رشد را در مقایسه با سایر اقلام تجاری داشتند. این در حالی است که صادرات اقلامی نظیر گوشت گاوی، کلزا و کاریناتا کاهش یافتند. صادرات اروگوئه در سه ماه ابتدای سال جاری (ژانویه تا مارس 2024) 2757 میلیون دلار به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 2 درصد کاهش یافت. در مارس سال جاری برزیل با خرید  160 میلیون دلار از محصولات تجاری اروگوئه، نخستین مقصد صادراتی این کشور بود و در مجموع 21 درصد از کل صادرات اروگوئه را به خود اختصاص داد. چین با 87 میلیون دلار و آمریکا با 62 میلیون دلار به ترتیب دومین و سومین مقاصد صادراتی اروگوئه بودند. شایان ذکر است صادرات به چین در مقایسه با مارس سال 2023 به میزان 50 درصد کاهش یافت. این کاهش عمدتاً در محصولاتی چون گوشت گاوی، چوب و محصولات چوبی بوده است.

منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه

ورود نخستین قطار باری به بندر مونته ویدئو

نخستین قطار باری اروگوئه پس از گذشت 30 سال، روز سه شنبه دوم آوریل 2024 طی مراسمی‌با حضور شماری از مسئولان ارشد دولتی و استانی در بندر مونته ویدئو تخلیه بار نمود. بدین ترتیب نخستین محموله حامل 832 تن سلولز تولیدی در کارخانه دوم تولید سلولز اروگوئه (یو.پی.ام- 2) از استان مرکزی دوراسنو در سیزده واگن به بندر مونته ویدئو انتقال یافت. در مراسم مذکور خوسه لوئیس فالرو وزیر حمل و نقل و امور عمرانی، آثوسنا آربلچه وزیر اقتصاد و دارایی، رودریگو فرس دبیر ریاست جمهوری، روبرت بوویئر وزیر محیط زیست، آرماندو کاستاینگدبات وزیر دفاع در میان سایر مسئولان و مقامات دولتی حضور داشتند. فالرو در اظهاراتی با اشاره به اینکه شبکه ریلی جدید در وهله نخست با پنجاه درصد ظرفیت خود فعالیت خواهد کرد، افزود: سایر شرکت ها و صنایع تولیدی نیز بدین طریق می‌توانند نسبت به انتقال محموله‌های بار صادراتی خود اقدام نمایند. وی خاطرنشان کرد که بازگشت راه آهن به اروگوئه می‌تواند زمینه ساز افزایش رقابت پذیری و پیشتازی اروگوئه در میان کشورهای منطقه باشد. شایان ذکر است، پروژه راه آهن مرکزی اروگوئه به طول 264 کیلومتر قادر خواهد بود تا چهار میلیون تن بار در سال را جابجا نماید و بدین ترتیب در رونق صادراتی کشور نقش به سزایی داشته باشد.

منبع: پورتال دولت اروگوئه

تورم سالانه اروگوئه

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مارس سال جاری بر روی 3.8 درصد قرار گرفت که پائین ترین رقم از سال 2005 به حساب می آید. بررسی تورم در اقلام مختلف کالایی نشان می دهد که میانگین بهای میوه جات و صیفی جات در مارس سال جاری (در مقایسه با مارس سال گذشته) کاهشی به میزان 3.2 درصد را به ثبت رساند. بهای گوشت و محصولات گوشتی نیز به میزان 1.7 درصد کاهش یافت. این درحالی است که بهای رستوران‌ها و هتل ها حدود 6.8 درصد و بهای سوخت 3.4 درصد افزایش یافتند. شایان ذکر است، از جمله دلایل کاهش تورم در سال جاری می‌توان به کاهش نرخ تبدیل دلار به پزوی اروگوئه اشاره کرد، بطوریکه بطور متوسط حدود 1.8 درصد در مقایسه با یکماه قبل (فوریه) کاهش یافت. باید خاطرنشان کرد که از ده ماه گذشته تاکنون تورم سالانه در چارچوب محدوده هدف گذاری شده از سوی بانک مرکزی (بین 3 تا 6 درصد) قرار داشته است.

منبع: خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه

فراخوان شرکت ملی نفت اروگوئه درخصوص تولید سوخت پایدار برای هواپیماها 

اداره ملی سوخت، الکل و سیمان اروگوئه (آنکاپ و یا شرکت ملی نفت) در آوریل سال جاری فراخوانی را برای جذب مشارکت جهت تولید سوخت پایدار برای هواپیماها (SAF) در اروگوئه، منتشر خواهد کرد. آنکاپ بدین ترتیب قصد دارد نسبت به جذب سرمایه گذاران، شرکای تجاری و تأمین کنندگان مواد اولیه همچینن خریداران احتمالی محصول تولیدی مذکور اقدام نماید. به گفته آلخاندرو استیپاسینیک رئیس آنکاپ، روند جذب شرکت های علاقه مند برای مشارکت در پروژه یاد شده- با سرمایه گذاری بیش از 200 میلیون دلار- حدود سه ماه به طول خواهد انجامید. اجرای پروژه مذکور در چارچوب توسعه ماتریس انرژی‌های تجدید پذیر اروگوئه صورت می‌گیرد.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما