معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۲:۲۳ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ورود آفریقای جنوبی به صنعت گوشت حلال با امضای قرارداد فروش گوشت به عربستان سعودی

تولیدکنندگان گوشت آفریقای جنوبی پس از 21 سال ممنوعیت می‌توانند وارد بازار عربستان سعودی شوند.گواهی دامپزشکی و حلال به عنوان دلایل ممنوعیت طولانی مدت واردات گوشت از آفریقای جنوبی ذکر شده بود. این ممنوعیت پس از بازرسی توسط سازمان غذا و داروی عربستان سعودی در ژانویه سال جاری لغو شد. بنا به اعلام خدمات صنعت گوشت قرمز آفریقای جنوبی (RMIS) ،این سازمان پس از ماه‌ها تلاش مشترک با مشارکت وزارت کشاورزی، اصلاحات ارضی و توسعه روستایی و انجمن کشتارگاه گوشت قرمز موفق به کسب توافقی با عربستان سعودی برای تضمین صادرات گوشت قرمز این کشور شده است که باعث تغییر در چشم انداز صادرات گوشت قرمز آفریقای جنوبی خواهد شد. بنا به این گزارش، در سفر سال گذشته ابراهیم پاتل، وزیر تجارت، صنعت و وزیر کشاورزی توکو دیدیزا، به عربستان در مورد فروش گوشت توافق شد. سپس یک تیم کاری برای تسهیل دسترسی گوشت و محصولات گوشت قرمز از آفریقای جنوبی به عربستان سعودی تشکیل شد.

منبع: نیوز 24، 17 آگوست

آفریقای جنوبی همچنان نابرابرترین کشور جهان است

مطالعه اخیر آکسفام نشان می دهد که 1% افراد ثروتمند در آفریقای جنوبی، بیش از 95% ثروت، اوراق بهادار و سهام را دراین کشوردر اختیار دارند و 62.7% آن متعلق به 0.01% ثروتمندترین افراد است. این سازمان تخمین می زند که با نرخ فعلی، پایان دادن به فقر دهها سال در این کشور طول می‌کشد.

منبع: سیتیزن،  17 ژانویه

 

امیدواری کسب و کارهای کوچک و متوسط به ایجاد محیط مناسب اقتصادی

بر اساس ارزیابی جدید انجام شده توسطBusiness Partners Limited’s ، شاخص اعتماد به بنگاه‌های کوچک و متوسط(ُSME)افزایش یافته است و این نشان دهنده افزایش اعتماد به ابتکارات بخش‌ دولتی و خصوصی برای ایجادیک محیط کسب‌وکار بهتر در 12 ماه آینده است.  بر اساس این گزارش، سطح اعتماد به دولت نسبت به سه ماهه قبل 12 درصد و نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش یافته و اکنون به 59 درصد رسیده است. در همین حال، اعتماد به بنگاه‌های کوچک و متوسط نسبت به سه ماهه قبل 7 درصد و نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش یافته و اکنون به 62 درصد رسیده است. این نشانگر آن است که به نظر می‌رسد که شرکت‌های کوچک و متوسط نسبت به تلاش‌های دولت و بخش خصوصی در تقویت توسعه خود اطمینان بیشتری دارند.

منبع: بیزنس تک ، 17 ژانویه

 

افزایش ثبت کشتی‌ها در بندر ماپوتو با افزایش ناکارامدی راه‌آهن و بنادر آفریقای جنوبی

بندر ماپوتو در موزامبیک در سال 2023 با افزایش 16 درصدی حجم به رکورد 31.2 میلیون تن رسید زیرا صادرکنندگان بیشتری به دنبال جایگزینی آن با بنادر دوربان و ریچاردز بی آفریقای جنوبی هستند. بندر ماپوتو توسط یک شرکت خصوصی به نام شرکت توسعه بندر ماپوتو (MPDC)به نمایندگی از دولت موزامبیک اداره می‌شود.حدود 90 درصد محموله‌ها از معادن آفریقای جنوبی در لیمپوپو و امپومالانگا منشأ می‌گیرند و برای جلوگیری از بحران لجستیکی در این کشور به سمت بندر ماپوتو تغییر جهت داده اند. سایر کالاها از همسایگان محصور در خشکی مانند زیمبابوه، اسواتینی (سوازیلند سابق)، بوتسوانا و مالاوی سرچشمه می‌گیرند. بسیاری از کارشناسان  مدعی هستند که مدیریت ناکارامد شرکت دولتی ترنس نت آفریقای جنوبی و زیرساخت های فرسوده کشتیرانی و حمل و نقل این کشور باعث شده است که بندر ماپوتو به رقیب جدی بنادر آفریقای جنوبی تبدیل شود.

منبع: نیوز 24، 17 ژانویه

  

استفاده اپوزیسیون آفریقای جنوبی از موفقیت مدیریت شهرکیپ تاون برای بهبود جایگاه خود در انتخابات

جوردین هیل لوئیس، شهردار کیپ تاون، که به عنوان ستاره نوظهور ائتلاف دموکراتیک مطرح است از دو سال پیش که به عنوان شهردار دومین شهر آفریقای جنوبی انتخاب شد، تلاش کرده است تا با کنار گذاشتن ایدئولوژی، مشکلات شهری را حل کند و به همین دلیل در بین گروههای مختلف نژادی شهرت پیدا کرده است.در حالی که حزب ائتلاف دموکراتیک برای به چالش کشیدن حزب کنگره ملی آفریقا به رهبری رئیس جمهور سیریل رامافوسا در انتخابات سراسری مهم سال جاری در حال آماده شدن است، این حزب تلاش می‌کند از موفقیت های مدیریتی شهر کیپ تاون برای نشان دادن چگونگی موفقیت اپوزیسیون آفریقای جنوبی در جایی که حزب حاکم شکست خورده است،استفاده کند.اما علیرغم این، بسیاری از مردم آفریقای جنوبی که دستاوردهایDA در کیپ تاون را به رسمیت می‌شناسند، تردید دارند که این حزب بتواند رویکرد عملگرایانه خود را در سراسر کشور تکرار کند، زیرا حمایت وی در سطح ملی  به سختی به بالای 20 درصد می رسد. تلاش های هیل لوئیس برای سلب کنترل راه آهن از دست مقامات ملی رد شده است. اما در برق، که تا کنون تحت سلطه انحصار ملیEskom بود، او بهتر عمل کرده است. کیپ تاون اولین شهر در آفریقای جنوبی بود که به ژنراتورهای برق خصوصی مجهز شد و زمان خاموشی‌ها در آن به کمتر از میانگین ملی رسید. در مناطق و اموری که شهردار این شهر دارای صلاحیت بیشتری است مانند مسکن، تعمیر و نگهداری جاده‌ها و پیشگیری از جرم و جنایت بهتر عمل کرده است. او تلاش کرده است بر این تصور غلبه نماید که وی فقط به حومه‌های ثروتمند توجه دارد.

منبع: فایننشال تایمز، 14 ژانویه

 

پیش بینی بانک آمریکایی در مورد نرخ بهره و تورم در آفریقای جنوبی

بانک آمریکا (BofA) در گزارشی پیش بینی کرده است که بانک مرکزی آفریقای جنوبی نرخ های بهره را در ماه جولای به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و محیط آرام تر جهانی که منجر به کاهش تورم داخلی می‌شود، احتمالا کاهش خواهد داد. با این حال، BofA هشدارداده است که اقتصاد آفریقای جنوبی ممکن است با چشم انداز مالی ضعیف تری به خاطر کمک مالی پیش بینی شده به شرکت حمل و نقل ترنس نت(Transnet)به دلیل بدهی بالا و همچنین عدم قطعیت های سیاستی ناشی از کاهش حمایت ازحزب حاکم، مواجه شود.

منبع: بیزنس لایو، 16 ژانویه

 

اعلام چهار اولویت اقتصادی دولت آفریقای جنوبی توسط وزیر دارائی قبل از شرکت در اجلاس داووس

وزیر دارایی، انوخ گودونگوانا،  قبل از سفر به داووس برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دولت متعهد به ایجادیک محیط مساعد برای تجارت است. وی افزود: ما در انجام اصلاحات ساختاری برای حمایت و تسریع بهبود اقتصادی ثابت قدم می مانیم. به عنوان دولت، مصمم به مقابله با چالش‌های انرژی و لجستیکی هستیم که بر اقتصاد ما تأثیر منفی می‌گذارد.»نشست امسال، از 15 تا 19 ژانویه 2024 برگزار می‌شود و بر بازسازی اعتماد در تجارت بین الملل متمرکز خواهد بود. او خاطرنشان کرد که تحقق این موضوع بر چهار اولویت به هم پیوسته مرتبط است که شامل دستیابی به امنیت و همکاری در دنیایی از هم گسیخته، ایجاد رشد و اشتغال برای عصر جدید؛ هوش مصنوعی؛ و یک استراتژی بلند مدت برای آب و هوا، طبیعت و انرژی می‌شود. به گفته گودونگوانا، آفریقای جنوبی همچنان دروازه ورود به آفریقا است و از سرمایه گذاران بین المللی خواسته است در آفریقا و آفریقای جنوبی سرمایه گذاری کنند. در همین حال، او بر این عقیده است که منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) فرصت‌های بیشتری را برای کسب‌وکارهای آفریقای جنوبی فراهم می‌کند تا تجارت خود را گسترش دهند. وی همچنین در مورد اصلاحات ساختاری در این کشور افزود: «اصلاحات ساختاری برای احیای چشم‌اندازهای رشد میان‌مدت در میان فضای محدود سیاست‌گذاری، حیاتی است. انتقال سبز، افزایش انعطاف پذیری در برابر شوک های اقلیمی، و بهبود امنیت غذایی برای میلیون‌ها نفر نیازمند تقویت چارچوب های چند جانبه و پایبندی به پلت فرم های مبتنی بر قوانین برای همکاری‌های بین المللی است. علاوه بر این، او گفت که دولت همچنین منابع مالی رقابتی را برای انتقال سبز و اهداف توسعه پایدار (SDG) در موسسات مالی بین‌المللی و پلتفرم‌های کلیدی اقتصاد جهانی مانند گروه 20 (G20) ارائه خواهد کرد.

منبع: سایت اخبار دولت آفریقای جنوبی، 11 ژانویه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما