معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۳:۱۷ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رکورد صادرات خودرو آفریقای جنوبی در سال 2023

بر اساس گزارش این هفته شورای بازرگانی خودرو آفریقای جنوبی(Naamsa) با وجود چالش های لجستیکی شناخته شده در بنادر محلی، سال 2023 یک سال رکورد برای صادرات خودرو این کشور بود. تولیدکنندگان در سال گذشته 396,290 دستگاه خودرو به خارج از کشور ارسال کردند که 12 درصد افزایش نسبت به اعداد 2022 و همچنین 2.4 درصد بیشتر از رکورد قبلی یعنی 387,092 خودرو صادر شده در سال 2019 بود. به گفته Naamsa، از هر سه خودروی تولید شده در آفریقای جنوبی، دو دستگاه صادر می‌شود. بنا به این گزارش، بدنه صنعت این کشور  انتظار دارد که حرکت صعودی برای صادرات در سال آینده نیز ادامه یابد، اگرچه چشم انداز بلندمدت اقتصاد جهانی تحت تأثیر ریسک های تورم، درگیری در خاورمیانه و تأثیرات تغییرات آب و هوا باقی مانده است. بزرگترین خطر برای صادرکنندگان خودرو آفریقای جنوبی تغییر سریع به سمت خودروهای الکتریکی در بازارهای بین المللی است. این امر به ویژه در مورد اروپا صدق می‌کند، که در نظر دارد خودروهای احتراق داخلی را در دهه 2030 ممنوع کند. اتحادیه اروپا بزرگترین مقصد صادرات آفریقای جنوبی به دلیل توافقات تجاری فعلی است که به این کشور مزیت معاف از مالیات می دهد.

منبع: آی ال او، 12 ژانویه

چشم انداز مساعد بخش کشاورزی آفریقای جنوبی در سال 2024

واندیل سیهلوبو، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی کشاورزی آفریقای جنوبی در گزارشی در میل اند گاردین نوشته است که با توجبه بارندگی‌های خوب و بیشتر از حد  نرمال در این کشور در فصل جاری، پیش بینی می‌شود که علیرغم تشدید پدیده ال نینو، بخش کشاورزی و دامداری این کشور در سالجاری وضعیت نسبتا مساعدی داشته باشد.  بنا به این گزارش، کشاورزان در مجموع 4.5 میلیون هکتار برای غلات و دانه‌های روغنی تابستانه در سال 2023 کشت کرده اند که نسبت به سال قبل 2 درصد افزایش داشته است. به گفته سرویس هواشناسی آفریقای جنوبی ، پدیده ال نینو نیز که ممکن است از ماه مارس در این کشور تشدید شود، عمدتاً مناطق مرکزی و شرقی آن تحت تاثیر قرار می دهد.

منبع: میل اند گاردین، 9 ژانویه

آفریقای جنوبی به دنبال کمک اضطراری خارجی برای بهبود وضعیت وخیم هشت بندر مهم این کشور است

وضعیت وخیم در بنادر آفریقای جنوبی که پایین ترین سطح بهره وری را در جهان دارند، باعث شده است که مقامات به دنبال کمک خارجی باشند. سازمان بنادر ملی ترنس نت(Transnet) که بر بنادرمهم این  کشور نظارت دارد، اعلام کرد که به دنبال اپراتورهای پایانه ای برای یک دوره سه ساله است تا وضعیت وخیم بنادر را مدیریت کنند. قراردادهای اپراتور پایانه‌ها در هشت بندر: دوربان، کیپ تاون، خلیج ریچاردز، انگکورا، خلیج سالدانها، پورت الیزابت، شرق لندن و خلیج موصل به حالت تعلیق در آمده یا خاتمه یافته است. آقای Anthony Ngcezula، مدیرکل خدمات تجاریTransnet گفت: «این رویکرد بخشی از استراتژی سازمان بنادر برای ایفای نقش مالک بندر است که منجر به کاهش تلفات و معطلی محموله‌ها می‌شود و اطمینان حاصل می‌کند که ما یک راه حل لجستیک حمل و نقل مقرون به صرفه و پایدار را به مشتریان خود ارائه می دهیم."در نظرسنجی‌های انجام شده توسط بانک جهانی، پایانه‌های آفریقای جنوبی به طور مکرر از نظر بهره‌وری پایین‌ترارزیابی شده اند.

منبع: سایت اسپلش 247(splash247)، 10 ژانویه

۳۲ شهرداری آفریقای جنوبی ناکارامد بوده و نیازمند مداخله دولت برای مدیریت خود هستند

وزیر اداره تعاون و امور سنتی تمبی نکادیمنگ در پاسخ به یک سوال پارلمانی در گزارشی فاش  ساخت که در ارزیابی انجام شده، 66 شهر از 257 شهرداری این کشور به عنوان "ناکارآمد" و 32 شهرداری خیلی ناکارامد ارزیابی شده اند که نیازمند مداخله دولت برای مدیریت امور شهری خود هستند. بر اساس قوانین این کشور، مسئولیت قانون شهرداری‌ها این است که فرآیندهای اداری، بودجه و برنامه ریزی خود را به گونه ای سازماندهی کنند که نیازهای اساسی جامعه را در اولویت قرار دهند و توسعه اجتماعی و اقتصادی را ارتقا بخشند. بعلاوه، شهرداری‌ها موظفند اطمینان حاصل کنند که خدمات عمومی اساسی، از جمله آب، برق، دفع زباله و فاضلاب، امکانات بهداشت عمومی و تسهیلات حمل‌ونقل عمومی‌به جامعه ارائه می‌شود. اگر یک شهرداری به این تعهدات عمل نکند، قوه مجریه استان می‌تواند بر اساس اصل 139 قانون اساسی مداخله نماید.

منبع: بیزنس تک، 11 ژانویه

22 دانشگاه آفریقای جنوبی در فهرست برترین دانشگاههای جهان

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) به تازگی آخرین نسخه رتبه بندی دانشگاهی خود را بر اساس عملکرد علمی (URAP) برای سال 2024 منتشر کرده است .شاخص های مختلف عملکرد تحصیلی برای تعیین امتیاز کلی هر دانشگاه از جمله بهره وری علمی، تأثیر پژوهش، کیفیت تحقیق و پذیرش بین المللی در نظر گرفته شد.در این فهرست از بین3000 مؤسسه آموزش عالی ، 22 دانشگاه از آفریقای جنوبی نیز هستند که دانشگاه کیپ تاون(UCT) پیشتازاست و پس از آن، دانشگاه Wits ژوهانسبورگ قرار دارد. دانشگاه کیپ تاون، علیرغم اینکه در آفریقای جنوبی بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است، با 5 پله سقوط از 238 به 234 رسیده است. دانشگاه Witwatersrand که پس از UCT در رتبه دوم قرار گرفت، با کسب رتبه 340 نیز 9 پله سقوط کرد. دانشگاه استلنبوش Stellenbosch پیشرفت چشمگیری داشته و ۱۱ پله صعود کرده و جایگاه 362 را کسب کرده است. دانشگاه کوازولو ناتال 13 پله(371) سقوط کرده است، در حالی که دانشگاه ژوهانسبورگ با صعود 70 پله از 537 به 467 توانسته است دانشگاه پرتوریا(475) را پشت سر بگذارد.

منبع: نیوز 24، 10 ژانویه

از سرگیری پرواز ها بین ژوهانسبورگ و  پرث استرالیا

جان لوما ، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی(ADD) اعلام کرد که این شرکت پروازهای خود به پرت استرالیا را از سر می‌گیرد. اولین پرواز در 28 آوریل 2024 انجام خواهد شد.  به گفته وی، «علاوه بر پتانسیل اتصال جهانی این مسیر، پرت برای مدت طولانی مقصد مورد علاقه مسافران آفریقای جنوبی و استرالیا بوده است و تقریباً 80 درصد از بازار هدف آنها، بازدید از خانواده و دوستان است. شروع مجدد این مسیر، گذرگاه آسان‌تر و مستقیمی را برای مسافران تفریحی و تجاری فراهم می‌کند و تبادلات تجاری و فرهنگی بین آفریقای جنوبی و استرالیا را ارتقا می‌دهد. نامبرده تاکید کرد که چشم‌انداز این شرکت  گسترش ردپای خود به بیش از 20 مقصد بین المللی در سال جاری است.» پروازها از فرودگاه بین المللی تامبو سه بار در هفته در روزهای سه شنبه، پنجشنبه و یکشنبه ساعت 20:55 انجام می‌شود و روز بعد در ساعت 12:20 به فرودگاه بین المللی پرث می رسند.

منبع: بیزنس تک، 10 ژانویه

کاهش جایگاه انرژی‌های تجدید پذیر در طرح به روز شده انرژی آفریقای جنوبی

به گفته مدیر کل دپارتمان منابع معدنی و انرژی (DMRE) آفریقای جنوبی، جاکوب امبله، که روز سه شنبه این هفته در مورد پیش نویس طرح منابع یکپارچه(IRP) 2023 به رسانه‌ها توضیح داد تاکید کمتری بر تولید انرژی تجدیدپذیرشده و اهمیت آنها برای دولت کاهش یافته است. دولت دلیل این موضوع را تعویق ازکار افتادگی نیروگاه‌های قدیمی زغال سنگ وابسته به شرکت دولتیEskom و اضافه شدن حدود 6 گیگاوات نیروگاه‌های جدید گازی اعلام کرده است.در طر ح جدید بر تاسیس بیشتر نیروگاههای گازی تاکید شده و نسبت به آخرین نسخه منتشر شده در سال 2019 تاکید کمتری بر انرژی خورشیدی و بادی کرده است. گود منتاشه، وزیر منابع معدنی و انرژی، هفته گذشته پیش نویس طرح را برای اظهار نظر عمومی منتشر کرد. منظور از IRP این است که نشان دهد چگونه عرضه برق کشور با تقاضا در سال های آینده متعادل خواهد شد.آخرین نسخه این طرح دو افق زمانی بین 2023 تا 2030 و دومی از 2031 تا 2050را در نظر گرفته است.

منبع: نیوز 24، 10 ژانویه

درخواست وزیر علوم برای افزایش شهریه دانشگاه‌ها

بلید نزیمانده(Blade Nzimande) وزیر آموزش عالی آفریقای جنوبی پیشنهاد کرد به دلیل مشکلات بودجه ای شهریه و هزینه‌های اقامت  26 دانشگاه این کشور به ترتیب 4.5 و 6.5 درصد افزایش یابد.

منبع: نیوز 24، 10 ژانویه

ضرر 50 میلیاردی بازار سهام آفریقای جنوبی به دلیل کاهش تمایل سرمایه گذاران خارجی

بر اساس داده‌های اپراتور صرافیJSE، در مجموع از سال 2016 ، علاقه سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام آفریقای جنوبی کاهش یافته و الان حدود 8 سال است که به دلیل این موضوع و همچنین فروش سهام توسط شرکت های خارجی، بازار سهام آفریقای جنوبی 50 میلیارد دلار از دست داده است. به نظر آشیش چوگ، مدیریک پورتفولیو، سرمایه‌گذاران خارجی پس از رسوایی‌های فساد، بحران انرژی مرتبط با شرکت برق اسکوم و ورشکستگی اپراتور ریلی و بندری شرکت دولتی ترنس نت ، خرید سهام شرکت های آفریقای جنوبی توسط خارجی‌ها کاهش یافته است. بنا به این گزارش سرمایه گذاران خارجی، نگران نتایج انتخابات پارلمانی این کشور در سال 2024 هستند که رقابتی ترین انتخابات این کشور از سال 1994 و سقوط رژیم آپارتاید است.

منبع: دیلی مالوریک، 9 ژانویه

امیدواری تولید کنندگان آفریقای جنوبی به رونق نسبی تولید در سال 2024

به گزارش بیزنس تک، تولیدکنندگان آفریقای جنوبی به دلیل افزایش نسبی فعالیت های تجاری در سال 2023 نسبت به رونق بیشتر فعالیت های خود در نیمه اول سال 2024 خوش بین هستند. بنا به این گزارش، شاخص فعالیت تجاری که توسط موسسه آبسا(PMI) در دسامبر 2023 منتشر شد  از 46 در نوامبر به 51.4 در دسامبر رسید. شاخص اشتغال نیز علیرغم بهبود از 41.1 در ماه نوامبر به44.8 در دسامبر، همچنان زیر 50 واحد است.  دلیل این موضوع تشدید بحران در بنادر آفریقای جنوبی و طولانی شدن زمان تحویل خرید ها به تولید کنندگان و در دسترس نبودن نهاده‌های مورد نیازبرای تولید است.

منبع: بیزنس تک، 8 ژانویه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما