معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۰:۴۴

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته دوم دی ماه 1402(بخش دوم)، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

فاصله گیری چهار بانک از معامله پتروسا با گازپروم بانک روسی

چهار بانک(Jeffries, JPMorgan, Macquarie Bank, and Barclays) از قرارداد احتمالی شرکت نفت دولتی پتروسا با گازپروم بانک روسیه برای تامین مالی پالایشگاه گاز به مایعMossel Bay به دلیل تحریم های ایالات متحده جدا شده اند. این موضوع، باعث ایجاد این نگرانی شده که ممکن است دیگر روابط بانکی پتروسا در خصوص این معامله تهدید شود. شایان ذکر است ماه قبل کابینه آفریقای جنوبی علیرغم مخالفت رسانه‌ها و برخی اعضای هیات مدیره پتروسا، گازپروم بانک را برنده مناقصه بازسازی پالایشگاه جی تی ال موصل بی اعلام کرد.

منبع: بیزنس لایو(businesslive) ، 3 ژانویه

 

پیش بینی یک اقتصاددان ارشد در مورد وضعیت اقتصادی آفریقای جنوبی در سال 2024

آنابل بیشاپ، اقتصاددان ارشد Investec، در یادداشتی در روز چهارشنبه نوشت: انتظار می‌رود رشد اقتصادی آفریقای جنوبی در سال جدید، تقریباً دو برابرسال 2023 باشد. بیشاپ گفت که انتظارات رشد اقتصادی برای سال 2024 در حال حاضر در سطح ناچیز 1.0٪ قرار دارد که دو برابر رشد مورد انتظار 0.5٪ در سال 2023 است. به نظر وی،کاهش دائمی‌بار شبکه برق، در کنار بحران‌هایی مانند مسائل زیرساختی و حاکمیتی، بیشتر پتانسیل اقتصادی رشد این کشور را در سال 2023 از بین برد. به نظر وی، کاهش بار شبکه و قطعی برق احتمالا تا سال 2024 ادامه خواهد داشت، زیرا در معرض خطر بدتر شدن از مرحله  3 و 4  است به دلیل  اینکه ظرفیت کافی آنلاین وجود ندارد. با این وجود، از سال 2025 شاهد ظرفیت بیشتر تولیدبرق بخش خصوصی با افزایش بیشتر در سال‌های بعدی خواهیم بود. به گفته بیشاپ، نگرانی‌ ها در مورد انتخابات ملی آتی 2024 و احتمال تشکیل یک دولت ائتلافی باعث تضعیف اعتماد تجار شده است و این می‌تواند باعث ایجاد نوسان در بازارهای محلی شود. او افزوده که خطرات نزولی برای چشم‌انداز اقتصادی به‌ویژه ناشی از احتمال افزایش موضع چپ‌گرایانه دولت جدید پس از انتخابات است.

منبع: انوست تک(investtech)، 3 ژانویه 2024

 

افزایش بدهی شرکت حمل و نقل دولتی ترنس نت

وضعیت شرکت حمل و نقل دولتی ترنس نت از بد به بدتر تغییر می‌کند. طبق گزارش های رسمی،این گروه حمل و نقل دولتی با ثبت زیان مالی 1.6 میلیارد رندی طی شش ماه منتهی به سپتامبر 2023، روند زیان دهی خود را افزایش داد. در عین حال، این شرکت قادر خواهد بود برای مقابله با چالش های موجود، از جمله تسویه بدهی‌های سررسید 22.8 میلیاردرندی  خود از دولت کمک مالی دریافت کند.

منبع: دیلی مالوریک(dailymaverick.)، 2 ژانویه

 

کاهش قیمت سوخت  یک شوک مثبت به اقتصاد آفریقای جنوبی

بر اساس اعلام صندوق مرکزی انرژی آفریقای جنوبی، به دلیل کاهش متوسط قیمت بین‌المللی فرآورده‌های بنزین، گازوئیل و پارافین روشنایی، قیمت این محصولات از شب گذشته  در این کشور کاهش یافت و این خبر خوبی برای تورم بالا و کاهش بیشتر هزینه‌های رو به افزایش زندگی در این کشور است. قیمت بنزین اکتان 93 و 95 به ترتیب 62 سنت و 76 سنت در هر لیتر کاهش یافت و به حدود 50. 22 رند در هر لیتر رسید. قیمت گازوئیل نیز بین 1.18 تا  26. 1 سنت در هر لیترکاهش یافت و به حدود 73. 20 رند در هر لیتر رسید. علاوه بر این، هزینه پارافین نیز 93 سنت کاهش یافت.

منبع: نیوز 24(News 24)، 4 ژانویه

 

کاهش ارزش رند آفریقای جنوبی در روزهای آغازین سال جدید میلادی

رند آفریقای جنوبی پس از افت شدید در 2 ژانویه، زمانی که دلار آمریکا بهترین عملکرد روزانه خود را از مارس 2023 به ثبت رساند، روز چهارشنبه دوباره کاهش یافت. در ساعت 15:47 به وقت گرینویچ، رند در برابر دلار با قیمت 18.8250 معامله شد که تقریباً 1.4 درصد ضعیف تر از روز قبل بود. در روز سه‌شنبه، اولین روز معاملاتی سال 2024، ارزش رند در برابر دلار حدود 1.5 درصد ضعیف‌تر به پایان رسید، زیرا بازدهی خزانه‌داری آمریکا بالا رفت و چرخش محتاطانه در احساسات ریسک، باعث تقویت دلار شد. بنا به این گزارش، شاخص Top-40 بورس اوراق بهادار ژوهانسبورگ (.JTOPI) با کاهش 1.8 درصدی بسته شد. شاخص اوراق قرضه دولتی 2030 کاهش یافت و بازدهی آن 6 واحد پایه افزایش یافت و به 9.915 درصد رسید.

منبع: نیوز 24، 3 ژانویه

 

کوچک تر شدن صنعت کشاورزی آفریقای جنوبی در سال 2023

بخش کشاورزی آفریقای جنوبی در سال 2023 با بادهای مخالف قابل توجهی مواجه و دچار انقباض شد. این دیدگاهWandile Sihlobo، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی کشاورزی آفریقای جنوبی است. در سال 2022، بخش کشاورزی 133.84 میلیارد رند به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک کرد که کمتر از 3 درصد از اقتصاد را تشکیل می دهد. به گفته وی، ارزش افزوده ناخالص کشاورزی کشور در سه ماهه سوم 9.6 درصد کاهش یافت. به عنوان مثال، برداشت ذرت در سال 2022/23 که 16.4 میلیون تن است 6 درصد بیشتر از برداشت فصل 2021/22 و دومین برداشت بزرگ در تاریخ این کشور است. با وجود این و سایر رکوردهای برداشت، این بخش در سه ماهه سوم سال 2023 کاهش یافت. این به این دلیل است که اثرات پایه و بادهای مخالف در صنعت دام و طیور بر این بخش سنگینی می‌کند. صنعت دام و طیور تقریباً نیمی از ارزش این بخش را تشکیل می دهد و در سال 2023 توسط بیماری‌هایی مانند تب برفکی، آنفولانزای مرغی و تب خوکی آفریقایی آسیب دیده است.

منبع: بیزنس تک(business tech)، 21 دسامبر

 

ضعیف تر شدن انحصار شرکت برق دولتی اسکوم

به گفته آندره دو رویتر، مدیرعامل سابق Eskom، سرمایه‌گذاران خصوصی از زمان برداشته شدن سقف ظرفیت تولید خصوصی، روی 66000 مگاوات منابع انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دو رویتر انتظار دارد که تداوم این روند در نهایت، به تدریج جایگزینEskomخواهد شد.

منبع: دیلی اینوستر(Dailyinvester)، 31 دسامبر

 

مشکل افزایش کسری بودجه و بدهی برای تعین سقف هزینه‌های دولت

بنا به اظهارات گودونگوانا، وزیر دارایی، تداوم رشد کسری بودجه و بدهی، تلاش های  دولت برای تعیین سقف هزینه‌های اصلی بودجه را تضعیف کرده است. وی دلیل اصلی عدم پایبندی به این اقدامات را، الزام آور نبودن آنها دانست. وی در پاسخ کتبی به سوالی از سوی حزب ائتلاف دموکراتیک (DA) افزود که هدف کاهش و تثبیت بدهی به طور مداوم عمدتاً به دلیل رشد اقتصادی و درآمدی کمتر از حد انتظار و فشارهای مخارج بزرگ دولت مانند کمک های مالی و هزینه‌های غرامت، تغییر کرده است. به گفته وزیر دارایی، مخارج اصلی بودجه در دو سال گذشته نسبتاً بالا و بالای 29 درصد تولید ناخالص داخلی باقی مانده است. به گفته وی، سیاست‌های مالی با رویکردی متعادل که شامل محدود کردن هزینه‌ها، اقدامات درآمدی و استقراض اضافی است، هدف قرار خواهد گرفت. او افزود: اقدامات مالیاتی جدیدی را برای جمع آوری 15 میلیارد رند اضافی در بودجه 2024 پیشنهاد خواهد کرد. وی همچنین خاطر نشان کرد که دولت در سال 2023/2024 به 563 میلیارد رند در مقایسه با 515 میلیارد رند در سال گذشته نیاز دارد.

منبع:  نیوز 24، 31 دسامبر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما