معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته دوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تداوم ممنوعیت صادرات ضایعات فلزی از افریقای جنوبی

The Citizen: وزارت صنعت و تجارت افریقای جنوبی در سال  2022 اعلام کرد: صادرات ضایعات فلزی و مسی (آهن قراضه) با هدف جلوگیری و کاهش سرقت فلزات و کابل های مسی و یا تخریب زیرساخت ها ممنوع است. این ممنوعیت بعد از هر شش ماه قابل تمدید است.

منتقدین می‌گویند؛ هدف اصلی دولت از اعمال این ممنوعیت، مراقبت از سبد سرمایه گذاری شرکت توسعه  صنعتی (IDC) است و موضوع جلوگیری از تخریب زیرساخت ها فقط یک بهانه است.

افریقای جنوبی سالانه سه میلیون تن فولاد قراضه و مسی تولید می‌کند.

 

فقط 46 درصد از آب افریقا جنوبی قابل شرب است

The briely : وزارت آب و فاضلاب افریقای جنوبی از کاهش کیفیت آب شرب در کشور خبر داد و گفت: فقط 46 درصد از آب در کشور قابل شرب است. بر اساس این گزارش بیشتر تصفیه خانه‌ها در معرض تولید آب آلوده هستند. سالانه دستکم باید 20 میلیارد رند برای بهبود زیرساخت های شهری هزینه شود، اما خدمات آب همچنان درحال کاهش است.

 

طرح دولت برای ساخت نیروگاه‌های هسته ای

 NEWS 24 : وزیر برق گفت: دولت با هدف تضمین امنیت انرژی، پروژه‌های جدیدی جهت استفاده از انرژی هسته ای را در دست بررسی دارد. به گفته وی یکی از این طرح ها، تهیه 2500 مگاوات انرژی هسته ای جدید با احداث نیروگاه هسته ای تا سال 2032 است. این طرح قرار بود در دولت زوما رئیس جمهور پیشین شروع شود، اما بعد از اتفاقات سیاسی که پیش آمد مسکوت ماند. وی در آن زمان تلاش کرد این پروژه را از طریق یک "مناقصه بسته"  برای اجرای عملیات  مهندسی و قرارداد انحصاری به شرکت " روس اتم"  واگذار کند، اما با دعوای محیط زیستی و حکم دادگاه اجرای آن لغو شد. تنها نیروگاه هسته ای آفریقای جنوبی بنام " کوبرگ" در صورتیکه تمام ظرفیت آن قابل بهره برداری باشد،  حداکثر 1840 مگاوات برق تولید می‌کند.

منتقدین و گروههای محیط زیستی ساخت نیروگاه هسته ای را زیرسوال می‌برند و می‌گویند: روند ساخت یک نیروگاه ده تا 15 سال طول می‌کشد . از طرف دیگر مقرون به صرفه نیست و نیازهای امروز کشور را برطرف نمی‌کند. گفته می‌شود هزینه ساخت یک نیروگاه هسته ای معمولا 5 میلیارد دلار در هر 1000 مگاوات است. علاوه بر این باعث وابستگی  ما به کشور دارای تکنولوژی انرژی هسته ای خواهد شد.

 

چالش های مدیر جدید شرکت برق افریقای جنوبی (آسکوم)

NEWS 24 :بعد از یک سال بررسی صلاحیت نامزدها برای مدیریت شرکت اسکوم، آقای دن ماروکان یک مهندس شیمی و مدیر گروه  Makron Group  بعنوان مدیر اجرایی شرکت اسکوم به مدت یک سال انتخاب شد. وی پانزدهمین رئیس اسکوم ازسال 2007 تاکنون است. به گفته کارشناسان، چالش هایی در پیش روی وجود دارد که باید آنها را حل کند.

چالش مالی: شرکت اسکوم 400 میلیارد رند بدهی دارد. دولت موافقت کرده است 254 میلیارد رند از بدهی‌های اسکوم را پرداخت کند، مشروط به اجرای مقررات صرفه جویی،  بهبود عملکرد نیروگاه‌ها وسایر اقدامات اصلاحی که البته این شرایط، شانس زیادی برای مانور باقی نمی‌گذارد.

همچنین عملکرد نیروگاه‌های عمدتا زغال سنگی کشور طی سال های گذشته بدتر شده و قابل اطمینان نیستند. لذا ممکن است وی مجبور به راه اندازی واحدهای تولیدی زودتر از موعد شود. بنابراین وی باید از کارکرد این نیروگاه‌ها اطمینان حاصل و بسیاری را بازسازی نماید.

مقابله با فساد: بر اساس یک گزارش بازرسی، گفته شده خزانه اسکوم در دوره حکومت زوما بطورسیستماتیک غارت شده است. آندره رویتر رئیس پیشین اسکوم، نیز در گزارشی رسانه ای فاش کرد: ماهانه دستکم یک میلیارد رند از خزانه این شرکت دزدی می‌شود.

 

افزایش اشغال در سه ماهه سوم 2023

Ewn.co.za : اداره آمار افریقای جنوبی اعلام کرد: بیشترین افزایش آمار اشتغال پاره وقت در سه ماه سوم 2023 در بخش های تجارت، معدن، خدمات اجتماعی و حمل و نقل و 31 هزار نفر بوده است.

بر اساس این گزارش، اشتغال تمام وقت در مقایسه با سه ماه دوم همین سال، کاهش  داشته است. آمار اشتغال سال به سال 2.6 درصد و افزایش را نشان می دهد.

 

نگرانی رئیس جمهور افریقای جنوبی از تاثیر ناامنی اجتماعی بر رشد اقتصادی کشور

The south Africa: اقای رامافوزا رئیس جمهور افریقای جنوبی در مراسم فارغ التحصیلی دانشکده پلیس با ابراز نگرانی از افزایش جرم و جنایت در کشور گفت: این یک عقب گرد بزرگ برای رشد اقتصادی است. به گفته وی، جنایت درکشور اقتصاد را تضعیف می‌کند و بر کسب و کارهای بزرگ و کوچک تاثیر می‌گذارد و بهبود اقتصادی را متوقف می‌کند. افریقای جنوبی سومین کشور ناامن در قاره افریقا است.

 

کند شدن رشد اقتصادی قاره  افریقا در 2023

Sowetan live : بانک توسعه افریقا دلایل کند شدن رشد اقتصاد قاره افریقا در سال 2023 را بی ثباتی‌های سیاسی، رشد ضعیف اقتصاد جهانی و افزایش نرخ بهره دانست و تصرح کرد: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی از 4 درصد در سال 2022 به 3.4 درصد در 2023 کاهش یافت.

تاثیر طولانی مدت کووید 19، همراه با جنگ روسیه و اوکراین، افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی در 2022، بهبود اقتصادی اولیه افریقا را متوقف کرد. این عوامل همراه با بی ثباتی‌های سیاسی در برخی از کشورهای  قاره افریقا، کاهش تقاضای صادرات به دلیل رشد ضعیف جهانی، تشدید سیاست های پولی و افزایش هزینه‌های استقراض، رشد کشورهای افریقایی را کند کرد. بسیاری از کشورهای افریقایی در سال 2022 به دلیل افزایش نرخ بهره از دسترسی به بازارهای بین المللی محروم شدند.

در این گزارش ابراز خوشبینی شده است؛ رشد این قاره در سال 2024 تا حدودی بهبود می یابد و به 3.8 درصد خواهد رسید.

در گزارش بانک توسعه افریقا گفته شده است، افریقای جنوبی با1.6 درصد کمترین رشد قاره را ثبت کرده است. دلایل اصلی آن مشکلات برق در کشور بوده است.  

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما