معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۰۸:۳۱

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مروری بر پنج عامل کلیدی تاثیرگذار بر اقتصاد آفریقای جنوبی در سال 2024

بنا به نظر کارشناسان، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است اقتصاد آفریقای جنوبی در نیمه پایانی سال 2023 پس از یک رشد ضعیف، وارد دوره رکود شده باشد. از جمله جنبه‌های مثبت، افزایش 3.9 درصدی تولید معدن در ماه اکتبر بود، اما شاخص های اعتماد و سایر شاخص ها کاهش یافته است. اقتصاد در سه ماهه سوم 0.2 درصد کاهش یافت و اگر دوباره در سه ماهه چهارم کوچک شود، به معنای رکود خواهد بود. پنج عامل کلیدی در سال آینده که همچنان اقتصاد این کشور را متاثر می‌کنند عبارتند از:

  1. بحران انرژی:هنوز چشم اندازی روشنی برای کمبود برق در این کشور وجود ندارد و اقتصاد بدون منابع برق قابل اعتماد نمی‌تواند با نرخ معنی داری رشد کند. داده‌های شرکت دولتی Eskom نشان می‌دهد که 4.4 گیگاوات برق خورشیدی تا ژوئن 2023 روی پشت بام ها نصب شده است و این به هزینه‌های خانوارها و مشاغل می‌افزاید، زیرا بسیاری از آنها به گازوئیل گران قیمت و آلاینده در هنگام خاموش شدن چراغ‌ها متکی هستند.
  2. لجستیک: ازدحام و معطلی در بنادر آفریقای جنوبی در حال افزایش است و مانع صادرات کلیدی می‌شود و در عین حال واردات مهم را به تعویق می اندازد.
  3. تورم و نرخ بهره: بانک مرکزی آفریقای جنوبی از ماه جولای نرخ بازپرداخت اصلی خود را در 8.25 درصد و نرخ اصلی را برای مصرف کنندگان در 11.75 درصد ثابت نگه داشته است.اعتماد مصرف کننده سال 2023 را با کمترین میزان بیش از دو دهه اخیر به پایان می رساند، و این نویدبخش مصرف و تقاضا در سال 2024 است. محدوده هدف 3 تا 6 درصد تورم مواد غذایی نیز همچنان نگران کننده است. بانک مرکزی نیز باید مطابق با سیاست پولی جهانی باشد، زیرا نرخ های بهره نسبتاً بالا از نرخ مبادله رند پشتیبانی می‌کند.
  4. رشد جهانی: آخرین پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، کاهش رشد اقتصادی جهانی به میزان 2.7 درصد در سال آینده است. این امر باعث کاهش بیشتر تقاضا برای صادرات مهم آفریقای جنوبی خواهد شد. به‌عنوان مثال، قیمت فلزات گروه پلاتین نسبت به سطوح بی‌سابقه‌ای که دو سال پیش کاهش یافته بود، کاهش یافت وموجی از اخراج‌ها را در این بخش حیاتی معدنی دامن زد.
  5. ال نینو: رویدادهای 2016-2014 مسیری از فلاکت را در سراسر آفریقای جنوبی و همسایگان آن شعله ور ساخت، خشکسالی و پایین آمدن آب سدها، بر کشت و برداشت ذرت و سایر محصولات کشاورزی و دامداری تاثیر منفی گذاشت. در سرتاسر سال 2023، رکوردهای دمای جهانی شکسته شده است، که نشان دهنده مسیری است که ال نینو در آفریقای جنوبی ممکن است در سال 2024 پیش برود.

منبع: دیلی مالوریک(dailymaverick)، 27 دسامبر

 

توسعه زیرساخت ها، فاکتوری جدید در رقابت احزاب سیاسی در انتخابات 2024

آفریقای جنوبی با فروپاشی قابل مشاهده زیرساخت های مختلف از انرژی، حمل و نقل، مسکن تا آب و فاضلاب مواجه است.گزارش مؤسسه مهندسی عمران آفریقای جنوبی تصویری تاریک از وضعیت زیرساخت ها در این کشور ترسیم می‌کند. این گزارش 32 بخش زیرساخت را ارزیابی کرده است و تنها 15 بخش را "رضایت بخش" یا بالاتر (درجه C یا بالاتر) نشان داده و بخش های باقی مانده در "در معرض خطر شکست" (D) یا "ناسازگار برای رسیدن به هدف" (E) قرار گرفته اند. درخواست عمومی‌برای توسعه و بازسازی زیرساخت های فرسوده که از دوران آپارتاید به ارث رسیده است، هر روز رساتر می‌شود. با نزدیک شدن به انتخابات 2024، این خواست عمومی‌به موضوعی برای رقابت سیاسی بین احزاب سیاسی کلیدی و رهبران آنها تبدیل خواهد شد. نگاه احزابی مانند ائتلاف دموکراتیک(DA) که در نظر سنجی حدود 20 درصد رای دارد به توسعه روابط راهبردی با آمریکا و اروپا برای بازسازی زیرساخت های این کشور است. اما حزب حاکم کنگره ملی(ANC) علیرغم اینکه روابط نزدیکی با چین و شرق دارد، از ظرفیت های چین برای بازسازی زیرساخت های خود تا کنون استفاده نکرده است. بازسازی زیرساخت های در حال فروپاشی این کشور، نیاز به سرمایه گذاری عظیمی دارد که از عهده دولت به دلیل بدهی بالا خارج است. دکتر Gideon Chitanga استاد دانشگاه Wits آفریقای جنوبی معتقد است که دولت می‌تواند از روابط دیپلماتیک قوی با چین برای کسب منابع مالی و توسعه زیرساخت های خود استفاده نماید. به نظر وی چین و آفریقای جنوبی روابط دوجانبه خود را به یک شراکت راهبردی ارتقاء داده اند و حجم تجارت دوجانبه آنها از 1.6 میلیارد دلار در سال 1994 به 57 میلیارد دلار در سال 2023 رسیده است. شرکت های چینی بیش از 25 میلیارد دلار در آفریقای جنوبی سرمایه گذاری کرده اند و بیش از 400000 شغل محلی ایجاد کرده اند. آفریقای جنوبی یکی از 34 کشور آفریقایی است که عضو ابتکار کمربند و جاده (BRI) است. آفریقای جنوبی همچنین یکی از اعضای کلیدی مجمع همکاری چین آفریقا است. چین برای بیش از دو دهه شریک تجاری و توسعه پیشرو با آفریقا بوده است.

منبع: آی او ال(iol)، 27 دسامبر

 

بریتانیا، سنگاپور و امارات سه  مقصد اصلی تجار آفریقای جنوبی در سال 2023

بر اساس گزارش آی تی نیوز آفریکا، سه کشور بریتانیا، سنگاپور و امارات محبوب ترین مقاصد مسافرتی برای مسافران تجاری آفریقای جنوبی در سال 2023 بودند. بنا به این گزارش، «روابط اقتصادی، مشارکت‌های تجاری و مسیرهای پروازی نقش بزرگی در محبوبیت مقاصد خارج از کشور برای مسافران تجاری آفریقای جنوبی بازی می‌کنند و این سه مکان همه این فاکتورها را دارند."بریتانیا همیشه بهترین انتخاب برای مسافران تجاری آفریقای جنوبی بوده است. طبق نظرسنجیStatista، متخصصان عمدتاً برای جلسات مشتریان، جلسات آموزشی و کنفرانس ها به انگلستان می روند. به علاوه، با بیش از 200000 آفریقای جنوبی که در بریتانیا زندگی می‌کنند، فرصتی برای ترکیب کار با خانواده برای آنها فراهم می‌کند. جذابیت سنگاپور برای مسافران تجاری آفریقای جنوبی ارتباط زیادی با روابط در حال تحول آن با آفریقا دارد. در سال 2018، تنها 60 شرکت سنگاپوری در آفریقا فعالیت می‌کردند و سنگاپور را به یکی از ده سرمایه گذار برتر آفریقا تبدیل کرده است. در این راستا، لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور، سفر مهمی‌به آفریقای جنوبی در ماه می 2023 انجام داد و در آنجا با رئیس جمهور سیریل رامافوسا دیدار کرد و توافق‌های مهمی در بخش‌هایی مانند فناوری و توسعه مهارت‌ها انجام شد. روابط تجاری سنگاپور با قاره آفریقا  نیز شکوفا شده به 14.38 میلیارد دلار در سال 2022 رسیده است.در ژوئن 2023، با هدف آسان‌تر کردن کسب‌وکارها ،اتاق بین المللی دبی (DIC) دفتری را در ژوهانسبورگ افتتاح کرد. این اتاق بیش از 70 شرکت آفریقای جنوبی را در فهرست خود دارد که 77 درصد از سال 2016 افزایش داشته است. از دیگر دلایل افزایش علاقه تجار برای سفر به امارات، افزایش تعداد پروازها به آفریقای جنوبی است که از مارس 2023، تعداد پروازهای امارات از آفریقای جنوبی به 42 پرواز هفتگی افزایش یافته است.

منبع: ای تی نیوز آفریکا(itnewsafrica)، 27 دسامبر

 

روند "مهاجرت معکوس" به آفریقای جنوبی

به گزارش گروه املاک Chas Everitt، روزانه شاهد مراجعه گروهی افراد برای خرید خانه یا ایجاد دفتر سرمایه گذاری است که قبلا از آفریقای جنوبی به خارج از کشور مهاجرت کرده بودند و در استان خاوتینگ و به ویژه در حومه شمالی ژوهانسبورگ املاک می‌خرند. دلایل بازگشت آن‌ها، خستگی از آب و هوای ناخوشایند، نگرانی در مورد بلایای طبیعی، درگیری‌های اوکراین و خاورمیانه و هزینه‌های بالا و رو به افزایش زندگی در اروپا، بریتانیا و ایالات متحده، و درک این موضوع که آنها می‌توانند با یورو، پوند یا دلار خود، املاک بسیار بهتری را در آفریقای جنوبی خریداری کنند. طبق مطالعه اخیرStatsSA، استان خاوتینگ با وجود همه مهاجرت‌هایی که در آن دوره رخ داد، همچنان یک سوم تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی را بین سال‌های 2013 و 2022 تشکیل می‌داد و مقصد اصلی برای مهاجرین بازگشتی است. سهم کیپ غربی نیز در تولید ناخالص داخلی ملی با وجود هجوم مهاجران، تقریباً در حدود 14٪ ثابت باقی مانده است و مقصد دوم مهاجرین بازگشتی است. در پایان سال 2022 تولید ناخالص داخلی کیپ غربی با 210 میلیارد رند،، سومین تولیدکننده ناخالص داخلی بزرگ بود، کوازولو-ناتال با 250 میلیارد رند دوم و خاوتینگ با 448 میلیارد رند رتبه اول را کسب کرد.

منبع: بیزنس تک(businesstech)، 27 دسامبر

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما