معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۷:۵۳

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

چشم انداز اقتصاد آفریقای جنوبی در سال 2024

یافته‌های نظرسنجی انجام شده توسط صندوق بانک آمریکا در مورد چشم انداز آفریقای جنوبی در سال 2024،  حاکی از آن است که مدیران بانک های آفریقای جنوبی با توجه به به نرخ کنونی تورم، تقریباً به اتفاق آرا، کاهش نرخ بهره  بانکی را از اواسط 2024 پیش بینی می‌کنند و موافق آن هستند. بانک مرکزی این کشور در نوامبر 2023، پس از ده افزایش متوالی، نرخ بهره را در محدوده 8.25 درصد حفظ کرد. بنا به این نظرسنجی، هزینه‌های مصرف کننده احتمالاً برای نیمه اول سال 2024 تحت فشار باقی می ماند و لذا خرده فروشان و سایر بخش های اقتصادی احتمالاً آسیب خواهند دید. سرمایه‌گذاران عملکرد کلی اقتصاد آفریقای جنوبی را در حال بهبود می‌بینند و پیش‌بینی آنها برای سال 2024، رند قوی‌تر، نرخ بهره پایین‌تر و تورم کمتر می‌باشد. سرمایه گذاران عملکرد قوی در بخش های بانکی، نرم افزاری و صنعتی را پیش بینی می‌کنند، اما انتظار دارند که اوضاع در مورد املاک، مخابرات و طلا ثابت باقی بماند.

منبع: بینزنس تک(businesstech)، 21 دسامبر

 

آلاینده‌های نیروگاههای ذغال سنگ آفریقای جنوبی 42 برابر چین است

طبق گزارش، دیدره هربست، مدیر محیط زیست شرکت اسکوم، نیروگاه‌های زغال سنگ که توسط این شرکت دولتی اداره می‌شود، آلاینده‌هایی را منتشر می‌کنند که عمدتاً باعث بیماری‌های تنفسی مانند آسم و بیماریهای قلبی و ریوی می‌شوند و تقریباً 42 برابر شدت آلاینده‌های چین است. بنا به این گزارش، در شش ماهه منتهی به سپتامبر سالجاری، انتشار ذرات معلق به 0.92 کیلوگرم در هر مگاوات ساعت رسید که بالاترین میزان از سال 1992 است. بر اساس آمارهای دولتی، این میزان در مقایسه با میانگین 0.022 کیلوگرم نیروگاه‌های چینی است که بزرگترین تولید کننده انرژی زغال سنگ در جهان است. انتشار گازهای گلخانه ای نسبت به سال گذشته در آفریقای جنوبی بیش از دو برابر شده است که نشانه دیگری از بدتر شدن عملکرد این شرکت است که با بحران کمبود برق، بدهکاری، فساد و تاسیسات فرسوده روبرو است. شرکت اسکوم، در پاسخ به انتقادات گفته است که اقداماتی برای کاهش آلودگی انجام می‌شود که شامل نوسازی رسوبگیرها می‌باشد و سطح آلودگی اکنون به 0.65 کیلوگرم در مگاوات ساعت کاهش خواهد یافت.

منبع: دیلی انوستر(dailyinvestor)، 19 دسامبر

 

افزایش ظرفیت تولید برق شرکت اسکوم در آستانه تعطیلات سال نو

وزیر برق آفریقای جنوبی راماکوپا(KgosientshoRamokgopa) اعلام کرد که ظرفیت تولید شرکت اسکوم به 55 درصد رسیده است و این شرکت در در نظر دارد این میزان را در سه ماهه اول سال آینده به 60 درصد برساند. راماکوپا افزود که که نیروگاهKusile دراستان امپوپالانگا با بازگشت سه واحد تولیدی آن به مدار، نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.  وزیر برق همچنین خاطرنشان کرد که اسکوم استفاده از گازوئیل را به علت اینکه سوختی گران و ناپایدار است کاهش داده است. او اطمینان داد که لامپ ها در طول فصل جشن، از جمله روز کریسمس، روشن خواهند ماند.

منبع: SABC news، 22 دسامبر

 

هشدار نسبت به احتمال بروز ناآرامی‌های اجتماعی با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی

برخی از مدیران شرکت‌ها در مورد  احتمال بروز ناآرامی‌های اجتماعی در آفریقای جنوبی در سال منتهی به انتخابات ملی۲۰۲۴ هشدار داده اند، در حالی که برخی دیگرپیش بینی می‌کنند که این کشور ممکن است حتی پس از سال ۲۰۲۴ به دلیل اقتصاد راکد و بیکاری بالا، بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی را تجربه کند. به نظر رئیس شرکت TheunsEloff، نگرانی اصلی این است که اقتصاد آفریقای جنوبی با رشد اقتصادی ناچیز که دچار رکود شده است و افزایش نرخ بیکاری، بدتر شدن هزینه‌های مصرف‌کننده و ضعیف بودن ارز، ممکن است با چشم انداز تشدید بی ثباتی اجتماعی و سیاسی منتهی به انتخابات سال آینده ترکیب شود.» رئیس شرکت کاغذ و خمیر «ساپی» که بیش از 4500 کارمند در سراسر این کشور دارد گفته است  که با توجه به اینکه این کشور وارد سال انتخابات می‌شود و ارائه خدمات توسط دولت بسیار ضعیف است، بروز ناآرامی‌های اجتماعی محتمل است و این شرکت تحولات را زیر نظر دارد.

منبع: بیزنس تک(businesstech.)، 20 دسامبر

 

نرخ بیکاری در آفریقای جنوبی در سه ماه دوم سال 2023

نرخ بیکاری آفریقای جنوبی در سه ماهه دوم سال 2023 به 32.6 درصد رسید که کمی‌کمتر از انتظارات بازار و 32.9 درصد در دوره قبل بود. بیکاری یکی از مشکلات مزمن و مبرم آفریقای جنوبی است که دولت این کشور  در رفع آن ناکام مانده است و یکی از دلایل اصلی افزایش جرم و جنایت در این کشور است.

منبع: میل اند گاردین(MAIL & GUARDIAN)، 19 دسامبر

 

قرارداد یک شرکت سعودی با آفریقای جنوبی برای پروژه خورشیدی تولید برق

شرکت ACWA Power که یک تولید کننده مستقل برق (IPP) مستقر در عربستان سعودی است، قراردادی با نهادهای دولتی آفریقای جنوبی برای یک پروژه خرید و ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی با ظرفیت 1200 مگاوات برق بر ساعت امضا کرد. شرکت ACWA روز گذشته (18 دسامبر) امضای توافقنامه اجرایی و قرارداد خرید برق (PPA) را برای پروژه خود اعلام کرد. این پروژه 442 مگاوات فُتوولتائیک را با یک سیستم ذخیره انرژی باتری 1200 مگاوات ساعتی (BESS) ترکیب می‌کند و قرار است در سه ماهه دوم سال 2026 به صورت آنلاین عرضه شود. از طرف آفریقای جنوبی وزیر منابع معدنی و انرژی، گواد منتاشه، توافقنامه اجرایی را امضا کرد.

منبع: انرژی استوریج(energy-storage)، 19 دسامبر

 

رقابت شرکت ها برای ایجاد کریدور جدید ریلی ترنس کالاهاری

اریک مولاله، وزیر حمل و نقل و فواید عمومی‌بوتسوانا در مصاحبه ای  گفت: با توجه به فرایند طولانی بارگیری و تخلیه کشتی‌ها در بنار آفریقای جنوبی، این کشور پیشنهادهایی برای سرمایه گذاری از کشورهای امارات متحده عربی، قطر، چین و هند ‌برای ساخت یک خط ریلی به بندر نامیبیا دریافت کرده است که آفریقای جنوبی و شبکه لجستیکی آن را دور می زند. به گفته اریک مولاله، پروژه 1500 کیلومتری راه آهن Trans-Kalahari در حالی که ترنس نت، انحصار راه آهن و بنادر در همسایه جنوبی بوتسوانا را در اختیار دارد، برای حمل کالا، شتاب بیشتری می‌گیرد. بوتسوانا کشوری محصور درخشکی است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الماس در جهان و صادرکننده بزرگ گوشت گاو است که بیشتر تجارت خود را به آفریقای جنوبی متکی است. مولاله افزود که یک مسیر جایگزین ممکن است شرکت‌هایی را در آفریقای جنوبی جذب کند و سفرهای کوتاه‌تری نسبت به بنادر خود این کشور ارائه دهد. خط ترنس کالاهاری از گابورون، از طریق صحرای کالاهاری تا گوبابیس در نامیبیا و خلیج والویس در اقیانوس اطلس ادامه خواهد داشت. بوتسوانا و نامیبیا در سال 2015 یک دفتر پروژه دو ملیتی برای پیشبرد این پروژه راه اندازی کردند. طبق اعلام این  وب سایت، 12 شرکت در ماه گذشته علاقمندی خود را برای سرمایه گذاری اعلام کرده اند. درخواست پیشنهادات در ماه مارس منتشر خواهد شد و ساخت و ساز قرار است در ژانویه 2025 آغاز شود.

منبع: مانی وب(moneyweb)، 19 دسامبر

 

شرکت اسکوم به امضای قرارداد با شرکت ترکیه ای کارپاورشیپ برای خرید برق نزدیک است

شرکت اسکوم از خزانه داری ملی درخواست کرده است تا مجوز امضای قرارداد خرید برق با Karpowership را امضا کند و این شرکت ترکیه را یک قدم به اجرای قراردادی که بیش از دو سال پیش برای تامین شبکه ملی آفریقای جنوبی به دست آورده بود، نزدیکتر می‌کند. به دلیل مخالفت شدید فعالان محیط زیست با طرح Karpowership برای تامین 1220 مگاوات نیروگاه‌های گازسوز نصب شده بر روی کشتی‌ها، جنجال برانگیخت. کارپاورشیپ تلاش های خود را برای تحقق توافقنامه تامین 1220 مگاوات نیروگاه‌های گازسوز نصب شده بر روی کشتی‌ها،به مدت 20 سال به دلیل انبوهی از پرونده‌های دادگاهی که توسط فعالان و یک مناقصه رقیب مطرح شده بود، به تاخیر انداخت. این شرکت همچنین تا 31 دسامبر فرصت دارد تا ترتیبات مالی خود را تکمیل کند، کارپاورشیپ، مجوز اداره محیط زیست را برای ادامه دو پروژه از سه پروژه خود تاکنون دریافت کرده است، به این معنی که می‌تواند 770 مگاوات تامین کند. یکی از این مصوبات مورد اعتراض فعالان قرار گرفته است.

منبع: دیلی اینوستر(dailyinvestor)، 15 دسامبر

 

ارزش اقتصاد غیررسمی آفریقای جنوبی 750 میلیارد رند تخمین زده می‌شود

در راه اندازی شاخص دیجیتالی سازی اقتصاد غیررسمی آفریقای جنوبیLesaka Technologies فاش شد که ارزش اقتصاد غیررسمی آفریقای جنوبی 750 میلیارد رند تخمین زده می‌شود و طبق برآوردها تنها 60 تا 70 درصد از مشاغل در این بخش مالیات پرداخت می‌کنند. به نظر GG Alcock، کارشناس اقتصاد غیررسمی، ساختار یک اقتصاد رسمی را با بخش‌های رسمی مختلف در شهرک‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی تقلید می‌کند. بزرگ‌ترین بخش اقتصاد غیررسمی را فروشگاه‌های کوچک اسپازا (spaza shops) و سوپرت (superettes) تشکیل می‌دهند که مالیات پرداخت نمی‌کنند.این مشاغل نسبتاً ساده، شرکت های ثبت شده نیستند و علیرغم ارزش 180 میلیارد رندی، مالیات پرداخت نمی‌کنند. بنابراین، اقتصاد غیررسمی‌به طور قابل توجهی با همتای رسمی خود در هم تنیده شده است و سهم زیادی در کسب و کارهای بزرگ و اغلب فهرست شده در JSE دارد .علاوه بر این، داده‌های سیستم نقطه فروش کازانگ لساکا نشان می‌دهد که اقتصاد غیررسمی‌به سرعت در حال دیجیتالی شدن است که به SARS(بخش خدمات درآمد آفریقای جنوبی)، داده‌ها و توانایی اعمال مالیات بر آن را می‌دهد.

منبع: بیزنس تک(businesstech)، 17 دسامبر

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما